• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Unia chce zamknąć porty dla rosyjskich statków

Wioletta Kakowska-Mehring
5 kwietnia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Co oznacza w praktyce stwierdzenie "zakaz wstępu do portów UE dla statków rosyjskich i obsługiwanych przez Rosję", jeszcze nie wiadomo. Co oznacza w praktyce stwierdzenie "zakaz wstępu do portów UE dla statków rosyjskich i obsługiwanych przez Rosję", jeszcze nie wiadomo.

Zakaz wstępu do portów UE dla statków rosyjskich i obsługiwanych przez Rosję - to jedna z najnowszych sankcji zapowiedzianych przez Ursulę von der Leyen, przewodniczącą Komisji Europejskiej. Wprowadzenie sankcji wymaga jednak jednomyślności 27 państw członkowskich.



Czy zamknięcie portów dla rosyjskich statków może być dotkliwą sankcją?

Przypomnijmy, że już na początku wojny na Ukrainie polski resort infrastruktury analizował zamknięcie naszych portów dla rosyjskich jednostek. Na blokadę na początku marca zdecydowała się już Wielka Brytania, potem dołączyły Stany Zjednoczone i Kanada. Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk informował, że w sprawie zamknięcia portów Europy dla Rosji są prowadzone konsultacje wewnątrz-unijne, przede wszystkim rozmawiał na ten temat premier Mateusz Morawiecki.

Teraz poinformowano, że zamknięcie portów znalazło się na liście najnowszych sankcji jakie Unia Europejska chce nałożyć na Rosję. Będą jednak wyjątki dla produktów rolniczych i żywnościowych, związanych z pomocą humanitarną oraz energią.

Czytaj też:

Wycieczkowce omijają Petersburg, skorzysta Trójmiasto



Co oznacza w praktyce stwierdzenie "zakaz wstępu do portów UE dla statków rosyjskich i obsługiwanych przez Rosję", jeszcze nie wiadomo. W czasach "taniej bandery", czyli rejestrowania statków z powodów podatkowych w krajach niezwiązanych z armatorem, trudniej ustalić czym jest statek "rosyjski i obsługiwany przez Rosję".

Jak to zrobiono w krajach, które już zamknęły porty dla Rosjan? W specjalnym okólniku Departament Transportu Wielkiej Brytanii doprecyzowano, że porty brytyjskie nie udzielają dostępu żadnym statkom, które:

  • należą do/są kontrolowane albo eksploatowane przez jakąkolwiek osobę związaną z Rosją,
  • należą do/są kontrolowane albo eksploatowane przez tzw. "wskazane osoby" (designated persons; chodzi o osoby figurujące na listach sankcyjnych),
  • noszące banderę rosyjską i/lub które są zarejestrowane w Rosji.

Czytaj też:

Dokerzy się buntują, porty i operatorzy czekają na decyzje rządu




Jak podał holenderski dziennik "NRC", wiele rosyjskich statków zmieniło ostatnio bandery w celu uniknięcia nałożonych sankcji. 18 statków pływających jeszcze niedawno pod rosyjską banderą zmieniło w zeszłym miesiącu rejestrację na inne państwo. To trzy razy więcej niż średnio w miesiącu, wynika z ustaleń firmy konsultingowej Windward, informuje gazeta. Statki te pływają obecnie pod banderami Wysp Marshalla lub karaibskiego państewka St. Kitts i Nevis.

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (240)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Mikołaj Lipiński

Ekspert w obszarze fuzji i przejęć, funduszy PE/VC oraz zarządzania finansami firm. Doświadczenie...

Najczęściej czytane