Portowe inwestycje kolejowe za 2,6 mld zł

Najnowszy artukuł na ten temat

Kładka niezgody przez brak porozumienia miasta i kolejarzy

Dłuższe i cięższe składy, sprawniejszy przeładunek większej ilości towarów i bezpieczny system obsługi pociągów towarowych to efekt inwestycji PKP Polskie Linie Kolejowe w portach Gdynia i Gdańsk. Już teraz na stacji Gdańsk Port Północny wzmacniany jest teren, a na stacji Gdańsk Zaspa Towarowa budowana jest nowa nastawnia. Realizację projektów w Trójmieście, wartych ponad 2,6 mld zł, zaplanowano do końca 2021 r.


 
Na stacji Gdańsk Port Północny wzmacniany jest teren, co pozwoli na obsługę cięższych pociągów towarowych. W podłoże wbito już około 7,2 tys. betonowych pali, a docelowo będzie ich około 85 tys. Remontowane są stare tory oraz sieć trakcyjna. Wykonawca zgromadził na placu budowy m.in. ponad 5 tys. podkładów oraz prawie 160 tys. ton tłucznia, co odpowiada liczbie około 8 tys. samochodów ciężarowych.
 

PKP PLK przeznaczy ponad 2,6 mld zł na inwestycje w portach Gdańsk i Gdynia



Na stacji Gdańsk Zaspa Towarowa budowana jest nowa nastawnia, w której zainstalowane będą urządzenia i system sterowania ruchem kolejowym. Pozwoli on na sprawniejszą i bezpieczną obsługę większej liczby pociągów towarowych, kierowanych do gdańskiego portu. Umożliwi to obsługę dłuższych i cięższych składów, czyli przeładunek większej ilości towarów. Na stacji powstaje także nowy system odwodnienia. Przygotowane są materiały na kolejne prace. Na placu budowy zgromadzono m.in. ponad 56 tys. ton tłucznia, 57 tys. ton piasku, prawie 18 tys. m nowych szyn oraz ponad 45 tys. podkładów.
 
Projekt PKP Polskich Linii Kolejowych "Poprawa infrastruktury kolejowego dostępu do Portu Gdańsk" to m.in. przebudowa ponad 70 km torów, 13 przejazdów kolejowo-drogowych i przejść dla pieszych oraz wymiana 221 rozjazdów. Przebudowane będą obiekty inżynieryjne - trzy mosty, dwa wiadukty oraz 18 przepustów. Nad torami stacji Gdańsk Kanał Kaszubski, w ciągu ul. Ku Ujściu, wybudowany zostanie nowy wiadukt z drogami dojazdowymi.

Pojadą dłuższe pociągi do portu w Gdyni i Gdańsku


 
Prace na terenie stacji Gdynia Port poprawią jej przepustowość, co skróci czas obsługi pociągów. Zwiększy się poziom bezpieczeństwa przewożonych towarów - zapewni to m.in. nowe lokalne centrum sterowania i montaż 356 rozjazdów.

Aktualnie trwa demontaż starych torów, rozjazdów i sieci trakcyjnej oraz wykonywane są prace ziemne. Pracownicy wykorzystują na budowie ponad 30 maszyn. Na potrzeby inwestycji zgromadzono ponad 120 tys. podkładów oraz ponad 210 tys. ton tłucznia.
 
Na terenie stacji PLK w ramach projektu "Poprawa dostępu kolejowego do portu morskiego w Gdyni" przebudują 115 km torów oraz zelektryfikują dojazdy do bram portu. Przebudowa obejmie także 13 km dróg, most kolejowy oraz dwa przejazdy kolejowo-drogowe. Komunikację ułatwi m.in. budowa dwóch wiaduktów kolejowych.
 
Inwestycje PLK w Gdańsku i Gdyni znacznie poprawią warunki przewozu towarów koleją. Pojadą dłuższe, nawet 740-metrowe pociągi o obciążeniu 221 kN na oś. Łączna wartość trzech projektów w trójmiejskich portach wynosi ponad 2,6 mld zł netto. Prawie 40 proc. stanowi dofinansowanie unijne - ze środków instrumentu finansowego Connecting Europe Facility - "Łącząc Europę". Zakończenie prac zaplanowane jest do końca 2021 r.

Stacja Kanał Kaszubski w 2016 roku.

Opinie (71)

  • (16)

    Czy to prawda ze pod forum nie mozna teraz przewozic koleja towarow niebezpiecznych?
    jesli tak to jak je beda wywozic z portu?

    • 17 7

    • (5)

      Jeździ wszystko normalnie pod forum włącznie z towarami wysokiego ryzyka, choć pewnie odbywa się to z lekkim nagięciem przepisów.

      • 10 0

      • bo to wiadukt a nie tunel (3)

        Czyli gra semantyczna, pozwalająca na ominięcie utrudnień...
        Jestem ciekaw, dlaczego Forum jest ewakuowane, gdy w wiadukcie pali się samochód...? ;)

        • 6 0

        • Tory sa pod wiaduktem a ulica jest poprowadzona tunelem obok wiaduktu (2)

          tak pociagi jada pod wiaduktem a auta jada tunelem .. jezeli jeszcze nie rozumiesz zapytaj sie budowlanca , to ci powie jaka to roznica

          • 4 0

          • tory są, między innymi, pod wiaduktem (1)

            Czyli pierwszej budowli od strony Tczewa...
            A Forum stoi na wspólnym dla torów i jezdni... no czym?
            No, na tunelu... To kolejna budowla w tym ciągu. Zakończonym kolejnym wiaduktem, tym razem Ogrodów... Obostrzenia nie dotyczą jedynie pojęcia "tunel" ale również "terenów zamieszkałych i zaludnionych" itp. A teren Forum jest zaludniony i to bardzo.
            Ale kto by na to zwracał uwagę. Jak nie spojrzeć, od strony linii kolejowej w każdym kierunku jest wiadukt... ;) Przecież nie będziemy sobie kłopotów robić... ;)
            Tylko czy o to chodzi?
            Miejmy nadzieję, że uda się zrobić rewitalizację 201.

            • 6 0

            • Sugestywna opinia

              A jest już wykonawca finalny dla "201"? Było info o unieważnieniu 2 przetargów po prawie 2 latach od ogłoszenia jakoś.
              Generalnie ślimacze tempo żółwiów.

              • 0 0

      • budowa była tak zaplanowana aby nie było oganiczen

        przejedz sie SKM i popatrz na boki a zrozumiesz dlaczego

        • 2 0

    • Ku Ujściu a potem przez Olszynkę. (2)

      W dzielnicy Nowy Port nie przeładowuje się towarów niebezpiecznych.

      • 5 4

      • (1)

        Mylisz sie, przeładowywuje sie towary niebezpieczne i towary wysokiego ryzyka . Ps, np pusty wagon np po oleju napedowym to tez ładunek niebezpieczny. , ładowny wagon z antracytem ( węgiel) to tez ładunek niebezpieczny.

        • 5 0

        • " ładowny wagon z antracytem ( węgiel)"

          Szczególnie popularny ostatnio i wożony w dużych ilościach miał węglowy.
          W zamkniętych przestrzeniach potrafi być bardzo efektowny...

          • 3 0

    • (4)

      pod Forum jadą tylko pociągi na Nowy Port, jakie tam są towary niebezpieczne? niebezpieczne jadą z Portu Północnego

      • 2 8

      • Do Gdyni pod Forum jeżdżą paliwa, gazy, itp. (3)

        • 6 1

        • Jada przez Osowe (2)

          • 0 6

          • "jadą (też) przez Osowę"

            Tylko że tam jest trasa jednotorowa i rozkopana (rewitalizacja 201)
            Więc niczym niezwykłym jest widok "baniaków" wypadających z "wiaduktu" i przewalających się przez Gdańsk Główny.
            Często mnie mijają, jak wieczorem czekam na pociąg...

            • 5 0

          • Bzdura.

            Przez Osowę i Kościerzynę jeżdżą tylko beczki do Ugoszczy. Cały port w Gdyni jest obsługiwany liniami yprzez Sopot lub Słupsk.

            • 5 1

    • Pod Forum przewozi sie wszystko bez ograniczen za wyjatkiem ,,skrajni" (1)

      Nad torami jest wiadukt a nie tunel , wiec nia ma zadnych zakazów i nie bedzie .

      • 5 2

      • taaa...

        proste banany, owoc marchewka i ślimak-ryba...

        • 9 1

  • Bardzo dobre i potrzebne inwestycje. (3)

    Tak trzymać!

    • 36 1

    • Po co? (1)

      Skoro takie dobre i potrzebne to dlaczego miasto Gdynia chce budować na tzw. międzytorzu kolejne budynki skoro tam od zawsze były portowe bocznice kolejowe?

      • 3 0

      • bo ma w tym interes...

        inna grupa niż ta, która zarabia na porcie?

        • 1 0

    • Obrońca kwiatków i pelargonii

      Nic nie budować! Zabraniam nie wolno budować na plazy w stogach! Tam rosnom kwiatki chryzantymy i pylargonie!!! Nie moze byc tak ze mamy najwiekszy port w europie przeladunkowy na stogach!!! Trzeba zablokowac bo nimcy sie poplaczom!

      • 0 1

  • Wiadukt na Puckiej (3)

    A czy to ta inwestycja w Gdyni ma rozwiązać korki na Puckiej ?

    • 25 1

    • teoretycznie tak (2)

      praktycznie nie.
      Wiadukt nad torowiskiem manewrowym na Puckiej ma zrobić miasto i dostało na to od PLK 30Mpln.
      Będzie w sam raz na Red Bull (bul, bul, bul...)
      Tunel w ciągu Puckiej pod główną linią ma zrobić PLK, termin nieznany.
      Losy przedłużenia obwodnicy w ciągu Północna - Południowa wraz z skomunikowaniem portu oraz przejazdu na Hutniczej nadal nieznane.

      • 16 0

      • brawo Gdynia!

        • 3 1

      • Sugestywna opinia

        Wyborczej nie wierzę, ale to tam czytałem, że PKP zacznie 201 od południowej strony, bo Gdynia nie ogarnęła wiaduktu na Wielkopolskiej po swojej stronie.

        • 0 0

  • Dobrze ze napisaliście bo ostatnio płakali ze tory zwijają (3)

    • 11 2

    • tory SKM do Nowego Portu (2)

      zostały zwinięte.
      Razem z przystankami.

      • 6 2

      • Do Zaspy Towarowej są , co dwa tygodnie skm tamtedy smiga z kibicami na Lechie (1)

        Wiesz dlaczego kolej zwija lokalne linie? to ci napisze głównie dlatego ze pasazerowie zamiast kupowac biletow wsuwali obsłudze 2 zł w kieszen , i tak pociagi były pełne a biletow sie nie sprzedawało czyli wg analityków nikt nie jedzi i linia do zamkniecia . I wiec pasazerowie zaoszczedzili i sami doprowadzaja do zamykania linni , to jest główna przyczyna , sa tez inne ale ta wpływa głównie na ekonomie .

        • 4 1

        • tego typu transport nigdzie i nigdy nie jest bezpośrednio dochodowy

          A podany przez Ciebie argument, sprawdzał się może na prowincji i w małych społecznościach. Przechwycenie takiego strumienia pieniędzy w mieście na pewno nie umknęło by uwadze... ;) No i takie badania nie są prowadzone jedynie na podstawie wyników sprzedaży. Bo by to swiadczyło o tym, że "manażeria" nie panuje nad firmą. Więc jest do wymiany.

          Kolej SKM żyje z dotacji, na którą w obecnym modelu (2/3 budżetu miasta to PIT), po prostu, jesteśmy za biedni. Tym bardziej, że ten środek transportu finansuje samorząd województwa (marszałek) a nie miasto. A ten na linię do Nowego Portu nie ma a miasto nie da.

          Bo bliższa ciału koszula...

          A są to tereny, gdzie nawet po zaprzestaniu przeładunków będą miejsca pracy, do których trzeba dojechać. To równiez optymalna trasa, gdybyśmy wygrali "los na loterii" i znalazłyby się pieniądze na jeszcze jedną nitkę tunelu, kolejową i/lub tramwajową.

          • 3 0

  • (2)

    Współczuję nowym mieszkańcom ul.Letnickiej... A takie fajne mieszkania miały być... i to za jedyne okazjonalne 8-9 tyś. / m, miłego dnia dla Wszystkich :)

    • 16 11

    • Akurat ta inwestycja nie powoduje jakiegoś rozbudowania

      możliwości obsługi pociagów w tym rejonie. Tam tory i stacja były cały czas i teraz beda nowe, z częściowo zmienonym układem, ale nie dorzuci to jakiejs dodatkowej uciążliwości w stosunku do tego co było. (a raczej zmniejszy ze względu na lepsze torowisko. Ruch to tu był w latach 70tych. Kiedys to była jeszcze parowozownia w miejscu gdzie idzie nowy wiadukt al. Płażyńskiego. Tak więc nie ma co straszyć.

      • 11 2

    • Janusz

      Miły z ciebie Polak ;)

      • 4 0

  • w Gdańsku się inwestuje ,powstają nowe inwestycje drogowo - kolejowe natomiast w Gdyni - (12)

    Port się likwiduje ,tak ! - to nie gołosłowie !!! , zabudowuje się tereny portowe ,nabrzeża , likwiduje się słynne Przytorze {!] . Deweloperzy już nie mogą się doczekać aby rozpocząć tam budowe nowych betonowych blokowisk -strasznie jest ta Nasza Kochana Gdynia niszczona i dewastowana przez ekipe Szczurka przez ostatnie dwudziestolecie - szkoda tego Miasta !

    • 34 24

    • No właśnie widać jak się likwiduje. (9)

      Przeczytałeś chociaż artykuł?

      • 10 11

      • te prace, pomimo niespotykanej dotąd w Gdyni skali, (7)

        nie załatwiają żadnego z żywotnych problemów na styku port-miasto.
        Informacja podawana jest tak aby nie powiedzieć za dużo:
        "Przebudowa obejmie także 13 km dróg, most kolejowy oraz dwa przejazdy kolejowo-drogowe. Komunikację ułatwi m.in. budowa dwóch wiaduktów kolejowych.
        "

        Czyli co zostanie zrobione i gdzie?

        • 11 2

        • poszukaj w innych archiwalnych artykułach to sie dowiesz (3)

          • 5 6

          • nie dowiem się (2)

            bo dotąd takich deklaracji nie złożono.
            Jedynie ogólniki, plany i koncepcje.
            O "krzywej" koncepcji przebudowy Puckiej to nie wspominaj, bo przyjęte założenia i współpraca miasta wróży tu jak najgorzej.

            • 9 1

            • Widac nie chce ci sie szukac , a dzieje sie dosyc duzo i bedzie jeszcze wiecej (1)

              A dlaczego nie chcesz nic o Puckiej? to na niej kolej zbuduje tunel i wiadukt , w jeden dzien nikt nic nie zbudowal , poczekaj kilka lat a potem dopiero ocen. A kazda budowe zaczyna sie od planów i koncepcji , nawet małego domu jednorodzinnego a co dopiero przebudowa kilkukilometrowej stacji kolejowej

              • 4 9

              • czytam

                Bo bardzo mnie to interesuje.
                Ale, siłą rzeczy, nie mam dostępu do całej informacji. Dlatego drażnią mnie takie ogólniki, jak w komentowanym artykule. Doświadczenie mówi mi, że jak się o czymś nie mówi wyraźnie, to tego nie ma.
                Zadanie budowy wiaduktu nad torowiskiem manewrowym przejęło miasto a wkładem PLK w to przedsięwzięcie jest 30Mpln. Pisano o tym jakiś miesiąc temu. Biorąc pod uwagę, że wiadukt w Gdańsku kosztował 10x więcej - wnioskuj sobie sam.
                Kolizja Puckiej z główną linią kolejowa pozostaje w gesti PLK ale brak deklaracji co do terminów i kwot. Raczej nikt tego nie zaryzykuje, biorąc pod uwagę drażliwość tego zagadnienia. Nie ma też deklaracji, że to zadanie jest w tym budżecie. No i cytowany termin zakończenia 2021...
                Południowa-Północna na pewno nie jest w zakresie tego budżetu a obawiam się, że również Hutnicza.
                Plany i koncepcje rozwiążania tego "węzła gordyjskiego" robione są od przedwojnia a meandrów procesu "inwestycyjnego" nie muszę sie uczyć.
                Tym bardziej polityka informacyjna wokół tego przedsięwzięcia budzi mój niepokój.
                Wnioski nasuwają się same.

                • 4 0

        • Jeśli idzie o Gdynię, to nic i nigdzie. (2)

          • 7 6

          • wystarczy przeczytać artykuł (1)

            zamiast ciągle trolować.

            • 2 4

            • No to gratuluję ci fajnego życia - według newsów przeczytanych w necie.

              Trzeba ogarniać co się faktycznie dzieje wkoło ciebie pacynko a podniecać się artykułami na różnych fajnych serwisach.

              • 2 0

      • wow co za dzban...

        przecież w porównaniu, PLK zainwestuje znacznie więcej w rozwój portu w Gdyni

        • 3 3

    • hahah trolu z UM przestań piać z zachwytu

      bo większość tych inwestycji to inwestycje centralne z budżetu SP - w Gdańsku to inwestują w złote rydwany i dodatki dla deweloperów - podczas gdy w centrum miasta są dziury, główne drogi dojazdowe to syf a na chodnikach można sobie zęby wybić. Do tego polityka z 4 liter z zabudową miasta......

      • 5 1

    • Czytac ze zrozumieniem.

      Przeciez artykul dotyczy rowniez inwestycji w porcie Gdynia. Prosze czytac ze zrozumieniem. Radzilbym rowniez zapoznac sie z innymi inwestycjami dotyczacymi portu gdynskiego, a nie p...c glupoty.

      • 0 0

  • kiedy inwestycje dla pasażerów? (4)

    czy w 2020 roku nadal osoby z niepełnosprawnościami nie będą mogły wsiąść do SKM na zachód od Rumi-Janowa?

    • 10 3

    • napisz jasniej bo nie wiadomo o co chodzi (3)

      na zachod masz droge nr 6 a potem kilka domów i las , co to wspolnego z skm ?

      • 1 3

      • a jakie stacje PKP/SKM są na zachód od Janowa... (2)

        najdalej na zachód wysuniętej stacji, która dostąpiła modernizacji? Kojarzenie faktów należy do cech... ludzkich. Chyba że nie zna się faktów... Droga nr 6 jest w Rumi Janowie na południe od linii kolejowej a te "parę domów" to całe "małe Trójmiasto" - sumarycznie chyba już dorównujące w zaludnieniu Gdyni.

        Co nie znaczy, że na wschód i południe jest ok.
        Dobitne przykłady to Leszczynki i Grabówek oraz Gdynia Stocznia czyli Gdynia B...
        Północ to dla władz miasta C, bo tam nawet kolei nie ma... ;)

        • 2 0

        • 6sta jest w Janowie na Zachod od kolei a Leszczynki , Grabówek , Stocznia sa na południe (1)

          od Janowa . Władze Gdyni nic nie maja do przystanków kolejowych naleza do SKM trojmiasto i do nich slij pytanie .

          • 1 1

          • ale artykuł jest o inwestycjach kolejowych

            a czytelnik zgłasza dygresję na temat, który dotyczy jego priorytetów i widzenia sprawy.
            6tka jest w tym miejscu na południowy zachód od linii kolejowej. Co i tak nie ma najmniejszego znaczenia, bo nie o to chodzi. Od Chyloni linia kolejowa zmienia swój dominujący kierunek na zachodni i zachowuje go (mniej więcej) do Szczecina.

            Takie zachowania (czepianie się szczegółów a nie meritum) potocznie określa sią nazwą "nietoperz", nie widzi, nie słyszy a sie czepia...
            Władze miasta są (teoretycznie) przedstawicielem interesów mieszkańców i gospodarzem (nie mylić z właścicielem) tego terenu, co w jakiś sposób (dość istotny) uzasadnia skierowanie pytania.

            • 4 0

  • super (4)

    kiedyś wciąż mówili piniedzy nie ma i nie będzie a teraz wielkie inwestycje.

    • 18 4

    • Wszystkie inwestycje zaplanowane i rozpoczete za PO (1)

      • 3 9

      • Tą akurat już za PiS-u.

        • 6 2

    • Program unijny - 40% jak w artykule

      • 4 2

    • r.p.1

      a co w pierwszej czterolatce zbudowano..???
      w drugiej trochę torów.
      w trzeciej przekop zaczną..
      a w czwartej i piątej może Port zewnętrzy..Morze..
      jak cos pominąłem..to wymień.

      • 1 0

  • Praca to dobrobyt. Innej opcji nie ma. (2)

    Tak trzymać rodacy!!!

    • 14 5

    • kapitał to dobrobyt

      Za pracę płaci się po uważaniu podczas gdy na koszty życia i uzyskania nikt nie zwraca uwagi...

      • 5 1

    • Marksista

      Powiedz to mojemu szefowi.

      • 3 0

  • na Zaspie Towarowej powinien zostać przywrócony peron (2)

    dla SKM

    • 22 1

    • i pewnie będzie.

      deweloperka juz zabudowuje Letnice

      • 3 1

    • Co by sam peron tam dal? Trzeba byloby pociagnac jakas SKMke a wiadomo ze linia Zaspa Towarowa - Gdansk Glowny zupelnie sie nie oplaca. Kiedys to sie oplacalo jak ludzie do portu ta SKMka jezdzili i wojskowi na Westerplatte. Teraz bardziej oplacalne sa tramwaje w tamtych stronach

      • 2 4

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Informacje

Reklama

Moim zdaniem

Ludzie biznesu

Włodzimierz Ziółkowski

W latach 1988-98 piastował stanowisko prezesa zarządu i dyrektora w spółce Morskie Domy Składowe...