• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Portowi strażacy protestowali pod siedzibą zarządu gdańskiego portu

Robert Kiewlicz
2 marca 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Optymistyczne wyniki gdańskiego portu

W piątek 2 marca przed siedzibą Zarządu Morskiego Portu Gdańsk odbyła się pikieta pracowników portu w związku ze zmianami w portowej ochronie przeciwpożarowej.


Strażacy, pracownicy portu, związkowcy z "Solidarności" oraz mieszkańcy Nowego Portu protestowali w piątek pod siedzibą Zarządu Morskiego Portu Gdańsk. Powód? Likwidacja Morskiej Straży Pożarniczo - Ratowniczej oraz ograniczenie zatrudnienia w Portowej Straży Pożarnej "Florian". Związkowcy oraz strażacy obwiniają o to władze portu. Zarząd portu twierdzi, że nie ma żadnego wpływu na zatrudnienie w spółkach prywatnych, z którymi związany jest jedynie umowami handlowymi.



Czy oszczędności finansowe powinny odbijać się na bezpieczeństwie?

Flagi, transparenty, syreny oraz taczka dla władz portu towarzyszyły protestowi. Zebrani skandowali hasła "Zarząd na taczki". Chcieli także, aby prezes ZMPG, Ryszard Strzyżewicz wyszedł do nich i wytłumaczył się z podjętych decyzji.

Od 1 marca 2012 zadania ochrony przeciwpożarowej w gdańskim porcie ma wykonywać Straż Ochrony Portu. Nowe obowiązki SOP przejmie od Morskiej Straży Pożarniczo - Ratowniczej, której władze Zarządu Morskiego Portu Gdańsk wypowiedziały umowę (wygasła 29 lutego), oraz Portowej Straży Pożarnej Florian. Oznacza to ograniczenie o ok. połowę zatrudnienia w PSP Florian oraz zwolnienia lub nawet likwidację MSP-R. W MSP-R pracę straci ponad 80 osób, w PSP Florian ok 40.

- Przez wiele lat nikomu z byłych prezesów portów nie przyszło do głowy, aby manipulować przy bezpieczeństwie portu - mówi Stanisław Mazurkiewicz z Morskiej Straży Pożarniczo - Ratowniczej. - Działania ludzi odpowiedzialnych za zarządzanie gdańskim portem są karygodne. Tak duży port nie może zostać pozbawiony ochrony przeciwpożarowej. Dotychczas port w Gdańsku nosił miano najbezpieczniejszego portu w Europie. Dzisiaj się to niszczy.

- Konflikt wywołany przez nierozsądne działania zarządu portu mógłby w prosty sposób zostać zażegnany - twierdzi Krzysztof Dośla, przewodniczący Zarządu Regionu Gdańskiego NSZZ "Solidarność". - Władze portu mogłyby po prostu nie podejmować decyzji, które godzą w bezpieczeństwo nas wszystkich. Pod pozorem iluzorycznych oszczędności likwiduje się także bardzo dużą ilość miejsc pracy. Jeśli dojdzie do nieszczęścia to walka z jego skutkami będzie nas kosztowała zdecydowanie więcej niż te oszczędności.

Zdaniem portowej "Solidarności" planowane zmiany wprowadzą chaos oraz zmniejszą bezpieczeństwo prac w porcie. Związkowcy zwracają uwagę, że wśród przeładowywanych w Gdańsku towarów są m.in. chemikalia oraz amunicja, a Straż Ochrony Portu nie ma doświadczenia w dziedzinie ochrony przeciwpożarowej i nie posiada nadawanego przez MSWiA statusu jednostki ochrony przeciwpożarowej.

Związkowcy wręczyli prezesowi ZMPG petycję, która wysłana zostanie także do Komendanta Miejskiego i Wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej, prezydenta Gdańska, ministra gospodarki, skarbu, spraw wewnętrznych oraz transportu, budownictwa i gospodarki morskiej.

- Nie mogę się odnosić do argumentów dotyczących kwestii zatrudnienia w spółkach prywatnych powiązanych jedynie umowami handlowymi z Zarządem Morskiego Portu Gdańsk - stwierdził prezes Strzyżewicz. - Na kwestie dotyczące zwolnień i redukcji powinny odpowiadać władze Morskiej Straży Pożarniczo - Ratowniczej i Portowej Straży Pożarnej Florian. My nie likwidujemy tych spółek. Tylko od ich zarządów zależy jak sobie poradzą w nowej sytuacji na rynku.

Jak zaznaczył Strzyżewicz, bezpieczeństwo przeciwpożarowe w gdańskim porcie nadal będzie zapewnione. - Zadania te powierzone zostały Straży Ochrony Portu, spółce w 100 proc. należącej do ZMPG. SOP na podstawie umowy zawartej z Portową Strażą Pożarną Florian ma zagwarantować ochronę przeciwpożarową portu od strony lądu jak i od strony morza. mówił Strzyżewicz. - Statki dotychczas obsługiwane przez MSP - R, a należące do portu, zostały przekazane do dyspozycji SOP, który w wypadku zagrożenia ma obsadzić je załogą złożoną z wykwalifikowanych pracowników "Floriana". Spółka ta posiada wszelkie wymagane prawem zezwolenie i kwalifikacje.

- "Florian" w tak okrojonym składzie nie będzie w stanie w pełni zabezpieczać portu - odpowiedział Edward Fortuna, przewodniczący Międzyzakładowej Komisji Koordynacyjnej NSZZ "Solidarność" Portu Gdańskiego. - Kierowanie strażaków po 24 godzinnej służbie do dodatkowych obowiązków na statkach to świadome narażanie na niebezpieczeństwo.

Na pytanie związkowców do prezesa, czy wyjdzie i przekaże swoje zdanie zgromadzonym pod budynkiem pracownikom, Strzyżewicz powiedział, że nie będzie spotykał się z pracownikami obcych firm.

- Dawno nie spotkałem się z tak cyniczną postawą - skwitował Krzysztof Dośla.

Jak twierdzą władze portu, skutkiem wypowiedzenia umowy jest brak zgody kierownictwa MSP-R na nowe stawki i zakres obowiązków. Skutkiem było podpisanie z SOP umowy i jednocześnie zawarcie porozumienia o współpracy między SOP, a PSP "Florian", z dniem 1 marca 2012 roku, czyli z upływem 6-miesięcznego wypowiedzenia blisko dziesięcioletniej umowy z MSP-R.

Miejsca

Opinie (267) 3 zablokowane

  • LOTOS

    w Lotosie dostają od 2.500 do 3.500
    a W PERNIE 3000 - 3200
    wszystko netto

    • 8 0

  • Przeczytajcie co ZMPG mówi

    Pokaźne inwestycje będą realizowane także w porcie gdańskim. Inwestorami są firmy polskie i zagraniczne oraz Zarząd Morskiego Portu Gdańsk SA.
    Wojciech Łakomski, wiceprezes ds. finansowych ZMPG SA, przypomniał, że w porcie wewnętrznym trwa już rozbudowa Gdańskiego Terminalu Masowego, przylegającego do nabrzeża Bytomskiego. Inwestorami są Malteurop Polska z francuskiej Grupy Malteurop, największego na świecie producenta słodu dla browarnictwa, i Copenhagen Merchants, firma handlująca zbożami. Na terenie terminalu będą zlokalizowane nowe silosy na ziarno, mające pojemność 35 tys. ton, suszarnia i system przeładunkowy. ZMPG SA zbuduje dodatkowe stanowisko przeładunkowe, co wpłynie na wzrost obrotów towarowych w porcie o 350- 500 tys. ton. Roczna zdolność przeładunkowa terminalu wynosić będzie 400 tys. ton ziarna. Ma być oddany do użytku w lipcu tego roku. W tym roku ma zacząć się przedłużanie nabrzeża Przemysłowego i pogłębienie stanowiska przeładunkowego dla statków.
    Na bezpośrednim zapleczu nabrzeża Węglowego inwestor z Finlandii ma zbudować bazę przeładunkową asfaltów i chemikaliów. Zarząd portu zmodernizuje też nabrzeże Obrońców Poczty Polskiej, aby usprawnić rosnące tam przeładunki kruszyw, dokonywane przez spółkę operatorską Siark-port. Na obszarze przylegającym do nabrzeża Oliwskiego będą wyburzone stare obiekty portowe. Na odzyskanym terenie zostaną ułożone nowe nawierzchnie i torowiska kolejowe w zmienionym układzie. Na Wolnym Obszarze Celnym Północnoatlantycka Organizacja Producentów z Warszawy rozpoczęła budowę chłodni składowej i terminalu przeładunkowego ryb mrożonych.
    Obszarem dużych inwestycji będzie Port Północny. ZMPG SA, wspólnie ze spółką Naftoport, budują już nowe stanowisko przeładunkowe T 1 w Bazie Paliw Płynnych. Inwestycja ma wartość około kilkunastu mln zł. Oczekiwana jest ostateczna decyzja nowego zarządu Przedsiębiorstwa Eksploatacji Rurociągów Naftowych "Przyjaźń" SA w sprawie planowanej budowy paliwowej Bazy Magazynowo-Przeładunkowej - wartość ok. 800 mln zł. Belgijska firma Sea-Invest i Arcelor Mittal Poland SA mają zbudować wielki Terminal Przeładunkowo-Składowy Ładunków Masowych Suchych. Inwestycja warta będzie ok. 40 mln euro. Natomiast pomiędzy pirsem terminalu kontenerowego DCT Gdańsk SA a pirsem Rudowym, za ponad 800 mln zł ma być zbudowane drugie nabrzeże, o długości 650 m, dla największych, oceanicznych statków kontenerowych.Wybudowana ma też zostać elektrownia na biomasę.

    • 8 0

  • Faktycznie .... bardzo niepotrzebne jest zabezpieczenie portu gdańsk zwłaszcza jeżeli chodzi o paliwa i chemię oraz zboża i biomasę ....
    Zamiast kupować sprzęt potrzebny do interwencji chemicznej i wzmacniania osobowego jednostek ratowniczych tnie się wszystko ....

    Brawo ZMPG !!!! Niech Urząd Morski w Gdyni już zamyka port i cofnie wszystkie certyfikaty a miasto niech z niego zrobi wielką MARINĘ

    Pewnie Komenda Główna Straży Pożarnej przymknie oko by nadal mogli pracować Ci którzy niszczą wszystko...

    Ciekawi mnie fakt czemu o nas sobie dopiero przypominają jak coś się dzieje...

    • 24 0

  • Panowie Strazacy

    KORUPCJIA KORUPCJIA KORUPCJIA

    • 3 0

  • Obietnice wyborcze ADAMOWICZA

    "Myśląc o Gdańsku, nie można zapomnieć o porcie morskim. Niestety, w przeciwieństwie do zarządzanego przez samorząd lotniska, właścicielem portów jest państwo. Nie jest to sytuacja sprzyjająca rozwojowi. Dlatego zaproponowałem zmiany ustawowe, których efektem będzie przekazanie ich w ręce samorządów. To nam gdańszczanom najbardziej zależy na sukcesie portu!

    Jednak nie czekamy z założonymi rękoma. Dzięki naszym konsekwentnym staraniom dwa lata temu oddaliśmy do użytku Gdański Terminal Głębokowodny. W efekcie w styczniu tego roku do Gdańska przypłynął pierwszy kontenerowiec największego światowego armatora Maersk Line. Dzięki regularnym kursom tych olbrzymich statków Gdańsk, jako jedyne miasto w basenie Morza Bałtyckiego, stał się elitarną częścią morskiego szlaku handlowego między dwoma potęgami gospodarczymi Unią Europejską i Chinami. W 2010 roku port w Gdańsku stał się największym portem kontenerowym w Polsce. Jego pozycję będziemy dalej umacniać!

    W tym celu prowadzonych jest szereg kluczowych inwestycji. W ostatnich latach gruntownie zmodernizowano wiele rejonów przeładunkowych i obiektów portowych, dzięki czemu stale zwiększa się dostępność do portu. Także w tym celu w najbliższych miesiącach rozpocznie się budowa kolejnego po moście wantowym dwutorowego mostu kolejowego nad Martwą Wisłą. To inwestycja o wartości 85 milionów euro.

    Także tu, na terenach portowych zbudujemy elektrownię, która w przyszłości zapobiegnie brakom źródeł energii elektrycznej. W gdańskim porcie inwestuje również szereg firm prywatnych, między innymi belgijska spółka Sea Invest, która za 41 milionów euro zbuduje nowy terminal masowy.

    Wszystkie te działania podejmujemy z myślą o strategicznej, a wciąż niewykorzystanej roli portu w rozwoju miasta. Być może nie wszyscy zdają sobie sprawę, że w Europie Zachodniej porty generują nawet do 20 procent miejsc pracy w aglomeracji. Obiecuję, że będę konsekwentnie działał, aby Gdańsk dołączył pod tym względem do europejskiej elity.Już dziś Gdańsk to nie tylko okno na świat, ale także otwarte drzwi przez które można do nas przyjechać, przypłynąć, przylecieć. Nasze miasto staje się przez to miejscem związanym z transferem osób, do którego przybywają ludzie niosący ogromny kapitał intelektualny, społeczny i innowacyjny. Konsekwentnie budując swoją pozycję jako centrum logistyczne Gdańsk ma szansę spełniać rolę lokomotywy rozwoju pobudzającej region, a nawet szerzej kraj.

    Kolejnym krokiem ku urzeczywistnianiu tego planu jest utworzenie na zapleczu gdańskiego portu Pomorskiego Centrum Dystrybucyjno-Logistycznego. Jest to jeden z głównych celów powołanej przez nas półtora roku temu Gdańskiej Agencji Rozwoju Gospodarczego InvestGda. Pomorskie Centrum usprawni obsługę ładunków w kontenerach, których ilość pochodzących z Szanghaju, Hong Kongu, Brugii, Gandawy czy Hamburga dynamicznie wzrasta. Jestem zdeterminowany, aby Centrum powstało w ciągu najbliższych dwóch lat."

    • 0 1

  • no fajnie

    Więc wszelkie inwestycje są przyczynkiem do zwalniania ludzi i likwidacją firm które zabezpieczaja tereny portowe , inwestycje, miasto i mieszkańców Gdańska.... a moze by tak zamiast likwidować dofinansować z budżetu miasta jednostki które często wspomagają kolegów z PSP w ratowaniu mienia naszego miasta juz nie wspominajac o mieszkańcach i ich dobytku.

    • 9 0

  • No to pozamiatane... po 20 tu latach z portu znika Morska Straz Pożarniczo-Ratow nicza, chora ambicja niszczenia niepokornych znowu zwycięzyła kto kolejny?
    Strzyżewicz to wyjatkowa ......... tutaj może sobie każdy wpisać co chce.

    W porcie gdańskim statki zabezpiecza spółka ochroniarska, ktorej prezesik rudoman na siłę próbuje stać się strażakiem.... acha uważajcie na rytlewskiego to zgrana klika, nauczył się wreszcie obsługiwać idioten kamerę ....

    • 3 0

  • polecam kolejny art. o bezpieczeństwie

    http://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Bezpieczne-Trojmiasto-Awarie-przemyslowe-nas-omijaja-n56280.html?strona=0#opinie

    • 0 0

  • MSPR

    Szanowny Panie Prezesie STRZYZEWICZ niech się panu dobrze widzie niech tylko panu nie zabraknie na chleb bo my prości ludzie juz go nie mamy i jak nie znajdziemy pracy przyjdziemy do pana zapytaniem jak w takich bandyckich czasach mamy na niego godnie zarobic co powiedzieć Bankom dzieciom nie opłaconym rachunkom TO jest proste dla pana Prezesa WSZYSTKIEGO NAJ LEPSZEGO MY JUZ NIE DOSTANIEMY WYNAGRODZENIA

    • 6 0

  • Z całym szacunkiem, marynarze-strażacy-ratownicy z podstępnie likwidowanej MSPR, gdzie była i co robiła Wasza Rada Nadzorcza gdy łakomski (małe litery zamierzone) rył pod Waszą Spółką?
    Dowiedziałem się, że cała Rada Nadzorcza za sprawą Waszego kolegi marciniaka znalazła posadki u rudomana... znamienne ...

    Wiecie już dlaczego strrzyżewicz z łakomskim rozwalili MSPR? bo Dyrektor MSPR nie zgodził się na pseudo plan oszczędnościowy czyli zwolnienie 50% strażaków, obniżenie i tak niskiej stawki gwarantowanej Umową oraz przerzucenie na Spółkę wszystkich kosztów jej funkcjonowania...

    d*powłaz olechnowicz mając ww pogardzie kolegów zgodził się na warunki... i dlatego ma ciepłą posadkę zapewnioną. Reszta tych co wynieśli go na stołek jest już zbędna, niepotrzebna...

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Krzysztof Stepokura

Prezes formy Eurotel. W 1994 roku założył firmę telekomunikacyjną Martel, która od 1996 roku była...

Najczęściej czytane