- 1 Dzwonią i straszą wysokimi cenami energii (56 opinii)
- 2 Rozpoczęto budowę promu dla Norwegów (58 opinii)
- 3 Zmiany w Grupie Baltic. Jest nowy zarząd (47 opinii)
- 4 Będzie bon energetyczny i zamrożone ceny (183 opinie)
- 5 4500 zł dla każdego? Płaca minimalna będzie rosła (227 opinii)
- 6 Kiedy otwarcie Kauflandu w Gdyni? (232 opinie)
Podpisano umowę na budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej
Przebieg Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, która połączy dwutorową linią Wrzeszcz z Osową.
Będzie kosztować 760 mln zł i powstanie w dwa lata. Dziś podpisano umowę na budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - linii kolejowej, która połączy Gdańsk i Gdynię z lotniskiem w Rębiechowie, oraz ułatwi dojazd do Trójmiasta od strony Kaszub.
Marszałek województwa pomorskiego nie krył swojej radości. - Jesteśmy szczęśliwi, że udało nam się zakończyć pracę nad częścią formalną inwestycji. To epokowa inwestycja nie tylko dla Trójmiasta, ale dla całego województwa. Skorzystają na niej setki tysięcy mieszkańców Pomorza - powiedział tuż przed podpisaniem umowy Mieczysław Struk.
Władze spółki PKM i wykonawca na razie nie wskazują terminu rozpoczęcia prac na budowie.
Wykonawca nie daje dużych szans na szybsze oddanie linii do użytku. - Mamy trochę mniej niż dwa lata, z realizacją musimy uporać się do 30 kwietnia 2015 r. Prace nie ruszą za kilka dni, w pierwszej kolejności musimy przejść przez proces uzgodnień z inwestorem w zakresie procesu inwestycyjnego. Postaramy się budować kolej z jak najmniejszą uciążliwością dla mieszkańców - zastrzega Dariusz Blocher, prezes Budimexu.
Przypominamy drogę władz samorządu województwa i urzędników do chwili podpisania umowy z wykonawcą Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Od pierwszej poważnej deklaracji budowy Pomorskiej Kolej Metropolitalnej między Wrzeszczem a Osową, wypowiedzianej przez władze województwa pomorskiego, upłynęło pięć lat. W lutym 2008 r. marszałek Jan Kozłowski, prezydent Gdańska Paweł Adamowicz, prezydent Sopotu Jacek Karnowski, wiceprezydent Gdyni Marek Stępa i wicemarszałek województwa Mieczysław Struk wysłali list do ówczesnego Ministra Infrastruktury i Ministra Rozwoju Regionalnego w sprawie wpisania budowy PKM do unijnego programu Infrastruktura i Środowisko.
Prace nad dokumentacją nabrały tempa. W październiku 2008 r. marszałek województwa podpisał z firmą IVV Gmbh umowę na opracowanie studium wykonalności. Dokument był gotowy pół roku później, wytyczono w nim przebieg linii PKM.
Dokumentacja kolejowego przedsięwzięcia pierwotnie była realizowana z myślą o organizacji Euro 2012 w Gdańsku. Czas jednak pokazał, że trudno będzie zbudować kolej do chwili przyjazdu pierwszych kibiców. Co ciekawe kolejowa inwestycja wciąż jest realizowana w trybie specustawy o przygotowaniu finałowego turnieju Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA - nie przeszkadza temu fakt, że zaraz minie rok od tego wydarzenia.
2009 i początek 2010 r. to czas dyskusji nad tym jak ma przebiegać i wyglądać PKM. Wśród opcji budowy linii było wykonanie: jednego toru dla spalinowych pociągów, dwóch torów dla dwusystemowego tramwaju i jednocześnie pociągu (w okolicach Brętowa), a także dwutorowej linii zelektryfikowanej. Ostatecznie wybrano trzecią opcję, choć na nią nie chciał się zgodzić Gdańsk, bowiem linia zabrałaby miejsce pod tramwaj.
W czerwcu 2010 r. została utworzona spółka samorządu województwa - Pomorska Kolej Metropolitalna. Jej prezesem został Krzysztof Rudziński, ówczesny dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych w Urzędzie Miejskim w Gdańsku. Zadaniem nowej spółki było i nadal jest przeprowadzenie wieloletniego programu inwestycyjnego - budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, który zakłada połączenie koleją nie tylko Wrzeszcza z Osową, ale także Trójmiasta z lotniskiem w Kosakowie, czy Bytowem na Kaszubach.
Dwa lata temu na przyszły teren budowy weszli saperzy, którzy nie tylko usunęli amunicję ukrytą pod ziemią, ale też natrafili na szczątki niemieckiego żołnierza. W międzyczasie spółka PKM opracowała raport środowiskowy i rozpoczęła procedurę pozyskiwania decyzji o środowiskowych warunkach inwestycji. W tamtym okresie wyłoniono też projektanta nowej linii - firmę Transprojekt Gdański - a także ustalono nazwy planowanych ośmiu stacji.
Wycinka drzew na trasie PKM.
Kolejny - 2012 - rok to okres pozyskiwania dalszych pozwoleń m.in. na budowę i pozyskiwania gruntów pod nową linię. W połowie ubiegłego roku do PKM trafił gotowy projekt linii, ale wtedy też okazało się, że PKM zleci budowę 18-kilometrowego torowiska, ale.. bez elektryfikacji. 29 czerwca ponadto został ogłoszony przetarg na wykonawcę nowej linii, zgłosiło się 19 wykonawców.
Pierwsze wyburzenia domów w świetle PKM.
Warto zaznaczyć, że tuż przed otwarciem linii w Gdańsku, ma być gotowa też stacja PKM Gdynia Karwiny. Będzie to węzeł przesiadkowy dla osób zmierzających do i z centrum Gdyni. Obecnie jest gotowa koncepcja dla tego przedsięwzięcia. Budowę stacji zleci spółka PKM, a dojazd ma zorganizować miasto Gdynia.
Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (w tym m.in. wykup terenów, projekt, wycinka zieleni) kosztować ma ok. 760 mln zł (netto), z czego ok. 500 mln zł pochodzić będzie z unijnego dofinansowania. Lwią część, bo 716 mln, pochłonie wykonawca - konsorcjum: Budimex i Ferrovial. Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do portu lotniczego w niecałe 25 minut. Oddanie do użytku całej nowej linii PKM planowane jest w połowie 2015 roku.
Miejsca
Opinie (215) 6 zablokowanych
-
2013-05-07 14:14
Jedno pytanie. (3)
Czy autor artykułu jest świadomy faktu, iż nie ma czegoś takiego jak lotnisko w Rębiechowie? Jest port lotniczy w Gdańsku lub Port Lotniczy im. Lecha Walesy. Rębiechowo jest dopiero w okolicach stacji Banino, a dokładniej kawałek za nią, pomiędzy nią a Baninem.
- 8 7
-
2013-05-07 15:53
By było zabawniej, ten sam auto mówi o Gdyńskim lotnisku.
Które leży już spory kawałek poza granicami Gdyni. Dlaczego nie mówi o Kosakowskim lotnisku? Ewentualnie Pierwoszyńskim?
- 4 0
-
2013-05-07 14:22
A jednak ! (1)
Nieprawda,
gdańskie lotnisko leży w obrębie geodezyjnym Rębiechowo !!!- 4 2
-
2013-05-07 14:39
Ale administracyjnie jest to teren miasta Gdańsk.
Ma nawet adres Gdańsk ul. Słowackiego 200. jakby leżało w Rębiechowie miałoby adres Rębiechowo x gmina Żukowo.
To, że kawałek pasa wystaje poza granice miasta to nie powód by całe lotnisko lokować w oddalonej o 3 kilometry wsi.- 4 0
-
2013-05-07 13:07
no to kolesie i spolka Adamowicz juz raczki zacieraja a za rok to samo bedzie co z Arina (3)
760 mln?... za to 3 super Aguaparki by byly a nie ma zadnego w tym brudnym miescie licza sie tylko ukladziki i kaska urzedasow
- 20 13
-
2013-05-07 15:43
a co z tym miasto ma wspolnego?
- 2 0
-
2013-05-07 15:19
To super pomysl..powinien byc jakis aquapark na trasie tej kolejki.
- 2 1
-
2013-05-07 13:10
...
Miasto ma budować Aquaparki??
Może jeszcze wejście do nich powinno być za darmo??
Za komuną się tęskni?- 8 4
-
2013-05-07 15:35
jedno pytanie
czy przez działki Głodzia PKM przejedzie jeśli tak to wyjaśnia cenę budowy
- 6 2
-
2013-05-07 12:59
Patrząc na mapę i na wizualizację mam trochę wrażenie, ze trasa wiedzie przez pustkowia (poza Wrzeszczem) (3)
ta PKM będzie wozić ludzi czy powietrze ?
- 18 13
-
2013-05-07 15:22
Racja. Sam autobus nr 510 Gdynia - Port Lotniczy to linia, gdzie 2% jadących faktycznie jedzie na lotnisko. Reszta to kilka osób jadące na swoją pipidówkę pod Gdanskiem.
- 2 0
-
2013-05-07 14:11
Mapka jest stara. (1)
W wielu miejscach i już osiedla, a jak ich nie ma powstaną zaraz po oddaniu trasy. Już dziś wielu developerów podaje w swoich ofertach, że planowane osiedla będą w pobliżu przystanków PKM.
- 7 0
-
2013-05-07 15:04
Dodajmy, że węzły mogą być na pustkowiu
Podobnie jak jest z pętlą Łostowice-Świętokrzyska niby na pustkowiu, a wszystkie autobusy tam dowożą ludzi, więc problemu nie ma.
Dzięki temu autobusy mogą jeździć na krótszych liniach i częściej.- 7 0
-
2013-05-07 15:18
Jo, trzepiemy biznesik
Budowanie kolei dla zadłużonych niewolników pracy, którzy kupili sobie nieruchomości na górce w 2008 roku na 30-letni kredyt.
- 8 1
-
2013-05-07 15:17
powstanie w dwa lata - jasne juz to widzę !
- 11 1
-
2013-05-07 15:03
A co z Trasą Kaszubską ?
Miała być już w tym roku budowana i ktoś przechytrzył i stwierdził, ze dać trzeba innym zarobić ? to niezbędne odciążenie drogi z Trójmiasta do Słupska.
- 3 3
-
2013-05-07 15:00
Niezeelektryfikowana linia w 21 w !!! Kto to zatwierdził?
Po prostu 19 wiek !!! Niegdzie na świecie w terenie zurbanizowanym nie buduje sie lini niezelektryfikowanych !!! to jakieś totalne zaniedbanie i atysrodowiskowe i atyludzkie (większe hałas) posunięcie. Gdzie Wy macie rozum?
- 6 3
-
2013-05-07 14:58
czyli cala kasa ktora szla do tej pory poszla na "ciezka" prace za biurkiem i inne rozrywki
- 6 2
-
2013-05-07 14:45
AMarudki
Nie ma to jak pomarudzić każdy Polak to potrafi !Powodzenia!
- 3 5
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.