Ośmiornica ze stoczni Crist zbudowała autostradę


Specjalistyczna barka samopodnośna, która powstała w stoczni Crist zakończyła budowę autostrady wokół wyspy Réunion koło Madagaskaru. Wiadukt o długości 5,4 km w większości znajduje się w morzu. Właśnie tam jednostka realizowała swoje zadania.



Zourite, czyli z francuskiego ośmiornica, to nazwa jednostki o numerze budowy 105 (NB105), która zbudowana została przez Crist na zlecenie Bouygues Travaux Publics S.A. Zgodnie ze swoim przeznaczeniem barka została wykorzystywana do budowy najdłuższego i - jak podkreślają krytycy projektu - najdroższego francuskiego wiaduktu morskiego.

Jednostka pracowała wokół malowniczej wyspy La Réunion, stanowiącej zamorski departament Francji, położonej na Oceanie Indyjskim, charakteryzującej się niebezpieczną, ulegającą erozji linią brzegową. Wiadukt o długość 5,4 km w większości znajduje się w morzu. Właśnie tam jednostka NB105 realizowała swoje zadania.

- Wokół Reunion, wyspy położonej 700 km na wschód od Madagaskaru, przebiega autostrada łącząca kluczowe punkty infrastrukturalne. Jeden z jego fragmentów często niszczony jest przez spadające ze zbocza kamienie i skały. Zapadła decyzja, aby ten odcinek został wzniesiony nad wodą. Zourite realizowała kluczową część inwestycji, czyli posadowienie elementów autostrady na dnie morza - mówi Tomasz Wrzask, PR & marketing manager Crist.
Wiadukt został umieszczony na wysokości blisko 30 m n.p.m. Projekt Viaduc du Littoral (Przybrzeżny Wiadukt) nie byłby możliwy, gdyby nie niestandardowa specyfikacja jednostki NB105. Została ona wyposażona m.in. w dwie suwnice bramowe - każda z nich o nośności 2400 t i rozpiętości 30 m. Budowa drogi była również możliwa także dzięki ośmiu nogom typu jack-up - z ich pomocą statek jest w stanie unieść się 14 m ponad poziom wody. NB 105 ma możliwość załadunku, transportu i instalacji fundamentów do budowy drogi.

Zobacz jak pracuje Zourite.


Zobacz specjalistyczną barkę samopodnośną Zourite od środka.

Opinie (45) 1 zablokowana

Wszystkie opinie

  • Nie "ośmiornica z (11)

    • 0 9

    • Nie "ośmiornica z Crist zbudowała autostradę" (7)

      Tylko Bouygues Travaux Publics S.A. wybudowało autostradę przy pomocy "narzędzia" które sami zaprojektowali, a Crist bez żadnej łaski to narzędzie wybudował za grube pieniądze- do tego jak zwykle z opóźnieniami i problemami . Więc nie przypisujmy tutaj innym cudzych zasług. Jedyne co stocznia miała zrobić to wybudować owe "narzędzie" w terminie i bez problemów, a i to do końca nie wyszło więc no ten.. trochę niezręcznie to wyszło.

      • 80 14

      • tak podejrzewałem :o)

        • 7 2

      • Jak już sie tak czepiasz to ogarnij że tego nie zbudował Crist tylko za grosze ludzie na dzialalnosci gospodarczej a Crist to pośrednik. Crist zatrudniajac paru ludzi to i tak zatrudnia na 1/2etatu zeby tylko sciemnic ze maja kogokolwiek zatrudnionego.

        • 16 2

      • (2)

        Jak Ci się wydaje, że wybudowanie tak zaawansowanej jednostki, która jest prototypem to spacerek to znaczy, że nie masz pojęcia o budowie statków. Poza tym projekt techniczny i roboczy powstał w Polsce. Wyszło bardzo zręcznie, jednostka wypełniła kontrakt bez poważnych awarii co jest dużym osiągnięciem.

        • 12 3

        • Zourite (1)

          Jednostka Zourite była tylko narzędziem do budowy drogi wzdłuż wspomnianej wyspy. Wbrew pozorom nie jest to jakaś skomplikowana w budowie jednostka i pisanie że jednostka " zbudowała ' autostradę jest bzdurą i nieprawdą , ta jednostka to nie żaden robot wykonujący samodzielnie prace.

          • 4 6

          • Widzę, że masz jakiś dziwny leksykalny problem. Życzę bycia mniej małostkowym.
            Nie wiem skąd teza o tym, że nie jest skomplikowana. Ile istnieje jednostek z podobnymi estakadami? Jeśli porusza się po niej suwnica to musi mieć określone tolerancje wymiaru, to jest takie banalne?

            • 8 1

      • owo

        • 1 0

      • niestety ten komentarz nie jest merytoryczny

        Akurat ten projekt był w terminie więc piszesz nieprawdę.

        • 3 1

    • Zawsze można ponownie edytować post, jak się popełniło błędy lub czegoś nie dopisało. (zob przycisk edytuj) (1)

      ps. druga część wypowiedzi, wbrew pozorom ;) bardzo merytoryczna.

      • 3 1

      • Próbowałem

        Ale czasem po wejściu w edycję komentarza i kliknięciu "zapisz",tekst się nie zapisuje i zostaje po staremu- mimo kilku prób. Tak też było w tym przypadku :)

        • 4 1

    • bo pewnikiem miało być "Ośmiornica z Gdyni"

      szukając układu :)))

      • 3 0

  • Skoro według was wiadukt powstał 30 metrów p.p.m., to nie jest to wiadukt, tylko tunel (10)

    • 47 3

    • (1)

      A co za różnica? Jak najszybciej napisać byle co i jak najszybciej zamieścić na stronie.

      • 7 2

      • Nawet podpisać się boją i nie dziwota przy takim poziomie "dziennikarstwa".
        Tylko jakiś VIK, innym razem piw, albo patsz

        • 2 3

    • (6)

      Pojemność 2400 ton też jest niezła. Autor w szkole na fizyce pewnie świerszczyki oglądał zamiast słuchać nauczyciela.

      • 12 1

      • Obawiam się, że to właśnie ty coś oglądałeś (albo brałeś), (5)

        a innych krytykujesz. Tona rejestrowa 1 RT = 100 stóp sześciennych = 2,8316846592 m³, a więc pojemność w tonach (rejestrowych) jest OK.

        • 5 0

        • hmmm,..., pojemność dla suwnicy? Od kiedy to udźwig podaje się w RT?

          • 5 2

        • (3)

          Jak sam zauważyłeś tona rejestrowa to "RT". A w tekście stoi "t" czyli tona jako jednostka masy. Gdybyś jeszcze zajrzał do specyfikacji tej jednostki lub artykułu o jej budowie (był tutaj), to znalazłbyś, że chodzi o udźwig suwnic.

          • 5 1

          • Opinia wyróżniona

            Szacun. (2)

            Że w czasach powszechnego hejtu i prymitywnych wyzwisk w komentarzach można jeszcze przeczytać negatywny komentarz baz chamstwa i prostactwa ale za to z merytorycznym przedstawieniem argumentów. szacun.

            • 14 3

            • a ilu negatywnych nie przeczytamy bo nie spodobaly sie cenzorom?

              tego sie nie dowiemy

              • 3 1

            • Ty h.!

              • 0 0

    • oni i tak pod wodą budują 10x szybciej i 2x taniej

      niż u nas w Polsce te autostrady na równinach

      • 4 1

  • Okropna budowla

    Zniszczyła tylko malowniczy krajobraz> Dziki kraj.

    • 12 16

  • Współczuję tambylcom

    Jedno z najpiękniejszych miejsc na świecie masakrowane przez zachłanne inwestycje hinduskie i chińskie

    • 9 10

  • Autor powinien się douczyć. (4)

    "Została ona wyposażona m.in. w dwie suwnice bramowe - każda z nich o pojemności 2400 t i rozpiętości 30 m"

    Suwnice nie mają pojemności tylko udźwig.

    jj

    • 40 0

    • Ni wiem tez o co chodzi z wiaduktem umieszczonym na wysokosci 30 m p.p.m.

      … może chodzilo o glebokosc?

      • 2 1

    • dziecko korzystało z translatora (1)

      w angielskiej notce było "capacity" a to się tłumaczy w zależności od kontekstu, dla żurawi i dźwignic jest to oczywiście udźwig. Pojemność to dla zupełnie innych urządzeń.

      • 3 0

      • A może to wy się nie znacie

        http://www.crist.com.pl/osmiornica-z-crist-zakonczyla-budowe-autostrady-wokol-wyspy-reunion,158,pl.html

        • 0 1

    • To Crist nie wie co zbudował

      www.crist.com.pl/osmiornica-z-crist-zakonczyla-budowe-autostrady-wokol-wyspy-reunion,158,pl.html

      • 2 0

  • Widać z satelity

    Po północnej stronie wyspy.

    • 10 0

  • Opinia wyróżniona

    inżynier

    Super sprawa.
    Gratulacje!!

    • 11 2

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Zobacz jak pracuje Zourite

    a to wszystko dzieło naszych stoczniowców codziennie pijących specjale przy przystanku "Twarda" ;)

    • 2 0

  • bylo brac madagaskar jak francuzi chcieli nam go dac (1)

    mogli nasi dziadkowie tam wyjechac I zyc szczesliwie....a tak ...w piclandii zyjemy

    • 13 2

    • Żyjemy w pieknym kraju, który oferuje świetne warunki życia

      Pogoda, temperatura, brak wszelkiego jadowitego robactwa, gadów, płazów, ryb i roślin, w którym jest wiele zasobów. Problemem od zakończenia wojny są tylko i wyłącznie parszywe władze, które z pokolenia na pokolenie zmieniały tylko stołki i wciągały swoich przydu*asów na stanowiska. Gdyby zdrajcy narodu byli traktowani, tak jak to sie działo kiedyś (oczywiście rekwirowanie majątku) i do koryta nie dopychały się swymi gębami niedojdy intelektualne - bardzo szybko poziom życia zmienił by się na +.

      • 8 0

  • Unas by taka autostrada nie przeszla

    Ekolodzy by wszystko zablokowali i zadrogo bo unas Wola stać w korkach jeździć na około po 100km więcej niż zainwestować w jakoś wiadukt czy most

    • 16 1

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Marcin Lewandowski

Prezes zarządu Grupy GPEC, firmy z branży energetycznej. Doświadczenie zdobył na stanowiskach...

Najczęściej czytane