- 1 Czy jesteśmy gotowi na jawność płac? (176 opinii)
- 2 Unieważniono przetarg na zbożowy w Gdyni (42 opinie)
- 3 Złoty polski ma już 100 lat (136 opinii)
- 4 Alan Aleksandrowicz wiceprezesem Portu Gdańsk (102 opinie)
- 5 Każdy będzie na etacie? A zaczęło się od kurierów (125 opinii)
- 6 Lotos Kolej szuka oszczędności i zwalnia (250 opinii)
PKP Cargo ma chrapkę na kolejową spółkę Lotosu
PKP Cargo jest zainteresowane przejęciem spółki kolejowej gdańskiego Lotosu. Decyzja o sprzedaży Lotos Kolej może zapaść 2013 roku. Grupa Lotos już od kilku lat prowadzi analizy w zakresie optymalizacji funkcjonowania swojej grupy kapitałowej. Poprzez przejęcie Lotos Kolej spółka PKP Cargo chce wzmocnić swoją pozycję w segmencie przewozu paliw.
O planach dotyczących sprzedaży spółki Lotos Kolej informowaliśmy już w tekście Spółka kolejowa Lotosu pójdzie pod młotek?
Teraz zainteresowanie gdańską spółka potwierdził prezes PKP Cargo, Wojciech Balczun. - Jeśli firmy typu Lotos czy Orlen zdecydują o sprzedaży swoich spółek kolejowych, to my jesteśmy zainteresowani taką ofertą - stwierdził podczas spotkania z dziennikarzami prezes Balczun. Spółki specjalizujące się w przewozie paliw są bardzo atrakcyjnymi inwestycjami dla PKP Cargo. W tym segmencie spółka wypada stosunkowo słabo.
Grupa Lotos nie chce obecnie komentować informacji PKP Cargo na temat ewentualnego przejęcia Lotos Kolej.
Spółka PKP Cargo powstała 17 lipca 2001 roku, na bazie Dyrekcji Przewozów Towarowych Cargo Przedsiębiorstwa Państwowego PKP. Akcjonariuszami spółki są: Skarb Państwa posiadający 90,96 proc. udziałów w kapitale zakładowym i PKP SA z udziałem 9,04 proc. Podstawowym przedmiotem działalności PKP Cargo jest krajowy i międzynarodowy kolejowy przewóz towarów oraz prowadzenie kompleksowych usług logistycznych w zakresie kolejowych przewozów towarowych. W 2011 roku PKP Cargo przewiozło 130,5 mln ton towarów. Spółka szacuje, że w 2012 roku przewiezie ok. 116 mln ton ładunków.
Lotos Kolej jest przewoźnikiem kolejowym, którego właścicielem w 100 proc. jest Grupa Lotos. Podstawowym zadaniem spółki jest kompleksowa kolejowa obsługa spółek wchodzących w skład Grupy. Udział spółki w polskim rynku wynosi ponad 8 proc.
Lotos Kolej powstała w 2003 roku. Dysponowała wówczas 6 lokomotywami manewrowymi. Dzisiaj ma potencjał, który umożliwia przewiezienie ok. 11-12 mln ton. Eksploatuje blisko 100 lokomotyw.
Miejsca
Opinie (22) 1 zablokowana
-
2012-12-20 07:40
(5)
Swoją drogą warto zauważyć, że PKP Cargo osiągnęło w zeszłym roku 240 mln zysku netto - chyba nieźle jak na państwową firmę działającą na konkurencyjnym rynku...
- 29 3
-
2013-01-08 22:25
Ale jakimi środkami, złomowaniem lokomotyw i zejściu z zarobków bo dużo pracowników odeszło, kontrakty im leca na łeb a zagranicę to będa jeździc ale chyba na targi. zamiast inwestowac w nowy tabor to reanimuja trupa i go modernizuja za miliony, gdzie tu logika, 4h jazdy 8 postoju i/lub pasażerów ten zysk to chyba liczony na liczydle.
- 0 0
-
2012-12-20 09:19
Bo to jedyna dochodowa i dobrze prosperująca spółka PKP (1)
Przed podziałem na spółki Cargo tak naprawdę finansowało nierentowne linie regionalne. Przez co zamiast rozbudowywać Cargo jeszcze bardziej zaczeło ono przeżywać stagnację.
- 7 1
-
2012-12-20 09:22
jest jeszcze Energetyka
- 4 0
-
2012-12-20 08:57
a z kim oni konkurują? z dojcze ban cargo? (1)
bo chyba tiry to nie konkurencja przy przewozie dajmy na to węgla
- 7 0
-
2012-12-20 09:21
Oczywiście, że z dojcze ban cargo (tylko, że to się nazywa: DB Schenker), które jest największym przewoźnikiem w Europie.
- 6 1
-
2012-12-20 14:29
A co z ludźmi ? (2)
Wiadomo że każdemu zainteresowanemu przejęciem lotos kolej zależy wyłącznie na umowach. Należy pamiętać że w spółce pracuje kilkaset osób, ciekawe co cargo lub inny kupujący z nimi zrobi ?
- 7 0
-
2013-01-08 22:19
Jak co dadza może 2000zł albo za brame
- 0 0
-
2012-12-20 14:43
...
szarych na bezterminowych raczej zostawią
na terminowych trudno powiedzieć --> związki coś tam zadbają o ich interes
kadra kierownicza do wymiany, ale o nich się nie bójta, bo zdążą przeskoczyć do innych spółeczek siostrzyczek- 5 0
-
2012-12-20 11:51
to własnie jest POlska zeczywistosc setki spólek kolejowych (1)
a potem jeden wielki burdel pchły w wagonach biletry drogie odwołane połaczenia itp
- 8 19
-
2013-01-03 08:55
A co maja przewozy towarowe do pasażerskich, idioto nie znasz tematu to popisz sobie na fejsie a nie tu kretyn.
- 0 0
-
2012-12-20 22:23
Pan schodzi z torów bo lokomotywy jadą
- 2 0
-
2012-12-20 19:36
PKP Cargo dziękujemy
Zanim powstała spolka Lotos Kolej to wlasnie PKP wywozil paliwo z Rafinerii Gdańskiej . Wagony wracaly dopiero po ok tygodnia. Bo zanim zabrali ,nastepnie zanim dojechali to 3 razy zmieniali lokomotywy, zanim podstawili do rozladunku o nastepnie to samo podczas powrotu . Rafineria caly czas produkuje paliwo i gdzie ma je magazynowac? Maja zle doswiadczenia z PKP a szczegolnie z Cargo ( opuznienia w obrocie wagonow, brak porozumienia w sprawie dzierzawy lokomotyw spalinowych i elektrycznych. Lotos aby utrzymac przewozy oraz zwiekszyc musiala wydzierzawic lokomotywy od czechow, wziasc w leasing Traxy
To co ludzie przez 10 lat wypracowali w Lotosie to PKP zniszczy przez rok gora 2 lata.
Ktos ciagle puszcza plotki o sprzedaży Lotos kolej i niewiadomo na co liczy?
Pracownicy PKP Cargo juz mowia ze kupuja Lotos a z wypowiedzi szefostwa Lotosu to byla mowa o tym iz nie stac ich na inwestowanie w Lotos Kolej i ze ta spolka musi sama na siebie zarabiac i inwestowac. Gdyby znalazl sie jakis inwestor to mozliwe ze by mu odsprzedali troche akcji ale musial by zainwestowac w nia . nie ma mowy o sprzedazy szczegolnie PKP !!!- 7 0
-
2012-12-20 15:45
Byłem w lokomotywie Lotosu w środku....
... pełen wypas, nawet sobie dzieciak zatrąbił :)
Pozdrowienia dla maszynistów, którzy sami udostępnili kabinę w sierpniu 2012 :)- 4 0
-
2012-12-20 15:01
Taaa, sprzedajcie kolejarzom dobrze prosperującą firmę
a rozpirzą ją w mak w przeciągu roku. Bez konkurencji łatwiej, dlatego wykupuje się konkurencję i pozbywa problemu. Mam nadzieje że w Lotosie ktoś myśli i nie skarze się na usługi kolejarzy, gdy mają swoją rentowną i dochodową spółkę.
- 9 1
-
2012-12-20 14:59
kk
sprzedamy Lotos Kolej dla Cargo, następnie dofinansowane przez państwo Polskie Cargo za psie pieniądze Niemcom i gra muzyka - lody sie kręcą same, nie trzeba kręcić.
- 7 1
-
2012-12-20 14:42
Umiesz liczyć licz na siebie
Lotos Kolej może dziś przewieźć ok. 11-12 mln ton paliw. Oczywiście paliwa te może przewozić i PKP Cargo, z początku nawet niedrogo. Ale może być i tak, że tego polskiego przewoźnika Tusk "sprzeda" Niemcom bo za stanowisko "w Europie" gotów Anieli obiecać wszystko - DB Schenker (post-obok - dzięki za ściągawkę) może kasować już "jak za zboże".
Grupo Lotos, wg mnie Lotos Kolej sprzedawać nie warto.- 11 2
-
2012-12-20 14:19
czyli co upanstwowienie Lotos Kolej? (1)
Bo jak inaczej traktować taka ścieżkę sprzedaży . Panstwowa rafineria -> Mieszany (giełda/państwo)Lotos ->podział na części (spółki )Lotosu-> zakup spółek za państwowe pieniądze. Pralnia jakaś czy co ?
- 9 0
-
2012-12-20 14:40
raczej "kreatywna księgowość"
bo w końcu z czegoś muszą pokryć te 2 MILIARDY złotych bezpowrotnie utopionych w YME !!!
2 MILIARDY PAŃSTWOWEJ KASY czyli hmmm... dwie południowe obwodnice lub trzy stadiony w gdańsku... i 0 KONSEKWENCJI KARNYCH lub chociaż PERSONALNYCH
WESOŁYCH ŚWIĄT!!!- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.