- 1 Czy jesteśmy gotowi na jawność płac? (176 opinii)
- 2 Unieważniono przetarg na zbożowy w Gdyni (42 opinie)
- 3 Złoty polski ma już 100 lat (136 opinii)
- 4 Alan Aleksandrowicz wiceprezesem Portu Gdańsk (102 opinie)
- 5 Każdy będzie na etacie? A zaczęło się od kurierów (125 opinii)
- 6 Fuzji Lotos-Orlen nie można cofnąć (212 opinii)
Petrobaltic kupił kolejną platformę. W marcu 2014 rozpoczną się wiercenia na Bałtyku
Platforma zakupiona przez Pertobaltic nie jest nowa. Została zbudowana w 1989 roku. Spółka nie podaje jednak jej obecnej nazwy, zasłaniając się brakiem zgody prawnej sprzedającego na upublicznianie tej informacji. Wiadomo jedynie, że platforma pracuje obecnie na Atlantyku u zachodnich wybrzeży Afryki i jest to platforma typu jack-up (samopodnośna).
W pierwszym kwartale 2014 roku platforma zostanie przetransportowana na Morze Bałtyckie, a pod koniec marca 2014 r. rozpocznie wiercenia na obszarze koncesji bałtyckich należących do Lotos Petrobaltic. Nowo zakupiona jednostka to czwarta platforma spółki Lotos Petrobaltic. Będzie pracowała pod polską flagą i z polską załogą. Jej główny trzon będą stanowili obecni pracownicy spółki Lotos Petrobaltic.
- Zakup tej platformy i wprowadzenie jej do eksploatacji to kolejny ważny krok na drodze do realizacji strategii Grupy Kapitałowej Lotos w obszarze poszukiwań i wydobycia - mówi Zbigniew Paszkowicz, wiceprezes Grupy Lotos i prezes Lotos Petrobaltic. - Umożliwi to nam zdynamizowanie działalności w tej sferze i skuteczne przeprowadzenie zaplanowanych prac poszukiwawczych. Przypomnijmy, że wedle dostępnych szacunków geologicznych zasoby perspektywiczne węglowodorów na naszych bałtyckich koncesjach wynoszą 30 mln toe (tona oleju ekwiwalentnego). Ich pełne rozpoznanie i zagospodarowanie będzie miało istotny wpływ na wzrost bezpieczeństwa energetycznego Polski i dywersyfikację dostaw ropy do gdańskiej rafinerii Lotosu.
"Lotos Petrobaltic", bo taką nazwę przyjmie platforma, może prowadzić wiercenia na wodach o głębokości 350 ft. (105 m). Przeprowadzone przed zakupem analizy wykazały, że istnieje możliwość przedłużenia nóg platformy o 50 stóp, co pozwoli jej na pracę na wodach nawet o głębokościach do 120 metrów.
- W tym roku wykonamy ponad 1000 km kw. badań sejsmicznych 2D i 3D na koncesjach poszukiwawczych - przypomina Krzysztof Sułecki, wiceprezes ds. poszukiwań i wydobycia Lotos Petrobaltic. - Badania te pozwolą wytypować obiekty, w których mogą znajdować się kumulacje węglowodorów. Trzeba podkreślić, że te potencjalne obiekty złożowe są zlokalizowane pod dnem morza na głębokościach powyżej 90 m, a więc już poza zasięgiem platformy "Petrobaltic", ale w obszarze operacyjnym nowej platformy.
Dodatkowo w połowie 2014 roku rozpocznie się przebudowa innej platformy wiertniczej należącej do spółki, o nazwie "Petrobaltic", na platformę eksploatacyjną. Koszt tej inwestycji wyniesie ok. 28 mln euro. Po zakończeniu inwestycji platforma "Petrobaltic" stanie się centrum produkcyjnym na złożu B8 a prace wiertnicze przejmie platforma "Lotos Petrobaltic".
- Uruchomienie komercyjnej produkcji ze złoża B8 planujemy na koniec 2015 r. Jego potencjał wydobywczy szacujemy na 3,5 mln ton ropy naftowej. Rocznie z tego złoża Lotos Petrobaltic zakłada pozyskiwanie około 220 tysięcy ton ropy naftowej - podkreśla Paszkowicz.
Plan prac nowej platformy obejmuje wiercenie kilkunastu otworów oraz liczne prace związane z rekonstrukcją otworów już istniejących. Jeśli wiercenia poszukiwawcze potwierdzą występowanie kolejnych złóż, ich zagospodarowanie będzie wymagać kolejnych wierceń - otworów eksploatacyjnych i zatłaczających - oraz budowy centrów produkcyjnych. Z kolei realizacja tych zadań będzie wymagała zakupu kolejnych platform w przyszłości.
Najważniejszą platformą Petrobalticu na Bałtyku jest obecnie "Baltic Beta". Zwodowana została we Francji pod koniec lat 70., wierciła i wydobywała ropę na Morzu Śródziemnym i Morzu Północnym. Na Bałtyk trafiła ok. 20 lat temu.
Miejsca
Opinie (49) 4 zablokowane
-
2013-12-24 00:15
Marzenie (5)
Moim marzeniem jest znaleźć się kiedyś na platformie wiertniczej, zobaczyć jak wygląda przede wszystkim od środka. Strasznie się nimi fascynowałam w czasach liceum. Czy ktoś ma pomysł jak osoba z zewnątrz mogłaby się tam dostać, na zasadzie "wycieczki"?
- 4 2
-
2014-01-11 09:51
wycieczka
zartudnij sie w remontówce, co jakis czas wpływa tam jakas platforma na remont, pozatym zdaje sie 2 są własnie w remoncie. jak zobaczysz ten syf tam panujący to odrazu Ci sie odechce:)
- 0 0
-
2013-12-24 09:10
Zglos sie do Tomasza D. z Greenpeace'u. Moze cie nastepnym razem zabierze na kolejna platforme ;)
- 7 0
-
2013-12-24 05:47
(1)
daj numer tel,to cie oprowadze..
- 1 0
-
2013-12-24 09:06
ISPS! :)
- 2 0
-
2013-12-24 00:28
Ot, tak sobie "na wycieczke" to sie tam nie dostaniesz.
- 3 0
-
2013-12-23 15:27
KRYTYCZNIE: (6)
Najpierw były już minister Nowak kupuje za miliardy złotych Pendolino od włoskiej spółki mając krajowego producenta w postaci PESA z Bydgoszczy. Wywalenie pieniędzy, które mogłyby zasilić polski krwioobieg pieniężny. Oczywiście Minister Nowak wydawał nie swoje pieniądze.
Teraz Lotos, spółka z dominującym państwowym udziałowcem, zamiast zbudować podobną platformę w Grupie Remontowa w Gdańsku, która ma ogromne doświadczenie w tej dziedzinie, kupuje jakiś złom zagranicą. I znowu ogromny wypływ kapitału z kraju.- 46 19
-
2013-12-23 21:47
Tiaaa (4)
A co Ci remontowa wybuduje? Kadłub? To by było na tyle... nogi i tak trzeba by zamówić w holandii (najbliżej), sprzęt wiertniczy ściągać ze stanów nie wspominając o wieży.
- 11 2
-
2014-01-06 13:31
Remontowa wybudowałaby spokojnie..
Jakby ktoś wykazał trochę dobrej woli to wszystko by się dało .. na 100% Grupa remontowa ma potencjał do wybudowania nowej platformy ..
- 1 0
-
2013-12-23 23:01
to nie chodzi o to (2)
kupienie używanej platformy i jej sprowadzenie tutaj jest po prostu tańsze i szybsze.
- 11 0
-
2013-12-24 00:38
(1)
Szybsze! Juz nie chodzi o koszty ale kolejka po nowe platformy jest długa.
Na wybudowanie platformy czeka sie od 7-15 lat .
"Doświadczony ma racje" Najbliżej z Holandi sprowadzic fachowców, na świecie sa tylko 3 firmy zajmujące się budowa hydrauliki siłowej na platformy,
W oddanym ostatnio Niemcom "Vidar" budowanym przez Crist ,hydraulika zajmowała się firma MUNS TECHNIEK BV z Holandii.- 7 0
-
2014-01-06 13:26
ale firmował Crist ..
- 0 0
-
2013-12-23 15:55
Pamiętaj że to działa w dwie strony...
- 4 0
-
2013-12-24 00:13
Z jednej strony potentat,a z drugiej sknera. (2)
Taki potentat,a nasz rodzimy Gdański Klub żużlowy,dziaduje,bo nie może znaleźć sponsora strategicznego.Tu w gdańsku ze względu na Lotos powinna być najsilniejsza drużyna jezdżąca właśnie pod szyldem Lotosu.Ale cóż Lotos woli się rozdrabniać..Szkoda.
- 6 6
-
2014-01-04 03:22
Gospodarka przedewszystkim
Bardzo dobrze, że Lotos nie sponsoruje żużlu, po co ma wydawać kase na coś co nie jest potrzebne, lepiej, że wydał kase na zwiększenie konkurencyjności i więcej miejsc pracy. Rozdrabniał by się, gdyby sponsorował jakiś darmozjadów, czyli kluby sportowe.
- 1 0
-
2013-12-26 14:38
Na remont stadionu też by się przydało, Lotos Arena brzmi dosyć fajnie
- 1 0
-
2013-12-30 17:41
Ekolodzy
Uwaga!
Tomek Dziemianczuk juz sie na was szykuje!- 0 0
-
2013-12-29 06:57
Szczegoly?
Moze ktos wie jak beda wydobywac spod tej nowej platformy? Czy bedzie to naturalne cisnienie czy pompowane itp?
- 0 0
-
2013-12-26 17:04
Stadion jest chyba własnością miasta, Lotos mógłby go odkupić i zrównać z ziemią, byłby ciekawy teren dla developerki
- 0 0
-
2013-12-23 15:51
rekrutacja (2)
ktoś się orientuje czy bedzie przeprowadzana dodatkowa rekrutacja w roku 2014?
- 5 6
-
2013-12-23 21:08
(1)
bez garba do petrobalticu sie nie dostaniesz
- 7 0
-
2013-12-26 13:13
Nieprawda, ja się dostałem bez garba.
- 2 0
-
2013-12-24 02:38
(2)
Heee firma w ktorej pracuje szukala zloz weglowodoruw dla lotosu:)
- 1 1
-
2013-12-24 05:49
(1)
ty chyba jeszcze do podstawowki chodzisz,nie znasz polskiej ortografii
- 2 2
-
2013-12-26 00:14
Miało być "wenglodoworuf"
- 3 0
-
2013-12-23 13:46
Petrobaltic dziekuje Lotos Labowi i Lotos Kolei za kapital (8)
- 11 18
-
2013-12-23 19:40
Platforma zbudowana na poczatku lat 70, obecnie przechodzi remont w Belfascie. (6)
Pewnie tanio kupiona, ze sprzedazy Labu powinno wystarczyc.
Dla zainteresowanych nazwa platformy: Blackford Dolphin- 6 5
-
2013-12-23 23:56
przeciez napisno jasno ze zbudowana w 1989 roku a nie zadych 70 ( w 70 to platformy chyba były w powijakach) (3)
ale jak pracuje w Afryce to pewnie zajeżdżona na maxa - czyli złom który będą remontować tak jak te pozostałe co mają.
Jeszcze wpakowywać 28 milionów w starego rupiecia to chyba niezbyt ekonomiczne, czy za tą kase nie znalazła by się juz gotowa kolejna platforma?- 4 1
-
2013-12-24 13:51
(1)
Nowa kosztuje 300 mln $ i czeka się na nią 2-3 lata. Z używek nie ma tego dużo - teraz jest boom i wszyscy wiercą, mało kto sprzedaje.
- 5 0
-
2013-12-24 15:37
Nowa to juz byla na Yme, i skonczy na szrocie.
- 4 1
-
2013-12-24 06:51
Sprawdzę na allegro i dam znać
- 6 0
-
2013-12-23 21:06
(1)
ale Blackford Dolphin to semi sub a w tekscie napisali, ze ma by jack up
- 7 0
-
2013-12-23 21:52
Żaden Blackford Dolphin
- 7 0
-
2013-12-23 21:59
Dzię ku je my
- 4 0
-
2013-12-23 19:21
Platforma kupiona ze szrotu. Nowe buduje się na 30 lat a ta jest stara. (1)
- 22 7
-
2013-12-23 19:25
Nowak ma zegarek za 17tys i afera a buduje autostrady. Miro coś dostał i afera a
wybudował stadiony. Sawicka przyjęła 100tys a za to agent Tomek jest posłem. Na ochronę Kaczyńskiego wydajemy 100tys miesięcznie i co z tego mamy. 8km autostrady?
- 5 5
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.