• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port Gdańsk jest już drugi na Bałtyku, wyprzedził w rankingu Primorsk

Wioletta Kakowska-Mehring
21 kwietnia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Gdańsk z wynikiem 14,8 mln ton o włos wyprzedził Primorsk, który przeładował 14,76 mln ton. Gdańsk z wynikiem 14,8 mln ton o włos wyprzedził Primorsk, który przeładował 14,76 mln ton.

Port Gdańsk po pierwszym kwartale tego roku awansował z czwartego na drugie miejsce wśród bałtyckich portów. Wciąż pozostaje też liderem w przeładunku kontenerów. W pierwszym kwartale tego roku przeładowano 14,8 mln ton towarów - co stanowi wzrost o 11,3 proc. w stosunku do analogicznego okresu ub. roku.



Pierwszym pod względem wielkości przeładunków wśród portów bałtyckich wciąż jest rosyjska Ust Ługa, która osiągnęła przeładunki w wysokości 26,1 mln ton. Drugie miejsce zajął Port Gdańsk, wyprzedzając dwa porty rosyjskie - Port PrimorskSt. Petersburg. Wpływ na ten raptowny skok polskiego portu ma wojna i izolacja Rosji. Gdańsk z wynikiem 14,8 mln ton o włos wyprzedził Primorsk, który przeładował 14,76 mln ton. Tuż za podium jest St. Petersburg z wynikiem 12,66 mln ton.

Czytaj też:

Unia chce zamknąć porty dla rosyjskich statków



Nadal najliczniejszą grupą ładunkową w Porcie Gdańsk jest drobnica - ok. 6 mln ton (co stanowi wzrost o 2 proc.). Na drugim miejscu są paliwa płynne, które zanotowały wzrost o 25,7 proc., osiągając wynik 5,7 mln t. Na plusie jest też węgiel, którego przeładowano ponad 1,6 mln t. Wzrost zanotowały też kontenery (+ 9 proc.), pasażerowie (+12,3 proc.), ładunki ro-ro (+19,6 proc.). Rekord należy do drewna - przeładowano go aż o 3535 proc. więcej niż w ub.r. Spadki zanotowało zboże i inne masowe.


- Naszym podstawowym zadaniem, które konsekwentnie realizujemy, jest modernizacja infrastruktury portowej. Finalizujemy kluczowe projekty związane z  infrastrukturą dostępową zarówno od strony wody, jak i lądu. Robimy to z myślą o naszych obecnych, jak i przyszłych partnerach handlowych. Dzięki tym działaniom Port w Gdańsku jest dziś liderem na Bałtyku. Udowadniamy to stale rosnącymi przeładunkami. W tym roku szacujemy wynik na poziomie 55 mln ton. Jeżeli zrealizujemy nasze cele, które wyznaczyliśmy sobie na ten rok, to mamy szansę nawet na jeszcze wyższy wynik. Jednak musimy pamiętać, że planowanie w dzisiejszej sytuacji geopolitycznej jest dużo bardziej utrudnione i należy brać pod uwagę wiele scenariuszy - mówi Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.
Obecnie Port Gdańsk obsługuje 21 regularnych połączeń morskich. Oprócz Europy stałymi kierunkami obrotu towarów są USA, Ameryka Środkowa i Południowa oraz Azja. W ramach oferowanych połączeń oceanicznych (aliansów: 2M i Ocean Alliance) jest jedynym bałtyckim portem, który obsługuje bezpośrednie połączenia kontenerowe z Chinami. Do Portu zawijają największe transoceaniczne jednostki świata, wymagające głębokowodnych nabrzeży. Już z racji walorów geograficznych jest jednym z kluczowych punktów Transeuropejskiego Korytarza Transportowego nr VI, który łączy kraje Skandynawii z państwami położonymi nad Morzem Adriatyckim.

Miejsca

Opinie (56)

  • (2)

    Gdańsk nie jest właścicielem portu tylko państwo Polskie

    • 4 0

    • jest to nieco bardziej skomplikowane... (1)

      A właśnie o to chodzi, aby mieć wpływy i dochody nie będąc właścicielem i nie ponosząc odpowiedzialności.

      • 2 0

      • a w porcie spółki i spółeczki.....

        • 0 0

  • Port Gdańsk - ostatnie chwile świetności. (2)

    Dzięki Przekopowi Mierzei Wiślanej od września numerem jeden będzie na Bałtyku Port Elbląg im.Jarosława Kaczyńskiego.
    Od września 2021roku działa w Gdyni największy na Bałtyku terminal promowy im.Jarosława Kaczyńskiego , otwarty przez min.Horałę.

    • 2 6

    • I nic wiecej (1)

      Port w Gdyni do niczego więcej się nie nadaje: w środku miasta, hałas, pyły. Masowych przeładunków już tam się nie opłaca.

      • 0 1

      • Rosjanie na zatoka Finska maja kilka portow.

        My tkwimy w kanibalistycznym centralizmie.
        Maersk moze juz cumowac pod Petersburgiem, zawdziecza to Hamburgowi. Wiec... jak sie nieco uspokoi, beda zmiany...

        • 0 0

  • (12)

    z samego DCT do budżetu Gdańska powinien wpływać minimum 1 mld pln rocznie

    • 16 12

    • (3)

      A z UM są w Zarządzie Portu?

      • 3 0

      • w Radzie Nadzorczej (2)

        I owszem.
        Byly czasy, ze w pokaznej ilosci, z Adamowiczem wlacznie...

        • 5 0

        • (1)

          Dlatego nie ma obwodnicy dzielnicy,nawet Nowej Wyzwolenia.Cały Nowy Port rozjeżdżony przez tiry i lawety,szczególnie osiedlowa ul.Wyzwolenia.

          • 1 0

          • za owych czasów to w Nowym Porcie nie miało być portu.

            Stało się odwrotnie, stąd rozjazd i niespójność.

            • 3 0

    • zarabia ten, kto inwestuje i ryzykuje (6)

      Miasta miały wpływ na działania portów i mogły nawet mieć w nich udziały.
      To co miasta zrobiły?
      Przejęły tereny i wpuściły tam deweloperów. Nawet z mieszkaniówką... :\

      Zgodnie z doktryną liberałów, ciesz się, że "twoim" ludziom płaci się pensję...

      • 14 3

      • Jaka to dokladnie doktryna? (3)

        Oraz gdzie dokładnie w Gdańsku wpuszczono mieszkaniówkę?

        Czy zarządzanie komunistyczne było lepsze?

        • 3 8

        • porównaj sobie maoę granic terenów portowych i mapę własności na terenie Gdańska

          Wtedy znajdziesz trochę odpowiedzi.
          Ale pojawi się również dużo pytań.

          Podpowiedź: nie należy mylić terenów portowych z terenem portu.

          • 4 0

        • doktryna jest Lewandowskiego (1)

          Co do terenów to porty od ubiegłego wieku są systematycznie ich pozbawiane, największe "kwiatki" pojawiają się w Gdyni w postaci mieszkaniowego molocha w okolicy Węglowej. Gdańska też dotyczy ale bardziej skupiono się na budownictwie przemysłowym. Opróżnienie lewego brzegu miało być kolejnym krokiem. Proceder miał swoje apogeum w pierwszym dziesięcioleciu XXIw a źródło miał w ustawach portowych którymi usiłowano zainteresować miasta współzarządzaniem.

          Efekt był przeciwskuteczny.

          Zarządzanie komunistyczne? A co to dla ciebie znaczy? Jeśli brak odpowiedzialności za powierzony majątek i aktywa u zarządców, to obecne czasy niczym się nie różnią...

          • 8 2

          • dla jasnosci

            Ani obecne, ani jakiekolwiek inne miedzy czasami Gierka a dniem dzisiejszym nie roznia sie od syndromu potocznie rozumianej "komuny".
            Nieustannie jest to brak odpowiedzialnosci, kompetencji, motywacji i konsekwencji. A jesli juz cos z tych zjawisk wystapi, to w obcym interesie.

            • 7 1

      • Ciekawe czy port by się tak rozwinął z udziałami miasta. Sądzę, że wątpię.

        • 4 3

      • Właśnie,port bez dojazdu.Wszystko wali ul.Wyzwolenia.Obwodnicy NP brak.Tereny sprzedane?

        • 6 0

    • Po co ? Na parady lgbt ?

      • 4 2

  • (1)

    A pracownicy spółek ostatni z wynagrodzeniami na Bałtyku

    • 3 1

    • Masz racje

      • 1 0

  • (4)

    Jest nadzieja że wojna zdegraduję rosję do poziomu marginesu.

    • 9 3

    • na wojnie zwykle robi się (3)

      wyśmienite interesy...

      Zbyt wiele kasy umoczono w ten kierunek i zbyt jest on łakomy, aby ktoś z własnej woli z tego zrezygnował.

      • 4 2

      • (2)

        Dokładnie, takie niemcy rozpoczęły wojnę a dziś to największa gospodarka Europy....

        • 5 0

        • Partia pięknie na wojnie zarabia

          • 0 1

        • od tego mieli Clausewitza

          I wojny zawsze toczyli o pieniadze.
          Z Francja, Dania, Polska...
          Z Rosja tylko wtedy, gdy im podzial lupow nie odpowiadal...

          • 0 0

  • beka (8)

    pytanie ile z tego ma miasto gdansk oprocz smrodu i zatruwana srodowiska przez ogromne statki wszystko birze warszawa!
    polacy dosc płacenia na warszawe dosc pisu i po tylko konfederacja!

    • 10 72

    • Hej ruski trolu a przypominasz sobie wypowiedzi najnowsze korwina? Który popiera ruską propagande! (3)

      I jawnie mówi ze te mordy na ludności cywilnej to wymysły Ukrainy!

      • 20 6

      • komfa to pozerzy medialni (2)

        którzy jednio mówią drugie robią, najlepszy przykład szczepienia i gadanie o tym w mediach na nie, a szczepili się przy pierwszej możliwej okazji - choć jedni zaprzeczali a drudzy zasłaniali się "tajemnicą zdrowotną"

        • 9 1

        • Ja też się zaszczepiłem (1)

          Ale popieram postulat dobrowolności szczepień. Każdy powinien mieć wybór. W końcu jest demokracja i każdy powinien mieć prawo do korzystania z jej dobrodziejstw. Tak samo w innych dziedzinach życia. Nie popieram natomiast uszczęśliwiania mnie propagandą czy przymusem szczepienia, pseudo-ekologii i innych "ogólnieprzyjętych obecnych norm". Śmieci segregowałem zanim to było modne i każdy normalny człowiek sam z siebie dba o środowisko i o innych szanując ich wolność i prawo do samodecydowania o sobie i wymaga też tego samego od innych.

          • 6 1

          • nie chodzi o dobrowolność szczepień tylko wciskanie kitu przed kamerami że się ni szczepili

            i że są total anty, a w realu było inaczej

            • 0 0

    • Ciężki transport portowy niszczy dzielnicę Nowy Port,szczególnie ul.Wyzwolenia.Kiedy obwodnica Nowego Portu?Dlaczego tiry nie jadą po terenie portu gdańskiego oraz ul.Handlową i Snieżną?

      • 2 1

    • gdyby miasto miało tam wiekszosc udziałów to juz dawno satłyb apartamentowce.

      • 15 0

    • lepiej niech władze gdańska się nie zajmują takimi rzeczami

      już dzięki nim mamy taki port service, tutaj tylko kolesie zyskują

      • 9 1

    • tak

      gdyby nie te porty Gdańsk był by dziurą podobną do Pucka albo Władka, tylko tym portom to miasto zawdzięcza rozwój, tak jak jakiś czas temu Gdynia, która cofa się z roku na rok, ale tak to jest jak miastami rządzą deweloperzy i miękkie faje w urzędzie miasta. Poza tym chyba nie zdajesz sobie sprawy ile kasy z podatków / haraczu buli port miastu, myślisz że z czego te cieniasy mają kasę na złote rydwany i podobne fanaberie ? Kolejny etap rozbudowy DCT jest w w zasadzie finansowany przez Skarb Państwa (nowe falochrony, nowe bocznice i infrastruktura, most na Wiśle i kolejne 36 hektarów nabrzeża - a to dopiero będzie 3 etap z 6 planowanych...

      • 17 2

  • A kiedy zaczniecie wypłacać dywidendy dla akcjonariuszy.

    Wszystkich a nie tylko SP i Gmina oraz urzędnicy. I to za całe 20 lat

    • 5 3

  • Komuna wrocila (3)

    Wszystko kwitnie tylko ludzie kasy nie mają.

    • 21 20

    • Wątpię czy wiesz...

      ale w czasach komuny za sam fakt negatywnego o niej powiedzenia ludzie potrafili zniknąć na dnie kanałów portowych. Zwłaszcza tu, w Gdańsku. O ilości kasy na wypłacie nie wspomnę bo i tak nie zrozumiesz. Więc teraz, z łaski swojej, zastanów się co piszesz.

      • 2 0

    • (1)

      Ale z nowiutkiego sprzęciku za pare tysi masz czas sobie pisac na internecie i to w czasie pracy :) Ale wiadomo twoią pracą jest narracja o KOmunistach.....
      ps. porównywanie dzisiejszych czasów do czasów KOmuny to obraza wszystkich poszkodowanych i zabitych przez ruskich.

      • 6 10

      • "pisac na internecie" mozna na zlomku poleasingowym

        Za piec stowek razem z systemem.
        Legalnym i od MS!

        • 8 1

  • PiS boli że nie Radom

    • 3 7

  • magia statystyki (1)

    Koń i jeździec mają średnio po 3 nogi.
    Bardzo lubię czytać o sukcesach. To mnie inspiruje.
    Pozdrawiam .

    • 9 6

    • robisz w...

      PR?

      • 2 1

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Maciej Dobrzyniecki

Od roku 1994 jest członkiem Business Centre Club i pełni funkcję wiceprezesa. Jest ponadto Przewodniczącym Rad Nadzorczych Abantia Polska oraz Ibereolica; jak i członkiem Rad Nadzorczych. Od czerwca 1997 prowadzi własną firmę doradczą Profit-Consult zajmującą się: doradztwem inwestycyjnym, organizacją finansowania rozwoju i inwestycji, projektami doradczymi w zakresie zarządzania inwestycjami, pośrednictwem finansowym i opiniowaniem kontraktów.

Najczęściej czytane