• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pierwszy tankowiec z ropą od Saudi Aramco w Naftoporcie

Robert Kiewlicz
14 marca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Crude Zephyrus to statek z pierwszym z zakontraktowanych przez PKN Orlen tankowców z ładunkiem 130 tys. ton ropy naftowej z Morza Północnego. Crude Zephyrus to statek z pierwszym z zakontraktowanych przez PKN Orlen tankowców z ładunkiem 130 tys. ton ropy naftowej z Morza Północnego.

Do gdańskiego Naftoportu wpłynął pierwszy z zakontraktowanych przez PKN Orlen tankowców z ładunkiem 130 tys. ton ropy naftowej z Morza Północnego. Dostawcą jest koncern Saudi Aramco, który będzie strategicznym partnerem Orlenu i obejmie 30 proc. wydzielonej rafinerii w Gdańsku. Prezes Orlenu zapowiedział też obniżki cen na stacjach paliw oraz przygotowanie koncernu do przerobu ropy także z kierunku irańskiego.



Ropa z Arabii Saudyjskiej sensacją? Tankowce od lat przypływają do Gdańska



Ceny paliw na stacjach:

"Crude Zephyrus" to pierwszy z pięciu dodatkowych tankowców, jakie mają przypłynąć w najbliższych tygodniach do Naftoportu. W połowie stycznia 2022 r. PKN ogłosił, że strategicznym partnerem, który obejmie 30 proc. wydzielonej rafinerii w Gdańsku, jest Saudi Aramco. Dodatkowo Aramco kupi też spółkę zajmującą się paliwami lotniczymi - Lotos Air-BP. Grupa Lotos sprzeda Aramco 100 proc. udziałów w Lotos SPV 1, podmiocie, do którego wydzielona zostanie zorganizowana część przedsiębiorstwa prowadzonego aktualnie przez Lotos Paliwa w zakresie hurtowej sprzedaży paliw. PKN Orlen podpisał z Saudi Arabian Oil Company długoterminową umowę na dostawy ropy naftowej do spółek z Grupy Kapitałowej Orlen. Na podstawie tej umowy w przypadku finalizacji procesu koncentracji z Grupą Lotos PKN Orlen zagwarantuje dostawy ropy naftowej od Saudi Arabian Oil Company w liczbie od 200 do 337 tys. baryłek dziennie.

Dodatkowe tankowce z ropą w gdańskim Naftoporcie



- Jeszcze w 2014 roku około 100 proc. przerabianej w naszych rafineriach ropy stanowił surowiec z kierunku wschodniego - mówił Daniel Obajtek, prezes PKN Orlen. To już mamy za sobą. Obecnie przerabiamy jedynie 50 proc. rosyjskiej ropy. Dzisiaj współpracujemy z wieloma producentami ropy na świecie i dzięki temu możemy pracować, nawet jeśli ropa nie popłynie rurociągiem "Przyjaźń". Jesteśmy w stanie zabezpieczyć nie tylko rynek polski, ale cały region oraz rafinerie, jakie posiadamy w innych krajach. Statek, który zawinął dzisiaj do Naftoportu, jest pierwszym ładunkiem 130 tys. ton ropy naftowej z Morza Północnego. Takich tankowców będzie w najbliższych tygodniach wpływało więcej.

Wyprzedaż majątku czy dobry interes? Wywiad z Danielem Obajtkiem



Statki z saudyjską ropą w Gdańsku



Statki z ropą naftową z Arabii Saudyjskiej w Gdańsku to nic nowego. Pierwszy taki tankowiec przypłynął do Naftoportu już 10 lat temu, o czym pisaliśmy w artykule Nowa baza PERN i ropa z Arabii Saudyjskiej z 2012 r. Statek "Bareilly" dostarczył wtedy do Gdańska 60 tys. ton ropy naftowej Saudi Extra Light.

Lotos i Orlen: Nie wykorzystujemy sytuacji do osiągnięcia dodatkowych zysków



W latach 2008-2014 do samego Lotosu trafiło w sumie ponad 175,5 tys. ton ropy arabskiej lekkiej i ekstra lekkiej. Faktem jest, że ta ilość jest śladowa, jeśli porównamy ją z ilością ropy rosyjskiej, jaką przerabiała w tym czasie gdańska rafineria.

Ceny paliwa rosną. Już płacimy 7 zł za diesel albo więcej



Prezes Obajtek zapowiada obniżki na stacjach paliw



- Ceny na stacjach Orlenu zostaną obniżone o 34 gr/l w przypadku oleju napędowego i o 20 gr/l w przypadku benzyny - poinformował też prezes PKN Orlen Daniel Obajtek. - Ceny paliw nie można tylko porównywać pod względem ceny baryłki ropy naftowej. Obecnie jest to ok. 118 dolarów. Paliwo na stacjach sprzedajemy jednak za złotówki, a rozliczamy się w dolarach. Trzeba sobie więc do ceny ropy dołożyć wysoki kurs dolara, wysoką cenę gazu i biododatków. Do tego mamy jeszcze kwestię frachtu tankowców, który zdrożał o ok. 70 proc. Widzę, że ceny na stacjach się stabilizują, obserwujemy spadki na rynku hurtowym, co przekładać się będzie na spadki na stacjach.
Daniel Obajtek zapowiedział też, że w razie zniesienia embarga na ropę irańską Orlen jest w stanie przerabiać ropę z tego kierunku.

Miejsca

Opinie (135) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • To niedługo Niemcy (3)

    znowu będą przyjeżdżać tankować. Jak to dobrze, że mieszkam w kraju mlekiem i miodem płynącym!

    • 25 7

    • Dziś diesla w Niemczech lałem. Po przeliczeniu 12zł. Proszę nie narzekać tylko spojrzeć szerzej na rynek paliw w UE

      • 3 4

    • 2.20 (1)

      W Niemczech benzyna jest 2.20 euro więc przelicz po kursie. Znawco nad znawcami, czy będą jeździć do Polski po paliwo.

      • 0 0

      • będą bo to jest ponad 10 zl a u nas dzisiaj np 7,60 zl

        • 0 1

  • 130 tysięcy ton... Ja cie kręcę. Paliwo gdyby było na stałe po pięć zł to byłoby ok.

    • 20 0

  • Orlen zarabia na wojnie (10)

    Ceny ropy i oleju napędowego na giełdach + kurs USD/PLN dają wzrost kosztów o ok 25%
    Tymczasem cena hurtowa w Orlenie wzrosła o 35% - marża znacznie wyższa niż przed 24.02

    • 33 23

    • Opinia wyróżniona

      (9)

      Trzeba jeszcze dodać że jakoś w przypadku wzrostu cen ropy/kursu usd to cena rośnie na stacjach od razu, ale jak spada to pada hasło że w magazynach mamy ropę kupowana po wyższym kursie i dopiero jak ja zużyjemy to będzie taniej. Po prostu tną nas na maxa

      • 22 3

      • Obajtek sprzedaje stacje paliw Orbanowi czyli ruskim ! (8)

        • 8 13

        • (4)

          nie jest powiedziane czy mu sprzeda, Orban to nie ruscy ale prawdą jest że trzyma z nimi sztame i boi się o swoje interesy, za to bym go skreślił

          • 3 8

          • (1)

            Niemców też byś skreślił za dbanie o swoje interesy? Die Welt ostatnio narzekało na kanclerza Scholza, że blokuje rezygnację z rosyjskich surowców i że sceptycznie podchodzi do członkostwa Ukrainy w UE. Niemcy też trzymają sztamę z Putinem?

            • 4 1

            • "Ein Gipfel der Schande - und Kanzler Scholz mittendrin"

              Tak brzmi w oryginale tytuł artykułu w Die Welt.
              O "szczycie hańby" za niemiecką gazetą sporo pisały też polskie media, chyba niemal wszystkie, bez względu na polityczne barwy.

              • 2 1

          • Opinia wyróżniona

            oprzytomnijcie ! (1)

            Czy ktokolwiek z was patrzy na to co sie dzieje na swiecie? Mamy obok nas wojnę. Polska jest dla Ukrainy głebokim zapleczem. Ponosimy więc koszty tej wojny już teraz. System energetyczny i gazowy w Ukrainie jest bombardowany i sie rwie. Jest naprawiany. Jednak dla każdego państwa najwazniejsze jest wojsko i miasta atakowane. Do nas przybywa masa uciekinierów wojennych. Jednak jakby zabrakło gazu ta fala byłaby naraz gigantyczna. W interesie Polski jest więc fale opóźniać. Nasi pompują więc gaz do Ukrainy. Dostarczają także paliwa. Nie widzieliście ile składów paliw ukraińskich rosjanie spalili? Każdy kto otworzy mapę czy google i spojrzy na granice zobaczy ze miedzy Ukrainą i polską jest spora granica a na niej sporo szlaków kolejowych i sporo lepszych i gorszych dróg. Ukraina z innymi krajami ma kiepskie skomunikowanie. Polska więc pomaga ile może. Pomoc to nie tylko broń czy amunicja ale i paliwa oraz żarcie. Tak naprawdę jesteśmy obecnie głębokim zapleczem Ukrainy. Jak wybuchła wojna nastawienie władz lokalnych Uraińskich miast i miasteczek szybko było coraz bardziej propolskie. Nie ma wogóle żadnego antypolskiego działania. Wojna zdmuchneła demony przeszłości. A może zwyczajnie ukraińcy się takich wariatów pozby7li albo pokierowali do miejsc gdzie szybko sie traci zycie. Nastawienie propolskie nie wynika z tego ze nas lubia z jakiegoś powodu ale dlatego ze od nas i przez nas płynie rzeka pomocy. To jednak kosztuje. Jednak uważam że warto ponieść koszty i im pomagać bo jak oni przegrają to Putin za iles lat może na nas uderzyć. Zeleński miał nawiać z Ukrainy tak jak zwiał prezydent Afganistanu zabierając w dodatku kasę. Obrona miała się rozsypać szybko. Tych co słabo walczą nikt nie żałuje a w dodatku my mieliśmy sie kłocić z ukraińcami o przeszłość. W myśl zasady że gdzie dwóch sie bije trzeci korzysta zwycięzcą miała być Rosja. Zeleński nie nawiał a Polska z Ukrainą bardzo dobrze wspólpracuje.

            • 9 4

            • OK rozumie ale dlaczego kosztem naszych obywateli??? do tej pory to ten sąsiad się na Nas wypinał!!

              • 1 1

        • (1)

          Do 2014 roku rząd donalda sprowadzał do Polski 100% ropy z rosji. Od tego czasu dzięki władzy PiS zmniejszyło się to do 50% i dalej się od nich odwracamy...dziękuję, żegnam.

          • 11 7

          • Wierz Obajtkowi, to daleko zajdziesz.

            Rafineria Gdańska została zaprojektowana donprzerobu ropy z Bliskiego Wschodu. Wiesz, że do 1981 r. przerabiano tu głównie ropę z Iranu? Zresztą za Tuska też były transporty ropy arabskiej, Poza tym jest jeszcze nasze złoże B3 na Bałtyku.

            • 1 2

        • Weź tabletki przed spaniem..

          • 2 2

  • Hura ! Ale czy nie musimy jakiś odszkodowań płacić teraz wiadomo komu ?

    • 1 14

  • Super wiadomość (1)

    Stop ruskiej ropie!

    • 36 6

    • A podobno w porcie

      jest jeszcze jeden tankowiec i to z Rosji.
      Ktoś coś wie???

      • 2 0

  • LeroyKremlin ... nadal działają i wspierają wiadomo kogo. (4)

    Były Klient.

    • 36 5

    • Francuzi

      • 5 0

    • niech działają, ich biznes ich sprawa

      • 2 4

    • (1)

      bo coś zmienią te sztuczne sankcje? tylko gospodarka światowa na tym ucierpi ale... o tym sami musimy się przekonać

      • 3 0

      • To dlaczego giełda rosyjska jest dwa tygodnie zamknięta,skoro sankcje są sztuczne i nic nie dadzą?

        • 0 0

  • Bardzo dobrze (2)

    Teraz niech przyjedzie kilka lng z qataru

    • 14 2

    • 63% LNG jest z Kataru, 27% z USA, reszta Norwegia plus po jednym transporcie przybyło z Nigerii i Trinidadu

      • 3 1

    • dokładnie i ceny zaraz mocno spadną i będziemy zadowoleni

      • 0 0

  • Gdzie są teraz te trole z biznesu i ci z UMgdańsk co prostestowali!!Jak zawsze geba w kubeł! (1)

    Znowu sie okazało ze rzad postapił wrecz swietnie i zyskuja wszyscy w Polsce a traca niemiaszki ii inni.Powinien byc zakaz tankowania paliw w Polsce przez Niemców i innych !!

    • 20 24

    • Walnij się w głowę. Zyskują pisowe słupki głosujących d**ili.

      Za te obniżenia VATu i kolejne kredyty zapłacimy my zwykli ludzie. Pis to zło

      • 0 0

  • Ruskim psom nie dać nic poza batem.

    • 25 6

  • Czy ktoś potwierdzi ze w 2014 Lotos nie miał ropy z innych kierunków? (7)

    O ile wiem to Lotos nie przerabia ropy rosyjskiej od dosyć dawna, wydaje mnie się że to dawno oznacza przed 2014

    • 17 16

    • jak nie wiesz to nie mąć (6)

      • 10 6

      • won ruski trollu (5)

        • 7 9

        • (4)

          nie zabiegalem ,ale milo poznac ruskiego trola!!jaka rope przerabia orlen plock,nie w 100% z rurociagu ,,Przyjazn",obajtek osobiscie podpisywal kontrakt!!!!!!!.lotos rosyjska ropa sie wspomagal jak nie bylo dostaw zamorskich!!

          • 2 9

          • (1)

            jak te kontrakty były podpisywane to Obajtka w polityce nie było

            • 8 1

            • w grudniu 2021 roku kto podpisywal nowy roczny kontrakt!!!!korzystny!!!!

              • 1 1

          • sorry ale niezbyt rozumiem co napisałeś (1)

            co do danych, admin skasował bo podałem link do informacji Lotosu, to w 2008 czyli przed 2014, o którym obajtek mówi, 20% ropy w Orlenie i Lotosie nie pochodziła z Rosji, w tym Lotos miał tej ropy ok 12-13% a Orlen 7-8%

            Poza tym Naftoport wybudowano w 1990/92 i zdążył już przyjąć 5500 tankowców

            ale wiadomo historia zaczyna się od objęcia rządów przez PIS

            • 2 4

            • Twój post przez jakiś czas można było przeczytać, z usuniętym linkiem. Podawałeś informację dotyczącą tylko trzeciego kwartału 2008 roku. Natomiast w całym roku 2008 Lotos przerabiał głównie rosyjską ropę ok. 95% całej produkcji - można sprawdzić w raporcie rocznym.

              • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Ewa Bereśniewicz - Kozłowska

Prezes zarządu firmy Aplitt. Absolwentka Wydziału Elektroniki Politechniki Gdańskiej, studiów podyplomowych Gdańskiej Akademii Bankowej, a także European Education Centre Hounslow Westdondon – Application Designer. Uzyskała certyfikat - Certificate in Card Bank Management - Visa International Self Study oraz licencję instalatora systemu UNIX. Od 1993 roku związana z branżą bankową, na stanowiskach kierowniczych i eksperckich, od 1997 roku w Departamentach Kart Płatniczych. Do 15...

Najczęściej czytane