• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port Gdynia zbuduje wnękę dokową dla Stoczni Wojennej

Wioletta Kakowska-Mehring
1 sierpnia 2023, godz. 09:35 
Opinie (69)
Dok pływający należy do PGZ Stoczni Wojennej. Dok pływający należy do PGZ Stoczni Wojennej.

Dok pływający należący do Stoczni Wojennej po latach doczeka się nowego miejsca, a prace zawiązane z budową obrotnicy portowej będą mogły zostać zakończone. W Porcie Gdynia rozpoczyna się budowa nowej wnęki, do której zostanie przestawiony. Prace wykonają spółki z sopockiej Grupy NDI.



We wrześniu 2021 r. władze PGZ Stoczni WojennejPortu Gdynia w końcu porozumiały się w sprawie relokacji doku pływającego. W związku z budową obrotnicy i demontażem pirsu nabrzeża Gościnnego już od kilku lat było wiadomo, że dok trzeba przesunąć. Zdecydowano, że trafi on do specjalnej wnękiMapka, której budowę zrealizuje Port Gdynia.


Dok jest jednym ze strategicznych dla tej stoczni elementów infrastruktury, umożliwiającym remonty największych polskich okrętów wojennych.

Wnęka na dok to jednak tylko część prac. Przebudowane zostaną też nabrzeże Południowe II, nabrzeże Zachodnie I i Pirs II. Prace na rzecz portu wykonają spółki z sopockiej Grupy NDI. Umowa podpisana pomiędzy Portem Gdynia a spółkami NDI SANDI Sopot SA opiewa na 82 757 758,61 zł brutto. Czas jej realizacji to 18 miesięcy od daty przekazania terenu budowy.


Przebudowa gdyńskiego portu tak, aby mógł on przyjmować większe statki, trwa od lat. Najpierw udało się powiększyć obrotnicę nr 2 (miejsce w porcie, które pozwala, aby statek mógł się obrócić), dzięki czemu do Gdyni teoretycznie mogły zawijać statki mające do 370-400 m.


Teoretycznie, bo obawiano się, że w razie nieprzychylnych warunków pogodowych wprowadzenie tak dużych jednostek może być utrudnione z racji zbyt wąskiego wejścia. Można było je poszerzyć, ale kosztem obiektów należących do resortu obrony. I tak w czerwcu br. zakończono przebudowę Północnej Ostrogi PilotowejMapka i zyskano dodatkowo prawie 40 m.

Budowa fregat Miecznik. Szybciej, ale drożej Budowa fregat Miecznik. Szybciej, ale drożej

Wciąż pozostawała jednak niewyjaśniona sprawa doku pływającegoMapka należącego do PGZ Stoczni Wojennej. Rozbudowa obrotnicy i rozbiórka pirsu Gościnnego na długości ok. 240 m wiązała się z jego przeniesieniem. Od kilu lat trwały rozmowy, co z tym fantem - czyli dokiem - zrobić. Po wybudowaniu wnęki dok zostanie przesunięty i będzie można rozpocząć kolejne prace przy obrotnicy.


- Wykonawca musi zrealizować prace w zakresie zadania "Budowa wnęki dokowej oraz przestawienie doku pływającego wraz z robotami towarzyszącymi" i uzyskać ostateczne pozwolenia na użytkowanie. Etap pierwszy obejmuje budowę wnęki dokowej, przebudowę odcinka nabrzeża Południowego II, przebudowę odcinka nabrzeża Zachodniego I, wykonanie robót ziemnych i czerpalnych we wnęce dokowej oraz na torze podejściowym do wnęki dokowej, przestawienie doku pływającego z istniejącej lokalizacji do nowo wybudowanej wnęki dokowej wraz z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie, a termin realizacji tego etapu to 12 miesięcy od daty przekazania terenu budowy. Etap drugi to przebudowa Pirsu nr II wraz z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie w terminie 6 miesięcy od daty przekazania terenu budowy - poinformował Port Gdynia.

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (69)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Magdalena Budnik

Odpowiedzialna za kształtowanie i realizację strategii finansowej i budżetu firmy, a także...

Najczęściej czytane