• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zobacz, jak się zmienił Port Wewnętrzny

Wioletta Kakowska-Mehring
6 lipca 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 

Port Wewnętrzny przeszedł modernizację.

Modernizacja Portu Wewnętrznego - blisko 5 km nabrzeży, ponad 7 km zmodernizowanego toru wodnego, dziewięciu generalnych wykonawców. Port Gdańsk zakończył kolejny etap projektu inwestycyjnego w Porcie Wewnętrznym. Całkowity koszt to ponad 595 mln zł, aż 85 proc. to środki z Unii Europejskiej.



Czy wycieczka kanałem portowym przez Port Wewnętrzny może przyciągnąć turystów?

Rozbudowa hydrotechnicznej infrastruktury portowej poprawiła dostępność do wewnętrznej części Portu Gdańsk dla większych statków, a także jakość ich obsługi. Dzięki tej inwestycji podniesione zostały parametry nawigacyjne toru wodnego, co znacznie poprawiło bezpieczeństwo żeglugi. Rozbudowa nabrzeży doprowadziła m.in. do wydłużenia ich linii cumowniczych i poprawienia parametrów technicznych.

Inwestycja objęła swoim zakresem nabrzeża: Oliwskie, Ziółkowskiego, Obrońców Poczty Polskiej i Mew, Zbożowe, Wisłoujście, Dworzec Drzewny oraz odcinki nabrzeży: Wiślanego, Szczecińskiego, BON, o długości blisko 5 km oraz ponad 7-kilometrowy tor wodny Portu Wewnętrznego.

Port Wewnętrzny: remont nie zakłócił przeładunków



- Najtrudniejsze w tym projekcie było to, że wszystkie budowy były prowadzone podczas operacji przeładunkowych. Zachowana była ciągłość procesów i nie mieliśmy ani jednego dnia przestoju. To dzięki spółkom takim jak chociażby Avil-Logisticks, Magrol, Siark-Port, Speed, Krajowa Spółka Cukrowa Port Gdańsk rośnie w siłę. Widzimy, jak przeładunki w Porcie Wewnętrznym idą w górę - obecnie o nawet 50 proc. - powiedział Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Dzięki pogłębieniu i regulacji toru wodnego zwiększyło się dopuszczalne zanurzenie statków wchodzących do Portu Wewnętrznego. W kanale portowym mogą być już obsługiwane jednostki do 250 m długości, szerokości 35 m i zanurzeniu 10,6 m. Natomiast w Kanale Kaszubskim - statki o długości do 190 m, szerokości 25 m i zanurzeniu 9,35 m.

- Podczas prac specjalistyczne ekipy nurków wydobyły 60 obiektów niebezpiecznych. Były to granaty moździerzowe, pociski artyleryjskie, taśmy z amunicją strzelecką (wojenną). Wszystkie te znaleziska zostały zabezpieczone przez wojsko - dodaje Lech Paszkowski, dyrektor Działu Rozwoju i Inwestycji ZMPG.

Modernizacja Portu Wewnętrznego: kluczowe wsparcie z Unii Europejskiej



Projekt, który właśnie został zakończony, był współfinansowany w 85 proc. przez Unię Europejską z instrumentu CEF ("Connecting Europe Facility" - "Łącząc Europę"). Większość inwestycji udało się przeprowadzić dzięki środkom unijnym, o które ZPMG starał się już od 2013 r. Realizacja projektu rozpoczęła się w 2016 r. Całkowity koszt to ponad 595 mln zł. Przy projekcie zatrudnienie znalazło dziewięciu generalnych wykonawców.


Dużą przemianę przeszedł tzw. Dworzec DrzewnyMapka. Dotychczas było to nabrzeże skarpowe, którego od wielu lat nie eksploatowano ze względu na zły stan techniczny. Przebudowa umożliwiła włączenie go do eksploatacji i nadanie mu charakteru nabrzeża uniwersalnego. Dziś może obsługiwać największe jednostki, które wchodzą do Portu Wewnętrznego. Dzierżawcą nabrzeża jest Port Gdański Eksploatacja.

Zobacz, jak się zmienił Port Wewnętrzny. Film zrealizowany w 2018 r. w trakcie trwania procesu inwestycyjnego, ale przed zakończeniem kluczowych punktów.


Port Wewnętrzny: prace na nabrzeżach



W ramach prac na Nabrzeżu Szczecińskim zobacz na mapie Gdańska, które rozpoczęły się w lipcu 2017 r., odbudowane zostały istniejące umocnienia brzegowe, a część nadwodna nabrzeża została rozebrana i zmodernizowana, wraz z umocnieniem skarpowym.

Węgiel z Kolumbii, zboże z Ukrainy. Wojna wpływa także na trójmiejskie porty



Duży zakres prac objął Nabrzeże Obrońców Poczty PolskiejMapka. Wbito nową ściankę szczelną na długości 328 m, wykonano nowe oczepy i umocnienie dna. Głębokość przy nabrzeżu została zwiększona do 11,2 m (dopuszczalne zanurzenie statków wynosić będzie 10,6 m). Nabrzeże zostało wydłużone do 391 m i zostało przygotowane do przyjmowania statków o długości 250 m.

Modernizacja Nabrzeża MewMapka objęła przebudowę na długości 230 m. Przed modernizacją nie mogły przy nim cumować jednostki. Po zakończeniu inwestycji i zmianie konstrukcji nabrzeża pełni ono funkcję postojową dla małych jednostek o zanurzeniu do 5,3 m.

Port Gdańsk jest już drugi na Bałtyku, wyprzedził w rankingu Primorsk



Przy Nabrzeżu OliwskimMapka z kolei wyremontowano niemal 1,2 tys. m linii przeładunkowej. Główną grupą towarową tam przeładowywaną jest zboże. Obsługiwane są tam także jednostki z drobnicą oraz ro-ro. Jego atutem są dogodne połączenia z siecią dróg kołowych, kolejowych i wodnych. Prace na nabrzeżu objęły m.in. roboty budowlane w zakresie nabrzeży, budowy wodociągów i rurociągów ściekowych, prace rozbiórkowe czy wodne roboty budowlane. W ramach tego projektu zmiany zaszły też na Nabrzeżu Zakręt Pięciu Gwizdków i Nabrzeżu ZiółkowskiegoMapka wraz ze stanowiskiem dawnej bazy promowej PŻB.

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (45)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Ewa Bereśniewicz - Kozłowska

Prezes zarządu firmy Aplitt. Absolwentka Wydziału Elektroniki Politechniki Gdańskiej, studiów...

Najczęściej czytane