• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Orlen i Lotos połączą siły dla rozwoju rynku wodorowego w Polsce

Robert Kiewlicz
25 kwietnia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Orlen posiada dwa punkty ładowania dla pojazdów zasilanych wodorem na niemieckich stacjach paliw (Mülheim i Wolfsburg). Niebawem wodór zatankować będą mogli także kierowcy w Czechach. Koncern liczy, że fuzja z Lotosem przyspieszy rozwój technologii wodorowej także w Polsce. 

Orlen posiada dwa punkty ładowania dla pojazdów zasilanych wodorem na niemieckich stacjach paliw (Mülheim i Wolfsburg). Niebawem wodór zatankować będą mogli także kierowcy w Czechach. Koncern liczy, że fuzja z Lotosem przyspieszy rozwój technologii wodorowej także w Polsce.

Połączenie sił w tworzeniu rynku wodorowego w Polsce, wspólna budowa hubu wodorowego na Pomorzu czy stworzenie sieci stacji tankowania wodoru to tylko część planów, jakie wobec rozwoju technologii wodorowych ma PKN Orlen. Jego przedstawiciele nie ukrywają, że planowana fuzja Grupy Lotos i PKN Orlen może znacznie przyspieszyć rozwój tych technologii w naszym kraju.



Ogniwa wodorowe to:

PKN Orlen już jest zaangażowany w kilka projektów, które pozwolą na zwiększenie możliwości produkcyjnych wodoru oraz na wprowadzenie na rynek nowego produktu, jakim jest wodór do zasilania pojazdów z ogniwami wodorowymi.

- Obecnie realizujemy kilka projektów o różnym stopniu zaawansowania w różnych częściach, w Grupie Kapitałowej. Testujemy te rozwiązania w sprzedaży detalicznej. Koncern posiada dwa punkty ładowania dla pojazdów zasilanych wodorem na niemieckich stacjach paliw (Mülheim i Wolfsburg). Niebawem wodór zatankować będą mogli także kierowcy w Czechach. W tym roku rozpocznie się budowa trzech stacji wodorowych, zlokalizowanych w Pradze, Litwinowie i Brnie - informują przedstawiciele PKN Orlen.
Wodór może być wykorzystany także do napędu pojazdów komunikacji miejskiej, dlatego spółka prowadzi rozmowy z miastami, które są zainteresowane uruchomieniem zeroemisyjnych, wodorowych linii autobusowych. Pierwszy list intencyjny w tym zakresie został podpisany w 2019 roku z Metropolią Górnośląsko-Zagłębiowską, drugi z miastem Płock. PKN Orlen zawarł również porozumienie z Pesa Bydgoszcz na rzecz rozwoju zeroemisyjnego transportu towarowego, który ma na celu budowę pojazdu szynowego zasilanego wodorem.

Wspólny rozwój rynku wodorowego w Polsce



PKN Orlen chce kreować rynek paliwa wodorowego, angażując się we współpracę przy tworzeniu regulacji krajowych  i zostać liderem produkcji i sprzedaży wodoru na potrzeby automotive w Polsce.

- Przyglądamy się również możliwości wykorzystania wodoru jako magazynu i nośnika energii na potrzeby regulacji sieci elektroenergetycznych oraz jego produkcji z różnych surowców, np. odpadów - twierdzą władze koncernu. 

Także gdański Lotos pracuje nad projektami wodorowymi w tym: wejściem na rynek paliwa wodorowego dla pojazdów zasilanych ogniwami wodorowymi, m.in w Trójmieście. Realizowany jest również projekt budowy hubu i stacji wodorowych. Jak twierdzą władze Orlenu, planowane przejęcie Lotosu mogłoby spowodować połączenie sił i wspólne tworzenie rynku wodorowego w Polsce.

Pierwsze punkty ładowania wodoru w Polsce



Przedmiotem projektu Pure H2, prowadzonego przez Grupę Lotos, jest budowa i uruchomienie infrastruktury do produkcji i sprzedaży wodoru o wysokiej czystości (99,999 proc.), spełniającego wymagania norm dla paliwa wodorowego przeznaczonego do zasilania ogniw paliwowych. W Gdańsku zostanie zbudowana instalacja oczyszczania wodoru do odpowiednich wymogów, która zostanie umiejscowiona na terenie rafinerii Grupy Lotos. Druga część zostanie zbudowana od podstaw na terenie obecnego placu składowego zlokalizowanego w bezpośrednim sąsiedztwie rafinerii przy ulicy Benzynowej. Drugi punkt powstanie w Warszawie. Pierwsze dwa punkty tankowania wodoru mają powstać do końca 2021 roku.

Rafineria w Gdańsku produkowała dotychczas około 13 ton wodoru na godzinę, a po zakończeniu budowy Projektu EFRA ponad 16,5 ton na godzinę. Przeciętny pojazd osobowy zużywa 1 kg wodoru na 100 km. Natomiast autobus wodorowy zużywa w ciągu roku taką ilość wodoru, jaką instalacje Grupy Lotos produkują w ciągu godziny.

Klaster wodorowy na Pomorzu



W 2017 roku na Pomorzu powstał Klaster Technologii Wodorowych i Czystych Technologii Węglowych. Głównym inicjatorem powołania klastra była Regionalna Izba Gospodarcza Pomorza, która obecnie jest administratorem klastra.

Klaster łączy podmioty, skupia interesariuszy i tworzy porozumienia, ale ma ambicje, aby wesprzeć lokalne firmy i samorządy mocnym dofinansowaniem do projektów ze środków unijnych, które przełoży się na budowę sieci transportu wodorowego w naszym województwie. W tym nie tylko autobusów miejskich na wodór, ale także pociągu na wodór czy promu na Hel o napędzie wodorowym.

Pierwsze pomysły dotyczące testowania wodorowej floty autobusowej oraz wodorowej lokomotywy są już zaplanowane na 2020 rok. Grupa Lotos oraz Grupa Energa są członkami klastra.

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12
  • Energa Gdańsk, al. Grunwaldzka 472

Opinie (85) 3 zablokowane

  • Korporacje rządzą a ludzie będą przepłacali za paliwa.

    Sam.osob.jeżdżące na LPG mają bardzo małą emisję co2 w porównaniu z benzyną lub ropą tak mniej więcej 1 do 3 i co, produkcja silników z wtryskiem pośrednim i wolnosówów powoli już zanika.Dla normalnych ludzi został już tylko silnik Mitsubishi i Dacia.Pewno za rok te też znikną to dla kogo będzie ten wodór na stacjach ... Obecnie produkowane najnowsze silniki są niekombaktywilne do zagazowania.Jak do LPG tak i do wodoru.To o co chodzi z tym wodorem do sam.osobowych ???

    • 1 0

  • Opinia wyróżniona

    Kto wejdzie w masową produkcję wodoru i napędu wodorowego ten wygra rynek globalny

    To trzeba mocno pochwalić i wesprzeć wdrożenie zarówno produkcji wodoru, jego magazynowania oraz dystrybucji poprzez stacje ładowania jednostek morskich i rzecznych, pociągów towarowych i osobowych szczególnie na liniach niezelektryfikowanych, ciężarówek, autobusów, aut dostawczych w aglomeracjach oraz aut osobowych ten pobiegnie w sztafecie walczącej o zwycięstwo na rynku transportowym. Jeżeli jacyś pacani będą przeszkadzać specjalistom i ustanawiać chore prawo to trzeba ich wysłać do Pacanowa na zamiataczy ulic. Na początek proponujemy aby polscy producenci szynobusów przetestowali wodorowe pociągi regionalne na trasach Gdynia-HEL oraz PKM Gdańsk Główny - Kartuzy - Kościerzyna i do Gdyni. Autobusy i tramwaje na osiedla Morena i pozostałe wyżej położone oraz Gdynia Oksywie.

    • 2 3

  • Ale to chyba wbrew rządowym planom, -nasza kasa już rozdysponowana

    przecież? Coś nowego? nowe długi w moim imieniu?

    • 1 1

  • Orlen i lotos..

    na ,,swoich,, stacjach sprzedają paliwo z max marżą , różnica pomiędzy nimi a np. Auchan- 1 pln na litrze.... chcecie dalej u nich tankować ????

    • 1 3

  • Mysle, ze to sluszny kierunek (2)

    O ile kierunek 'innowacyjnosc', ktora ta wladza niesie na sztandarach mozna wlozyc miedzy bajki, tak z wodorem mamy szanse wyjsc przed szereg.
    Jesli sa producenci wodoru i bedzie infrastuktura to pojawia sie tez samochody.
    Podobnie bylo z elektrykami. Ludzie ich poczatkowo nie kupowali z obawy na slaba infrastukture, producenci nie robili aut, bo znali nastroje konsumentow, teraz infrastuktura rosnie, producenci aut zwachali piniadz i praktycznie kazda marka ma w swojej ofercie elektryki.
    Pewnie, ze zarowno elektryki jak i auta wodorowe sa aktualnie drogie, ale tak jak z wszystkim, potrzeba czasu i ceny spadna.

    • 7 7

    • opinia (1)

      Elektryki w ofercie każdego producenta występują tylko po to, aby zmniejszyć emisję ogólną produkowanych aut, gdyż inaczej są kary. Zainteresowanie jest dalej niewielkie, bo elektryki są drogie, są ograniczone możliwości ładowania (chcesz jechać na weekend na drugi koniec Polski? Elektrykiem możesz nie zdążyć za dużo zwiedzić na miejscu. Ale stacje ładowania to bardzo dobrze). Wodór jest alternatywą, ale skoro jest produktem ubocznym przetwarzania ropy, to dalej mamy przerób ropy i emisje z nią związane. Dla transportu publicznego i ciężarówek - ok! Kwestia ile będzie kosztować "tankowanie"

      • 2 0

      • Po czesci w tym momencie jest to prawda, ale

        Prosze nie zapominac, ze Tesla przecierala rynki szerokiej produkcji elektrykow i otwierala oczy niedowiarkom z koncernu VAG, ze mozna na elektrykach robic piniadz. Tesla robi tylko i wylacznie elektyki zatem wierzy w swoja misje i jak pokazuje rynek Europy zachodniej te auta sie sprzedaja.
        Obecnie popyt na elektryki generowany jest glownie z powodu panstwowych subwencji i ulg podatkowych poniewaz ich ceny raczej odstraszaja niz zachecaja, ale kwestia czasu jest sprowadzenie ich ceny do poziomu kieszeni przecietnego Kowalskiego
        Zmniejszajace sie co kilka lat normy emisji CO2 sprawia, ze juz wkrotce, albo bedziemy wszyscy jezdzili nowymi podwojnie turbodoladowanymi kosiarkami z silnikami 0.6-0.8l albo wsiadziemy w auta napedzane alternatywna energia, ktore dadza nam frajde z jazdy.
        Rope tak czy tak bedziemy przerabiac, bo bez watpienia bedzie jeszcze dlugo niezastapiona, ale jesli z jej produktu ubocznego mozemy zrobic niezly uzytek to mysle, ze warto te szanse wykorzystac w imie tej naszej 'innowacyjnosci'

        • 1 0

  • Tesla wytrze nimi podłogę (1)

    • 3 1

    • elektryki to ślepy zaułek

      • 1 1

  • Fuzja to rozsądną decyzja!

    W wielkim biznesie duży może więcej!

    • 1 12

  • wodór nawet produkowany z ropy

    ogranicza emisję spalin w miastach, a w pierwszej kolejności wejdzie do transportu, a nie aut osobowych

    • 1 0

  • Jedyną technologią którą wprowadziliście perfekcyjnie to karuzela prezesów. (4)

    • 51 5

    • To za POpaprańców (2)

      były najlepsze i największe karuzele, największa hucpa! Dobrze że się to skończyło.

      • 0 18

      • Nie było...

        ...Olechnowicz był dobry i nikt gotowe nie wyrzucał.

        • 5 1

      • taaaaa...a teraz jest tak jak Naczelnik przykazał?

        Bez Misiewiczów i Pisiewiczów??? Ilu pisowskich prezesów w Enerdze się już przewinęło? Mało?

        • 12 0

    • 500.000 +

      • 12 1

  • Dobra decyzja. A tak nie wiele brakowało gdyby PO rządziło to Lotos ruskim chcieli sprzedac

    • 0 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Jacek Kajut

Z wykształcenia inżynier elektryk, zbudował i rozwija jedną z najsilniejszych marek branży...

Najczęściej czytane