• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ponad 2,5 mln zł za projekt nowego przystanku i elektryfikacji PKM

Maciej Naskręt
16 listopada 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Obecnie linia PKM ma wyłącznie trakcję spalinową. Obecnie linia PKM ma wyłącznie trakcję spalinową.

Biuro Projektów Komunikacyjnych z Poznania prawdopodobnie przygotuje projekt elektryfikacji linii PKM oraz budowy nowego przystanku Firoga zobacz na mapie Gdańska. Dokumentacja techniczna, która będzie gotowa za rok, ma kosztować nieco ponad 2,5 mln zł. Natomiast sama realizacja powinna zakończyć się w 2023 roku.



Czy podróżujesz koleją po Trójmieście?

Otwarto oferty w przetargu na opracowanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem pozwolenia na budowę dla elektryfikacji linii kolejowych Pomorskiej Kolei Metropolitalnej wraz z budową przystanku Gdańsk Firoga.

Od 2,5 do 6 mln zł



Zainteresowane kontraktem były cztery biura. Najkorzystniejszą ofertę złożyło Biuro Projektów Komunikacyjnych z Poznania. Ich oferta cenowa opiewała na kwotę 2,565 mln zł. Druga propozycja od firmy Multiconsult Polska wynosiła nieco ponad 3,6 mln zł, a najdrożej swoje usługi wyceniła spółka BBF z poznania - ponad 6 mln zł.

Spółka PKM była skłonna przeznaczyć na kontrakt 2,7 mln zł.

Z dokumentacji zawartej w przetargu wynika, że współpraca biura projektowego ze spółką samorządową PKM powinna zakończyć się w 2023 roku. Wtedy najpóźniej linia z Wrzeszcza do Osowy powinna zostać zelektryfikowana i oddana do użytku.

Warto tutaj przypomnieć, że linia PKM od samego początku planowana była jako linia elektryczna, jednak ze względu na brak trakcji elektrycznej na linii 201 (Gdynia - Kościerzyna), z którą linia PKM łączy się w Rębiechowie, plany elektryfikacji samorządowa spółka PKM SA musiała odłożyć w czasie - do momentu przygotowania przez PKP PLK projektu elektryfikacji linii 201.

Planowany przystanek Firoga Planowany przystanek Firoga

Przystanek Firoga 6@



Przy okazji elektryfikacji wrócił także pomysł budowy dodatkowego przystanku PKM Gdańsk Firoga zobacz na mapie Gdańska, pomiędzy Matarnią i Portem Lotniczym. Analizy marketingowe projektu PKM wykonane w 2010 r. przez ekspertów UE wykazały, że ze względu na powstawanie w pobliżu dużych firm branży IT, w przyszłości wskazane będzie wybudowanie w tym miejscu dodatkowego przystanku PKM.

Przystanek Gdańsk Firoga planowany jest w standardzie analogicznym do pozostałych przystanków na linii PKM. Wzór perforacji na czerwonych wiatach będzie nawiązywał do branży informatycznej, która dominuje w sąsiedztwie tego przystanku. Również numeracja tego przystanku dodatkowo podkreśli jego związek z branżą IT.

W związku z tym, że stałym elementem grafik na przystankach PKM w Gdańsku jest numeracja (od 1 - Gdańsk Strzyża do 8 - Gdańsk Rębiechowo), a przystanek Gdańsk Firoga powstaje pomiędzy nr 6 (Matarnia) i numerem 7 (Port Lotniczy) będzie miał on numer 6@ - dzięki czemu idealnie wkomponuje się on w gdańską "Dolinę Krzemową" - jak nazywana jest ta okolica.

Planowana modernizacja linii kolejowych. Planowana modernizacja linii kolejowych.

PLK zainwestuje 1,25 mld zł



Obok elektryfikacji linii PKM ma być realizowana jednocześnie przebudowa linii zarządzanej przez Polskie Linie Kolejowe z Gdyni do Kościerzyny. W ramach inwestycji PLK wybuduje 50 km nowego toru między Kościerzyną a Gdańskiem Osową oraz zelektryfikuje 88 km linii. Trasa z Kościerzyny do Trójmiasta będzie dwutorowa - obecnie jedziemy tam po jednym torze. Wymienionych zostanie także 86 km toru i 88 rozjazdów.

Koszt tej operacji, wraz z rozbudową linii w kierunku Bydgoszczy, to ponad 1,25 mld zł.

Powodem rozbudowy alternatywnej trasy kolejowej pozwalającej wyjechać i wjechać do Trójmiasta (przez Kościerzynę) są rosnące potrzeby transportowe, wynikające z ruchu pasażerskiego oraz towarowego z portu w Gdyni. Obecnie odbywa się on głównie linią E65 do Warszawy i prowadzi przez środek Trójmiasta.

Miejsca

Opinie (186) 5 zablokowanych

  • Dziurawe wiaty. Perforacje w oslonach ?! (1)

    Nie rozumiem idei tych perforacji. Nie dosc ze wiaty oszklone zaledwie w kilku procrntach, to jeszcze w tych czerwonych oslonach robia "artystyczne perforacje" przez ktore ponprostu pizga wiatr.

    • 21 8

    • To jest artystyczne podkreślenie faktu

      Że te stacje zlokalizowane są w dziurach

      • 9 3

  • A kiedy ma być zbudowany przystanek PKS kokoszki

    • 16 10

  • przypominam o prostym rozwiązaniu problemu 'tłoku' (5)

    PKM powinna być przede wszystkim koleją metropolitarną czyli trójmiejską - 90% połączeń powinno odbywać się na trasie Gdynia-Gdańsk

    natomiast obsługę prowincji powinna wykonywać osobna linia do Osowej (są tam po to perony), to pozwoliłoby zwiększyć częstotliwość dla 'wszystkich', a myślę że mała przesiadka rekompensowałaby tym z Kaszub możliwość dojazdu w każdej chwili zarówno do Gdańska jak i do Gdyni

    PKM powinna mieć także kursy nocne - przynajmniej raz na godzinę

    zestawy towarowe powinny jeździć w nocy, bo po to są bocznice kolejowe w porcie

    • 27 10

    • (1)

      a co w zasadzie obejmuje projekt za 2.5 miliona? bo przecież już są nawet przygotowane miejsca na słupy pod elektryfikację

      • 1 1

      • Wiem, że to ciężko ogarnąć ludziom, którzy nigdy nie wybudowali nic większego, niż stos talerzy w zlewie, ale - wszystko. Słupy, druty, perony, odwodnienia, mury oporowe, drogi dojazdowe, wykopy, nasypy... Oczywiście według ciebie pewnie ściąga się gotowe z internetu?

        • 1 0

    • (1)

      Powinieneś dostać nobla.. zaraz po tym jak wytłumaczysz po co ktoś miałby jeździć z Gdańska dłuższą trasą do Gdyni. Nie masz pojęcia jak jest generowany tłok na tej trasie.

      • 0 0

      • Madre slowo, generowany..sam na to wpadłeś?

        • 0 0

    • Abc

      Kursy dzienne sa raz na godzinę :)

      • 0 0

  • Bez szans na rewolucje (3)

    Bardziej przydalby sie szybki tramwaj odcinkowo biegnacy w tunelu ( jak w krakowie i poznaniu i wielu miastach niemieckich) oraz nowe linie skm. Bez tego, pozostajac jedynie przy rozbudowie powolnego, niewydolnego systemu tramwajowego, w Gdansku nie ma szans na rewolucje komunikacyjna. Kto bedzie jechal 1,5 h z szadolek do Oliwy ?? Niestety, ekipa Adamowicza juz sie wypalila i innych pomyslow nie ma. Projektuja lrsne dziadki z BPBK pod dyktando Bielawskiego i innych dziadkow z BRG, przy decydujacym glosie deweloperow.

    • 21 8

    • Trudno nie przyznać racji, choć mamy niestety dość sporą przeszkodę, jakiej nie mają inne miasta.

      Ukształtowanie terenu. Morenowe wzgórza są skuteczną barierą dla niskokosztowej rozbudowy kolei.

      • 7 0

    • Tez bedziesz kiedys "dziadkiem" i co wtedy? Masz jakas osobista awersje do BPBK?

      • 0 0

    • HALO! Już po wyborach!

      Uprzejmie informuję, że kandydat niejaki Kacperek przerżnął je z kretesem, a wygrał Budyń.

      • 1 1

  • Matkoboskaczestochoska 2,5mln za projekt? (1)

    To ile wybudowanie??? toż to tylko trochę żelbetu, wiata i parę wyświetlaczy

    • 14 16

    • No, ile byś Starogardzkiej i Viceroyów ze starym kupiła!

      • 3 2

  • ja sie tylko zapytam (2)

    poco było rozkopywanie gotowych nasypów które miały 100 lat i sypanie na nowo takich co woda rozmywa? Ta kasa za to rycie w ziemi starczyła by na elektryfikację.

    • 17 16

    • Własnie to po to, że były stare i nie miały odpowiedniej wytrzymałości.

      Drzewa, korzenie i nasyp wizualnie wygląda ok a w środku jest pusty.

      • 14 0

    • ja tylko odpowiem, że nasyp jednotorowy był zdegradowany, a potrzebny był dwutorowy, więc powstał nowy

      • 0 0

  • (1)

    Przydałby się też przystanek na Małym Kacku oraz na Kokoszkach/Karczemkach. Ponadto wiadomo, północ Gdyni to powinien być priorytet!

    • 21 3

    • Wojtek ma inne zdanie

      A konkretnie nie da się.

      • 3 1

  • Super się rozwija trójmiasto! Oby tak dalej.

    • 10 7

  • Super się czyta posty fachowców z tego forum...

    Dziwi mnie to, że sami nie założycie firmy budowlanej i nie wystartujecie w przetargu, żeby to zrobić za połowę ceny...

    • 23 6

  • Zabrakło wyobraźni. (4)

    Jaka wielka szkoda że PKMka omija szerokim łukiem Centrum Handlowe - Złota Karczma.

    • 27 10

    • Nie tylko to miejsce omija szerokim łukiem. Wszystko omija szerokim łukiem: (2)

      Banino, Jasień, Niedźwiednik, Gdynia wzgórze, itd.
      Normalnie jakiś "fachowiec" palcem na mapie sobie narysował. Drugi Jaki.

      • 6 6

      • narysowali to już 100lat temu mistrzuniu .

        • 5 1

      • No Banino to tam potrzebne jak świni siodło..

        • 0 0

    • Masz rację

      Zrobili przystanek kilkaset metrów dalej dla nierobów z biura obsługi tzw. PKM

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Łukasz Żelewski

Prezes zarządu Agencji Rozwoju Pomorza od 2007 roku. Wcześniej pełnił funkcję Zastępcy Dyrektora...

Najczęściej czytane