- 1 Powstanie państwowa sieć handlowa (254 opinie)
- 2 Baltexpo z ofertą dla młodych i poszukujących (10 opinii)
- 3 Dlaczego Żabka promuje się w gdyńskim urzędzie pracy? (137 opinii)
- 4 Vistal szuka nowego prezesa (20 opinii)
- 5 Smart Metropolia powraca (18 opinii)
- 6 Inflacja we wrześniu. Ma być 8,2 proc. (95 opinii)
Wzbudzał zainteresowanie nawet tych, których na co dzień nie zajmuje gospodarka morska. Od marca, zwłaszcza gdy robiło się ciemno i się rozświetlał, wydać go było w kanałach portowych nawet z daleka. Les Alizés - statek dźwig - opuścił już Gdańską Stocznię Remontowa.
Les Alizés jest jednym z najnowszych statków na świecie. Jednostka służy do instalacji morskich wież wiatrowych, dlatego ma na pokładzie ogromny dźwig. Statek od początku marca przebywał w Gdańskiej Stoczni Remontowa, gdzie przechodził przebudowę.
Jednostkę, a właściwie dźwig z racji jego gabarytów, było widać w stoczni z daleka. Statek ma 236 m długości i aż 52 m szerokości. Właśnie ta jego szerokość czyniła operację wejścia, jak i wyjścia jednostki z kanału portowego w Gdańsku bardzo trudną. Dla zobrazowania - duże kontenerowce mają ok. 46 m szerokości, a te największe na świecie - 62 m. Aby wyprowadzić "statek dźwig" ze stoczni, trzeba było ewakuować część statków cumujących w porcie. Szczególną ostrożność trzeba było zachować na zakrętach.
Les Alizés pojawił się w Gdańsku na początku marca tego roku.
Teraz Les Alizés będzie obsługiwać budowę niemieckich farm wiatrowych, kontrakt obejmuje instalację 107 fundamentów wieżowych oraz montaż sekcji podstacji transformatorowej.
Les Alizés to statek do transportu i stawiania dużych wież wiatrowych na morzu, czyli monopali, ale także do tzw. deinstalacji dużych obiektów, np. platform. Na świecie jest zaledwie kilka takich jednostek. Statek należy do Jan De Nul. Jest to belgijska firma rodzinna z centralą finansową w Luksemburgu, która świadczy usługi związane z budową i utrzymaniem infrastruktury morskiej na arenie międzynarodowej.
Les Alizés to najnowszy nabytek tej firmy. Jednostka została oddana armatorowi w styczniu 2023 r., a została zbudowana w stoczni CMHI Haimen w Chinach.
A teraz kilka danych technicznych, które zobrazują wyjątkowość tej jednostki. Statek jest bardzo nowoczesny i wyposażony w innowacyjny żuraw z tzw. uniwersalnym szybkozłączem (UQC), które zapewni istotną zmianę w bezpieczniejszych działaniach związanych z podnoszeniem na morzu. Okazuje się, że ten żuraw jest jednym z największych w swojej klasie. Z kolei innowacyjny chwytak do pali z kompensacją ruchu to wysoce zaawansowany chwytak elektryczny, ze zintegrowanym systemem prowadzenia i pomiaru, który pozwoli na bezpieczny i wydajny montaż monopali nowej generacji z najwyższą dokładnością. W pełni zautomatyzowany system obsługi jest przygotowany do montażu monopali XXL, czyli największych. Jednostka jest przygotowana do pracy w trudnych warunkach atmosferycznych i na pełnym morzu.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2023-06-09 22:43
Mógl jeszcze zostac
Świetny widok
- 13 0
-
2023-06-10 11:14
(1)
Mega statek do prac specjalistycznych na morzu.
- 7 1
-
2023-06-10 11:58
Oj tam! Polska będzie miała prom którego świat będzie zazdrościł, w TVP
PiS na "szlaku dotrzymanego słowa". Abp Jędraszewski z kropidłem pochwalił "geniusz człowieczy"
- 7 2
-
2023-06-10 16:42
(3)
Szczególnie w nocy jego podświetlone cielsko było niezłym punktem widokowym wkomponowanym w industrialne klimaty wyspy Ostrów i Martwej Wisły... Co ciekawe, z tej okazji zauważyłem pewien fenomen. Wiele kobiet wieczorami przesiadywalo na pobliskim nabrzeżu i wpatrywało się zamyślone w ten falliczny kształt, popijając wino jak w jakiejś hipnozie. Nie wiem o co chodzi...
- 10 1
-
2023-06-10 17:23
(2)
Ja wiem...
- 4 0
-
2023-06-10 20:17
50 dollarów to nie majątek (1)
Marynarz
- 5 0
-
2023-06-10 20:25
Ja wiem
Dokładnie
- 4 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.