• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port Gdańsk jest już drugi na Bałtyku, wyprzedził w rankingu Primorsk

Wioletta Kakowska-Mehring
21 kwietnia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Gdańsk z wynikiem 14,8 mln ton o włos wyprzedził Primorsk, który przeładował 14,76 mln ton. Gdańsk z wynikiem 14,8 mln ton o włos wyprzedził Primorsk, który przeładował 14,76 mln ton.

Port Gdańsk po pierwszym kwartale tego roku awansował z czwartego na drugie miejsce wśród bałtyckich portów. Wciąż pozostaje też liderem w przeładunku kontenerów. W pierwszym kwartale tego roku przeładowano 14,8 mln ton towarów - co stanowi wzrost o 11,3 proc. w stosunku do analogicznego okresu ub. roku.



Pierwszym pod względem wielkości przeładunków wśród portów bałtyckich wciąż jest rosyjska Ust Ługa, która osiągnęła przeładunki w wysokości 26,1 mln ton. Drugie miejsce zajął Port Gdańsk, wyprzedzając dwa porty rosyjskie - Port PrimorskSt. Petersburg. Wpływ na ten raptowny skok polskiego portu ma wojna i izolacja Rosji. Gdańsk z wynikiem 14,8 mln ton o włos wyprzedził Primorsk, który przeładował 14,76 mln ton. Tuż za podium jest St. Petersburg z wynikiem 12,66 mln ton.

Czytaj też:

Unia chce zamknąć porty dla rosyjskich statków



Nadal najliczniejszą grupą ładunkową w Porcie Gdańsk jest drobnica - ok. 6 mln ton (co stanowi wzrost o 2 proc.). Na drugim miejscu są paliwa płynne, które zanotowały wzrost o 25,7 proc., osiągając wynik 5,7 mln t. Na plusie jest też węgiel, którego przeładowano ponad 1,6 mln t. Wzrost zanotowały też kontenery (+ 9 proc.), pasażerowie (+12,3 proc.), ładunki ro-ro (+19,6 proc.). Rekord należy do drewna - przeładowano go aż o 3535 proc. więcej niż w ub.r. Spadki zanotowało zboże i inne masowe.


- Naszym podstawowym zadaniem, które konsekwentnie realizujemy, jest modernizacja infrastruktury portowej. Finalizujemy kluczowe projekty związane z  infrastrukturą dostępową zarówno od strony wody, jak i lądu. Robimy to z myślą o naszych obecnych, jak i przyszłych partnerach handlowych. Dzięki tym działaniom Port w Gdańsku jest dziś liderem na Bałtyku. Udowadniamy to stale rosnącymi przeładunkami. W tym roku szacujemy wynik na poziomie 55 mln ton. Jeżeli zrealizujemy nasze cele, które wyznaczyliśmy sobie na ten rok, to mamy szansę nawet na jeszcze wyższy wynik. Jednak musimy pamiętać, że planowanie w dzisiejszej sytuacji geopolitycznej jest dużo bardziej utrudnione i należy brać pod uwagę wiele scenariuszy - mówi Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.
Obecnie Port Gdańsk obsługuje 21 regularnych połączeń morskich. Oprócz Europy stałymi kierunkami obrotu towarów są USA, Ameryka Środkowa i Południowa oraz Azja. W ramach oferowanych połączeń oceanicznych (aliansów: 2M i Ocean Alliance) jest jedynym bałtyckim portem, który obsługuje bezpośrednie połączenia kontenerowe z Chinami. Do Portu zawijają największe transoceaniczne jednostki świata, wymagające głębokowodnych nabrzeży. Już z racji walorów geograficznych jest jednym z kluczowych punktów Transeuropejskiego Korytarza Transportowego nr VI, który łączy kraje Skandynawii z państwami położonymi nad Morzem Adriatyckim.

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (56)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najnowsze

Ludzie biznesu

Piotr Maria Śliwicki

Od 1991 był prezesem Grupy Ergo Hestia, odszedł ze stanowiska pod koniec 2022 roku. Kierował...

Najczęściej czytane