• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port Gdańsk jest już drugi na Bałtyku, wyprzedził w rankingu Primorsk

Wioletta Kakowska-Mehring
21 kwietnia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Gdańsk z wynikiem 14,8 mln ton o włos wyprzedził Primorsk, który przeładował 14,76 mln ton. Gdańsk z wynikiem 14,8 mln ton o włos wyprzedził Primorsk, który przeładował 14,76 mln ton.

Port Gdańsk po pierwszym kwartale tego roku awansował z czwartego na drugie miejsce wśród bałtyckich portów. Wciąż pozostaje też liderem w przeładunku kontenerów. W pierwszym kwartale tego roku przeładowano 14,8 mln ton towarów - co stanowi wzrost o 11,3 proc. w stosunku do analogicznego okresu ub. roku.



Pierwszym pod względem wielkości przeładunków wśród portów bałtyckich wciąż jest rosyjska Ust Ługa, która osiągnęła przeładunki w wysokości 26,1 mln ton. Drugie miejsce zajął Port Gdańsk, wyprzedzając dwa porty rosyjskie - Port PrimorskSt. Petersburg. Wpływ na ten raptowny skok polskiego portu ma wojna i izolacja Rosji. Gdańsk z wynikiem 14,8 mln ton o włos wyprzedził Primorsk, który przeładował 14,76 mln ton. Tuż za podium jest St. Petersburg z wynikiem 12,66 mln ton.

Czytaj też:

Unia chce zamknąć porty dla rosyjskich statków



Nadal najliczniejszą grupą ładunkową w Porcie Gdańsk jest drobnica - ok. 6 mln ton (co stanowi wzrost o 2 proc.). Na drugim miejscu są paliwa płynne, które zanotowały wzrost o 25,7 proc., osiągając wynik 5,7 mln t. Na plusie jest też węgiel, którego przeładowano ponad 1,6 mln t. Wzrost zanotowały też kontenery (+ 9 proc.), pasażerowie (+12,3 proc.), ładunki ro-ro (+19,6 proc.). Rekord należy do drewna - przeładowano go aż o 3535 proc. więcej niż w ub.r. Spadki zanotowało zboże i inne masowe.


- Naszym podstawowym zadaniem, które konsekwentnie realizujemy, jest modernizacja infrastruktury portowej. Finalizujemy kluczowe projekty związane z  infrastrukturą dostępową zarówno od strony wody, jak i lądu. Robimy to z myślą o naszych obecnych, jak i przyszłych partnerach handlowych. Dzięki tym działaniom Port w Gdańsku jest dziś liderem na Bałtyku. Udowadniamy to stale rosnącymi przeładunkami. W tym roku szacujemy wynik na poziomie 55 mln ton. Jeżeli zrealizujemy nasze cele, które wyznaczyliśmy sobie na ten rok, to mamy szansę nawet na jeszcze wyższy wynik. Jednak musimy pamiętać, że planowanie w dzisiejszej sytuacji geopolitycznej jest dużo bardziej utrudnione i należy brać pod uwagę wiele scenariuszy - mówi Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.
Obecnie Port Gdańsk obsługuje 21 regularnych połączeń morskich. Oprócz Europy stałymi kierunkami obrotu towarów są USA, Ameryka Środkowa i Południowa oraz Azja. W ramach oferowanych połączeń oceanicznych (aliansów: 2M i Ocean Alliance) jest jedynym bałtyckim portem, który obsługuje bezpośrednie połączenia kontenerowe z Chinami. Do Portu zawijają największe transoceaniczne jednostki świata, wymagające głębokowodnych nabrzeży. Już z racji walorów geograficznych jest jednym z kluczowych punktów Transeuropejskiego Korytarza Transportowego nr VI, który łączy kraje Skandynawii z państwami położonymi nad Morzem Adriatyckim.

Miejsca

Opinie (56)

  • beka (8)

    pytanie ile z tego ma miasto gdansk oprocz smrodu i zatruwana srodowiska przez ogromne statki wszystko birze warszawa!
    polacy dosc płacenia na warszawe dosc pisu i po tylko konfederacja!

    • 10 72

    • Hej ruski trolu a przypominasz sobie wypowiedzi najnowsze korwina? Który popiera ruską propagande! (3)

      I jawnie mówi ze te mordy na ludności cywilnej to wymysły Ukrainy!

      • 20 6

      • komfa to pozerzy medialni (2)

        którzy jednio mówią drugie robią, najlepszy przykład szczepienia i gadanie o tym w mediach na nie, a szczepili się przy pierwszej możliwej okazji - choć jedni zaprzeczali a drudzy zasłaniali się "tajemnicą zdrowotną"

        • 9 1

        • Ja też się zaszczepiłem (1)

          Ale popieram postulat dobrowolności szczepień. Każdy powinien mieć wybór. W końcu jest demokracja i każdy powinien mieć prawo do korzystania z jej dobrodziejstw. Tak samo w innych dziedzinach życia. Nie popieram natomiast uszczęśliwiania mnie propagandą czy przymusem szczepienia, pseudo-ekologii i innych "ogólnieprzyjętych obecnych norm". Śmieci segregowałem zanim to było modne i każdy normalny człowiek sam z siebie dba o środowisko i o innych szanując ich wolność i prawo do samodecydowania o sobie i wymaga też tego samego od innych.

          • 6 1

          • nie chodzi o dobrowolność szczepień tylko wciskanie kitu przed kamerami że się ni szczepili

            i że są total anty, a w realu było inaczej

            • 0 0

    • tak

      gdyby nie te porty Gdańsk był by dziurą podobną do Pucka albo Władka, tylko tym portom to miasto zawdzięcza rozwój, tak jak jakiś czas temu Gdynia, która cofa się z roku na rok, ale tak to jest jak miastami rządzą deweloperzy i miękkie faje w urzędzie miasta. Poza tym chyba nie zdajesz sobie sprawy ile kasy z podatków / haraczu buli port miastu, myślisz że z czego te cieniasy mają kasę na złote rydwany i podobne fanaberie ? Kolejny etap rozbudowy DCT jest w w zasadzie finansowany przez Skarb Państwa (nowe falochrony, nowe bocznice i infrastruktura, most na Wiśle i kolejne 36 hektarów nabrzeża - a to dopiero będzie 3 etap z 6 planowanych...

      • 17 2

    • lepiej niech władze gdańska się nie zajmują takimi rzeczami

      już dzięki nim mamy taki port service, tutaj tylko kolesie zyskują

      • 9 1

    • gdyby miasto miało tam wiekszosc udziałów to juz dawno satłyb apartamentowce.

      • 15 0

    • Ciężki transport portowy niszczy dzielnicę Nowy Port,szczególnie ul.Wyzwolenia.Kiedy obwodnica Nowego Portu?Dlaczego tiry nie jadą po terenie portu gdańskiego oraz ul.Handlową i Snieżną?

      • 2 1

  • No i pieknie

    • 18 1

  • i co z tego? (4)

    Takich portów w Rosji nad zatoką Fińską jest około dziesięciu. Ostatnio pojawił się nowy, głębokowodna Bronka, zbudowana na spółkę z... Hamburgiem.

    Fakty są takie, że na Bałtyku 50% obrotów handlowych należy do Rosji, 25% do Szwecji (ponad 20 portów) a reszta... do reszty.

    • 18 13

    • Ruski puszczają ropę gaz i węgiel przez swoje porty (3)

      Trudno jest konkurować wolumenem z takimi ładunkami. Myślę że Gdańsk radzi sobie całkiem dobrze. Znaczący jest wzrost przeładunków od czasu budowy A1 i S7. Myślę, że tutaj powinno być kierowane gro zadań inwestycyjnych - w zaplecze portu a nie samą infrastrukturę portową. U nas tylko wielkie inwestycje na miarę przekopu mierzei się liczą, a każda droga dojazdowa o S7 i A1 powinna być teraz udrożniona, żeby ładunki do Gdańska spływały. Teraz jest budowana via Baltica. Nie wiadomo po co zasila się Kłajpedę w nasze ładunki

      • 6 4

      • "po co zasila"

        Z takiego samego powodu, dla którego Rosja rozwija Bronka czy Wyborg. Dla dywersyfikacji i intensyfikacji wykorzystania terenów, których dla tej działalności potrzeba bardzo dużo. Inaczej natrafia się na wąskie gardła, o których wspominasz. Czyli "jedna droga, do jednego portu"... :\

        Centralizm przerabialiśmy i w odróżnieniu od innych nacji, wniosków nie wyciągnięto.

        • 3 1

      • S6 caly czas leży i kwiczy w naszym regionie (1)

        • 1 1

        • S6 słuzy raczej omijaniu portów

          niż ich komunikowaniu.

          • 4 1

  • (2)

    Nie rozumiem wzrostu przeładunku węgla? Przecież kopalnie są regularnie likwidowane a naturalnym powodem jezt spadek popytu na surowiec. Czy nie?

    • 2 8

    • nie.

      Wiele lat temu zmienił się tradycyjny dla polskich portów kierunek przepływu przeładunków węgła. Przy udziale zainteresowanych podmiotów przebudowano wyposażenie portów z eksportu na import.

      Węgiel jest przywożony z np. Australii, Afryki Południowej i robią to podmioty działające na terenie Polski. Dlaczego? Bo takie są relacje handlowe tych podmiotów, które są dla nich efektywne.

      • 7 0

    • po co wydobywać swój skoro można kupić za mniejszą kasę z dostawą inny

      • 4 0

  • (12)

    z samego DCT do budżetu Gdańska powinien wpływać minimum 1 mld pln rocznie

    • 16 12

    • zarabia ten, kto inwestuje i ryzykuje (6)

      Miasta miały wpływ na działania portów i mogły nawet mieć w nich udziały.
      To co miasta zrobiły?
      Przejęły tereny i wpuściły tam deweloperów. Nawet z mieszkaniówką... :\

      Zgodnie z doktryną liberałów, ciesz się, że "twoim" ludziom płaci się pensję...

      • 14 3

      • Jaka to dokladnie doktryna? (3)

        Oraz gdzie dokładnie w Gdańsku wpuszczono mieszkaniówkę?

        Czy zarządzanie komunistyczne było lepsze?

        • 3 8

        • doktryna jest Lewandowskiego (1)

          Co do terenów to porty od ubiegłego wieku są systematycznie ich pozbawiane, największe "kwiatki" pojawiają się w Gdyni w postaci mieszkaniowego molocha w okolicy Węglowej. Gdańska też dotyczy ale bardziej skupiono się na budownictwie przemysłowym. Opróżnienie lewego brzegu miało być kolejnym krokiem. Proceder miał swoje apogeum w pierwszym dziesięcioleciu XXIw a źródło miał w ustawach portowych którymi usiłowano zainteresować miasta współzarządzaniem.

          Efekt był przeciwskuteczny.

          Zarządzanie komunistyczne? A co to dla ciebie znaczy? Jeśli brak odpowiedzialności za powierzony majątek i aktywa u zarządców, to obecne czasy niczym się nie różnią...

          • 8 2

          • dla jasnosci

            Ani obecne, ani jakiekolwiek inne miedzy czasami Gierka a dniem dzisiejszym nie roznia sie od syndromu potocznie rozumianej "komuny".
            Nieustannie jest to brak odpowiedzialnosci, kompetencji, motywacji i konsekwencji. A jesli juz cos z tych zjawisk wystapi, to w obcym interesie.

            • 7 1

        • porównaj sobie maoę granic terenów portowych i mapę własności na terenie Gdańska

          Wtedy znajdziesz trochę odpowiedzi.
          Ale pojawi się również dużo pytań.

          Podpowiedź: nie należy mylić terenów portowych z terenem portu.

          • 4 0

      • Właśnie,port bez dojazdu.Wszystko wali ul.Wyzwolenia.Obwodnicy NP brak.Tereny sprzedane?

        • 6 0

      • Ciekawe czy port by się tak rozwinął z udziałami miasta. Sądzę, że wątpię.

        • 4 3

    • (3)

      A z UM są w Zarządzie Portu?

      • 3 0

      • w Radzie Nadzorczej (2)

        I owszem.
        Byly czasy, ze w pokaznej ilosci, z Adamowiczem wlacznie...

        • 5 0

        • (1)

          Dlatego nie ma obwodnicy dzielnicy,nawet Nowej Wyzwolenia.Cały Nowy Port rozjeżdżony przez tiry i lawety,szczególnie osiedlowa ul.Wyzwolenia.

          • 1 0

          • za owych czasów to w Nowym Porcie nie miało być portu.

            Stało się odwrotnie, stąd rozjazd i niespójność.

            • 3 0

    • Po co ? Na parady lgbt ?

      • 4 2

  • Бизнес и работа в Польше.

    Super!

    • 16 10

  • magia statystyki (1)

    Koń i jeździec mają średnio po 3 nogi.
    Bardzo lubię czytać o sukcesach. To mnie inspiruje.
    Pozdrawiam .

    • 9 6

    • robisz w...

      PR?

      • 2 1

  • I teraz widzimy dlaczego blokowane lub wydluzane było budowanie dróg w Polsce kierunku półnic - południe

    wyjazdy z portów, a także przekop Mierzei Wiślanej.

    • 18 3

  • Komuna wrocila (3)

    Wszystko kwitnie tylko ludzie kasy nie mają.

    • 21 20

    • (1)

      Ale z nowiutkiego sprzęciku za pare tysi masz czas sobie pisac na internecie i to w czasie pracy :) Ale wiadomo twoią pracą jest narracja o KOmunistach.....
      ps. porównywanie dzisiejszych czasów do czasów KOmuny to obraza wszystkich poszkodowanych i zabitych przez ruskich.

      • 6 10

      • "pisac na internecie" mozna na zlomku poleasingowym

        Za piec stowek razem z systemem.
        Legalnym i od MS!

        • 8 1

    • Wątpię czy wiesz...

      ale w czasach komuny za sam fakt negatywnego o niej powiedzenia ludzie potrafili zniknąć na dnie kanałów portowych. Zwłaszcza tu, w Gdańsku. O ilości kasy na wypłacie nie wspomnę bo i tak nie zrozumiesz. Więc teraz, z łaski swojej, zastanów się co piszesz.

      • 2 0

  • Teraz juz wiadomo po co tyfusek wrócił. Po uwaleniu stoczni ma teraz drugie zadanie od niemcow i ruskich.... (1)

    Teraz trzeba uwalić porty zeby ruskie i niemieckie nie mialy konkurencji a ich przyjazn kwitła.

    • 14 11

    • pisowskokretynowski przekaz dnia

      No i głupol żoliborski nie wytrzymał.

      • 6 12

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Ciechowicz

Wiceprezes Agencji Rozwoju Pomorza. Nadzoruje prace Regionalnej Instytucji Finansującej, Działu...

Najczęściej czytane