• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pływający terminal gazowy. Podpisano porozumienie

Wioletta Kakowska-Mehring
23 września 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Od 2015 roku pływający terminal LNG działa w litewskim porcie Kłajpeda. Od 2015 roku pływający terminal LNG działa w litewskim porcie Kłajpeda.

Były plany, potem badanie rynku, a teraz jest... list intencyjny. Plan umiejscowienia na Zatoce Gdańskiej pływającego terminalu gazowego FSRU jest coraz bliżej realizacji. To wciąż nie konkrety, ale zawsze krok do przodu.



Przedstawiciele Gaz-Systemu, Zarządu Morskiego Portu GdańskUrzędu Morskiego w Gdyni podpisali list intencyjny dotyczący współpracy przy postawieniu terminala regazyfikacyjnego FSRU (ang. Floating Storage and Regasification Unit). Chodzi o statek regazyfikacyjno-magazynowy LNG, który będzie umiejscowiony w rejonie Gdańska. Na obecnym etapie Gaz-System założył postawienie w porcie jednostki o przepustowości 4,5 mld m sześc. rocznie. Realizacja FSRU obejmuje także jego integrację z systemem przesyłowym, dzięki czemu powstanie nowy fizyczny punkt wejścia do krajowego systemu przesyłowego.

Gospodarka morska w Trójmieście



- Cieszymy się, że Gaz-System wybrał nasz port jako najlepszą lokalizację dla terminala. Będzie to miało bezpośredni wpływ na zwiększenie liczby przeładunków w porcie, jak również otworzy zupełnie nową grupę ładunkową, jaką jest skroplony gaz ziemny. To duża szansa także dla podmiotów z regionu, które będą mogły korzystać z tego surowca za pośrednictwem naszego portu, wykorzystując go do własnych procesów. Jego największą zaletą jest wydajność, gdyż z 1 m sześc. płynnego LNG po regazyfikacji otrzymujemy 600 m sześc. produktu w postaci gazowej - mówi Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Dokument określa rolę każdej ze stron przy realizacji programu. Obejmuje on również listę przedsięwzięć niezbędnych do jego realizacji. List intencyjny stanowi podstawę do zawarcia odrębnego porozumienia, które określi zasady współpracy i jej zakres pomiędzy wszystkimi zainteresowanymi podmiotami.

Inwestycja planowana jest do realizacji na lata 2026-2027. Według wcześniejszych zapowiedzi terminal miał rozpocząć działalność operacyjną w pierwszej połowie 2021 r.

Firmy w Trójmieście. Stocznie i przemysł morski



- Budowa pływającego terminala LNG na wodach Zatoki Gdańskiej dyskutowana była od długiego czasu. Uwzględnia się ją również w planach zagospodarowania przestrzennego wód Portu Gdańsk, które obecnie są procedowane przez Urząd Morski w Gdyni. Obiekty hydrotechniczne, na przykład aktualnie modernizowane i nowo budowane przez nas falochrony osłonowe w Porcie Północnym, oprócz funkcji ściśle związanych z bezpieczeństwem żeglugi, ułatwią również realizację planowanego przedsięwzięcia - powiedział kpt. ż. w. Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.
Budowa Terminalu FSRU została wpisana w 2020 r. na czwartą listę inwestycji, które uzyskały status projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania (ang. Projects of Common Interest - PCI) w sektorze energetycznym. Projekty PCI to kluczowe projekty infrastrukturalne, mające na celu podniesienie poziomu bezpieczeństwa na europejskim rynku energii. Ich realizacja ma wspierać politykę energetyczną i wyzwania klimatyczne w UE.

Na Litwie to działa
Od 2015 roku pływający terminal LNG działa w litewskim porcie Kłajpeda. To gazowiec zaadaptowany na potrzeby magazynowania i regazyfikacji gazu skroplonego typu FSRU. Zakotwiczony jest w pobliżu specjalnie przygotowanego dla niego nabrzeża. Jednostka ma ok. 300 m długości i ma na pokładzie cztery zbiorniki mogące pomieścić 170 tys. m sześc. LNG - z tego powodu terminal nie może przyjmować największych gazowców Q-Flex i Q-Max, mieszczących ponad 200 tys. m sześc. LNG. Płynny surowiec po regazyfikacji jest natychmiast wtłaczany do sieci. Jednostka była dzierżawiona od norweskiej spółki Hoegh LNG. W 2018 r. litewski parlament zgodził się na wykupienie pływającego terminala. Umowa wykupu jest tajna, jednak według medialnych spekulacji Litwa ma zapłacić za terminal od 120 mln do 160 mln euro.

Miejsca

Opinie (37) 1 zablokowana

  • (1)

    Port zewnętrzy a teraz pływający terminal gazowy. Popieram jak najbardziej ten kierunek ze względów wyłączanie biznesowych ale 150 mld zlotych poszło do pieca z tytułu tzw. lockdownu więc pytam kto za co za ile i kiedy i jaka stopa zwrotu?
    Pan prezes ZMPG jest jakby naturalnym przedłużeniem gremium decyzyjnego które zamknęło polską gospodarkę czyli zadziałało na szodę nas wszystkich więc gdzie tu sens?
    Spalili kapitał a teraz mówią o inwestycji?

    • 12 11

    • 150 mld? Dlaczego nie 300 wygląda lepiej.

      Wydano rzeczywiście sporo pieniędzy ile dokładnie trudno powiedzieć ale wsparcie gospodarki firm małych i dużych uchroniło wiele z nich przed bankructwem.
      Jaka była alternatywa? Ultraliberalizm mówi nie wspomagać nikogo niech sobie słabi bankrutują kiedyś ich miejsce zajmą inni bo na rynku nie ma próżni tylko potrzeby lub ich brak.
      To dało by falę bankructw 6 - 8 milionów nowych bezrobotnych i pracę za 3,20 na godzinę dla tych co zostali. Następnie zatory płatnicze bo nikt nie miałby pieniędzy na płacenie. I plajta kolejnych banków których bezrobotni klienci nie mieliby za co płacić zobowiązań.
      No było by to ultra liberalne, wolno rynkowe tylko szkodliwe dla obywateli.
      W walce z koronawirusem to rząd Polski miał rację i kraje Europy teraz jesienią robią to co my wiosną i dzięki temu mielibyśmy mniej zachorowań. Dziś nikt nie mówi w Europie zróbmy tak jak w Szwecji czy Anglii. Nawet w tamtych krajach robią to co robili Polacy w marcu i kwietniu. Dziś wiadomo że to była właściwa droga.
      Bo zawsze można jak w sekcie udawać że epidemi nie ma. Wirusa też nie ma. Zobaczymy jak długo członkowie sekty tak wytrzymają.

      • 0 0

  • Oby nie było jak ze stepką w Szczecinie

    Ps kiedy w końcu ruszy budowa obiecanej kilka lat temu przez pis Via Maris?

    • 11 2

  • Brawo polski rząd. (1)

    Pamiętamy zwijanie państwa.Sluzalczosc wobec Rosji i Niemiec.czasy,gdy nic się nie opłacało.Zielona wyspę z której z powodu biedy uciekło 2 miliony obywateli.To już się nie powtórzy.Komuna już nigdy nie wróci do koryta.Milego wieczoru.

    • 11 24

    • komuna jest u koryta. bardziej głębiej i żarłoczniej niż w latach80-tych. Jedynie patriotów i ludzi religijnych okłamują że nie są. a są.

      • 6 1

  • Jak widzę ten mały statek przytulony do drugiego to przypomina mi się widok mnie i mojej grubej berty, ehh gdzie ta dawna pieknosc ktora poznalem?

    • 14 5

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Maciej Grabski

Przedsiębiorca, inwestor, autor wielu projektów biznesowych. Twórca Olivia Business Centre....

Najczęściej czytane