• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Połączenie Lotosu z Orlenem. Akcjonariusze zadecydują o fuzji

Robert Kiewlicz
13 października 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
aktualizacja: godz. 14:23 (14 października 2021)
Na najbliższym Walnym Zgromadzeniu Akcjonariuszy Grupy Lotos zostaną podjęte decyzje dotyczące dalszych losów fuzji z PKN Orlen. Na najbliższym Walnym Zgromadzeniu Akcjonariuszy Grupy Lotos zostaną podjęte decyzje dotyczące dalszych losów fuzji z PKN Orlen.

Na najbliższym Walnym Zgromadzeniu Akcjonariuszy Grupy Lotos (14 października 2021 r.) podjęte zostaną kluczowe decyzje dotyczące dalszej fuzji z PKN Orlen. Akcjonariusze będą bowiem głosowali nad uchwałami dotyczącymi zbycia części aktywów Lotosu, w tym 30 proc. udziałów w gdańskiej rafinerii. Bez akceptacji akcjonariuszy nie uda się spełnić środków zaradczych, od jakich Komisja Europejska uzależniła zgodę na przejęcie Grupy Lotos.



AKTUALIZACJA, godz. 14.23: Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy Grupy Lotos przyjęło wszystkie projekty uchwał. Oznacza to warunkową zgodę na sprzedaż części aktywów Grupy Lotos. Zgody akcjonariuszy były niezbędne, aby spełnić środki zaradcze Komisji Europejskiej dotyczące fuzji Lotosu z PKN Orlen. Ostateczną zgodę na koncentrację Grupy Lotos z PKN Orlen akcjonariusze muszą wyrazić na kolejnym Walnym Zgromadzeniu Akcjonariuszy.


Jaka przyszłość czeka gdańską rafinerię po przejęciu przez Orlen?

Już w czwartek, 14 października 2021 r., akcjonariusze Lotosu zdecydują m.in. o zbyciu zorganizowanej części przedsiębiorstwa Grupy Lotos na rzecz Lotos Asfalt. Uchwała dotycząca wydzielenia części rafinerii wymaga 80 proc. głosów na walnym. Inaczej nie zostanie przyjęta.

Jednym ze środków zaradczych, od jakich Komisja Europejska uzależniła zgodę na przejęcie Grupy Lotos przez PKN Orlen, jest zbycie 30 proc. udziałów w rafinerii Lotos wraz z towarzyszącym dużym pakietem praw zarządczych, co da nabywcy prawo do blisko połowy produkcji rafinerii w zakresie ropy naftowej i benzyny.

Akcjonariusze Lotosu zdecydują o:

  • zbyciu przez Grupę Lotos 100 proc. udziałów w Lotos Biopaliwa,
  • zbyciu przez Grupę Lotos 100 proc. akcji w Lotos Terminale,
  • zbyciu przez Grupę Lotos 100 proc. udziałów w Lotos Paliwa oraz spółek, które nabędą część majątku Lotos Paliwa w wyniku podziału spółki,
  • zbyciu przez Grupę Lotos 30 proc. udziałów w Lotos Asfalt,
  • zbyciu przez Grupę Lotos. 100 proc. udziałów w spółce, która nabędzie część majątku Lotos Asfalt w wyniku podziału spółki.

Inwestor dla rafinerii w listopadzie. Zainteresowanie kapitału arabskiego



Głosowanie nad przyszłością Lotosu



Skarb Państwa posiada 53,18 proc. udziałów w Grupie Lotos, jedynym ujawnionym akcjonariuszem jest OFE Nationale Nederlanden z udziałem na poziomie 5 proc. Reszta akcji pozostających w obrocie jest w posiadaniu akcjonariuszy indywidualnych oraz funduszy, m.in: OFE Aviva Santander (3,24 proc.), OFE PZU Złota Jesień(2,17 proc.), Norges Bank - Government of Norway (1,92 proc.), OFE Aegon (1,46 proc.), OFE MetLife (1,33 proc.),TFI Aviva Investors Poland SA (1,18 proc.), OFE UNIQA (1,09 proc.).

Przejęcie PGNiG do połowy 2022 r., Lotosu wcześniej



Czy 14 października zostaną przekreślone szanse na fuzję? Wszystko zależy od tego, czy Orlen przekona do transakcji resztę akcjonariuszy.

Inwestor dla gdańskiej rafinerii



Według zapowiedzi władz Orlenu do 14 listopada 2021 r. spółka dostarczy Komisji Europejskiej wszystkie dokumenty dotyczące spełnienia środków zaradczych. W listopadzie 2021 r. znany ma być też partner, który ma przejąć 30 proc. udziałów w rafinerii Lotosu. W lipcu 2021 r. Komisja Europejska wydłużyła termin na realizację środków zaradczych w ramach przejęcia przez PKN Orlen Grupy Lotos do 14 listopada 2021 r. Początkowo termin wykonania zobowiązań nałożonych w 2020 r. przez KE na Orlen i Lotos mijał 14 lipca 2021 r.

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (140) ponad 10 zablokowanych

  • dobra zmiana , kadra wyższa ma na pewno obawy (1)

    tam sa układy i układziki w tym Lotosie , stali wykonawcy , dyrektorzy , kierownicy ...jak wejdzie Orlen to pozamiata zrobi audyt i tutaj jest ból jak cholera

    • 6 4

    • Wstawi swoich

      Jedyna zmiana.

      • 6 0

  • Nie dajcie się ludzie okłamywać kontrakty na dostawy ropy podpisuje się na lata a cena z giełdy w londynie ma się nijak do ceny na stacji, ciemnym narodem łatwo się manipuluje.

    • 1 1

  • sr*nie takie jakby pierwszy raz w historii przedsiębiorstwa skarbu państwa się łączyły. I bardzo dobrze, niech się połączą, powstanie jeden mocny gracz. Rozbicie dzielnicowe ba zdrowie nikomu nie wysjzlo.

    • 3 4

  • tak sie składa ze bylem w tzw przejetej spójce duzego koncernu duńskiego

    lata 90... po pierwsze i ostatanie... wytrzymałem rok bo kase dawali dobą ale sposób zarzadzanoia ludzmi tragiczni; trzy kięgowosci super dla duńczyków, realna dla skarbówki i tragiczne wyniki dla ludzi bo mieli miec premie od zysku.......fajnie im to wyszlo ale... teraz mam ludzi z tej firmy i ciesze sie ze mieli taką politykę

    • 1 0

  • Fuzja to katastrofa dla Lotosu

    Każdy akcjonariusz Lotosu jeśli się czuje związany z regionem to powinien odrzucić propozycję przejęcia Lotosu. Tylko jako niezależna firma Lotos może stanowić realną wartość rozwijać się i region.

    • 10 3

  • Zeby być konkurencyjnym cały świat konsoliduje firmy. Jak tego nie zrobimy zmiecie nas konkurencja (4)

    Ale ta ciemna pełowska masa gra przeciw Polsce chyba?

    • 5 7

    • konsolidacja może i ok, ale pozbycie się 30% udziałów na rzecz rosji lub innego państwa (1)

      to jest działanie przeciw Polsce i na korzyść Rosji i nie pisz więcej głupot na tym forum

      • 4 0

      • Takie jest Eurokolchozu prawo

        • 2 1

    • oświecony ekonom się odezwał. na rynku krajowym zmiecie nas konkurencja... dobre

      • 1 1

    • Jaka konkurencja

      W Polsce nie ma konkurencji dla lotosu i Orlenu. Wystarczy nie wpuszczać na rynek innych firm paliwowych

      • 4 0

  • Rozbiór LOTOSu

    Czy naprawdę godzimy się w ciszy zwieszając głowy bezczynnie na rozbiór firmy o tak ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa energetycznego kraju i gospodarczego w regionie? Czy rzeczywiście jutro decyzje zapadną ZA fuzją o charakterze czysto politycznym, bo brak tu uzasadnień i analiz gospodarczo-biznesowych, a w dosłownym rozumieniu decyzje ZA rozbiorem firmy i wyprzedaży majątku tej firmy? Co w konsekwencji oznaczać będzie utratę setek miejsc pracy? O ile nie tysięcy miejsc pracy? Wszystko to ubrane w piękne słowa o budowie multienegetycznego koncernu...

    • 9 2

  • Połączenie

    Co za różnica kto rządzi, teraz w lotosie rządzą niedouczeni dyrektorzy, kierownicy itd którzy nie widzą nic poza czubkiem swojego nosa za chwile będzie rządzić pkn jedna cholera ale taniej dla nas podatników :p

    • 3 0

  • Już od kilku lat w Polsce rządzą pistolce a ludzie niczego się nie nauczyli, tragedia. Chociaż syn krawcowej z Pcimia pokazał jej jak można szybko pomnożyć majątek. Może w Lotosie też pokaże jak pomnożyć ale swój i tylko swój.

    • 0 1

  • Szczęście że PO już nie ma i Ryży słup z Berlina jest skończony (2)

    Pamiętam jak chciał sprzedać Ruskim Lotos

    • 7 6

    • (1)

      no przecież nie chciał sprzedać Ruskim, dlatego transakcja nie doszła do skutku... Nieuku.

      • 2 1

      • Rosjanie już blisko

        Wszystko wskazuje na to, że obie firmy, które złożyły ofertę na wejście na polski rynek naftowy i objęcie 30% rafinerii w Gdańsku oraz dysponowaniem 50% produkowanych paliw są pośrednio związani z Rosją!

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Francis Lapp

Prezes firmy HTEP Polska Sp. z o.o. i stoczni Sunreef Yachts. Pochodzi z Francji Od 1992 roku mieszka w Polsce. W roku 2002 powstała stocznia Sunreef Yachts, która zajmuje się projektowaniem, budową oraz czarterowaniem dużych katamaranów na miarę: motorowych i żaglowych. Jest też założycielem organizacji charytatywnej Handicap Sport Adventures, przygotowującej rajdy po Afryce dla niepełnosprawnych dzieci.

Najczęściej czytane