• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Okręt ORP Mewa będzie ochraniał Baltic Pipe

VIK
8 listopada 2023, godz. 13:25 
Opinie (45)
ORP Mewa jest jednym z trzech najnowszych niszczycieli min typu Kormoran. Ma numer boczny 603. ORP Mewa jest jednym z trzech najnowszych niszczycieli min typu Kormoran. Ma numer boczny 603.

Niszczyciel min ORP Mewa będzie ochraniał morską infrastrukturę krytyczną związaną z bezpieczeństwem energetycznym Polski. W realizowaniu nowych zadań będzie pomagał zmodyfikowany norweski dron podwodny.



Pod koniec października Komenda Portu Wojennego Gdynia ogłosiła przetarg na wybór wykonawcy usługi, polegającej na rozbudowie możliwości autonomicznego pojazdu podwodnego będącego już na wyposażeniu niszczyciela min ORP Mewa o tzw. funkcjonalność "Pipe tracking". Okręt polskiej marynarki wojennej dysponuje pojazdem Hugin 1000 MR opracowany przez Kongsberg Maritime we współpracy z Norweskim Instytutem Badań nad Obronnością. Jednak trzeba go dostosować do zadania polegającego na monitorowaniu rurociągu.

Trzy niszczyciele min wspólnie ćwiczą na Bałtyku Trzy niszczyciele min wspólnie ćwiczą na Bałtyku

- Przedmiotem zamówienia jest więc pozyskanie bezterminowej licencji programowej oraz oprogramowania układowego usługi "Pipe Tracking" przeznaczonej właśnie dla pojazdu AUV Hugin 1000 MR. Oprogramowanie to musi zapewniać możliwość automatycznego wykrywania i śledzenia w czasie rzeczywistym rurociągu lub innego kabla przesyłowego oraz umożliwiać takie wysterowanie nawigacji pokładowej pojazdu, aby utrzymywał on nakazaną pozycję względem rurociągu/kabla przez cały okres misji - podał portal branżowy zbiam.pl.


Jedynym podmiotem zainteresowanym wykonaniem tej usługi jest spółka Escort ze Szczecina, pewnie dlatego, że jest ona autoryzowanym dystrybutorem produktów norweskiej firmy Kongsberg Maritime. Oferta szczecińskiego przedsiębiorstwa opiewa na prawie 694 mln zł, podczas gdy zamawiający przewidział na realizację tego zamówienia nieco mniejszą kwotę, czyli prawie 631 ml zł. Aktualnie trwa ocena złożonej oferty.

Skąd ta decyzja? Podjęto ją po serii niewyjaśnionych zdarzeń na Morzu Bałtyckim, które dotknęły morską infrastrukturę krytyczną. Ostatnio doszło do uszkodzenia gazociągu Balticconnector i kabla telekomunikacyjnego łączącego Finlandię z Estonią. Z kolei ponad rok temu doszło do wysadzenia gazociągów Nord Stream 1 i Nord Stream 2.

Uroczystość poniesienia bandery na niszczycielu min ORP Mewa odbyła się przy Nabrzeżu Pomorskim w Gdyni.



ORP Mewa jest jednym z trzech najnowszych niszczycieli min typu Kormoran. Umowę na budowę pierwszego okrętu zawarto 23 września 2013 r., a budowę prototypu rozpoczęto w 2014 r. Pierwszy z niszczycieli - ORP Kormoran - wszedł do służby w listopadzie 2017 r. W listopadzie 2022 r. banderę otrzymał drugi z serii, czyli ORP Albatros. Trzeci z serii niszczycieli min, czyli właśnie Mewa, stał się ORP (otrzymał banderę) w lutym tego roku.

Serię trzech okrętów zbudowała Remontowa Shipbuilding w konsorcjum z Ośrodkiem Badawczo-Rozwojowym Centrum Techniki Morskiej w Gdyni oraz PGZ Stocznią Wojenną.
VIK

Miejsca

Opinie (45) 2 zablokowane

Wszystkie opinie

  • (3)

    One maja jakies uzbrojenie-bo na zdjeciu widze ze tylko jedne ma armatke z przodu?

    • 11 24

    • Oczywiscie

      Proce automatyczne ulokowane na rufie.

      • 0 0

    • (1)

      To są trałowce do poszukiwania min, a nie okręty do walki, mają jeszcze echosondy i pojazdy podwodne.

      • 10 5

      • To nie są trałowce, tylko niszczyciele min.

        • 3 0

  • Okrety

    O czywiście że potrzebne nam są okręty ale wielozadaniowe z odpowiednim uzbrojeniem i systemem obronny.Nie szroty ze Stanów gdzie uzbrojenie przewyższa cenę okrętu.3 niszczyciele min i co z tym robic.Żadnego planu odbudowy Mar Woj.Sztab MW w Warszawie.Żałosne i prawdziwe.

    • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    A kiedy nowe okręty podwodne? (3)

    Są jakieś nowe informacje w tym temacie? Podobno Australia i Kanada powoli wycofują swoje najstarsze okręty podwodne bo przechodzą na atomowe, to może kupić ze 2 te wycofywane - będą dobre na rozwiązanie pomostowe i posłużą jeszcze długo u nas.

    • 16 5

    • A po co Polsce potrzebne okręty podwodne w sadzawce zwanej Morzem Bałtyckim? (2)

      Chyba tylko po to żeby na paradach ładnie wyglądały :)))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))

      • 0 12

      • A po co Szwecji okręty podwodne na Morzu Bałtyckim? (1)

        Weź ich zapytaj po co mają okrety podwodne, do tego najlepsze na świecie.

        • 6 0

        • Już Tobie nie odpowie, bo to taki smerf maruda co mu w życiu nie wyszło, wszędzie widzi PIS

          • 1 0

  • Kto będzie ochraniał " Mewę"?

    • 0 0

  • matros

    nie widzę sieci

    • 0 0

  • rowek

    Pytanie: po co śluza gdy na Bałtyku nie ma pływów, a jest połączony z Zalewem Wiślanym Cieśniną Pilawską? Są różnice poziomów podczas np sztormów, ale wystarczyłyby tanie WROTA (tak jak w wielu portach na świecie).
    p.s. Jeszcze nie było śluzy gdy już przebywałem w poprzek tego ROWKA wykonując audyt statku prowadzącego tam prace. Mam specjalne życzenia dla dyrektora urzędu morskiego w Gdyni podpisującego zgodę:

    • 0 0

  • Taniej będzie wynająć jakąś firmę ochroniarską .

    • 0 0

  • przed minami bedzie bronil (1)

    baltic pipe?

    • 0 1

    • przed trollami

      • 1 1

  • A konkretnie przed kim ta ochrona ? (1)

    Wiadomo już że Nord Stream nie wysadzili ruscy ( Amerykanie wskazali konkretnego terrorystę ) no to przed kim ta ochrona ?

    • 1 3

    • Nord Stream to broszka ruskich i Niemców, nie nasza

      • 0 2

  • Ponad 600 milionów?

    Drogo jak za oprogramowanie. Proszę zejść z ceny redaktorze.

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Adam Roman

Członek zarządów Sopockiego Towarzystwa Ubezpieczeń Ergo Hestia SA i Sopockiego Towarzystwa Ubezpieczeń na Życie Ergo Hestia SA. Adam Roman z Ergo Hestią związany jest od 1993 roku. Od 2007 roku pełni funkcję członka zarządu odpowiedzialnego za ubezpieczenia korporacyjne. Przez wiele lat był odpowiedzialny za reasekurację, uczestnicząc pośrednio w underwritingu przemysłowym. Przez lata współpracował z największymi reasekuratorami na świecie m.in. Munich Re, Swiss Re, GE Francona, SCOR i...

Najczęściej czytane