• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Opuszczone silosy na Stogach staną się częścią terminalu agro

Rafał Borowski, Wioletta Kakowska-Mehring
2 maja 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 

Zobacz, jaki widok rozciąga się ze szczytu silosów


Dziś pustkowie zarośnięte chaszczami z dziwaczną betonową i mocno zrujnowaną budowlą. Jutro nowoczesny głębokowodny terminal paszowo-zbożowy. OT Logistics przymierza się do inwestycji w gdańskim porcie zewnętrznym.



Nieopodal północnego końca ul. Kontenerowej na Stogach, pomiędzy hałdami węgla zalegającymi na Pirsie Rudowym, placami składowymi terminalu kontenerowego DCT, brzegiem Bałtyku a skrajem pobliskiego lasu góruje potężna budowla. zobacz na mapie Gdańska Składa się ona z kilkunastu, wysokich na ponad 30 metrów, ściśle przylegających do siebie żelbetowych walców. Już na pierwszy rzut oka widać, że monumentalna inwestycja nigdy nie została ukończona, a wraz z upływem czasu popada w coraz większą ruinę. Tuż obok, od strony Pirsu Rudowego, znajdują się głębokie na kilka metrów, częściowo zalane wodą, żelbetowe fundamenty, a z ich krawędzi wystają przerdzewiałe pręty zbrojeniowe. Dzięki zdjęciom satelitarnym można się przekonać, że szczyt żelbetowego kolosa został przykryty arkuszami blachy.

Tajemnicza budowla na Stogach to bateria 18 silosów, w których planowano składować zboże. Wraz ze zlokalizowanym kilkadziesiąt metrów dalej magazynem płaskiego składowania o powierzchni 8,7 tys. metrów kwadratowych miała stanowić infrastrukturę głębokowodnego terminalu paszowo-zbożowego. Inwestorem była kanadyjska spółka Euro Port Poland, która rozpoczęła budowę w 1998 roku na terenie wydzierżawionym od Zarządu Morskiego Portu Gdańsk. Do zakończenia budowy nie doszło. Dopiero po latach batalii udało się odblokować ten atrakcyjny teren w obrębie głębokowodnej części poru. Pod koniec 2015 roku ZMPG wydzierżawił go szczecińskiej firmie OT Logistics.

Na działce o powierzchni ok. 26 ha wraz z przyległym doń Pirsem Rudowym operator portowy zapowiedział wybudowanie największego w regionie terminalu przeładunkowo-składowego ładunków agro, czyli przede wszystkim zbóż. Umowę podpisano na 30 lat. Całość ma kosztować prawie 200 mln zł. Według wstępnych zapowiedzi terminal miał być gotowy w przyszłym roku. Dziś mówi się już o 2019 r.

- Termin rozpoczęcia prac przy budowie terminalu uzależniony jest od skompletowania całej dokumentacji niezbędnej do rozpoczęcia inwestycji. Obecnie trwa uzyskiwanie niezbędnych pozwoleń środowiskowych - mówi Zbigniew Nowik, prezes Grupy Kapitałowej OT Logistics. - Budowa terminalu zaplanowana jest w dwóch etapach. W pierwszym etapie nasz terminal będzie miał roczny potencjał przeładunkowy na poziomie 4 mln ton. Z kolei w drugim potencjał przeładunkowy wzrośnie do 8 mln ton. Przy czym chciałbym zauważyć, że moce przeładunkowe nie muszą się równać realizowanym przeładunkom. Naszą ambicją jest utworzenie największego portu wyspecjalizowanego w obsłudze produktów agro w basenie Morza Bałtyckiego.
A co z betonowymi silosami, czy zostaną one zburzone, czy zagospodarowane? W ramach inwestycji dokończona zostanie budowa istniejącej baterii silosów żelbetowych o pojemności 50 000 MT zboża oraz budowa istniejącego magazynu płaskiego o pojemności 40 000 MT zboża. Następnie do istniejącej baterii silosów żelbetowych zostanie dobudowana nowa bateria silosów, ale już stalowych o tej samej pojemności, a opcjonalnie jest możliwość dobudowania kolejnej baterii.

W ramach inwestycji zostanie także dokończona budowa południowej części Pirsu Rudowego wraz z wykonaniem prac w sąsiadującym akwenie, co pozwoli na stworzenie głębokowodnego stanowiska dla statków o dopuszczalnym zanurzeniu 16 m, przeznaczonego dla jednostek o nośności do 130 000 DWT. Pierwszy etap dotyczyć będzie odcinka o długości 385 m, a drugi obejmie całość istniejącego pirsu o długości 602 m.

W ramach inwestycji dokończona zostanie również budowa istniejącego toru dojazdowego wraz z wewnętrzną bocznicą kolejową obejmującą tory postojowe oraz tory ładunkowe wyposażone w wagi i punkty poboru próbek oraz stanowiska rozładunku i załadunku wagonów. Zostanie wykonany również układ dróg wewnętrznych wraz z parkingiem dla samochodów oczekujących na obsługę. W ramach inwestycji planuje się zakup dwóch wysokowydajnych urządzeń typu shiploader przeznaczonych do efektywnego załadunku statków typu masowiec oraz jednego uniwersalnego urządzenia do obsługi statków w imporcie.

Dzięki infrastrukturze OT Logistics, chce zaoferować unikalną w skali regionu możliwość jednoczesnego załadunku i rozładunku statku przy jednym podejściu. Co więcej, pirs o długości 600 metrów umożliwi jednoczesną obsługę dwóch statków pełnomorskich. Dzięki nowoczesnym urządzeniom, które firma chce umieścić w porcie będzie można 2-3 krotnie zwiększyć szybkość załadunku statku vs obecne możliwości przeładunkowe innych portów w regionie.

- W naszej ocenie Gdańsk oferuje możliwości do zwiększenia wolumenu przeładunków i chcemy wykorzystać ten potencjał. Głównie nastawiamy się na eksport. Z uwagą obserwujemy rynek rolny w naszej części Europy i wiążemy z nim nadzieje na wzrost naszej działalności. Naszym celem jest przekonanie producentów rolnych i firmy handlujące towarami agro do wyboru Gdańska jako portu obsługującego region naszej części Europy - dodaje Zbigniew Nowik. - Obecnie producenci zbóż z Polski, ale także z krajów ościennych często dostarczają produkt do portów niemieckich, co wiąże się z dość drogim transportem drogowym, rzadziej kolejowym. My oferujemy transport bliżej, do Gdańska, przekonując że można do tego wykorzystać kolej lub żeglugę śródlądową.
OT Logistics już od kilku lat inwestuje w Trójmieście. Oprócz terenów w gdańskim porcie spółka przejęła też Bałtycki Terminal Drobnicowy Gdynia, a w 2013 firmę logistyczno-spedycyjną C. Hartwig Gdynia.

OT Logistics to polska firma z ponad 70-letnim doświadczeniem. Wraz ze spółkami tworzącymi Grupę Kapitałową OT Logistics jest największym operatorem portowym w Polsce i na południowym Bałtyku oraz liderem w transporcie wodnym śródlądowym, od Kaliningradu w Rosji po porty w Niemczech i Holandii. Grupa skupia również podmioty wyspecjalizowane w transporcie drogowym, kolejowym, a także spedycji i logistyce. OT Logistics jest również największym branżowym udziałowcem portu morskiego Luka Rijeka w Chorwacji.

Miejsca

Opinie (43) 2 zablokowane

  • Budowalem te silosy. I tunele technologiczne

    • 0 0

  • dzieło pośmiertne Solidarności..??

    pan czesław Nowak..Solidarność Portu..miał pomysł aby zbudować w porcie Port zbożowy..aby zarabiac na transporcie zboża do ZSRR..No i mamy gnój... W momencie kiedy należało budowac Port Konterenowy pomyleńcy lali beton.. Chyba była to kwota 22 mln. złotych..w błoto..Same geniusze gospodarcze.. ( jeżeli są inne prawdy ..proszę o wyprostowanie )

    • 0 0

  • A czy z terminalu promowego na Westerplatte coś odpływa? Czy nadal tylko kaczki?

    • 0 0

  • No to kolejny hub w Gdańsku i kolejna dziedzina gdzie Gdynia zostaje daleko w tyle (3)

    • 34 6

    • Gdynia we wszystkich dziedzinach jest daleko w tyle (2)

      • 3 0

      • (1)

        W jakich dziedzinach? Gdynia w tyle ze jest dct ?

        • 0 0

        • 2 razy mniejsze przeładunki w skali roku to nie są tyły w każdej dziedzinie?

          • 0 0

  • pge eksploatacia

    dajcie to eksploatacji a rozpierniczy to w 2 tygodnie

    • 0 0

  • Silosy są potrzebne... (2)

    ... żeby przechowywać zboża odpadowe z ameryki i produkować jeszcze więcej syropu glukozowo-fruktozowego którego organizm nie wykrywa jako cukier i dlatego się od niego tyje.

    • 22 17

    • A cukier rozpoznaje i od niego się nie tyje? Lecz się.

      • 3 2

    • Matoł- służa do eksportu polskiego zboża.

      • 2 1

  • To nabrzeże to świetne miejsce na ryby było

    Tam było głęboko z brzegu. Duże węgorze, troć, sandacz, okoń, łosoś, turbot, flądra, na jesień dorsz. Później zaostrzyli przepisy ochrony portu i połowy się skończyły - kilka razy dziennie ochrona.

    Sama okolica silosów jest bardzo niebezpieczna - szczególnie ta na fragmencie filmu 2.15 - nie ma żadnych drabin, schodów, siatek ochronnych, ściany są wysokie a poziom wody na dnie (w miejscu gdzie są widoczne pale/kolumny podpierające średnio wynosił ok 3 metrów.

    • 1 0

  • budowałem je (3)

    silosy były lane w ślizgowym deskowaniu, cała bateria składa się z trzy raz po sześć silosów. Jedna szóstka to było ok 3 tygodnie lania betonu non stop. To były piękne czasy

    • 33 1

    • a kto zbankrutował przez te betony (2)

      bo mu amerykan nie zapalacil

      • 2 0

      • kto... (1)

        ...Mistra Elbląg, Mostostal Gdańsk miał kłopoty, paru innych też

        • 1 0

        • fakt Mostostal to upadł

          z tego powodu i z powodu krzyża na bastionie

          • 0 1

  • Wraca normalność (6)

    W końcu jakaś normalna firma z polskim kapitałem zagospodaruje ten ostatni wolny kawałek portu gdańskiego. Trzymamy kciuki. Powodzenia.

    • 31 8

    • Normalna firma??? (2)

      A to się uśmiałem. To nie jest normalna firma. To jest grupa kolesi mocno umocowanych w służbach różnorakich

      • 11 6

      • (1)

        A Ty jesteś od Antka? Że takie farmazony walisz.

        • 7 7

        • Tak, jestem od Antka. Antka Muzykanta ;)
          Czym mogie służyć?

          • 1 1

    • Akcjonariusze/udziałowcy
      I Fundusz Mistral
      NPN II
      Amplico OFE
      MetLife Amplico DFE

      • 3 0

    • Kapitał

      Szemrany kapitał że wschodu

      • 3 0

    • Spólka S.A. więc ciekawe kim są akcjonariusze. Za kilka lat może okazać się że kapitał zachodni na "słupy" :D

      • 5 0

  • tym powinien zająć się rząd bo są potrzebne poważne inwestycje pieniężne na tego typu działalność - ponadto jaką mamy gwarancję że firma nie upadnie, nie będzie lawirowała zbożem itd...bez gwarancji państwa ośmieszymy się tylko

    • 0 5

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Dorota Sobieniecka- Kańska

Dyrektor Gdańskiego Klubu Biznesu. Wydawca, dziennikarka, wykładowca, doradca public relations....

Najczęściej czytane