• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Polskie Linie Oceaniczne kupiły rorowiec

Wioletta Kakowska-Mehring
30 września 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Statkowi zarejestrowanemu pod flagą maltańską nadano imię POL Maris. Statkowi zarejestrowanemu pod flagą maltańską nadano imię POL Maris.

Kilka miesięcy temu Polskie Linie Oceaniczne zapowiedziały wymianę floty na jednostki bardziej nowoczesne i o większej masie ładunkowej. Rynek liczył na zamówienia w stoczniach, jednak na ten moment skończyło się zakupem jednostki z drugiej ręki.



- Polskie Linie Oceaniczne weszły w posiadanie nowej jednostki typu ro-ro o pojemności 29 004 GT i długości linii ładunkowej 3663 m. Statek wybudowany w Odense w 2010 r. zastąpił wysłużony M/V Żerań, sprzedany przez PLO w lipcu tego roku - podano w komunikacie.
Statkowi zarejestrowanemu pod flagą maltańską nadano imię POL Maris. Jest on obecnie zatrudniony w czarterze na czas na linii pomiędzy portami Rotterdam i Killinglolme. Załogę stanowi 23 oficerów i marynarzy. Jednostka ma 193 m długości i 23 m szerokości.

Polskie Linie Oceaniczne mają dziś dwa statki, a dodatkowo zarządzają jednym należącym do innego armatora. Przedsiębiorstwo w momencie powołania, czyli w 1951 roku, posiadało 43 statki o nośności ponad 200 tys. DWT i eksploatowało 13 linii żeglugowych. Pod koniec lat 80. XX w. flota PLO składała się z 97 statków o nośności 914 tys. DWT i choć flota w tym czasie wyraźnie się skurczyła, do roku 1991, od którego rozpoczął się okres restrukturyzacji, PLO były znane w świecie jako armator prowadzący żeglugę liniową w skali światowej. Jednak brak konkretnych decyzji doprowadził i do skurczenia się floty PLO, i do znacznego ograniczenia rejonów żeglugi. Od marca 1996 roku po utworzeniu sześciu spółek armatorskich działalność PLO jako armatora została praktycznie zakończona. 29 czerwca 1999 roku przedsiębiorstwo państwowe PLO zostało przekształcone w spółkę akcyjną.
Polskie Linie Oceaniczne mają dziś dwa statki, a dodatkowo zarządzają jednym należącym do innego armatora. Polskie Linie Oceaniczne mają dziś dwa statki, a dodatkowo zarządzają jednym należącym do innego armatora.

Pod koniec grudnia 2019 roku prezesem PLO została była poseł i senator z ramienia Prawa i Sprawiedliwości, Dorota Arciszewska-Mielewczyk.

Akcjonariuszami PLO są: Fundusz Inwestycyjny Zamknięty Aktywów Niepublicznych Spółek Agencji Rozwoju Przemysłu, którego pełnomocnikiem jest IDA Management (44,85 proc.), Agencja Rozwoju Przemysłu posiadająca 38,53 proc., Towarzystwo Ubezpieczeń i Reasekuracji "Warta" (12,22 proc.) oraz Stocznia Gdynia w upadłości posiadająca 1,88 proc. akcji. Pracownicy PLO i ich spadkobiercy (3779 osób) posiadają łącznie 2,52 proc. akcji spółki.

Miejsca

  • PLO S.A. Gdynia, al. marsz. Józefa Piłsudskiego 1

Opinie (115) ponad 10 zablokowanych

  • Niemcy mają III Flotę na Świecie a Polska na kolanach prosi o pracę dla swoich ludzi bo zniszczyła to co dobre

    • 8 0

  • Gdynia miasto upadłe dzisiaj za czasów III RP a za PRL to Morska Potęga Polski

    • 12 0

  • Dlaczego firma państwowa pozwala na flagę maltańską (2)

    Flaga narodowa dla narodowego przewoźnika to prestiż przecież.

    • 27 4

    • (1)

      Gdyby była polska flaga to armator musialby opłacać marynarzom składki na ZUS i NFZ, a tak to problem mają z głowy.

      • 4 0

      • I tak zaraz dojadą podatkami marynarzy i wszystkich innych pracujących zagranicą, bo to solidarne przecież.

        • 1 1

  • Opinia wyróżniona

    Ja mam pytanie

    PLO posiadało nawet 186 statków , niektóre były nowe inne starsze ale nie stare, flotą była ciagle odnawiana i nagle zniknęło 180 statków , to kolosalny majątek który został ukradziony. Nikt nie został za to rozliczony Dlaczego? Ile tysięcy marynarzy pozostało bez pracy? To samo z Odrą, Gryfem, Dalmorem. Żeby zatrzeć ślady poniszczono dokumenty w tym dokumenty pracowników którzy teraz już w wieku emerytalnym przez takie działania pozbawiono emerytur . Tak postepiono z tysiącami ludzi i nikt nie bawił się tak jak teraz z górnikami czy innymi grupami zawodowymi.

    • 57 2

  • Pytanie (4)

    Dwa statki to juz flota? :)

    • 72 2

    • Biorą przykład z marynarki wojennej. (3)

      Tam okrętów mniej niż admirałów ale flotylle dwie mają, trzecią i dziewiątą - chyba tak dla zmylenia wroga.

      • 13 0

      • (2)

        Ósma flotylla

        • 4 0

        • Ok, ósma.
          Do niedawna były trzy flotylle, ta trzecia nazywała się ... dziewiąta. :D

          • 2 0

        • Ta flotylla bazuje w Radomiu.

          • 7 0

  • Niezapomnimy

    Zostaly dwa statki. Mam nadzieje ze byly Minister Przekretow Wlasnosciowych J.Lewandowski za to odpowie!!!

    • 18 3

  • (3)

    Czy ten statek przeplynie przez przekop , zeby zaktywizowac Elblag?

    • 28 4

    • Przekopem to przepłynie najwyżej Olek Doba :)

      • 5 1

    • Przekop ma być dla mniejszych (1)

      jednostek.

      • 3 4

      • Dla kajakow

        • 10 1

  • (1)

    Całe 2 statki z potęgi prawie 100 jest się czym chwalić.
    Ciekawe kto i dlaczego go sprzedał. 10 lat to raczej młoda jednostka. Czyżby jednak właściciel stwierdził, że ta jednostka jest be?
    Podoba mi się również te 3663m linii ładunkowej. Jakież to pisowskie podawanie wielkości z d wziętych i nic nie mówiące o jednostce byle tylko jakieś wrażenie robiło na prolach. Pojemność statków podajemy w DWT lub TEU lub tonach

    • 10 5

    • Weź się doucz, statki typu. ro ro podajemy długość załadunku naczep z kontenerami

      • 5 0

  • Opinia wyróżniona

    Złodzieje

    PLO jak się przekształcało to zwolniło wszystkich marynarzy nawet tych, co byli na kontraktach. Dali jakieś akcje po których słuch zaginął. A Górnicy jak tupną nogą to rząd klęka. Taka to sprawiedliwość

    • 42 0

  • Dwa statki i pewnie 10 prezesow

    • 16 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Maciej Grabski

Przedsiębiorca, inwestor, autor wielu projektów biznesowych. Twórca Olivia Business Centre. największego centrum biznesowego i biurowego tej klasy w Polsce poza Warszawą. Ta kluczowa inwestycja na rynku Real Estate na Pomorzu, zmienia oblicze Gdańska i całej gdańskiej Metropolii. Inwestycja powstaje w kilku etapach, aby ostatecznie osiągnąć 120 tys. mkw. nowoczesnej powierzchni biurowej o najwyższym standardzie – klasa AA, na działce o powierzchni 3,5 ha. Na sąsiednich działkach...

Najczęściej czytane