• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Państwowa komisja nie zbada przyczyn wypadku promu Wawel

Ewelina Oleksy
22 lutego 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (78)
  • Prom Wawel uderzył w nabrzeże gdańskiego portu z dużą siłą.
  • Prom Wawel zderzył się z nabrzeżem 21 stycznia.
  • Tak wygląda nabrzeże zniszczone przez  prom Wawel.

Państwowa Komisja Badania Wypadków Morskich zdecydowała, że nie będzie sprawdzać przyczyn kolizji promu Wawel z nabrzeżem, do której doszło w styczniu. Wydała w tej sprawie uchwałę, w której wyjaśnia, dlaczego sprawa nie będzie badana. Urząd Morski tymczasem szykuje się do naprawy zniszczeń, które spowodowało uderzenie statku.



Do wypadku promu Wawel doszło podczas manewrów w gdańskim porcie 21 stycznia. W jego wyniku zniszczone zostało nabrzeże, a w kadłubie statku zrobiła się dziura. Pasażerów ewakuowano, a prom był później unieruchomiony przez blisko tydzień, bo przechodził naprawę.

Sprawa trafiła do Państwowej Komisji Badania Wypadków Morskich. Ta jednak zdecydowała, że nie będzie się nią zajmować.

Państwowa Komisja odstępuje od badania wypadku promu Wawel



- Komisja zapoznała się z materiałami dotyczącymi poważnego wypadku promu Wawel, bandery Wysp Bahamów zaistniałego w dniu 21 stycznia 2023 r. w czasie obracania jednostki na obrotnicy przy nabrzeżu WOCMapka w Gdańsku. Statek otarł się o nabrzeże uszkadzając poszycie kadłuba powyżej linii wodnej - informuje PKBWM w opublikowanej uchwale. - Państwowa Komisja Badania Wypadków Morskich biorąc pod uwagę okoliczności wypadku oraz brak poważnych skutków zdarzenia, uznaje, że wyniki badania nie przyczynią się do zapobiegania tego rodzaju wypadkom w przyszłości i odstępuje od prowadzonego badania.

Zniszczone nabrzeże nadal czeka na naprawę



Na zniszczonym przez prom Wawel nabrzeżu, 31 stycznia, odbyła się wizja lokalna.

- Wziął w niej udział przedstawiciel biura projektowego, które przygotuje ekspertyzę. Po uzyskaniu ekspertyzy dot. części nawodnej i podwodnej będziemy znali zakres, technologię oraz koszty naprawy uszkodzeń oraz czas potrzebny na wykonanie. Obecnie nabrzeże jest posprzątane i oznakowane - informuje Magdalena Kierzkowska, rzeczniczka Urzędu Morskiego w Gdyni.
Zgodnie z procedurami, kosztami naprawy nabrzeża zostanie obciążana spółka Polferries, armator statku, a konkretniej - jej ubezpieczyciel.

- Szacowany czas usunięcia uszkodzeń na nabrzeżu nie powinien być dłuższy niż trzy miesiące od momentu rozpoczęcia prac, o ile nie zostaną stwierdzone znaczące uszkodzenia części podwodnej (np. nieszczelności ścianki) - wskazuje Kierzkowska.


Miejsca

Opinie (78) 2 zablokowane

Wszystkie opinie

  • Opinia wyróżniona

    Co za głupota. Komisja powinna to zbadać. (5)

    Zadaniem komisji jest wypracowanie zaleceń aby takich incydentów było mniej. Tutaj szczęśliwie nic się nikomu nie stało, ale za parę lat może się stać.

    Komisja nie jest po to żeby karać, ale żeby zbadać czy może jakieś procedury zawodzą i poprawić na przyszłość.
    To samo z komisjami od wypadków lotniczych albo kolejowych.

    • 33 75

    • mamy experta od badania wypadków morskich, on wie lepiej!!!

      • 0 0

    • Ale co tu badać?

      • 3 0

    • świetnie wiadomo co robić żeby takich wypadków nie było (2)

      komisja nic nowego by nie odkryła, zwykły ludzki błąd w manewrach i tyle

      • 15 1

      • Złom przegrał z wiatrem. Jedynym błędem jest użytkowanie złomu. (1)

        • 3 5

        • czyli mamy przyczynę. Ktoś nie wyłączył wiatru...

          • 10 3

  • Czemu pływamy pod "tanią banderą" (1)

    A nie swoją?

    Jak ma być dobrze w tym kraju, skoro nawet państwowe przedsiębiorstwo rozlicza podatki na wyspach bachama?

    • 2 0

    • Bo się nie da zmienić przepisów dla naszej floty, by mogła konkurować z innymi.

      Od 30 lat nie udało się stworzyć drugiego rejestru w naszym kraju. Dotyczy wszystkich ekip.

      • 0 0

  • (10)

    Najśmieszniejsze, że wielka polska spółka zajmująca się przeprawą promową jest na zasadach kraju bandery Wysp Bahama. Wiem jaki jest cel, ale nadal śmieszy ten "patriotyzm". :D

    • 14 10

    • (9)

      Tylko Polacy tak pływają?

      • 2 6

      • (7)

        Nie. Jednak tylko Polacy pierdzielą o patriotyzmie, obronie przed lewactwem itp, a później kombinują na podatkach. Tak samo jest z tą firmą. Kreują się na patriotów, a korzystają z taniej bandery.

        • 9 2

        • A widziałeś kogos z Polferries (3)

          żeby podpierał sie patriotyzmem publicznie?

          To normalny biznes, jak wszystkie w tym sektorze: Stena, tt, dfds, unity, pływajacy pod dziwnymi banderami. Bez subsydiowania nie da sie pływać pod narodową banderą, zarobkowo. No prawie normalny, ma swoją specyfikę.

          Przeflagowuje się, jak dostajesz granty z UE lub Rządu.

          • 4 2

          • Stena? (1)

            A nie czasem pod banderą duńską ?

            • 0 0

            • Te nowe pod Duńską ale drugim rejestrem

              Te stare pod Cypryjską.

              • 0 0

          • chory jest cały układ
            chore jest to źe się bandera narodowa nie opłaca
            bo ją zarzynają podatki, inspekcje, normy
            i teraz statki polskich, rządowych właścicieli, z 100% polską załogą
            pływają pod pokładowym prawem bahamów, cypru, malty, liberii

            nie dajemy rady, nie wyszła nam niepodległość
            architekci projektują odlotowe ławki a nie domy
            moze by i prawo drogowe i prawo budowlane wprowadzić bahamskie?

            • 4 2

        • Co ma piernik do wiatraka? (2)

          Niepotrzebnie mieszasz różne systemy walutowe.

          • 3 3

          • No tak, można na niemieckim aucie mieć rybkę i kotwicę! (1)

            Pamiętamy!

            Clowny

            • 4 3

            • Dlaczego nie?

              Powstańcy Warszawscy używali niemieckich helmów, niemieckich granatów i niemieckich karabinów.

              Na niemieckich hełmach malowali biało-czerwony pasek dookoła.

              Nawet zaadaptowali niemieckie medale.

              Niezależnie od nagradzania zasług bojowych powstańców warszawskich odznaczeniami państwowymi wprowadzono tą nieformalną odznakę "Za zabicie w walce oficera SS". Odznaka ta była wykonywana przez powstańców w przerwach między walkami poprzez wykorzystywanie zdobycznych niemieckich odznak Krzyża Żelaznego, na rewers którego nakładano polską monetę 1zł. wz. 1929 r. z wytłoczonym na piersi orła znakiem Polski Walczącej i napisem 1944.

              • 4 1

      • Ale tylko pispolacy patryjotyźmie papę drą

        • 5 5

  • A ja się pytam dlaczego (4)

    Statek firmy Polferies pływa pod bandę Bahama ?

    • 8 0

    • To i tak dobrze

      mogły przecież pływać pod banderą San Escobar.

      • 1 0

    • dobrze ze nie pod bandera san escobar

      • 2 0

    • Bo może. (1)

      A skoro może to dlaczego ma nie pływać?

      • 0 2

      • Bo to narodowy, nacjonalistyczny armator!

        Bahama to chyba murzyny i elgebete
        Wbrew ideologi pis

        • 3 3

  • Opinia wyróżniona

    (7)

    Prawidłowo. Po co uruchamiać całą procedurę i machinę urzędniczą. Takie incydenty są czymś normalnym tak jak stłuczki na drogach. Nikomu nic się nie stało a uszkodzenia są kosmetyczne.

    • 151 21

    • No nie wiem (5)

      A Ubezpieczyciel bez orzeczenia stwierdzi ze szkoda nie była objęta ubezpieczeniem bo coś tam wynajdzie. Druga sprawa w porcie cumuje setki statków i nawet w wichury i nie słyszy się o takich zdarzeniach. Czyli na mostku poszło coś nie tak: nie taka komenda lub za późno podana i uderzył w burtą w nabrzeże.

      • 2 15

      • (4)

        Widzę,że ,,Światowej " sławy ekspert/ekspertka zabiera głos.
        Ubezpieczenie zostanie wypłacone.Armator zawiera ubezpieczenie nawet na tzw. błąd ludzki czy działanie sił natury.
        Tyle w tym temacie.

        • 14 3

        • ale ubezpieczyciel będzie dążył do odzyskania pieniędzy od sprawcy. (1)

          Armator ma decydować, że to było działanie natury, a nie błąd ludzki? Błąd ludzki to bardzo poważna sprawa. Za takowy ponosi winę i odpowiedzialność zawsze konkretna osoba bądź osoby. To nie rolą armatora jest jej/ich obiektywne ustalenie.

          • 1 9

          • przecież napisałem powyżej, że pieniądze zostaną wypłacone bez względu kto czy co zawiniło.

            • 2 1

        • Ewentualnie wypłaci z własnej kieszeni a nie podatnika.

          • 0 0

        • Historia z ostatniego tygodnia. Poszkodowany otrzymał orzeczenie sądu z wydziału karnego ze osoba powodująca kolizje jest winna zdarzeniu. Poszkodowany idzie do ubezpieczyciela po odszkodowanie z polisy. A ubezpieczyciel mówi figa z makiem bo osoba powodująca kolizje twierdzi ze była plama oleju i dlatego wpada w poślizg. Poszkodowany idzie do sądu z pozwem cywilnym i ten oddała pozew i obciąża jeszcze kosztami poszkodowanego. Czyli dwa sprzeczne orzeczenia sądu, rzekomo z pozoru sprzeczne bo wg rzecznika sądu niby nie są sprzeczne. A wszystko ma swój początek w niewłaściwej kwalifikacji czynu przez policję - potraktowali jako kolizje a nie wypadek. Gość był w szpitalu kolka tygodni i rehabilitacja kolka mcy. Ubezpieczyciel to nie jest dobry wujek i zawsze wypłaca ubezpieczenie. Poza tym jest jeszcze regres wiec to już klapa dla kapitana statku.

          • 2 2

    • Komisje komisji.

      A jeszcze czeka Nas komisja międzynarodowa.

      • 3 0

  • Nie ma czego badać "stary" przekozaczył" a to zawsze tak się kończy!! dobrze, że nie było ofiar!! z naturą się nie walczy trzeba się dostosować!!!!

    • 3 0

  • Komisja . Tylko komisje biegli i inne nieroby

    • 1 4

  • Komisja ma analizować ewentualnie popełnione błędy, a tu błąd ludzki wykluczono. A kto jedyny w Polsce jest nieomylny?!!! (1)

    Tak jest! To Prezes Polski musiał kierować tym promem!!

    • 6 3

    • Prezes za sterem.

      Ciamciarewicz przewodniczącym komisji i badania będą prowadzone kilka lat. Może jeszcze jakieś miesięcznice?

      • 0 2

  • Kapitan ma

    Kapitan ma układy i tyle.

    • 0 5

  • Życie i bezpieczeństwo ludzi to dla

    miejscowych władz błahostka. Z łatwością poświęcą swoich. Było już kilka przypadków w tym roku. Za to hiszpańscy nurkowie to dopiero afera.

    • 2 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sławomir Kądziela

Od 2008 roku związany z rozwojem usług inżynierskich, serwisowych i informatycznych SESCOM SA...

Najczęściej czytane