- 1 Praca na wakacje 2024: oferty i zarobki (69 opinii)
- 2 Elektrociepłownia gdyńska coraz bardziej ekologiczna (111 opinii)
- 3 Absolwent gdyńskiej "trójki" głównym naukowcem w OpenAI (66 opinii)
- 4 Jak zarabiać na giełdzie codziennie? (78 opinii)
- 5 Odwołano przetarg na terminal agro w Porcie Gdańsk (95 opinii)
- 6 Mieszkańcy ruszyli z pomocą małej lodziarni (246 opinii)
Podpisano umowę na budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej
Przebieg Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, która połączy dwutorową linią Wrzeszcz z Osową.
Będzie kosztować 760 mln zł i powstanie w dwa lata. Dziś podpisano umowę na budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - linii kolejowej, która połączy Gdańsk i Gdynię z lotniskiem w Rębiechowie, oraz ułatwi dojazd do Trójmiasta od strony Kaszub.
Marszałek województwa pomorskiego nie krył swojej radości. - Jesteśmy szczęśliwi, że udało nam się zakończyć pracę nad częścią formalną inwestycji. To epokowa inwestycja nie tylko dla Trójmiasta, ale dla całego województwa. Skorzystają na niej setki tysięcy mieszkańców Pomorza - powiedział tuż przed podpisaniem umowy Mieczysław Struk.
Władze spółki PKM i wykonawca na razie nie wskazują terminu rozpoczęcia prac na budowie.
Wykonawca nie daje dużych szans na szybsze oddanie linii do użytku. - Mamy trochę mniej niż dwa lata, z realizacją musimy uporać się do 30 kwietnia 2015 r. Prace nie ruszą za kilka dni, w pierwszej kolejności musimy przejść przez proces uzgodnień z inwestorem w zakresie procesu inwestycyjnego. Postaramy się budować kolej z jak najmniejszą uciążliwością dla mieszkańców - zastrzega Dariusz Blocher, prezes Budimexu.
Przypominamy drogę władz samorządu województwa i urzędników do chwili podpisania umowy z wykonawcą Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Od pierwszej poważnej deklaracji budowy Pomorskiej Kolej Metropolitalnej między Wrzeszczem a Osową, wypowiedzianej przez władze województwa pomorskiego, upłynęło pięć lat. W lutym 2008 r. marszałek Jan Kozłowski, prezydent Gdańska Paweł Adamowicz, prezydent Sopotu Jacek Karnowski, wiceprezydent Gdyni Marek Stępa i wicemarszałek województwa Mieczysław Struk wysłali list do ówczesnego Ministra Infrastruktury i Ministra Rozwoju Regionalnego w sprawie wpisania budowy PKM do unijnego programu Infrastruktura i Środowisko.
Prace nad dokumentacją nabrały tempa. W październiku 2008 r. marszałek województwa podpisał z firmą IVV Gmbh umowę na opracowanie studium wykonalności. Dokument był gotowy pół roku później, wytyczono w nim przebieg linii PKM.
Dokumentacja kolejowego przedsięwzięcia pierwotnie była realizowana z myślą o organizacji Euro 2012 w Gdańsku. Czas jednak pokazał, że trudno będzie zbudować kolej do chwili przyjazdu pierwszych kibiców. Co ciekawe kolejowa inwestycja wciąż jest realizowana w trybie specustawy o przygotowaniu finałowego turnieju Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA - nie przeszkadza temu fakt, że zaraz minie rok od tego wydarzenia.
2009 i początek 2010 r. to czas dyskusji nad tym jak ma przebiegać i wyglądać PKM. Wśród opcji budowy linii było wykonanie: jednego toru dla spalinowych pociągów, dwóch torów dla dwusystemowego tramwaju i jednocześnie pociągu (w okolicach Brętowa), a także dwutorowej linii zelektryfikowanej. Ostatecznie wybrano trzecią opcję, choć na nią nie chciał się zgodzić Gdańsk, bowiem linia zabrałaby miejsce pod tramwaj.
W czerwcu 2010 r. została utworzona spółka samorządu województwa - Pomorska Kolej Metropolitalna. Jej prezesem został Krzysztof Rudziński, ówczesny dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych w Urzędzie Miejskim w Gdańsku. Zadaniem nowej spółki było i nadal jest przeprowadzenie wieloletniego programu inwestycyjnego - budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, który zakłada połączenie koleją nie tylko Wrzeszcza z Osową, ale także Trójmiasta z lotniskiem w Kosakowie, czy Bytowem na Kaszubach.
Dwa lata temu na przyszły teren budowy weszli saperzy, którzy nie tylko usunęli amunicję ukrytą pod ziemią, ale też natrafili na szczątki niemieckiego żołnierza. W międzyczasie spółka PKM opracowała raport środowiskowy i rozpoczęła procedurę pozyskiwania decyzji o środowiskowych warunkach inwestycji. W tamtym okresie wyłoniono też projektanta nowej linii - firmę Transprojekt Gdański - a także ustalono nazwy planowanych ośmiu stacji.
Wycinka drzew na trasie PKM.
Kolejny - 2012 - rok to okres pozyskiwania dalszych pozwoleń m.in. na budowę i pozyskiwania gruntów pod nową linię. W połowie ubiegłego roku do PKM trafił gotowy projekt linii, ale wtedy też okazało się, że PKM zleci budowę 18-kilometrowego torowiska, ale.. bez elektryfikacji. 29 czerwca ponadto został ogłoszony przetarg na wykonawcę nowej linii, zgłosiło się 19 wykonawców.
Pierwsze wyburzenia domów w świetle PKM.
Warto zaznaczyć, że tuż przed otwarciem linii w Gdańsku, ma być gotowa też stacja PKM Gdynia Karwiny. Będzie to węzeł przesiadkowy dla osób zmierzających do i z centrum Gdyni. Obecnie jest gotowa koncepcja dla tego przedsięwzięcia. Budowę stacji zleci spółka PKM, a dojazd ma zorganizować miasto Gdynia.
Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (w tym m.in. wykup terenów, projekt, wycinka zieleni) kosztować ma ok. 760 mln zł (netto), z czego ok. 500 mln zł pochodzić będzie z unijnego dofinansowania. Lwią część, bo 716 mln, pochłonie wykonawca - konsorcjum: Budimex i Ferrovial. Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do portu lotniczego w niecałe 25 minut. Oddanie do użytku całej nowej linii PKM planowane jest w połowie 2015 roku.
Miejsca
Opinie (215) 6 zablokowanych
-
2013-05-07 12:30
a kiedy podpiszą OPAT?? (3)
- 11 5
-
2013-05-07 12:54
jutro o siodmej
- 4 0
-
2013-05-07 16:03
A po co to komu?
Przecież nikomu na tym nie zależy.
- 1 2
-
2013-05-07 21:42
zapomnij !
ziemia droga bo ma właściciela a nie jest bezpańska jak lasy państwowe i drzew nie ma do wycięcia - znaczy się nie zarobi się...
- 0 1
-
2013-05-07 12:30
MIX TEMATYCZNY FAJNY MOZNA ZROBIC Z TEMATOW PORTALU :)))
'' Podpisano umowe na najpiekniejsze studentki politechniki ktore rozkopia Wajdeloty aby tam zakopac deklaracje smieciowe a za wszystko zaplaci mały pendrive wielkiej pojemnosci '' :)))
- 25 4
-
2013-05-07 12:31
znając życie
Znając życie pieniędzy zabraknie,rozbabrają i zostawią bałagan,a drzewa już wycięte...
- 17 7
-
2013-05-07 12:38
terminy, odciążenie dróg (1)
Już we wrześniu roku 2012 miała być wbita pierwsza lopata.
Zaloże się, prace ziemne drgną nie wcześniej niż na jesieni, potem zostaną wstrzymane z powodu zimy i ... już w 2016 będziemy szukac nowego finasowania dalszego przewożenia ziemi. A może tak jak przy budowie nowego lotniska w Berlinie zkazać wszelkich przewozów budwloanych drogami. Na nasypach można ułożyć prowizoryczne tory np. wąskotorowe.- 15 9
-
2013-05-07 12:58
to spojrz co juz zrobiono...przysłowiowa pierwsza łopata to zostaął wbita rok temu
- 3 2
-
2013-05-07 12:42
Gdynia (1)
Czy trasa obejmuje Gdynie ?
- 1 11
-
2013-05-07 13:08
Tak,
fosą od południa i szerokim łukiem od zachodu.
- 5 1
-
2013-05-07 12:53
A bedą przystanki (4)
Obłuże,Oksywie.Pogórze ?
- 6 3
-
2013-05-07 13:32
Tutaj są Biedronki (1)
i h ołocie to w zupełności wystarczy.
- 4 2
-
2013-05-07 13:53
Mieszkaniec Fikakowa ?
mieszkaniec Fikakowa ?
- 0 0
-
2013-05-07 13:40
To jest dopiero planowane za kilka lat. Czytałam ostatnio, że rozbudowa w kierunku Obłuża, Oksywia i Pogórza dopiero po zakończeniu tej inwestycji, a więc nie wcześniej niż 5-6 lat.
- 2 0
-
2013-05-08 18:42
i Kossakowo
lol- 0 0
-
2013-05-07 12:54
.. która połączy Gdańsk i Gdynię z lotniskiem w Rębiechowie, oraz ułatwi dojazd do Trójmiasta od strony Kaszub.
Od strony czego? Kim był ten Kaszub?- 10 12
-
2013-05-07 12:59
Patrząc na mapę i na wizualizację mam trochę wrażenie, ze trasa wiedzie przez pustkowia (poza Wrzeszczem) (3)
ta PKM będzie wozić ludzi czy powietrze ?
- 18 13
-
2013-05-07 14:11
Mapka jest stara. (1)
W wielu miejscach i już osiedla, a jak ich nie ma powstaną zaraz po oddaniu trasy. Już dziś wielu developerów podaje w swoich ofertach, że planowane osiedla będą w pobliżu przystanków PKM.
- 7 0
-
2013-05-07 15:04
Dodajmy, że węzły mogą być na pustkowiu
Podobnie jak jest z pętlą Łostowice-Świętokrzyska niby na pustkowiu, a wszystkie autobusy tam dowożą ludzi, więc problemu nie ma.
Dzięki temu autobusy mogą jeździć na krótszych liniach i częściej.- 7 0
-
2013-05-07 15:22
Racja. Sam autobus nr 510 Gdynia - Port Lotniczy to linia, gdzie 2% jadących faktycznie jedzie na lotnisko. Reszta to kilka osób jadące na swoją pipidówkę pod Gdanskiem.
- 2 0
-
2013-05-07 13:05
Czemu nikt z miast się nie pofatygował ?
- 3 2
-
2013-05-07 13:07
no to kolesie i spolka Adamowicz juz raczki zacieraja a za rok to samo bedzie co z Arina (3)
760 mln?... za to 3 super Aguaparki by byly a nie ma zadnego w tym brudnym miescie licza sie tylko ukladziki i kaska urzedasow
- 20 13
-
2013-05-07 13:10
...
Miasto ma budować Aquaparki??
Może jeszcze wejście do nich powinno być za darmo??
Za komuną się tęskni?- 8 4
-
2013-05-07 15:19
To super pomysl..powinien byc jakis aquapark na trasie tej kolejki.
- 2 1
-
2013-05-07 15:43
a co z tym miasto ma wspolnego?
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.