• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czytelnik: "Hale Targowe cierpią przez płatne parkowanie"

Wojciech
9 października 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Parking przy biurowcach i SKM bez opłat
  • Samochody i miejsca parkingowe w okolicach Hal Targowych Gdynia
  • Samochody i miejsca parkingowe w okolicach Hal Targowych Gdynia
  • Samochody i miejsca parkingowe w okolicach Hal Targowych Gdynia
  • Samochody i miejsca parkingowe w okolicach Hal Targowych Gdynia

- Handel na gdyńskich Halach TargowychMapka w sobotę wygląda jak niegdyś w poniedziałek. Klientów odstrasza po pierwsze opłata za parkowanie, a po drugie jej wysokość - pisze pan Wojciech. - Na miejscach, gdzie parkowanie stało się droższe i płatne, w weekendy znacznie zwiększyła się rotacja pojazdów. A więc osoby tam parkujące spędzają mniej czasu na halach, ale jest ich więcej - odpowiadają gdyńscy urzędnicy.



Czy podwyżki opłat za parkowanie w Gdyni zmieniły twoje przyzwyczajenia zakupowe?

Przypomnijmy:
  1. Od 1 lipca obowiązują nowe strefy parkowania w Gdyni.
  2. Podwyższono ceny za parkowanie w Śródmieściu.
  3. Płacić trzeba również na dziewięciu parkingach poza strefą śródmiejską.
  4. Opłaty od lipca wprowadziła też Galeria Klif.

Płatne parkowanie w Gdyni: strefy, ceny, opłaty, abonamenty, opinie, komentarze

Nowe zasady parkowania nadal wywołują wśród mieszkańców Gdyni spore emocje. Pisaliśmy m.in. o tym, jak opłaty wpłynęły na kupców w Orłowie. Tym razem oddajemy głos klientowi Hal Targowych, panu Wojciechowi, który napisał do nas list w sprawie skutków płatnego parkowania przy Halach Targowych w Gdyni. Twierdzi, że miasto powinno pomyśleć o nowej polityce parkingowej w okolicach hali.

Oto jego przemyślenia:

Mieszkam od ponad 10 lat w sąsiedztwie Hali Targowej w Gdyni. W tym okresie często zaparkowanie w obrębie mojego domu w piątki było utrudnione, a i w soboty często graniczyło to z cudem. Cała okolica hali w soboty od samego rana była oblegana przez tłum ludzi i aut. Czasem nawet właściciele aut czekali wewnątrz, zastawiając inne auta, do czasu, aż zwolniło się jakieś miejsce w okolicy hali.

Obecnie jest inaczej... Od lipca 2021 r., czyli od wprowadzenia opłat za parkowanie (także w weekendy), chodniki i miejsca parkingowe w okolicy hali jakby opustoszały. W soboty brak większych tłumów. Handel w sobotę wygląda jak niegdyś w poniedziałek.

Odbicie po pandemii, gorzej od 1 lipca



Najpierw nie zastanawiałem się nad powodem, aż do momentu, gdy w trakcie sobotnich zakupów na hali nadmieniłem w rozmowie ze sprzedawcą, że "strasznie pusto i mały ruch". Wspomniałem, że od jakiegoś czasu wyraźnie dostrzegalny jest brak kolejek, nawet przy dawniej najbardziej obleganych stoiskach.

Usłyszałem od sprzedawcy, że po najtrudniejszym okresie pandemii, wiosną i wczesnym latem, w handlu na hali było jak dawniej, aż do fatalnej decyzji włodarzy miasta w sprawie parkowania.

Po pierwsze opłata w sobotę, a po drugie wysokie stawki skutecznie zniechęcają klientów z innych części miasta do robienia zakupów i tym samym wspierania lokalnych sprzedawców w tym kultowym miejscu.

Kupcy z hal: "Lepiej już było"



Zauważyłem zrezygnowanie w tonie głosu i postawie sprzedawców w trakcie moich rozmów na kilku stoiskach. Mówili, że "lepiej to już było", że kiedyś prezydent Wojciech Szczurek wspierał to historyczne miejsce. Dokonano remontu hali łukowej, zaplanowano remont okolicy. Wydawało się, że to miejsce będzie się rozwijało i tradycyjny lokalny handel (zwłaszcza świeżymi produktami spożywczymi) będzie miał się dobrze.

  • Samochody i miejsca parkingowe w okolicach Hal Targowych Gdynia
  • Samochody i miejsca parkingowe w okolicach Hal Targowych Gdynia
  • Samochody i miejsca parkingowe w okolicach Hal Targowych Gdynia
Niestety wprowadzono nowe regulacje parkingowe, co nie pomaga funkcjonować sprzedawcom, którzy na hali są nawet od kilku lub kilkunastu lat. Wielu stałych klientów, którzy zawsze przyjeżdżali autem na halę po duże zakupy, teraz są zniechęceni. Paliwo drożeje, opłaty za parkowanie wzrosły i alternatywą jest teoretycznie transport zbiorowy. Jednak jeśli klienci przyjadą autobusem, to nie zrobią tak obfitych zakupów jak dawniej - z oczywistych względów.

Dla mnie jako mieszkańca Gdyni to zdecydowanie przykry widok, gdy patrzy się na miejsce, które jeszcze kilka miesięcy temu (przed lipcem 2021 r.) za sprawą tłumów klientów tętniło życiem i przetrwało nawet największą falę epidemii, a teraz może umrzeć z powodu decyzji administracyjnej.

Hale Targowe w Gdyni zawsze tętniły życiem. Hale Targowe w Gdyni zawsze tętniły życiem.

Niespójna polityka miasta



Rozumiem promowanie ruchu rowerowego i innych ekologicznych alternatyw dla spalinowych samochodów, bo sam bardzo dużo jeżdżę po centrum rowerem. Jednak ciężko mi patrzeć, jak niespójna polityka miasta niszczy to tradycyjne zabytkowe miejsce.

Sam nie wiem, czy może to nie celowe działanie władz miasta, aby wprost ograniczyć tam handel, a w hali łukowej zrobić muzeum lub inne miejsce tego typu...

Warto, by prezydent rozważył zmianę polityki w sprawie parkowania w obrębie Hal Targowych. Proszę o to w imieniu kupców i klientów gdyńskiej hali.

Targowiska w Trójmieście



Odpowiada Agata Grzegorczyk, rzecznik Urzędu Miasta w Gdyni

To list bardzo emocjonalny i w słusznej sprawie. Hale Targowe to jeden z symboli Gdyni. Jednak trzymajmy się faktów. Miejsca bezpośrednio przy hali, czyli te na ul. 3 Maja i na ul. Jana z Kolna, są nadal bezpłatne, tutaj nic się nie zmieniło.

Płatne są miejsca w pasach drogowych ulic: Wójta Radtkego, gdzie klienci zwykle nie parkowali, ponieważ te miejsca zajmowane są przez kupców, 3 Maja po przeciwnej stronie hali oraz Jana z Kolna, czyli w większej odległości od hali.

Na miejscach, gdzie parkowanie stało się droższe i płatne, w weekendy znacznie zwiększyła się rotacja pojazdów. A więc osoby tam parkujące spędzają może mniej czasu na halach, ale za to jest ich więcej.

W ostatnim czasie lepiej dostosowaliśmy też usytuowanie przystanków autobusowych w pobliżu hali. Przeprowadziliśmy również bardzo dokładne badania preferencji transportowych w tym rejonie. Wbrew opinii Czytelnika, który porusza się po mieście samochodem, klienci Hal Targowych to w dużej mierze pasażerowie komunikacji miejskiej.

Jako ciekawostkę dodam, że podczas luzowania obostrzeń pandemicznych urywały się telefony w Zarządzie Komunikacji Miejskiej z prośbami, by pozostawić co drugie miejsce w autobusie wolne, bo w ten sposób bardzo wygodnie przewoziło się zakupy z hali...
Quiz Sentymentalne Trójmiasto: lata 80. i 90. Sprawdź, czy pamiętasz? Średni wynik 51%

Sentymentalne Trójmiasto: lata 80. i 90. Sprawdź, czy pamiętasz?

Rozpocznij quiz
Wojciech

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Miejsca

Opinie (535) ponad 10 zablokowanych

  • Skąd handlarz ma wiedzieć co dla niego lepsze? Urzędnik wie lepiej.

    Choć nawet ankieta pokazuje że powinno się to całe urzędnicze towarzystwo zaorać.

    • 0 0

  • Klientów ubywa ponieważ ceny są kosmiczne a nie dla tego że miejsca parkingowe podrożały. Sama mieszkam obok Hali Targowej ale zakupy staram się robić w supermarketach .Jakość artykułów nie odbiega od tych zakupionych na hali. Decyduje jednak cena. Trochę pokory ,może należy zweryfikować swoje oczekiwania względem cen.

    • 0 0

  • płatny czy bezpłatny?

    skoro parking na Jana z Kolna przy hali jest bezpłatny ,to po co stały i stoją tam parkomaty od lat?

    • 0 0

  • Hale Gdynia

    Rzeczywiście Pan ze Śródmieścia ma rację. Przynajmniej w soboty parkowanie w okolicy hali powinno być bezpłatne. Niestety pazerność urzędników ratusza nie ma granic. Może czas aby wymienić przy okazji najbliższych wyborów obecną ekipę. Nie tylko kasa się liczy.

    • 0 0

  • Przykro

    Gdynia przestała być miastem przyjaznym mieszkańcom... To ewidentne

    • 0 0

  • To nie tylko problem Gdyni. Coraz więcej mniejszych i większych miast wprowadza coraz większe i droższe strefy płatnego parkowania. To tylko dzięki naszemu miłościwie panującemu rządowi. Poobcinali samorządom wpływy z podatków nie dając nic w zamian. A tu trzeba utrzymać szkoły, przedszkola, szpitale ,transport publiczny. A i co nieco w terenie trzeba robić. A kasy coraz mniej. A to skutkuje wprowadzeniem najwyższych ustawowo stawek za wszelkie opłaty lokalne. A na tym obrywa lokalny biznes , no i kierowcy. Potem zdziwko ,że prawie wszystko ostro drożeje

    • 0 0

  • Mieszkam na Działkach Leśnych ,jestem w podeszłym wieku i od czasu wprowadzenia płatnych miejsc przy ulubionej hali targowej przestałam tam jeżdzic po zakupy. Teraz robię zakupy na Witominie bądz na Grabówku.Zakupy są cięzkie ,ja nie mogę już nosic siat więc potrzebuję jechac autem.Nie stac mnie na drogie parkingowe.Dodam ,że do autobusu też muszę nosić ciezkie siaty a do tego autobus 204 jedzie raz na godzinę (o sobocie i niedzieli już nie wspomnę ).

    • 0 0

  • Darmowe?

    Skoro parking od str. 3 Maja i od Wójta Radkego jest darmowy to dlaczego stoją parkometry ?

    • 0 0

  • dłuższe godziny otwarcia

    Jeszcze niedawno jak przejeżdzałam do pracy obok hali lubiłam tam wejść, jak zaczynałam pracę późńo, ale Hala otwarta jest dosyć krótko, stoiska otwierają się późńo,, chyba około 9tej a zamykają po 16oo, to na prawdę za krótko, na pewno nie dla osób pracujących.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Grzegorz Bierecki

Grzegorz Bierecki urodzony 28 października 1963 roku. Od 1990 prezes Fundacji na Rzecz Polskich...

Najczęściej czytane