Od manufaktury do globalnej marki polskich kosmetyków

fot. materiały prasowe

Zaczęło się w latach 90. od farby do włosów i niewielkiego zakładu w Gdyni. Dziś jest hala produkcyjna, własne laboratorium, nawet 9 mln produktów wytwarzanych miesięcznie, w tym sporo bestsellerów, które cieszą się zaufaniem już kilku pokoleń Polek. Do tego wciąż powstają innowacyjne produkty eksportowane do 34 państw. Firma Marion właśnie obchodzi okrągłe 30. urodziny.



Dziś każda firma powinna być albo odpowiedzialna społecznie, albo innowacyjna lub choć rodzinna i lokalna. A co, gdy jedna firma spełnia wszystkie te kryteria? Firma kosmetyczna Marion z Gdyni jest i odpowiedzialna społecznie, bo dba o środowisko wdrażając ekologiczne rozwiązania, i innowacyjna, skoro "podarowała" klientom w trudnym momencie pandemii inteligentną maseczkę medyczną, i rodzinna, co dodatkowo podkreśla będąc członkiem Fundacji Firmy Rodzinne. A do tego, jako firma produkująca głównie dla kobiet, postawiła na... siłę kobiet. Aż 70 proc. załogi w firmie stanowią panie.

Kultowe produkty, ciekawe historie



A jak to się zaczęło? Tu trzeba sięgnąć do historii i to do tej odleglejszej. Na przestrzeni ostatniego stulecia polska branża kosmetyczna przeszła prawdziwą transformację. Pewnie mało kto wie, ale zalążki tej gałęzi przemysłu sięgają lat 20. XX wieku. Produkcja obejmowała zarówno kosmetyki kolorowe, jak i pielęgnacyjne. Po wojnie polski przemysł został znacjonalizowany, ale dalej prężnie się rozwijał. Polskie wyroby cieszyły się ogromną popularnością i renomą, zarówno na krajowym, jak i międzynarodowym rynku. Wiele z firm, które powstały w tamtym czasie do dziś tworzy i sprzedaje z powodzeniem swoje produkty. Po roku 1990 w Polsce wraz z przełomem gospodarczym, przemysł kosmetyczny również wkroczył w zupełnie nowy obszar. Kiedy rynek zaczął się otwierać, pojawiły się zupełnie nowe oczekiwania i potrzeby konsumentów.

W branży produktów do włosów rozpoczęła się mała rewolucja - farbowanie włosów już nie było tylko domeną fryzjerów i salonów fryzjerskich. Kobiety chciały bawić się swoim wizerunkiem, szybko i łatwo korzystać z prostej koloryzacji w domu. Ten trend, a jednocześnie nowe rozwiązania technologiczne zauważył Waldemar Ostrowski, który na początku lat 90. wraz z niewielką grupą współpracowników, rozpoczął w Gdyni produkcję farb i szamponów koloryzujących do włosów.

"Twoja Piękna Przygoda" - pod tym hasłem odbyły się w Trójmieście urodziny firmy Marion. Jubileusz marki był okazją do spotkania w gronie mediów i influencerek współpracujących z marką.
"Twoja Piękna Przygoda" - pod tym hasłem odbyły się w Trójmieście urodziny firmy Marion. Jubileusz marki był okazją do spotkania w gronie mediów i influencerek współpracujących z marką. fot. materiały prasowe

- Jednym z pierwszych produktów był szampon koloryzujący 4-8 myć, który praktycznie natychmiast okazał się hitem. Nawet do dziś mamy czy nawet babcie wspominają, że pierwsze koloryzacje w domu testowały na produktach Marion. Ten produkt do dziś znajduje się w naszym asortymencie, ciesząc się nieustannym zainteresowaniem klientek marki - mówi Emilia Szymczak, Dyrektor Marketingu Marion.
Dziś marka Marion to w 100 proc. polskie przedsiębiorstwo produkujące kosmetyki do włosów, ciała i twarzy. Firma posiada ogromne doświadczenie rynkowe, wykwalifikowaną kadrę, a także umiejętność reagowania na potrzeby wymagających konsumentów i kontrahentów zagranicznych. Przedsiębiorstwo, które z powodzeniem poszerza wachlarz produktów marki własnej, doskonale odnajduje się także jako producent private label. W tym obszarze oferuje swoim klientom pełne wsparcie i fachową obsługę na każdym etapie powstawania ich własnego produktu, od tworzenia receptury, poprzez produkcję i konfekcjonowanie kosmetyków.

Zgodnie z najnowszym trendem, czyli od zero waste po nanotechnologię



Na przestrzeni lat kosmetyki Marion, jak przystało na firmę odpowiedzialną społecznie, zyskują nowsze, bardziej ekologiczne receptury. Ich jakość jednocześnie pozostaje niezmienna i zainteresowanie zarówno tymi tradycyjnymi, jak i nowościami nie słabnie. W ostatnich latach, ekologiczne serie kosmetyków do włosów jak np. Enjoy Coco czy wegańska maska VeganDrop zdobyły nagrody za najlepsze kosmetyki.

A co z tą innowacją? Rok 2020 to bez wątpienia wyjątkowy czas w życiu Spółki. Dzięki innowacyjnemu podejściu.

- Sytuacja pandemiczna wymusiła na nas podjęcie konkretnych i zdecydowanych decyzji biznesowych. Stąd w ofercie marki pojawiły się żele i płyny antybakteryjne, a także maseczki ochronne. We współpracy z naukowcami stworzyliśmy innowacyjną na światową skalę maseczkę INVENTI MASK, czyli inteligentną maseczkę ochronną z unikalną powłoką Nano Technology, która zabija wirusy i bakterie. Pokazaliśmy, że możemy dość szybko dostosować produkcję do potrzeb rynku. Poza tym rozwijamy się w obszarze łączenia nauki i technologii z biznesem. Skuteczność i bezpieczeństwo działania maseczki potwierdzają liczne badania naukowe i laboratoryjne - mówi Prezes Waldemar Ostrowski.
Ten wysiłek został doceniony. Na początku roku 2021 miesięcznik Forbes umieścił Marion na prestiżowej liście Diametów Forbsa 2020. Firma znalazła się też, po raz kolejny, w prestiżowym gronie laureatów rankingu Gazele Biznesu 2020, który organizowany jest nieprzerwanie od roku 2000 przez dziennik "Puls Biznesu".


Twoja Piękna Przygoda



Okrągłe urodziny są okazją do wspomnień, podziękowań, ale przede wszystkim do wspólnego świętowania. "Twoja Piękna Przygoda" - pod tym hasłem odbyły się w Trójmieście urodziny firmy Marion. Jubileusz marki był okazją do spotkania w gronie mediów i influencerek współpracujących z marką.

- Spotkaliśmy się w pięknych wnętrzach historycznego spichlerza, w którym znajduje się obecnie pięciogwiazdkowy Hotel Gdańsk Boutigue, położony tuż przy malowniczej marinie jachtowej, w samym sercu starego miasta. Wydarzenie było okazją do wspomnień, podziękowań, ale przede wszystkim do wspólnego świętowania. W programie dla uczestniczek zaplanowaliśmy m.in. warsztaty kosmetyczne zero waste, które poprowadziła Katarzyna Bellingham znana z programów telewizyjnych ogrodniczka i zielarka Dominika Dudzic. Natomiast finał przygody z pięknem odbył się pod żaglami. Słoneczna pogoda dopisała, a niedzielny, wspólny rejs z mariny gdańskiej do sopockiego molo stał się idealnym zwieńczeniem tej dwudniowej imprezy urodzinowej - mówi Izabela Grajek-Czabajska PR Marion

* możliwość dodania komentarzy lub jej brak zależy od decyzji firmy zlecającej artykuł

 

Ludzie biznesu

Justyna Kowalczyk

Prezes zarządu OptiWay Biuro Rachunkowe Sp. z o.o.. Absolwentka Wydziału Finansów i Rachunkowości...

Najczęściej czytane