• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Patrolowiec w Gdańsku, pozew w sądzie

Wioletta Kakowska-Mehring
5 września 2023, godz. 09:15 
Opinie (88)

Prosto z francuskiej stoczni do Portu Gdańsk wszedł statek patrolowo-ratowniczy SG-301. Nowa jednostka trafi do Kaszubskiego Dywizjonu Straży Granicznej w Gdańsku-Westerplatte, a do sądu trafił pozew od wykonawcy.



Umowę na budowę i dostawę pełnomorskiej jednostki patrolowej OPV (offshore patrol vessel) dla Morskiego Oddziału Straży Granicznej podpisano z francuską stocznią Socarenam w październiku 2020 r. W polskiej stoczni i przy udziale polskich podwykonawców zbudowano jednak kadłub z nadbudową i częściowym wyposażeniem.

Budowa rozpoczęła się w czerwcu 2021 r. Na zlecenie firmy Naviretech przy nabrzeżu gdańskiej spółki Marine Stal została położona stępka pod budowę kadłuba. Wcześniej - również na zlecenie Naviretech - w gdyńskiej stoczni Crist przeprowadzono cięcie blach do tego projektu. Po roku, czyli w czerwcu 2022 r., odbyło się wodowanie kadłuba z nadbudową i częściowym wyposażeniem. Potem jednostka trafiła do Francji do stoczni w Calais, skąd wróciła do Polski już w pełni wyposażona. Partnerami francuskiej stoczni w budowie patrolowca były też firmy z Trójmiasta: Shipcon, Nauta-StalStazen

Czytaj więcej na: https://biznes.trojmiasto.pl/Nowy-patrolowiec-odebrany-przez-Straz-Graniczna-n182278.htmlPo roku, czyli w czerwcu 2022 r., odbyło się wodowanie kadłuba z nadbudową i częściowym wyposażeniem. Potem jednostka trafiła do Francji do stoczni w Calais, skąd wróciła do Polski już w pełni wyposażona.


Oprócz biura projektowego Mauric z Marsylii partnerami francuskiej stoczni w budowie patrolowca były też firmy z Trójmiasta: Naviretech, Shipcon, Nauta-StalStazen

Niestety, jak podała wp.pl, między zamawiającym a wykonawcą pojawił się konflikt. Poszło o pieniądze. Strona polska odmówiła francuskiej stoczni dopłaty ok. 5 mln euro. Według kontraktu miał on kosztować 111 mln zł. W tej sytuacji Francuzi poszli do sądu. Okazuje się, że wykonawca nawet rozważał zatrzymanie jednostki do czasu wynegocjowania korekty ceny sprzedaży.

Zmiana ceny wynika m.in. z "drastycznych podwyżek dostaw materiałów i urządzeń" z powodu pandemii COVID-19, a potem wojny na Ukrainie. W górę poszły m.in. ceny blach okrętowych, podzespołów i wyposażenia we wszystkich stoczniach w Europie. Francuzi informowali MOSG o konieczności "waloryzacji ceny" już w maju 2022 r.

W sporze stronę polską reprezentuje Prokuratoria Generalna, której sąd w Gdańsku dał dwa miesiące na odpowiedź na pozew. Problem na linii zamawiający wykonawca, niestety, może także oznaczać kłopoty dla polskich podwykonawców.


Długość całkowita nowego patrolowca wyniesie ok. 69,9 m, zanurzenie kadłuba ok. 3,2 m, szerokość ok. 11,5 m. Na pokładzie przewidziano miejsce dla 35 osób, w tym 20 członków załogi stałej. Według założeń ma mieć 12-dniową zdolność operacyjną i być przystosowana do brania udziału w misjach nie tylko na Bałtyku, ale również w rejonie Morza Śródziemnego i Północnego. Do jego zadań będzie należała m.in: ochrona zewnętrznych granic UE, udział w wielozadaniowych operacjach morskich, zwalczanie nielegalnej migracji, transportu szkodliwych substancji chemicznych, narkotyków, broni i materiałów niebezpiecznych, udział w akcjach ratowniczych SAR i wsparcie w obliczu klęsk żywiołowych oraz humanitarnych.

Miejsca

Opinie (88) 5 zablokowanych

  • (6)

    Przecież we Francji nie ma inflacji. Tam nie rządzi PIS.

    • 28 13

    • 5,2% (2)

      tak tam nie rządzi pis więc było 5,2% w 2022 a w sponiewieranej Polsce 16,1%

      • 6 3

      • (1)

        A Czechy, Słowacja? Tam rządzą francuzi czy pis?

        • 3 1

        • masz jeden kraj na plus, jeden na minus i dowolnie sobie dobierasz, bo PIS musi być cacy? Lecz się... na hemoroidy

          bo na głowę nie ma szansy na poprawę.

          • 1 2

    • Gdyby nie rządził PIS to byśmy mieli inflację na ich poziomie czyli 6% albo trochę wyższą. Emisja pieniądza bez pokrycia jest przecież faktem a to jest również czynnik proinflacyjny.

      • 2 3

    • Rządzi w Polsce od 8 lat... polikwidowali stocznie i buduja we Francji.

      To ma sens

      • 1 1

    • Anergia atomowa

      zakazana w Niemczech - tyle w temacie. Wystarczy połączyć kropki.

      • 0 0

  • (7)

    W tym biznesie to jest chleb powszedni. Schodzi grupa spawaczy - wchodzi banda prawników. A że chciwe francuziki chcą weryfikacji umowy bo w trakcie jej wykonywania wzrosły jej koszty to już ich sprawa.

    • 36 7

    • (1)

      jak Sasin wprowadza korety umowy to jest cacy,czytaj zbycie Lotosu.

      • 7 7

      • poczytaj sobie co to jest tzw whataboutism

        • 1 1

    • (1)

      Ale nasz rząd wszystkie podwyżki tłumaczył pandemią i wojną. Jak to w końcu jest? Działa tylko w jedną stronę?

      • 1 5

      • sprawdź sobie co to jest tzw whataboutism

        • 2 0

    • (1)

      A skąd wiesz że to Francuzki? Może podwykonawcy Polacy chcą od nich więcej?

      • 2 3

      • A może to polacy najgorsi? Dżizas k chrajst. Daj se siana ojkofobie

        • 1 0

    • Nie wszystko jest winą francuzików. Marine Stal to przecież nie jest żadna stocznia, to zakład produkcyjny otworzony dosłownie trzy metry (serio) od najbliższego domu (w miejscu gdzie Stocznia Wisła miała tylko magazyny) założony pewnie na słupa, bo dzierżawcą terenu jest nie kto inny jak król Stogów. To jest gruba sprawa, do tego stopnia gruba, że jak hałasowali tak, że 300 metrów dalej, na Wyspie Sobieszewskiej nie dało się żyć, to urzędnicy rozłożyli ręce. xD
      Straż graniczna ma łódź od byłego gangstera, to tutaj bym szukał. xD

      • 1 0

  • Po co nam ta łajba? (4)

    Politycy opozycji mówili przecież, że Bałtyk to bajoro i żadna marynarka nie jest nam potrzebna. Przenieśli nawet dowództwo do Warszawy

    • 26 19

    • SG to nie marynarka...

      • 3 3

    • Dlaczego nie wybudowali jej w Pistoczni w Radomiu tylko we Francji?

      • 1 0

    • Po co nam...

      ....tacy mundial, jak wy , towarzyszu ??? Ztarczy już tyskacza na dzisiaj.Idźcie spać....jutro też jest dzień na chlanie

      • 0 0

    • Bedzie partolował niemieckie wybrzeże by imigranci niedotarli do niemieckiego wybrzeża

      • 1 0

  • Szczujnia anty Polska zsama sobie zaprzecza przeciez na wp co dziennie pisza ze inflacja jest tylko w Polsce i ceny rosna tylko (3)

    tezraz sie okazuje ze francuzi twierdza ze przez inflacje i wojne w Ukrainie wrosły ceny gigantycznie ,Wielokrotnie to powioelaja POKOlitycy wiec kto teraz klamie sąd powinien uznac prawde jaką przedstawiaja POKOlitycy w Polsce i odrzucic wniosek wfrancuzów A oni powienni podziekowac swoim koleisom z POKOzycji.

    • 32 12

    • (2)

      sprawdz sobie na www : inflacja we Francji 2022 5,2% inflacja w Polsce grudzień 2022 16,1% Mówi ci to coś???
      więc nie pisz bzdur o 'gigantycznym' wzroście cen we Francji Cena 111mln zł żądania francuzów 5mln euro

      • 0 6

      • POkemon ty zacznij kiedys własnego mózgu uzywac a nie szczujni anty polskiej słuchac i w necie czytac (1)

        • 0 0

        • Inflacji nie ma i nie bedzie, Jaszczomp

          TVP

          • 0 0

  • Ciekawa sprawa (17)

    Gdy ogłaszano przetarg, nawet polskie stocznie nie wystawiły tak taniej oferty jak francuska. Po kilku latach francuska stocznia domaga się zapłaty 20% więcej niż w umowie. Czy zatem nie doszło tu do oszustwa? Czy polskie stocznie, mimo początkowo droższej oferty, finalnie nie okazały by się tańsze?

    Mi to pachnie francuzem - cwaniakiem...

    • 84 15

    • Ciekawa... (9)

      Myślisz, że gdyby polskie stocznie wygrały, to nie chciałyby potem dopłaty? W kalkulacjach nie uwzględnia się wybuchu wojny między dwoma wielkimi dostawcami stali dla Europy. Jakby wzięli droższe oferty, to byś podejrzewał korupcję i oszustwo u Polaków.
      Mi to pachnie Polakiem - mądralą...

      • 11 24

      • (7)

        Umów należy dotrzymywac i tyle.

        • 17 4

        • dokładnie tak (4)

          umów należy dotrzymywać Przekop mierzei Planowane 700mln Wybudowano ponad 2mld (oficjalnie) Ile kosztował w rzeczywistości dowiemy się po wyborach

          • 19 7

          • A propos, on na Zalewie będzie szorował po dnie.... (2)

            • 6 8

            • Geniuszu (1)

              Poszoruj sam siebie.Głębokość na przekopie i kanale przez zalew wynosi 5 m"słownie pięć metrów"

              • 5 5

              • 5m. Ahahaha, a barka z zanurzeniem 2,5m z elblaga plywa przez ciesline pilawska zeby do hamburga doplynac :)

                • 3 1

          • Lepsze to niż miliardy w vat

            Nawet wodąciągi w Gdańsku sprzedali,o czym ty dziecko gadasz ?

            • 4 5

        • indeksacja

          umowy długoterminowe powinny zawierać współczynnik indeksacji, czyli mogą mieć zmienna cenę końcową.

          • 2 0

        • TO te pisdzielce niech zaczna przestrzegac Konstytucji i umow. Bo gangi tapirow , kulawego , krzywego ryja

          nawet przeglosowanych przez siebie ustaw nie przestrzegaja.

          • 1 0

      • > W kalkulacjach nie uwzględnia się wybuchu wojny między dwoma wielkimi dostawcami stali dla Europy

        Na ile zrozumiałem artykuł, to kadłub, na który głównie użyta została stal, został zwodowany w Polsce. Francuzi go wyposażali, zatem tłumaczenie się przez żabojadow wzrostem cen stali jest nieco dziwne.

        • 2 1

    • jeśli w kontrakcie jest zapis o możliwym wzroście cen, to należy negocjować

      ja co prawda nie jestem tego zwolennikiem, ale bardzo często tego typu dodatkowe koszty są pokrywane

      A co do polskich firm.... tak drogo jak w tym kraju, nawet nie jest w Szwajcarii... może jeszcze w Rosji Putina - bo tak działa mafia, nadyma koszty

      • 9 3

    • przecież to stara taktyka - wystawić ofertę tanio, poniżej kosztów tylko po to żeby się potem domagać więcej

      • 8 3

    • Polecam powrót do szkoły podstawowej klasa 4. (1)

      20% od ponad 100 mln. to ponad 20 mln., a nie 5. Poza tym w kontraktach tego typu standardowo występuje zapus o renegocjacji, jeśli koszt materiałów wzrośnie powyżej określonego procenta. Zanim zacznie się dyskusję nt. warunków kontraktowych, najpierw trzeba się z nimi zapoznać.

      • 4 4

      • 111mln złotych a oni chcą 5 mln euro

        Wszystko sie zgadza- polecam powrót do szkoły ale na czytanie ze zrozumieniem.

        • 4 4

    • ktoś tu pisał o kontrakcie z zapisem o możliwym wzroście cen, nie wiemy jak był skonstruowany kontrakt

      ale to jest jedno zabezpieczenie a drugie jest takie że się zawczasu kupuje opcje na stal przeciw sobie po to by zrównoważyć ewentualny wzrost ceny. Koszt opcji uwzględnia się w cenie kontraktu. Ale jeśli w umowie tego zapisu o możliwym wzroście cen nie było to mogą nagwizdać. Roszczenie jest nieuzasadnione.

      • 0 2

    • Niech się sądzą

      Pisałem dawno z Francją 0 interesów ,mają same.złomy i umów niedotrzymują

      • 2 0

    • Sasinienko znowu zarobił?

      Kto zlecił budowe Francuzom?

      • 0 0

  • żabojady to sa

    jak niemcy kute na 4 łapy w kwestiach dopłat do inwestycji , a po co ten patrolowiec ma byc wykorzystywany na morzu pólnocnym >>?? ktos zaplaci nam za to? a na morzu środsiemnym ? kogos głowa boli?

    • 12 2

  • Umowa to umowa jak nie było aneksu to niech się ugryzą ! Francuzi myślą że Polaków wciąż można doić a tu tak niespodzianka prawnicy sobie poradzą !!!

    • 18 2

  • Taki cwany mamy rząd (4)

    Może obywatele też powinni powiedzieć, że nie będą dopłacać do rat kredytów, bo umawiali się z bańkami inaczej... Obcym płacić nie chcą, ale swoich obywateli wydoją do cna... Szkoda gadać.

    • 56 52

    • Bezsensowne porównanie.

      W umowie zbankiem masz wszystko czarno na białym, a ta umowa na budowię opiewała na konkreta kwotę bez zapisów o jakichś nieprzewidzianych zmianach cen na rynku. Renegocjacje takich umów jak sama nazwa wskazuje są dobrą wolą obu stron. To że sobie jaśnie państwo z Francji zażyczyli więcej kasy to ich sprawa. My płacić nie musimy, najwyżej możemy ponegocjować i zgodzić się na nowe warunki. Możemy.

      • 12 7

    • Typowy tekst dla czytelnika wyborczej i widza TVN

      "Obcym płacić nie chcą"? Przecież zapłacili. Nie chcą natomiast dopłacać cwaniakom - inaczej niż samorządy PO.

      • 11 7

    • obywatele to powinni odpowiednio zagłosować w wyborach

      • 2 0

    • Czekaj, czekaj.

      Jak się umawiałeś z bankiem? Przeczytaj dokładnie umowę, którą podpisałeś przyjacielu. A potem jeszcze poproś kogoś, kto potrafi czytać ze zrozumieniem, aby Ci ją wytłumaczył. Ale tacy właśnie są Polacy - Passata za 5 tysięcy będą oglądać z każdej strony, sprawdzać miernikiem, wozić do mechaników przed zakupem. A umowę kredytową na kilkadziesiąt lat i kilkaset tysięcy złotych podpisują od ręki, nawet nie czytając.

      • 2 0

  • Jest umowa i zapis o rewizji kosztów w razie wzrostu cen surowców czy komponentów, to negocjacje są normą

    To że jedna strona nie chce negocjować, cóż... rozstrzygnie arbitraż czy sąd.

    • 5 1

  • Statek patrolowo-ratowniczy (3)

    Statek patrolowo-ratowniczy, a więc jednym z ważniejszych parametrów jest jego maksymalna/operacyjna prędkość, o której ani słowa w artykule. Szkoda.

    • 32 3

    • Pewnie muł (2)

      • 3 1

      • Jeśli francuski to ma tylko bieg wsteczny (1)

        I białą flagę

        • 8 5

        • toczysz bekę z Francuzów

          a oni mają triadę atomową, flotę i całkiem całkiem siły zbrojne. A u nas że tak powiem trochę F16, Leo, Ślązak i plany zakupowe... ;)

          obudź się, od II wojny minęło już trochę czasu

          • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Magdalena Budnik

Odpowiedzialna za kształtowanie i realizację strategii finansowej i budżetu firmy, a także współodpowiedzialna za procesy strategicznego planowania i zarządzania SESCOM. Magister ekonomii z Certyfikatem Księgowym Ministra Finansów oraz ukończonymi licznymi studiami podyplomowymi z zakresu księgowości, finansów i controllingu. Wieloletni praktyk wykorzystujący w swojej pracy nie tylko wiedzę z zakresu księgowości i finansów, ale także ekonomii oraz zarządzania.

Najczęściej czytane