• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port Centralny "odpadł'. Co z Portem Zewnętrznym?

Wioletta Kakowska-Mehring
5 sierpnia 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni
Według harmonogramu wybór wykonawcy Portu Zewnętrznego ma nastąpić w 2022 r. Według harmonogramu wybór wykonawcy Portu Zewnętrznego ma nastąpić w 2022 r.

Miał być Port Zewnętrzny w Gdyni i Port Centralny w Gdańsku. Już wiemy, że drugi z tych projektów z powodu braku zainteresowania inwestorów będzie musiał poczekać na realizację. A co z gdyńskim projektem?


Co sądzisz o koncepcji rozbudowy Portu Gdynia?


Wczoraj poinformowaliśmy, że władze Portu Gdańsk przyznały, iż koncepcja budowy Portu Centralnego, czyli nowych nabrzeży głębokowodnych na morzu, nie znalazła na razie uznania inwestorów. Projekt postanowiono zostawić... na lepsze czasy. Swój projekt budowy portu "na wodzie" kilka lat temu ogłosił też Port Gdynia. Co z tym projektem?

Według koncepcji Port Zewnętrzny ma być jakby przedłużeniem nabrzeży Szwedzkiego i ŚląskiegoMapka. Dzięki tej inwestycji powierzchnia portu ma się zwiększyć się o 151 ha, a zdolności przeładunkowe o 2,5 mln TEU. Według wstępnego projektu, Port Zewnętrzny ma posiadać nabrzeże o długości 2,5 tys. m i szerokości 700 m, a maksymalna wielkość obsługiwanych kontenerowców sięgać ma 30 tys. TEU (o długości 490 m i szerokości 72 m). To oczywiście przyszłość, choć wcale nie odległa, bo przewiduje się, że takie powstaną już w najbliższych latach. Plany obejmują również powstanie terminalu LNG oraz elektrowni LNG. Ostatnio zdecydowano, że w pierwszym etapie w Porcie Zewnętrznym ma powstać też powstać port instalacyjny dedykowany budowie farm wiatrowych ma morzu.

Czytaj też:

Port instalacyjny w Gdyni na początek tymczasowy



Tak jak i Port Centralny w Gdańsku, także Port Zewnętrzny ma powstać w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Okazało się, że zainteresowanie gdyńskim projektem jest większe. W lutym tego roku poinformowano, że dwa konsorcja i dwie firmy zainteresowane są partnerstwem przy tym projekcie. Wnioski złożyły: konsorcjum Meridiam Eastern Europe Investments 4 SAS (z siedzibą w Paryżu) i Gdynia Terminal Holding SAS (z siedzibą w Marsylii), konsorcjum Hutchison Ports Poland (z siedzibą w Luksemburgu) i Port of Felixstowe Limited (Londyn) oraz firmy: International Container Terminal Services Inc. z siedzibą w Manili oraz Mota-Engil Central Europe PPP Road Spółka z o.o. z Krakowa.

Na jakim etapie jest ten projekt, jak wygląda harmonogram? Czy z inwestorami, którzy zgłosili zainteresowanie tym projektem konsultowano zmiany, czyli powstanie w pierwszym etapie portu instalacyjnego? - zapytaliśmy władze Portu Gdynia.

Czytaj też:

Projekt budowy Portu Centralnego w Gdańsku trafił do szuflady?



- Trudno jest nam się odnosić do informacji na temat projektu w Gdańsku, natomiast jeśli chodzi o budowę Portu Zewnętrznego w Gdyni w chwili obecnej jesteśmy niezmiennie w trakcie dialogu konkurencyjnego w ramach którego uczestniczą 4 zainteresowane podmioty. Odbyła się już pierwsza tura dialogu. Przed nami kolejne, których ilość jest uzależniona również od zagadnień na bieżąco zgłaszanych przez strony uczestniczące w przetargu. Z uwagi na poufność procesu nie możemy podawać szczegółów postępowania do wiadomości publicznej, nie mniej jednak potwierdzamy że projekt realizowany jest zgodnie z przyjętym harmonogramem - - poinformował Maciej Krzesiński, dyrektor ds. marketingu i współpracy z zagranicą Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

Projekt Portu Zewnętrznego


A jaki jest koszt? Według szacunków infrastruktura portowa to 562 mln euro, wyposażenie to 115 mln euro, a infrastruktura dostępowa (falochrony, kanał podejściowy) to 386 mln euro.

- Planowane uruchomienie terminalu przewidywane jest - jak wielokrotnie wcześniej informowano - na rok 2027/28. Projekt Portu Zewnętrznego uzyskał ostatnio akceptację planu badań geologicznych odpowiednich urzędów. Należy też podkreślić, że o konieczności realizacji projektu i kontynuacji działań w tym zakresie informował również ostatnio w swoich wystąpieniach pan minister Marek Gróbarczyk, jako minister odpowiedzialny za inwestycje w obszarze gospodarki morskiej. Tym samym realizacja projektu budowy Portu Zewnętrznego na ten moment przebiega zgodnie z planem - dodał Maciej Krzesiński.

Miejsca

Opinie (99) 5 zablokowanych

  • komunikacja

    Ten projekt jest mądry ale bez dróg dojazdowych do portu zewnętrznego nie mowy o jego budowie bo nikt nie wyłoży pieniędzy w ciemno. Natomiast miasto Gdynia nie jest zainteresowane rozwojem Portu i wszystko robi aby utrącić ten pomysł. Gdynia ma być miejscem wypoczynku i rozrywki dla "warszawki" . Niech żyją deweloperzy .

    • 12 1

  • Gdzie tu logika (12)

    Chcą rozbudowywać port w Gdyni na zewnątrz, a obecne tereny portowe sprzedają developerom. To jakaś paranoja rozbudowa portu znajdującego się w mieście i plany budowy terminala LNG. Widać, że nikt nie wyciągnął wniosków z tragedii jaka miała miejsce po eksplozji magazynu w Bejrucie dokładnie rok temu.

    • 35 49

    • czytałes ze zrozumieniem? wyciagasz wnioski??

      w nejrucie były w porcie wmiescie srodki wybuchowe. ttuaj beda na morzu w wybuydowanym porcie zewnetrznym. Ucierpia jedynie pracownicy portu zewnetrznego a nie mieszkancy w poblizu i pracownicy. Tereny portowe sprzedaja dlatego ze nie ma tam miejsca narozbudowe i warunkow Rozbudowali pdo estakade bae kontenerowa bo było miesjce, chyba nigdy konterenra na oczy nie widziałes, ile zajmuje muejsca co seba?

      • 0 0

    • Nie głębokość (1)

      a obrotnica ma swoje ograniczenia. Doczytać proszę.

      • 1 0

      • jest wiele czynników, które powodują, że obecnie właściwości portu w Gdyni nie przystają do obsługi najbardziej preferowanych je

        Stąd konieczność budowy portu zewnętrznego oraz zmian przepisów, aby ograniczyć w transporcie kontenerów ruch samochodowy. Biorąc jednak pod uwagę reprezentację tego fragmentu branży w polskim Sejmie, łatwe to nie będzie.

        • 5 0

    • Ciekawe (2)

      jakie tereny portowe są sprzedawane deweloperom? Jeśli myślisz o terenach Dalmoru to ten teren należy do Polskiego Holdingu Nieruchomości i ma tam Port Gdynia nie ma żadnych praw.

      • 8 8

      • należy odrózniać teren portu od terenów portowych.

        "tereny portowe" to tereny poza portem, gdzie port ma uprzywilejowane prawa decydowania o ich zagospodarowaniu.
        Na przestrzeni ostatnich 25 lat, port w Gdyni pozbawiany był jednych i drugich.

        • 8 1

      • bo został tych praw pozbawiony

        podobnie jak plomb i placów w okolicach Chrzanowskiego. Oraz wielu innych.
        W jaki sposób? A przy aktywnym, intensywnym i ochoczym udziale magistratu:

        "W 2003 r., na wniosek Rady Miasta Gdyni, ówczesny wiceminister infrastruktury (najwyraźniej o małej wyobraźni) pozbawił port gdyński 181 ha, m.in.: terenów Dalmoru, 44 ha na t.zw. międzytorzu i dalszych kilkudziesięciu w okolicach elektrociepłowni oraz od strony Oksywia. Port został więc okrojony prawie ze wszystkich stron co pozbawiło go możliwości terytorialnego rozwoju."

        To wieloletni proces podgryzania portu i walka buldogów pod dywanem, kto na tej padlinie zarobi. A wychodzi na to, że raczej traci i bo bilans tej młócy jest mocno ujemny. Ale to traci podatnik, więc to się zupełnie nie liczy.

        "Skoro nowy plan zagospodarowania tej części miasta przewiduje, że na terenach po Stoczni Nauta mają powstawać biurowce i lokale usługowe to niby dlaczego mają je budować deweloperzy, a nie zarząd portu? Prominentny przedstawiciel miasta wyraził jednak jakiś czas temu opinię, że nawet gdyby port miał płacić za te tereny złotem miasto mu tam budować się nie pozwoli."

        • 15 2

    • I to właśnie dlatego to nie ty decydujesz czy budować czy nie

      a ktoś inny z bardziej perspektywicznym katem widzenia. Coś co dla ciebie jest sufitem, dla innych jest podłoga. Na pewne kwestie, aby były przez ciebie zrozumiane przyjdzie ci poczekać. Pozdrawiam

      • 0 2

    • Głębokość, (1)

      która pozwala na większe statki.Ot to jest logika.

      • 4 1

      • a co ma głębokość do sprzedaży terenów?

        Przesłanki do budowy portu zewnętrznego są oczywiste i faktycznie są powiązane z głębokością.
        Czy jednak sama chęci budowy takiego portu powinny decydować o pozbywaniu się terenów? Zdecydowanie nie.
        Szczególnie, że dotyczy to terenów bezpośrednio przyległych do miejsca ewentualnych prac. Niewiele brakowało, a w tereny komunikujące przyszły port (zawirowanie z nauta) poszły w obce ręce. Część nawet przechwycono i powstaje tam teraz mieszkaniówka (sic!). Czy to jest logiczne działanie?
        Niewątpliwie, znajdzie się punkt widzenia, który taką logikę wykaże. Ale raczej nie jest to logika interesu portu. Tereny od basenu Prezydenta do nabrzeża Francuskiego to jest właśnie port zewnętrzny, który trzeba wysunąć w morze aby przywrócić mu funkcjonalność odpowiednią dla współczesności. I jest to jedyne niecałe 1000m zdatnego wybrzeża w Polsce (nie licząc plaży w Stogach ;) ) gdzie można to zrobić stosunkowo łatwo i tanio.
        Jak się to zrobi, to tak jak na całym świecie, można optymalizować zasoby i pomyśleć o sprzedaży czegokolwiek.
        Nigdy odwrotnie.

        To nie jest port w środku miasta.
        To miasto napiera na łatwe i tanie (dla niektórych) tereny wszechstronnie uzbrojone i skomunikowane. To łatwy i tłusty kąsek,

        • 13 2

    • nie wiem, ale się wypowiem

      poczytaj o głebokości

      • 5 2

    • Najpierw pouczyć się trochę o uwarunkowaniach portu w Gdyni, poczytać, a potem się wypowiadać. Zawsze to lepiej niż pisać głupoty.

      • 13 3

    • tragedia?

      Wybuchla 1/5, bo reszte rozkradziono.
      A jak na skale, to straty w ludziach sa zadne.

      • 2 2

  • Gdynia straciła swoją szansę (1)

    Zadławiła się swoim sukcesem końca lat 90 .

    • 22 4

    • nie sukcesem

      a kredytem, ktory ten "sukces" sfinansowal.
      Oraz brakiem dochodow.

      • 4 0

  • a co z infrastruktura drogowa? (1)

    Jak mozna planowac rozbudowe portu a nie pomyslec o infrastrukturze drogowej?
    Rozbudowa samej kolei nie odkorkuje miasta.

    • 3 0

    • ale to jest klopot

      miasta.
      Bo nie tiry je zatykaja.

      • 2 0

  • Ma. Być. jakby. przedłużeniem.
    Jakby.

    • 0 0

  • (3)

    Rząd padnie na jesień. Zarządy Portów w GD i GA będą oczywiście odwołanie a do akcji wejdzie na 100% prokuratura abw i cba. Będzie grubo

    • 39 26

    • No co ty. Abw i cba zlikwidujemy.

      • 2 0

    • k**wa, k**wi, lba nie urwi

      To sami swoi, wiec nie licz na igrzyska.

      • 9 3

    • jak rzad padnie, to bedzie dwa lata bezkrolewia

      Zanim cokolwiek sie ponownie "zorganizuje".

      • 14 1

  • (4)

    Ma powstać do 2028r,ale trzeba dołożyć z 5-7lat zawsze tak było w Gdyni, czyli powstanie gdzieś w 2035r, stary już bardzo będę jeśli dożyję to może go zobaczę. Puki co nowe torowiska w tamtym kierunku już ciągną to znaczy że coś się dzieje

    • 37 23

    • Ale Gdynia tego nie buduje

      • 3 0

    • Tylko tym razem to nie Gdyńska inwestycja.

      • 4 0

    • nawet jeśli miałby powstać w 2040

      to tym bardziej nie ma na co czekać

      • 6 1

    • Stary i niepiśmienny

      • 6 2

  • Po co port zewnętrzny, jest Koralewski. (3)

    • 1 1

    • gdanski podrzutek

      i kon trojanski.
      Gdyby tak Gdanskowi w zamian kucyka podrzucic? ;)

      • 2 0

    • umiał rozciągać gumki od majtek, rozciągnie port. spoko

      • 0 1

    • ty se nawet tak

      nie zartuj...

      • 4 0

  • aberacja (2)

    pełen szacun 7000 kontenerów dziennie średnio przez miasto ?

    • 0 6

    • kupiles klite

      W portova?
      Gdzie miales oczy?
      Tam nawet burdel sie nie utrzyma, bo zalogi szczatkowe a atatki zautomatyzowane.

      • 2 0

    • oj tam, nie słyszałeś, że powstają specjalne linie lotnicze, śmigłowcowe, do transportu nadwyżek TEU? Na początek odzłomowane Mi-8

      • 1 5

  • CZAS wreszcie połączyć te dwa państwowe porty w jedno (1)

    CZAS wreszcie połączyć te dwa państwowe ZMPG w jedno ZMPG

    • 0 5

    • jak uczy historia

      Centralizacja nigdy nie wychodzila nam na zdrowie. Brak pomyslow na dzialanie i realizujacych je sprawnych i odpowiednio zmotywowanych zarzadcow.
      Takie polaczenie to natychmiastowa wojna na wyzynanie i kanibalizacja jednej ze struktur.
      Znacznie lepsze wyniki daje wspolpraca rownorzednych podmiotow.
      Ale najistotniejsza jest jakosc sprawowanego nadzoru wlascicielskiego i jednoznacznosc celow do osiagania...

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Łukasz Żelewski

Prezes zarządu Agencji Rozwoju Pomorza od 2007 roku. Wcześniej pełnił funkcję Zastępcy Dyrektora...

Najczęściej czytane