• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ponad 2,5 mln zł za projekt nowego przystanku i elektryfikacji PKM

Maciej Naskręt
16 listopada 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Obecnie linia PKM ma wyłącznie trakcję spalinową. Obecnie linia PKM ma wyłącznie trakcję spalinową.

Biuro Projektów Komunikacyjnych z Poznania prawdopodobnie przygotuje projekt elektryfikacji linii PKM oraz budowy nowego przystanku Firoga zobacz na mapie Gdańska. Dokumentacja techniczna, która będzie gotowa za rok, ma kosztować nieco ponad 2,5 mln zł. Natomiast sama realizacja powinna zakończyć się w 2023 roku.



Czy podróżujesz koleją po Trójmieście?

Otwarto oferty w przetargu na opracowanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem pozwolenia na budowę dla elektryfikacji linii kolejowych Pomorskiej Kolei Metropolitalnej wraz z budową przystanku Gdańsk Firoga.

Od 2,5 do 6 mln zł



Zainteresowane kontraktem były cztery biura. Najkorzystniejszą ofertę złożyło Biuro Projektów Komunikacyjnych z Poznania. Ich oferta cenowa opiewała na kwotę 2,565 mln zł. Druga propozycja od firmy Multiconsult Polska wynosiła nieco ponad 3,6 mln zł, a najdrożej swoje usługi wyceniła spółka BBF z poznania - ponad 6 mln zł.

Spółka PKM była skłonna przeznaczyć na kontrakt 2,7 mln zł.

Z dokumentacji zawartej w przetargu wynika, że współpraca biura projektowego ze spółką samorządową PKM powinna zakończyć się w 2023 roku. Wtedy najpóźniej linia z Wrzeszcza do Osowy powinna zostać zelektryfikowana i oddana do użytku.

Warto tutaj przypomnieć, że linia PKM od samego początku planowana była jako linia elektryczna, jednak ze względu na brak trakcji elektrycznej na linii 201 (Gdynia - Kościerzyna), z którą linia PKM łączy się w Rębiechowie, plany elektryfikacji samorządowa spółka PKM SA musiała odłożyć w czasie - do momentu przygotowania przez PKP PLK projektu elektryfikacji linii 201.

Planowany przystanek Firoga Planowany przystanek Firoga

Przystanek Firoga 6@



Przy okazji elektryfikacji wrócił także pomysł budowy dodatkowego przystanku PKM Gdańsk Firoga zobacz na mapie Gdańska, pomiędzy Matarnią i Portem Lotniczym. Analizy marketingowe projektu PKM wykonane w 2010 r. przez ekspertów UE wykazały, że ze względu na powstawanie w pobliżu dużych firm branży IT, w przyszłości wskazane będzie wybudowanie w tym miejscu dodatkowego przystanku PKM.

Przystanek Gdańsk Firoga planowany jest w standardzie analogicznym do pozostałych przystanków na linii PKM. Wzór perforacji na czerwonych wiatach będzie nawiązywał do branży informatycznej, która dominuje w sąsiedztwie tego przystanku. Również numeracja tego przystanku dodatkowo podkreśli jego związek z branżą IT.

W związku z tym, że stałym elementem grafik na przystankach PKM w Gdańsku jest numeracja (od 1 - Gdańsk Strzyża do 8 - Gdańsk Rębiechowo), a przystanek Gdańsk Firoga powstaje pomiędzy nr 6 (Matarnia) i numerem 7 (Port Lotniczy) będzie miał on numer 6@ - dzięki czemu idealnie wkomponuje się on w gdańską "Dolinę Krzemową" - jak nazywana jest ta okolica.

Planowana modernizacja linii kolejowych. Planowana modernizacja linii kolejowych.

PLK zainwestuje 1,25 mld zł



Obok elektryfikacji linii PKM ma być realizowana jednocześnie przebudowa linii zarządzanej przez Polskie Linie Kolejowe z Gdyni do Kościerzyny. W ramach inwestycji PLK wybuduje 50 km nowego toru między Kościerzyną a Gdańskiem Osową oraz zelektryfikuje 88 km linii. Trasa z Kościerzyny do Trójmiasta będzie dwutorowa - obecnie jedziemy tam po jednym torze. Wymienionych zostanie także 86 km toru i 88 rozjazdów.

Koszt tej operacji, wraz z rozbudową linii w kierunku Bydgoszczy, to ponad 1,25 mld zł.

Powodem rozbudowy alternatywnej trasy kolejowej pozwalającej wyjechać i wjechać do Trójmiasta (przez Kościerzynę) są rosnące potrzeby transportowe, wynikające z ruchu pasażerskiego oraz towarowego z portu w Gdyni. Obecnie odbywa się on głównie linią E65 do Warszawy i prowadzi przez środek Trójmiasta.

Miejsca

Opinie (186) 5 zablokowanych

  • Wybory mineły... (1)

    ..i temat odnogi przez Kokoszki z dodatkowym przystankiem umarł. Ten byłby super lekarstwem(w szczególnosci z jakimś park&ride) na wiecznie zatłoczone wyjazdy z miasta. Po wyborach zajmiemy się zaś przystankiem dla jednej firmy (kłamstwem jest że to także dla innych firm it, które bliżej mają do tego na lotnisku).
    Póżniej się dziwcie że korki skoro całe Gdanskie dzielnice wsiadają w auta by gdziekolwiek dojechać bo planisci uznali ze przystanek w ich rejonie spowoduje wydluzenie trasy o minute....
    Podobnie z przyjezdnymi. Marudznie że do Gdańska jedzie masa aut z gmin ościennych nie dając im żadnej alternatywy jest śmieszne...

    • 10 4

    • To niech mieszkańcy gmin ościennych siedzą u siebie w gminach..bedzie 30% mniej korków...

      • 0 0

  • No niby fajnie, ale. (8)

    1. Dlaczego nie projektowano PKM elektrycznej od samego początku, gdy kasę wykładała głównie Unia i kto teraz wyłoży 2.5 bańki (minimum) i dlaczego PiS nie da?
    2. Dlaczego ta kolejka, która miała tak rozładowac korki i ach i ech, jeździ z częstotl. co godzinę na trasie Gdańsk-Gdynia? Dlaczego nie co 20 min. jak to było obiecane w czasie gdy budowano kolejkę?
    3. Dlaczego kolejka nie jedzie przesz Banino ale dopiero 4 km dalej jest przystanek o nazwie Widmo? Przez to tych około 10 tys mieszkańców ma to gdzieś i jadą dizlami do Gdańska. Jak ich zamierzacie zachęcić do przesiadki? Podnosząc ceny biletów i zmniejszając częstotl. odjazdów/przyjazdów?
    4. Dlaczego Marszałek województwa ma gdzieś pasażerów, którzy błagają wręcz o lepszy rozkład jazdy, tzn. taki pod pasażerów a nie pod kolegów z PKP zamieszkujących kościerzynę i inne wiochy?
    5. Po o było tyle kasy ładowac w przystanek przy Niedźwiedniku skoro tam prawie nikt nie wsiada i nie wysiada?
    6. Dlaczego taki wielki problem w przewózce roweru skoro obecne rozwiązanie zniechęca do korzystania z PKM (ja się przesiadłem z powrotem do samochodu)?
    7. Dlaczego jakiś dziwak zaprojektował odtworzenie jakiejs historycznej kolejki zamiast zaprojektować tory ku ludziom (a nie jak najdalej od nich)?

    Była szansa wielka na ciekawe rozwiązanie a jest wiocha. Normalnie jak kaszubska tępa wiocha.

    • 18 12

    • Dlaczego ignorantom inieukom pozwala się komentować w Internecie? (1)

      • 7 4

      • dlaczego więc piszesz ignorancie i nieuku?

        wracaj do żukowa dizla pucować.

        • 3 4

    • (2)

      Widać sam pochodzisz z tej kaszubskiej tępej wiochy. Zastanów się człowieku co piszesz . Bo gdyby nie te tępe kaszubskie wiochy to takie buraki z trojmiasta jak ty nie miały by gdzie na weekend jechać. Pozdrawiam

      • 1 4

      • ale po co tam jeździć skoro tam palą smieciami

        a kup...ę robią za oborą?

        • 2 1

      • Mam ciekawsze miejsca na weekend, niz Kościerzyna, czy Kartuzy...

        • 0 0

    • (1)

      8. Dlaczego ostatnia PKMka odjezdza ze stacji Rębiechowo ok.23ciej, a ostatni samolot ląduje ok.1 wszej?

      • 1 0

      • bo już o 11:05 nikt z pracowników PKP nie jedzie do domu.

        więc niech się gawiedź sama martwi.

        • 0 0

    • A ten z tym Baninem i rowerami..wiesniaku, siedz w Baninie, a nie się do miasta pchasz.

      • 0 0

  • Kolejka co 20 min

    I od 6ej na Gdynię i bedzie si

    • 10 1

  • Do Centrum Hadlowego Matarnia walą tłumy ludzi z całego regionu (1)

    gdyby tam był przystanek szybko zwróciłby się koszt budowy PKM.
    Zamiast przystanku Firoga zrobić koniecznie przystanek CH Matarnia.

    • 12 5

    • nie da się.

      ładnie wygląda na ulotkach a w rzeczywistości przystanki są z dala od ludzi.
      smutna prawda. Przykładów jak mrówek.

      • 8 2

  • re (1)

    Wina Budynia.

    • 2 2

    • już po wyborach jest, więc sobie odpuścić

      następne dopiero za 5 lat

      • 1 0

  • PKM do Kosakowa

    A kiedy będzie jeździło się PKM do Kosakowa. Tory są więc o co chodzi. Tam mieszka 30 tysięcy ludzi. W pierwotnym planie PKM miała być doprowadzona do Kosakowa. Jakoś później to wszystko się rozwiało. Co dalej magistraccy urzędnicy i Prezydenci.

    • 19 0

  • A kiedy PKM na Oksywie? (1)

    • 13 1

    • tak za 100 lat.

      czyli nigdy.

      • 0 0

  • 17 grudnia 2010 (6)

    Po co projekt elektryfikacji, skoro już dawno był sporządzony?
    "To już prawie pewne: Kolej Metropolitalna powstanie w najbardziej korzystnym dla pasażerów wariancie. Będzie dwutorowa, w pełni zelektryfikowana i z bezkolizyjnym połączeniem z istniejącymi torami na Zaspie. Trasę z centrum Gdańska do Rębiechowa pokona w 25 minut."

    https://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Kolej-Metropolitalna-pociagiem-elektrycznym-w-25-minut-z-lotniska-do-centrum-Gdanska-n44160.html

    • 15 1

    • Hehe, śmiesznie się to czyta po latach. (1)

      Jak zwykle, plany planami a życie życiem. ;)

      • 4 0

      • Co za dzbany... Wizualizacja przystanku i dwie mapki przygotowane przez grafike Trójmiasto pe el to nie "projekt"... :D

        • 0 0

    • teraz sobie przypomniałem, że część gdańska ma już wszystko przygotowane

      nawet sa zabezpieczone miejsca na słupy

      • 0 0

    • no i tak będzie, w czym problem?

      • 0 0

    • Haha (1)

      Tacy są dziennikarze i reporterzy trójmiasto.pl piszą i niewiedza co piszą. Szkoda gadać. Najlepiej napisać to co publiczność chce uslyszec

      • 0 1

      • Krzysiek, jesteś najmądrzejszy we wsi, gdy wszyscy na targ wyjadą, to wyjaśnij, gdzie tam jest napisane, że istnieje już projekt?

        • 0 0

  • PKM . (1)

    PKM zwozi okoliczne pisiorskie kartofle do Gdanska .

    • 2 6

    • mylisz się.

      pisiorskie kartfle jadą dizlami do centrum. Ludzie bardziej przedsiębiorczy przeliczą wszystko i wsiądą w pkm.

      • 1 1

  • Częstotliwość kursowania (2)

    Kiedy wreszcie PKMka będzie częściej kursować oraz wszystkie kursy będą dojeżdżały do Gdańska Głównego a nie tylko do Wrzeszcza?

    • 16 2

    • Do Gdańska pewnie pojadą jak zostaną połączone tory PKM i SKM na Zaspie i to do Śródmieścia i po drodze na Politechnice będzie można wysiąść... No i latanie po peronach we Wrzeszczu się skończy. Przesiadka w kierunku Sopotu będzie na Zaspie. Pozostanie też obecna możliwość wjazdu z torów dalekobieżnych na Zaspie. Wtedy tylko samochodem na wycieczkę można będzie sobie jeździć. Żyć nie umierać.. Tylko kasy, tylko kasy brak.

      • 1 0

    • jak skończą remont dworca PKP i peronów w Gdańsku

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Ewa Bereśniewicz - Kozłowska

Prezes zarządu firmy Aplitt. Absolwentka Wydziału Elektroniki Politechniki Gdańskiej, studiów...

Najczęściej czytane