- 1 Coraz więcej zboża w trójmiejskich portach (33 opinie)
- 2 Praca na wakacje 2024: oferty i zarobki (73 opinie)
- 3 Mieszkańcy ruszyli z pomocą małej lodziarni (246 opinii)
- 4 Terminal agro. Postępowanie odwołano, aby ogłosić nowe (5 opinii)
- 5 Absolwent gdyńskiej "trójki" głównym naukowcem w OpenAI (66 opinii)
- 6 Elektrociepłownia gdyńska coraz bardziej ekologiczna (113 opinii)
Podpisano umowę na budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej
Przebieg Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, która połączy dwutorową linią Wrzeszcz z Osową.
Będzie kosztować 760 mln zł i powstanie w dwa lata. Dziś podpisano umowę na budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - linii kolejowej, która połączy Gdańsk i Gdynię z lotniskiem w Rębiechowie, oraz ułatwi dojazd do Trójmiasta od strony Kaszub.
Marszałek województwa pomorskiego nie krył swojej radości. - Jesteśmy szczęśliwi, że udało nam się zakończyć pracę nad częścią formalną inwestycji. To epokowa inwestycja nie tylko dla Trójmiasta, ale dla całego województwa. Skorzystają na niej setki tysięcy mieszkańców Pomorza - powiedział tuż przed podpisaniem umowy Mieczysław Struk.
Władze spółki PKM i wykonawca na razie nie wskazują terminu rozpoczęcia prac na budowie.
Wykonawca nie daje dużych szans na szybsze oddanie linii do użytku. - Mamy trochę mniej niż dwa lata, z realizacją musimy uporać się do 30 kwietnia 2015 r. Prace nie ruszą za kilka dni, w pierwszej kolejności musimy przejść przez proces uzgodnień z inwestorem w zakresie procesu inwestycyjnego. Postaramy się budować kolej z jak najmniejszą uciążliwością dla mieszkańców - zastrzega Dariusz Blocher, prezes Budimexu.
Przypominamy drogę władz samorządu województwa i urzędników do chwili podpisania umowy z wykonawcą Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Od pierwszej poważnej deklaracji budowy Pomorskiej Kolej Metropolitalnej między Wrzeszczem a Osową, wypowiedzianej przez władze województwa pomorskiego, upłynęło pięć lat. W lutym 2008 r. marszałek Jan Kozłowski, prezydent Gdańska Paweł Adamowicz, prezydent Sopotu Jacek Karnowski, wiceprezydent Gdyni Marek Stępa i wicemarszałek województwa Mieczysław Struk wysłali list do ówczesnego Ministra Infrastruktury i Ministra Rozwoju Regionalnego w sprawie wpisania budowy PKM do unijnego programu Infrastruktura i Środowisko.
Prace nad dokumentacją nabrały tempa. W październiku 2008 r. marszałek województwa podpisał z firmą IVV Gmbh umowę na opracowanie studium wykonalności. Dokument był gotowy pół roku później, wytyczono w nim przebieg linii PKM.
Dokumentacja kolejowego przedsięwzięcia pierwotnie była realizowana z myślą o organizacji Euro 2012 w Gdańsku. Czas jednak pokazał, że trudno będzie zbudować kolej do chwili przyjazdu pierwszych kibiców. Co ciekawe kolejowa inwestycja wciąż jest realizowana w trybie specustawy o przygotowaniu finałowego turnieju Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA - nie przeszkadza temu fakt, że zaraz minie rok od tego wydarzenia.
2009 i początek 2010 r. to czas dyskusji nad tym jak ma przebiegać i wyglądać PKM. Wśród opcji budowy linii było wykonanie: jednego toru dla spalinowych pociągów, dwóch torów dla dwusystemowego tramwaju i jednocześnie pociągu (w okolicach Brętowa), a także dwutorowej linii zelektryfikowanej. Ostatecznie wybrano trzecią opcję, choć na nią nie chciał się zgodzić Gdańsk, bowiem linia zabrałaby miejsce pod tramwaj.
W czerwcu 2010 r. została utworzona spółka samorządu województwa - Pomorska Kolej Metropolitalna. Jej prezesem został Krzysztof Rudziński, ówczesny dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych w Urzędzie Miejskim w Gdańsku. Zadaniem nowej spółki było i nadal jest przeprowadzenie wieloletniego programu inwestycyjnego - budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, który zakłada połączenie koleją nie tylko Wrzeszcza z Osową, ale także Trójmiasta z lotniskiem w Kosakowie, czy Bytowem na Kaszubach.
Dwa lata temu na przyszły teren budowy weszli saperzy, którzy nie tylko usunęli amunicję ukrytą pod ziemią, ale też natrafili na szczątki niemieckiego żołnierza. W międzyczasie spółka PKM opracowała raport środowiskowy i rozpoczęła procedurę pozyskiwania decyzji o środowiskowych warunkach inwestycji. W tamtym okresie wyłoniono też projektanta nowej linii - firmę Transprojekt Gdański - a także ustalono nazwy planowanych ośmiu stacji.
Wycinka drzew na trasie PKM.
Kolejny - 2012 - rok to okres pozyskiwania dalszych pozwoleń m.in. na budowę i pozyskiwania gruntów pod nową linię. W połowie ubiegłego roku do PKM trafił gotowy projekt linii, ale wtedy też okazało się, że PKM zleci budowę 18-kilometrowego torowiska, ale.. bez elektryfikacji. 29 czerwca ponadto został ogłoszony przetarg na wykonawcę nowej linii, zgłosiło się 19 wykonawców.
Pierwsze wyburzenia domów w świetle PKM.
Warto zaznaczyć, że tuż przed otwarciem linii w Gdańsku, ma być gotowa też stacja PKM Gdynia Karwiny. Będzie to węzeł przesiadkowy dla osób zmierzających do i z centrum Gdyni. Obecnie jest gotowa koncepcja dla tego przedsięwzięcia. Budowę stacji zleci spółka PKM, a dojazd ma zorganizować miasto Gdynia.
Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (w tym m.in. wykup terenów, projekt, wycinka zieleni) kosztować ma ok. 760 mln zł (netto), z czego ok. 500 mln zł pochodzić będzie z unijnego dofinansowania. Lwią część, bo 716 mln, pochłonie wykonawca - konsorcjum: Budimex i Ferrovial. Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do portu lotniczego w niecałe 25 minut. Oddanie do użytku całej nowej linii PKM planowane jest w połowie 2015 roku.
Miejsca
Opinie (215) 6 zablokowanych
-
2013-05-07 14:45
czy ktoś może potwierdzić,
że zwycięsca przetargu już wystapił o zmianę technologii
wykonania , ponieważ załozył ,ze ta trasa ma obsługiwac tylko lekkie szynobusy a nie ciężkie składy kolejowe.
Jeżeli nie nastapi zmiana technologii to za takie pieniądze jakie zaproponował zwycięsca nie da sie tej trasy zbudować.
Co na to wojewoda i marszałek? czy oni o tym wiedzą?- 6 2
-
2013-05-07 14:27
nie dadzą rady
- 4 1
-
2013-05-07 13:59
mam nadzieję że TPK przy okazji budowy nie ucierpi za bardzo
ani nie wytną 'troszkę' więcej lasu bo Gdańsk i okolica straci swój charakter
- 4 3
-
2013-05-07 12:21
I kolejny bilet (3)
do kolekcji, SKM, Przewozy Regionalne, a teraz będzie jeszcze Kolej Metropolitalna. No i kolejne prezesostwo + asystentki i inni członkowie dworu.
- 110 15
-
2013-05-07 12:31
Wieść niesie że nie tak do końca... (2)
Na rynku kolejowym huczy od plotek na temat powstania koleji pomorskich, które by powstały z połączonej SKM-ki, północnego oddziału przewozów regionalnych i budowanej KM. Wzorem innych regionów, marszałek województwa by rządził wszystkim, tak jest na dolnym śląsku, w lubuskiem, warszawie i to działa, no może poza górnym śląskiem, ale tam dopiero pół roku to istnieje i jeszcze się nie dotarło.
- 27 1
-
2013-05-07 13:49
idea przednia, (1)
ale co z zasłużonymi na stanowiskach prezesów i dyrektorów?
- 14 3
-
2013-05-07 13:52
no do d*py z taka integracją, gdzie i tak będzie osobny bilet na tramwaj, autobus, trolejbus i kapeć-dezel-złom-SKM
- 5 6
-
2013-05-07 13:27
Nawet wykonawca przyjaźnie się nazywa, Budyniex czy jakoś tam :-)
- 22 2
-
2013-05-07 13:09
kolejne spoleczki wiadomo Budyn...GIK pokazaly na co stac teraz kolejny pasztecik i praca dla kolesi
- 11 5
-
2013-05-07 12:42
Gdynia (1)
Czy trasa obejmuje Gdynie ?
- 1 11
-
2013-05-07 13:08
Tak,
fosą od południa i szerokim łukiem od zachodu.
- 5 1
-
2013-05-07 13:07
Myślałem że przystanek NR 1
To Gdańsk Wrzeszcz
- 2 4
-
2013-05-07 13:05
Czemu nikt z miast się nie pofatygował ?
- 3 2
-
2013-05-07 12:38
terminy, odciążenie dróg (1)
Już we wrześniu roku 2012 miała być wbita pierwsza lopata.
Zaloże się, prace ziemne drgną nie wcześniej niż na jesieni, potem zostaną wstrzymane z powodu zimy i ... już w 2016 będziemy szukac nowego finasowania dalszego przewożenia ziemi. A może tak jak przy budowie nowego lotniska w Berlinie zkazać wszelkich przewozów budwloanych drogami. Na nasypach można ułożyć prowizoryczne tory np. wąskotorowe.- 15 9
-
2013-05-07 12:58
to spojrz co juz zrobiono...przysłowiowa pierwsza łopata to zostaął wbita rok temu
- 3 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.