• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

"Oceanograf" już gotowy. Mercedes zastąpi wóz drabiniasty

Wioletta Kakowska-Mehring
24 czerwca 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Płynęliśmy "Oceanografem", statkiem badawczym UG
  • Jednostka będzie wykorzystywana do prowadzenia interdyscyplinarnych badań środowiska i przyrody Morza Bałtyckiego.

W Gdyni uroczyście nadano imię nowej jednostce badawczej zbudowanej dla Uniwersytetu Gdańskiego. Matką chrzestną "Oceanografu" została Barbara Szczurek, żona prezydenta Gdyni. Statek kosztował 40 mln zł. W pierwszy rejs wyruszy na jesień.


Nowy statek badawczy dla oceanografów:


Trwało trochę dłużej niż zakładano, ale jak zapewniają władze uczelni warto było poczekać. Budowę rozpoczęto w maju 2013 roku. Według planu statek miał być gotowy po roku. Ostatecznie wodowanie odbyło się dopiero w czerwcu ub. roku, a chrzest po roku.

- Główną przyczyną opóźnień były zmiany w projekcie. Wiele spraw wychodziło po drodze. Dzięki temu udało się dopracować jednostkę i dziś jest ona jedną z nowocześniejszych jednostek badawczych jakimi dysponują uczelnie - wyjaśnił Bernard Lammek, rektor Uniwersytetu Gdańskiego. - Dla nas to tak jakbyśmy z wozu drabiniastego przesiedli się do mercedesa.
A wozem drabiniasty rektor nazwał starą i wysłużoną jednostkę, która do tej pory służyła studentom, czyli "Oceanograf -2" zwodowany w ZSRR w 1977 roku. Według planów jednostka ma zostać sprzedana. "Oceanograf" w pierwszy rejs wyruszy jesienią. Środki na budowę - w sumie 40 mln zł - pochodziły z budżetu państwa, a przyznało je ówczesne Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

- Sami nie moglibyśmy podjąć się takiego projektu. Dlatego jesteśmy wdzięczni rządowi Donalda Tuska i minister Marii Orłowskiej za wsparcie i podjęcie decyzji o finansowaniu budowy - powiedział rektor Lammek.
Obecny rząd na uroczystości reprezentował Paweł Brzezicki, wiceminister resortu Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, który przy okazji uroczystości przypomniał o tzw. rządowym projekcie stoczniowym. Jednym z adresatów tego pakietu ułatwień dla firm z tej branży mogą być stocznie, które budowały "Oceanografa", czyli konsorcjum stoczni Nauta oraz Crist.

"Oceanograf" jest katamaranem o długości 49,5 m i 14 m szerokości. Silniki pozwolą mu osiągnąć maksymalną prędkość 12 węzłów. Na pokład może zabrać maksymalnie 20 osób. Jednostka będzie wykorzystywana do prowadzenia interdyscyplinarnych badań środowiska i przyrody Morza Bałtyckiego. Oprócz laboratoriów, znajdą się na nim obserwatoria oraz sala seminaryjna na zajęcia dydaktyczne dla studentów oceanografii i innych kierunków. Będzie pływał pod polską banderą, a portem macierzystym statku będzie Gdynia.

- Przed nami stoją kolejne wyzwania, czyli np. sprawa utrzymania jednostki. Tu też liczymy na pomoc Państwa, ale nie tylko. Będziemy też sami starali się zarobić, np. wynajmując statek lub organizując szkolenia - dodał Bernard Lammek.
A teraz trochę danych technicznych. Prędkość ekonomiczna nowej jednostki wynosić ma 10 węzłów, zaś maksymalna będzie o 2 węzły większa. Jest on zasilany przez 4 zespoły prądotwórcze o łącznej mocy około 1300 kW. Napędzają one zarówno 2 rufowe pędniki azymutalne oraz 2 dziobowe pędniki typu PUMP-JET, jak również wszystkie mechanizmy statkowe. Dzięki konstrukcji kadłuba typu katamaran, kąt przechyłu statku wynosi około 15 stopni, co dla jednostek jednokadłubowych nie jest możliwe. Ta cecha katamaranów jest niezwykle korzystna dla przeprowadzania badań na morzu, gdzie każdy niepożądany ruch statku może zakłócić prowadzone pomiary.

Na statku zostanie zainstalowany system DP1 zapewniający utrzymanie jednostki na pozycji przy stanie wiatru i morza na poziomie 4 stopni w skali Beauforta. Statek może zabierać na pokład maksymalnie 20 osób. Rejonem pływania jednostki będzie Morze Bałtyckie, lecz nie wyklucza się rejsów w inne rejony. Zasięg przy prędkości ekonomicznej wyniesie 2500 Mm, a autonomiczność żeglugi to 21 dni. Statek jest również przystosowany do połowów ryb. W tym celu na otwartym rufowym pokładzie roboczym zostaną zainstalowane urządzenia umożliwiające połów, zaś w kadłubie zostaną zamocowane wciągarki trałowe. Przewidziano też magazyn ryb wyposażony w wytwornicę lodu. Pokład roboczy dostosowany jest również do przewozu kontenera z pojazdem podwodnym ROV, który będzie zabierany w rejs, jeżeli dany program badań będzie tego wymagał.

Miejsca

Opinie (61) 1 zablokowana

  • rektor (2)

    Myślałem , że rektorem UG jest ktoś inny ......

    • 7 4

    • Przekazanie obowiązków jest w październiku

      wtedy rektorem będzie Gwizdała.

      • 8 1

    • Super ankieta

      • 3 0

  • no i kropi, bo kropelki pomagają.

    • 6 2

  • Hura (1)

    Czy tez beda przemycali jak poprzedniccy,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

    • 14 6

    • Przemycali ci z Akademii Morskiej

      Na Oceanografie nia ma skąd przemycać...

      • 2 0

  • (7)

    Dlaczego portem ma byc Gdynia UG jest w Gdansku a nie w Gdyni SKANDAL WSTYD

    • 12 46

    • Przed wszystkim port polski

      a nie jakieś Bahama czy Bermudy.

      • 12 2

    • Do Ziobro musisz napisać. Marsze robić. I murem miasto otoczyć.

      • 12 0

    • Może dlatego, że Wydział jest w Gdyni? Statek będzie stał w Gdyni?

      • 11 1

    • Ug jest także w Sopocie, więc czemu nie w Sopocie. A tak na poważnie.

      Jak byś wiedział, że wydział oceanografii jest w Gdyni, to byś głupot nie pisał.

      • 8 0

    • Bo Wydział Oceanografii i Geografii ma siedzibę w Gdynii

      albo nie pochodzisz z 3miasta albo jesteś trochę tępy(a)

      • 11 1

    • Dlatego...

      Instytut Oceanografii UG jest w Gdyni. Może dlatego. Gdyby stał w Gdańsku, to tak jakby komputer potrzebny na politechnice był w Elblągu.

      • 7 0

    • To trzeba było go sobie samemu zbudować, Gdynia jest portem macierzystym, nie Gdańsk

      • 0 0

  • Głąby układają sondy

    Kto układa te prymitywne sondy? Pytania pozbawione większego sensu. Z sondy nic nie wynika. Lepiej miejsce sondy zegarkiem zastąpcie - przynajmniej będzie przydatny.

    • 21 4

  • Oceanografa a nie oceanografu to jest nazwa zawodu a nie przyzadu (1)

    • 12 2

    • przyrządu

      głąbie

      • 9 2

  • (1)

    Co to, 1 kwietnia? Przecież Szanowny Pan Premier Jarosław Kaczyński powiedział że nie ma stoczni w Polsce że nic się buduję, a tutaj piszecie że niby rząd Tuska jakieś pieniądze dał. I to jeszcze jakaś najnowocześniejsza jednostka. No jaja sobie robicie.

    • 27 23

    • OCEAONOGRAF

      kto o TUSKU wyraził się pozytywnie to ma już przechlapane,jego dni są policzone
      CZAS NA DOBRĄ ZMIANE

      • 1 1

  • mx (4)

    Fajna d*pcia ta w niebieskim, pomimo swoich lat dobrze wyglada...Ma nawet niezle nogi. Ktos wie czy jest moze wolna? Albo jakis namiar?

    pozdr mx

    • 7 17

    • (3)

      Żona Prezydenta Szczurka. Sprawdź na stronie urzędu miasta kiedy prezydent ma konsultacje. Będziesz mógł osobiście zapytać o stan cywilny żony :)

      • 8 0

      • (2)

        O namiary a pewnie i wymiary też :P

        • 1 1

        • (1)

          O nie! Troche szkoda.... Nie stac mnie, mam 1900 na reke.
          Za wysokie progi chyba. Pan Szczorek pewnie 30 kola miesiac.
          Moglbym Pania przewiesc moim Fordem Sierra...Dobry samochod.

          Dziekuje chlopaki za cynk :)

          • 8 0

          • Myślę, że ona jest na tyle inteligentna i przedsiębiorcza, że sama potrafi na siebie zarobić :)

            • 2 4

  • To teraz niech Nauta zapłaci uczciwie podwykonawcom

    • 20 6

  • Powiadam Wam... (1)

    Uniwersytetu nie stać na utrzymanie takiego statku w porcie, a co dopiero podczas rejsów badawczych. Będzie wypożyczany Niemcom i Szwedom, a studenciaki i doktoranci dalej będą pobierać próbki w woderach ze strefy brzegowej

    • 35 3

    • znafca

      jak jest potrzeba zebrać próbki ze strefy brzegowej to trzeba to zrobić w woderach, statkiem na brzeg nie wpłyniesz

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Krzysztof Stepokura

Prezes formy Eurotel. W 1994 roku założył firmę telekomunikacyjną Martel, która od 1996 roku była...

Najczęściej czytane