- 1 Port Service: trwa szukanie nowego miejsca (62 opinie)
- 2 Dzwonią i straszą wysokimi cenami energii (109 opinii)
- 3 Rozpoczęto budowę promu dla Norwegów (59 opinii)
- 4 Terminal instalacyjny. Budowa ma ruszyć jeszcze w tym roku (3 opinie)
- 5 Zmiany w Grupie Baltic. Jest nowy zarząd (50 opinii)
- 6 4500 zł dla każdego? Płaca minimalna będzie rosła (232 opinie)
Podpisano umowę na budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej
Przebieg Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, która połączy dwutorową linią Wrzeszcz z Osową.
Będzie kosztować 760 mln zł i powstanie w dwa lata. Dziś podpisano umowę na budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - linii kolejowej, która połączy Gdańsk i Gdynię z lotniskiem w Rębiechowie, oraz ułatwi dojazd do Trójmiasta od strony Kaszub.
Marszałek województwa pomorskiego nie krył swojej radości. - Jesteśmy szczęśliwi, że udało nam się zakończyć pracę nad częścią formalną inwestycji. To epokowa inwestycja nie tylko dla Trójmiasta, ale dla całego województwa. Skorzystają na niej setki tysięcy mieszkańców Pomorza - powiedział tuż przed podpisaniem umowy Mieczysław Struk.
Władze spółki PKM i wykonawca na razie nie wskazują terminu rozpoczęcia prac na budowie.
Wykonawca nie daje dużych szans na szybsze oddanie linii do użytku. - Mamy trochę mniej niż dwa lata, z realizacją musimy uporać się do 30 kwietnia 2015 r. Prace nie ruszą za kilka dni, w pierwszej kolejności musimy przejść przez proces uzgodnień z inwestorem w zakresie procesu inwestycyjnego. Postaramy się budować kolej z jak najmniejszą uciążliwością dla mieszkańców - zastrzega Dariusz Blocher, prezes Budimexu.
Przypominamy drogę władz samorządu województwa i urzędników do chwili podpisania umowy z wykonawcą Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Od pierwszej poważnej deklaracji budowy Pomorskiej Kolej Metropolitalnej między Wrzeszczem a Osową, wypowiedzianej przez władze województwa pomorskiego, upłynęło pięć lat. W lutym 2008 r. marszałek Jan Kozłowski, prezydent Gdańska Paweł Adamowicz, prezydent Sopotu Jacek Karnowski, wiceprezydent Gdyni Marek Stępa i wicemarszałek województwa Mieczysław Struk wysłali list do ówczesnego Ministra Infrastruktury i Ministra Rozwoju Regionalnego w sprawie wpisania budowy PKM do unijnego programu Infrastruktura i Środowisko.
Prace nad dokumentacją nabrały tempa. W październiku 2008 r. marszałek województwa podpisał z firmą IVV Gmbh umowę na opracowanie studium wykonalności. Dokument był gotowy pół roku później, wytyczono w nim przebieg linii PKM.
Dokumentacja kolejowego przedsięwzięcia pierwotnie była realizowana z myślą o organizacji Euro 2012 w Gdańsku. Czas jednak pokazał, że trudno będzie zbudować kolej do chwili przyjazdu pierwszych kibiców. Co ciekawe kolejowa inwestycja wciąż jest realizowana w trybie specustawy o przygotowaniu finałowego turnieju Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA - nie przeszkadza temu fakt, że zaraz minie rok od tego wydarzenia.
2009 i początek 2010 r. to czas dyskusji nad tym jak ma przebiegać i wyglądać PKM. Wśród opcji budowy linii było wykonanie: jednego toru dla spalinowych pociągów, dwóch torów dla dwusystemowego tramwaju i jednocześnie pociągu (w okolicach Brętowa), a także dwutorowej linii zelektryfikowanej. Ostatecznie wybrano trzecią opcję, choć na nią nie chciał się zgodzić Gdańsk, bowiem linia zabrałaby miejsce pod tramwaj.
W czerwcu 2010 r. została utworzona spółka samorządu województwa - Pomorska Kolej Metropolitalna. Jej prezesem został Krzysztof Rudziński, ówczesny dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych w Urzędzie Miejskim w Gdańsku. Zadaniem nowej spółki było i nadal jest przeprowadzenie wieloletniego programu inwestycyjnego - budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, który zakłada połączenie koleją nie tylko Wrzeszcza z Osową, ale także Trójmiasta z lotniskiem w Kosakowie, czy Bytowem na Kaszubach.
Dwa lata temu na przyszły teren budowy weszli saperzy, którzy nie tylko usunęli amunicję ukrytą pod ziemią, ale też natrafili na szczątki niemieckiego żołnierza. W międzyczasie spółka PKM opracowała raport środowiskowy i rozpoczęła procedurę pozyskiwania decyzji o środowiskowych warunkach inwestycji. W tamtym okresie wyłoniono też projektanta nowej linii - firmę Transprojekt Gdański - a także ustalono nazwy planowanych ośmiu stacji.
Wycinka drzew na trasie PKM.
Kolejny - 2012 - rok to okres pozyskiwania dalszych pozwoleń m.in. na budowę i pozyskiwania gruntów pod nową linię. W połowie ubiegłego roku do PKM trafił gotowy projekt linii, ale wtedy też okazało się, że PKM zleci budowę 18-kilometrowego torowiska, ale.. bez elektryfikacji. 29 czerwca ponadto został ogłoszony przetarg na wykonawcę nowej linii, zgłosiło się 19 wykonawców.
Pierwsze wyburzenia domów w świetle PKM.
Warto zaznaczyć, że tuż przed otwarciem linii w Gdańsku, ma być gotowa też stacja PKM Gdynia Karwiny. Będzie to węzeł przesiadkowy dla osób zmierzających do i z centrum Gdyni. Obecnie jest gotowa koncepcja dla tego przedsięwzięcia. Budowę stacji zleci spółka PKM, a dojazd ma zorganizować miasto Gdynia.
Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (w tym m.in. wykup terenów, projekt, wycinka zieleni) kosztować ma ok. 760 mln zł (netto), z czego ok. 500 mln zł pochodzić będzie z unijnego dofinansowania. Lwią część, bo 716 mln, pochłonie wykonawca - konsorcjum: Budimex i Ferrovial. Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do portu lotniczego w niecałe 25 minut. Oddanie do użytku całej nowej linii PKM planowane jest w połowie 2015 roku.
Miejsca
Opinie (215) 6 zablokowanych
-
2013-05-08 09:33
Dlaczego spalinowa (1)
Może ktoś wie dlaczego kolej nie będzie elektryczna.
- 3 1
-
2013-05-09 08:27
Bo nie może być.
PKM dostało kasę na budowę linii od stacji Wrzeszcz do stacji Rębiechowo. Dalej tory należą to PKP i nie są zelektryfikowane. Tak więc pociąg elektryczny nie dojechałby do Gdyni.
Elektryfikacja jest planowane w późniejszym terminie, są na nią środki. Trzeba tylko poczekać aż PKP zelektryfikuje swój odcinek. A to z tego co pamiętam jest już planach.- 1 0
-
2013-05-08 10:54
a co dalej za Baninem ?
zawraca gdzie ?
czy wagoniki mają w każdym też "szoferkę", by maszynista się tylko przesiadł ?
wygląda dobrze, tylko na pewno będzie nierentowna, bilety pewnie po 10 zł za przejazd- 1 2
-
2013-05-08 10:57
sorki, już doczytałam
- 0 0
-
2013-05-08 11:45
Bankructwo murowane!!!
Tylko duże honoraria dla planistów, wykonawców i znajomych królika
- 1 1
-
2013-05-08 11:48
2 lata
~fajna prezentacja,mam nadzieję za dwa lata wystarczą na zakończenie takiej inwestycji.Cos sie dzieje w gdańsku-hihihihihihihi
- 0 0
-
2013-05-08 13:10
ZApoMINALSCY (2)
Takie małe trololo:
Może autor pochyli się nad tematem natury takiej:
Koszt inwestycji oraz czas jej zakończenia jest źle oszacowany. Plan wykorzystania tras, którymi już kiedyś biegła kolej (np Morena-Niedźwiednik) nie uwzględnia faktu, iż potrzeba kolejnych inwestycji na dodatkowy tor kolei - "zapomniano" o tym podczas prac projektowych.- 0 1
-
2013-05-09 08:24
Pamiętają. (1)
Myślisz, że czemu to tyle kosztuje? Wszystkie nasypy są do wymiany.
- 0 0
-
2013-05-09 22:51
Nie pamiętają tylko zaplanowali to premedytacją.
mało tego... niedawno "mądry przedstawiciel" stwierdził, że w związku z tym, że stare nasypy są za wąskie, to oni je ROZBIORĄ i zbudują NOWE. Genialny plan zwłaszcza jeśli chodzi o skok na kasę. Poza tym nowe nasypy zapewne znacznie lepiej osiądą i zwiążą się z utwardzonym podłożem w ciągu miesiąca niż stary nasyp zrobił to w ciągu ostatnich 80 lat... normalniej byłoby wykorzystać jako rdzeń stary nasyp i go rozbudować, ale... to by dużo mniej kasy kosztowało, NIC tak nie da się przekręcić jak roboty ziemne, które można wykonywać wielokrotnie i nie pozostawiają śladów krotności nigdzie poza kosztorysami... a może byłoby lepiej zamiast takiej kolei puścić po prostu kolejkę linową? na pewno będzie taniej i atrakcja turystyczna na taką skalę, że cała europa będzie walić drzwiami i oknami i nie europa, a ruscy to jeszcze będą walić po pyskach jak się w wagonikach pochleją...
- 0 0
-
2013-05-08 13:59
Zapomniano o Osowie i Chwaszczynie i okolicach ????
Przecież miał być przystanek park § ride przy Kielnieńskiej ? Co z nim? pozdrawiam
- 0 0
-
2013-05-08 14:05
Zapraszamy na inauguracje budowy
Marszalek struk wraz z panem budyniem oraz karnowskim bedą ciagać na dworcu gdansk glowny lokomotywe.
wykorzystaja przy tym swoje burłaczne doswiadczenia zdobyte przy samolocie olt.!!!!!!!- 1 0
-
2013-05-08 17:45
Kiedy nowe sklady dla gdanskiej SKM-ki?
Nie modernizowany shit..tylko nowe...takie jak maja w Warszawie/?
- 1 0
-
2013-05-08 17:51
Budujcie sobie, budujcie (1)
Te Gdanska KM.
O Gdyni Obluzu, Oksywiu widze calkowicie w tym projekcie zapomniano.- 1 0
-
2013-05-09 09:13
W końcu Szczurek sam się ustawił z boku wszystkiego.
Więc co się dziwić? Jak ktoś strzela fochy to nic dla miasta nie załatwi.
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.