• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Punkt tankowania wodoru. Inwestycja za 10 mln euro

erka
6 grudnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Pierwsze dwa punkty tankowania wodoru powstaną w Gdańsku oraz w Warszawie do końca 2021 roku. Pierwsze dwa punkty tankowania wodoru powstaną w Gdańsku oraz w Warszawie do końca 2021 roku.

Do końca 2021 roku ma działać w Gdańsku pierwszy punkt tankowania wodoru. Będzie to jedna z dwóch tego typu instalacji w Polsce, jakie chce wybudować Lotos. Druga powstanie w Warszawie. Wodór będzie można zatankować w bezpośrednim sąsiedztwie gdańskiej rafinerii.



Zanim pojawią się punkty tankowania wodoru, na terenie rafinerii w Gdańsku powstanie instalacja do jego oczyszczania oraz stacja sprzedaży i dystrybucji tego paliwa. Do zasilania ogniw wodorowych napędzających silnik elektryczny potrzebny jest wodór o bardzo wysokiej czystości (99,999 proc.). Taki rodzaj czystego paliwa zapewni daleki zasięg pojazdu (450 km) bez konieczności dodatkowego tankowania wodoru na trasie pomiędzy stolicą Polski a rafinerią w Gdańsku. Ograniczy też koszty inwestowania w dodatkową infrastrukturę sieci elektroenergetycznych.

Nowe instalacje za 10 mln euro



Oba stanowiska razem z instalacją do oczyszczania i dystrybucji wodoru tworzą projekt Pure H2, który w 20 proc. będzie opłacany ze środków unijnych. Umowa na finansowanie inwestycji wartej 10 mln euro zostało podpisane podczas Szczytu Klimatycznego COP24 w Katowicach.

- Wodór niesie ze sobą istotny potencjał ograniczenia emisji CO2 w transporcie, zwłaszcza że technologia ta będzie rozwijana w pierwszej kolejności w oparciu o transport publiczny - podkreśla Patryk Demski, wiceprezes zarządu ds. inwestycji i innowacji. - Grupa Lotos realizuje inwestycje infrastrukturalne, pozwalające na szersze zastosowanie paliw alternatywnych. Spółka współpracuje też z samorządami. W tym roku podpisano z Gdynią oraz Wejherowem listy intencyjne w sprawie dostaw wodoru do napędu autobusów miejskich.


Wodór nie tylko dla potrzeb transportu



Rafineria w Gdańsku produkuje obecnie około 13 ton wodoru na godzinę, a po zakończeniu budowy Projektu EFRA będzie to ponad 16,5 t/h. Przeciętny pojazd osobowy zużywa 1 kg wodoru na 100 km. Natomiast autobus wodorowy zużywa w ciągu roku taką ilość wodoru, jaką instalacje Grupy Lotos produkują w ciągu godziny.

Oczyszczony wodór może być wykorzystywany nie tylko w transporcie drogowym, ale także przemyśle informatycznym, medycynie czy przemyśle spożywczym. Póki co tak czysty wodór musi być importowany, dlatego jego powszechne użycie jest dość ograniczone.
erka

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (52) 1 zablokowana

  • Wodór z ropy to bezsens

    Powinna powstać elektrownia wiatrowa lub słoneczna przetwarzajaca wodę w wodór w oparciu o elektrolizę. To jest innowacja, a nie to co planuje Lotos.

    • 5 1

  • GL

    A na premie świąteczne to nie mają!

    • 8 5

  • Miśki (1)

    Ale będzie biznes. Już rok góra dwa będziemy produkowali 1 milion !!!! aut elektrycznych. Równolegle wejdziemy w auta wodorowe. Będziemy mieli dwie instalacje do tankowania. Wyprzedzamy cały świat. Jak to dobrze że przyszli w końcu tacy dobrzy menedżerowie. Z wizją, misją i strategią w jednym. I to wszystko dzięki Naczelnikowi. Bóg go zesłał, normalnie!!!!

    • 24 5

    • No Bóg ewidentnie tylko dlaczego akurat Hades.

      • 7 1

  • Da się teslę na wodór przerobić? Ewentualnie na gaz?

    • 15 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Maciej Dobrzyniecki

Od roku 1994 jest członkiem Business Centre Club i pełni funkcję wiceprezesa. Jest ponadto...

Najczęściej czytane