• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pomorze zacieśnia współpracę z Chinami

Wioletta Kakowska-Mehring
17 czerwca 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Delegacja z Szanghaju przybyła do Gdańska na zaproszenie marszałka Struka. Delegacja z Szanghaju przybyła do Gdańska na zaproszenie marszałka Struka.

Marszałek Mieczysław Struk konsekwentnie działa na rzecz współpracy Pomorza z Chinami. Niedawno podpisał z samorządami oraz związkami gospodarczymi naszego regionu list intencyjny w sprawie powołania regionalnego przedstawicielstwa w Chinach. Z kolei w piątek gościł delegację z Szanghaju, z którym Pomorze ma zacieśnić współpracę.



Delegacja Stałego Komitetu Miejskiego Zgromadzenia Przedstawicieli Ludowych Miasta Szanghaj, z panem przewodniczącym LIU Yungeng na czele, przybyła do Gdańska na zaproszenie marszałka. Chiny są najważniejszym partnerem handlowym Polski w Azji. Wartość polsko - chińskiej wymiany towarowej wynosi blisko 14 mld euro. Problemem jednak w tym, że nasz eksport do Chin wynosi zaledwie 1,2 mld, zaś eksport Chin do Polski to 12,4 mld euro. Dlatego też samorząd województwa pomorskiego chciałby podjąć starania zmierzające do zbilansowania wymiany towarowej z Chinami.

Temu ma też służyć regionalne przedstawicielstwo, które ma powstać w Chinach. Jest to druga, obok brukselskiej, tego typu inicjatywa na Pomorzu. - Województwo pomorskie jako pierwsze z polskich regionów w Polsce posiada na terenie Chin biuro kontaktowe z siedzibą w Pekinie, które z sukcesem funkcjonuje od stycznia 2009 roku, wspierając współpracę naszego regionu z partnerami chińskimi - mówi marszałek Mieczysław Struk. - Chcielibyśmy, aby nasze działania w tym i następnych latach zostały zintensyfikowane poprzez utworzenie docelowo w Chinach regionalnego przedstawicielstwa, które reprezentowałoby jeszcze skuteczniej interesy pomorskiego biznesu i nauki.

Przedstawicielstwo byłoby czymś więcej niż tylko biurem. Być może powstanie ono właśnie w Szanghaju. List intencyjny w tej sprawie podpisał marszałek Struk z samorządami: Gdańska, Sopotu, Gdyni, Słupska, oraz ze związkami gospodarczymi, pod koniec maja tego roku. List parafowali przedstawiciele: Agencji Rozwoju Pomorza, Gdańskiej Agencji Rozwoju Gospodarczego,  Gdańskiego Klubu Biznesu , Gdańskiej Loży BCC, Pomorskiej Agencji Rozwoju Regionalnego SA, Pomorskiej Izby Rzemieślniczej Małych i Średnich Przedsiębiorstw, Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, Pracodawcy Pomorza, Regionalnej Izby Gospodarczej Pomorza, Słupskiej Izby Przemysłowo-Handlowej.

Okazją do zaprezentowania Chińczykom atutów polskiej gospodarki był udział w Wystawie Światowej EXPO 2010 w Szanghaju, gdzie również aktywnie uczestniczył nasz region. - Udział Województwa Pomorskiego w EXPO 2010 bardzo dobrze przyczynił się do promocji naszego regionu w Chinach. Chcielibyśmy wykorzystać ten kapitał poprzez jeszcze większą obecność naszego regionu w Chinach - dodaje marszałek Struk.

Pomorska Kronika Biznesu
W programie gospodarczym Marka Kańskiego Pomorska Kronika Biznesu m.in - Jak i po co kształcić marynarzy - światowy zlot uczelni i statków szkolnych w Gdyni; Znaczy Profesor - rozmowa z prof dr Bolesławem Mazurkiewiczem uznanym autorytetem morskich dziedzin; 90- lecie Morskiego Instytutu Rybackiego
PKB w TVP Gdańsk w piątek o 18.20 i w sobote o 17.

Miejsca

Opinie (75) 5 zablokowanych

  • . (5)

    Jeżeli Chińczyk pracuje za miskę ryżu, to Polak pracuje za pół miski tegoż ryżu.

    • 56 17

    • skończcie z tymi bredniami (1)

      Przestańcie powtarzać nieaktualne informacje. Przyjedź do Chin i dowiedz się ile zarabiają pracownicy fabryk.

      • 7 7

      • !

        Poza Szanghajem, prowincja to trzeci świat...

        • 7 2

    • A nie, bo Polak pracuje za miskę kartofli

      • 8 3

    • Ta wypowiedź nie miała na celu pokazanie chińskiej rzeczywistości, ale polskiej. Bo teraz to już nawet Chińczyk więcej zarabia niż Polak.

      • 4 1

    • Miskę ryżu masz zamiast mózgu

      Oglądaj dalej You can dance w błogim przeświadczeniu, że jesteś cywilizowanym Europejczykiem, a twoje dzieci będą jeździć do Chin po lepszą przyszłość.

      • 2 1

  • może z firmą COVEC?? (5)

    w trupie europejskim nawet miliard chińczykow nic sprawnie nie zrobi.
    Głosujcie sobie dalej na partie prounijne. Ciekawe kiedy u nas doprowadzą do Grecji

    • 35 24

    • czyli że średnia pensja wzrośnie z 3tys do 12tys pln? (3)

      OBY JAK NAJSZYBCIEJ!

      • 9 0

      • heh (2)

        12 tys, a chleb po ile?

        Za chińczyków to już dziękujemy. Wystarczy zmienić prawo zamówiń publicznych i będzie się żyło lepiej. Jak pokazały budowy Autostrad tam gdzie obyło się bez przetargów prace są bardzo zaawansowane, jednakże tam gdzie były przetargi roboty rozpoczęły się znacznie później...

        • 8 1

        • jedyne co potrafią to piec kaczki (1)

          najlepsza w restauracji HU-IWA-M-DAM

          • 0 3

          • pamiętam jak takie delegacje przyjeżdżały do niemiec

            to najpierw na lotnisku robili im rewizję osobistą z pochyleniem do przodu, pózniej konfiskata podróbek i pare tyś euro grzywny no i w końcu deportacja do chin.

            • 2 1

    • a czy wy oglądacze mediów rządowych naprawdę wiecie co się wydarzyło podczas budowy autostrady i dlaczego Chińczycy wynieśli się stamtąd? czy po prostu kopiujecie to co mówią w tv? Otóż pokrótce napiszę iż chodziło o wygryzienie z rynku unii komunistycznej państw europy, firmy która produkuje coś taniej i to jeszcze bez dopłat unijnych, zastanówcie się ludzie że zawsze są dwie strony medalu, a racja w tym przypadku jest po stronie wykonawcy chińskiego, to wszystko było z góry ukartowane, aby pokazać iż nie należy ufać jakiejś tam innej firmie z drugiej strony świata. "Unia niszczy, unia pali, unia wszystko ci rozwali"

      • 0 0

  • Widzicie jak Panowie siedzą przerażeni??hehe ciekawe dlaczego (5)

    ONI SĄ Z CHIN PN CZY PLD?TO JEST WAŻNE

    • 12 7

    • SORRY Z SZNGHAJU TO JUZ NIE MAM PYTAŃ

      • 7 0

    • co sie im dziwić ze przerażeni...

      przyjechali, patrzą a tu co chińczyk to w budzie na rogu ulicy kisiel z ryżem ludziom sprzedaje - w dodatku zaraz obok buda z "niemieckim turkiem"

      • 6 0

    • :] (1)

      To nie przerażnie tylko politowanie pierwszego z lewej, drugi ma minę typowego samca łypiącego na niezłą kobietkę, trzeci znudzony ale się trzyma a czwarty z nudów już zupełnie wymękł.

      • 9 1

      • Jakaja, trafny komentarz;)

        • 3 1

    • Przerazili się, bo dowiedzieli się, kto jest prezydentem Gdańska.

      • 2 0

  • (3)

    i będzie jak z A2

    • 18 9

    • A co ty wiesz o A2 ??? (2)

      Na A2 GDDKiA wpuściła Chińczyków w spaprana dokumentację (podobnie jak na większości odcinków, stąd te opóźnienia), a że oni zaufali (bo nie mieli podstaw, żeby nie zaufać) do sie przewieźli.
      Dla niezorientowanych wyjaśniam, że bolączką niemal wszystkich polskich dużych inwestycji jest żenujący poziom dokumentacji geologicznej (tak tez było choćby na naszym stadionie). Geolodzy mają wiercić otwory kontrolne według określonej siatki wierceń i na okresloną głębokość. Ale to są znaczne koszty. W rzeczywistości wykonują siatkę znacznie rzadszą i uśredniaja wyniki. ierze sie to z tego, że - jak piszą na skyscrapercity - wiertnice powinny mieć wymieniany element służący do pobierania próbek co 25 wierceń, bo potem następuje jego zużycie i przekłamania wyników.
      Dlatego dokumentacja geologiczna jest najsłabszym ogniwem na budowach, a potem wychodzą takie jaja jak z NDI, gdzie musieli wymieniać więcej gruntu i podwyższać nasypy, bo nic nie zgdadzało się z gteologią. Chcieli za to kasę, a GDDKiA sprytnie wyrzuciła ich szybciej niż oni mogli odstąpić od umowy. Dym poszedł w strone NDI, propagandyści z rządowych mediów zrobili z NDI czarna owcę, zmienili ustawę o zamówieniach publicznych i miało być cacy.
      A tymczasem zła geologia kłania się na następnych odcinkach autostrad (A4 Polimex, A1 SRB Civil, A1 odcinki śląskie). Przez fuszerkę geologów opóźniono oddanie 1-szego odcinka A-8, itd, itd.
      Zanim zaczniecie pisać głupoty, poszukajcie coś na portalach specjalistycznych, a nei czytajcie pisma, których redaktorzy nie mają pojęcia o tym co piszą.

      Chińczycy padli ofiarą polskich układzików i realiów, a najlepszym przykładem na to są takiem oto okolicznosci :
      1) mimo, iz Chińczykom dano ultimatum, juz na iich odcinkach kręcili się przedstawiciele kilkunastu !!! krajowych firm, ktroe chciały na koszt COVEC dokończyć budowę (oczywiście za znacznie wyższą od nich kasę),
      2) no i najważniejsze - oświadczenie don tuska, że A2 po wyrzuceniu Chińczyków będzie można już za miesiąc kontynuować, mimo, iż prawo zamówień publicznych nie daje takich możliwości. Na A4 odcinek po NDI jest dopiero na etapie inwentaryzacji i projektu "dokończeniowego", a minęły juz co najmniej trzy miesiące od wywalenia NDI z budowy.

      • 9 0

      • Sorry za literówki (1)

        • 2 0

        • ?

          ale dlaczego komisja przetargowa nie brała pod uwagę rażąco niskiej ceny?
          wiem układy, układami czyżby cała komisja była skorumpowana?

          • 0 0

  • Niech zainwestują w Sobieszewo. (1)

    • 18 3

    • i zaleją to betonem

      • 0 0

  • (4)

    hahahahahahah kolejne głupki dadzą się nabrać , oni nie inwestują , oni kradną technologię pod pretekstem inwestycji
    Z Chińczykami nie robi się interesów bo można wyjść jak zabłocki na mydle !!!!! a potem zostaje tylko płacz bo pretensje można mieć tylko do własnego naiwaniactwa i głupoty

    • 36 14

    • a co mają nam ukraść?

      technologię budowy dróg które po oddaniu nadają się od razu do remnontu - sprzęt nie musi nawet wracać do bazy, od razu ma robotę.

      Czy nowoczesny tryb pracy - wolontariat?

      • 12 5

    • hahahaha a jaka to technologie Chinczycy NAM akurat ukradna??

      nie rozsmieszaj mnie, bo mam zajady..

      • 4 4

    • Ano, po to chyba komuchy załatwiają te inwestycje (1)

      Chiny ostatnio zrobiły się potęgą - nawet superpociąg sobie zaprojektowali

      • 5 1

      • Tak. Zaprojektowali, wybudowali, pojeździli trochę i... zmniejszyli prędkości z jakiś tam powodów (oficjalnie za duże zużycie energii). Takie to Chińskie budowanie.

        • 0 0

  • To moze wlasnie most na wyspe sobieszewska

    uda sie zbudowac za 30% ceny, czyli nie 85 mln tylko mniej niz 30 mln? Budyn bierz ich i niech buduja most!

    • 15 3

  • Od razu widać że to komunistyczne urzędasy na państwowym wypasię . Przyjechali na przeszpiegi a nie w interesach.

    • 13 5

  • niech inwestują...

    ...może nich zainwestują w nowy most na Wyspę Sobieszewską...

    • 10 3

  • Oddać im Wyspę Sobieszewską w dzierżawę na 50 lat i niech zrobią Hong Kong. (7)

    • 36 5

    • 3 wystarczą...

      • 5 1

    • sam się oddaj

      • 4 4

    • Odwrotnie (4)

      Hong Kong powstał w miejsce wioski rybackiej jaką Chińczycy oddali (niezupełnie dobrowolnie) Angolom. Więc może oddasz im np. Gdynię, a odzyskasz... wioskę rybacką AD 1920...

      • 3 1

      • slusznie ktos napisal ze powstanie Hong Kong u to niue zasluga Chincow , ale Angoli

        • 4 1

      • gdań-szczanie chcieliby tak ale nie ma łatwo

        trzeba mieć na co krzywić ryło

        • 0 1

      • (1)

        Zapomniałeś jeszcze o Shenzhen, mieście nieopodal Hong Kongu. Ponad 20 lat temu było tam zadupie - zapewne również wiocha rybacka. Teren był i nadal jest w chińskich rękach. Obecnie stoi tam miasto z ponad 10 milionami mieszkańców i drapaczami chmur. Tam akurat Angole, czy kto inny nie mieli nic do gadania.

        • 1 0

        • "W czasie, gdy Hongkong stanowił jeszcze kolonię angielską, Shenzhen było niewielką osadą rybacką, która istniała dzięki współpracy z Hongkongiem. W maju 1980 roku roku w Shenzhen utworzono pierwszą w Chinach specjalną strefę ekonomiczną (SEZ), co przyniosło gwałtowny wzrost gospodarczy miasta i okolic (obecnie na poziomie 17% rocznie). W 2011 roku odbędzie się tutaj letnia uniwersjada."

          • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Adam Kabat

Dyrektor operacyjny SESCOM (nadzoruje realizację kontraktów). Magister Inżynier Elektrotechniki...

Najczęściej czytane