• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Portowy alians: razem można zrobić więcej

Kuba Łoginow
22 grudnia 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Mimo kryzysu, oba trójmiejskie porty mają w planach realizację wielu spektakularnych inwestycji. Jest tylko jeden problem - otoczone niemal ze wszystkich stron tkanką miejską, porty w Gdańsku i Gdyni nie mają za dużo terenów rozwojowych. Nz. port w Gdyni. Mimo kryzysu, oba trójmiejskie porty mają w planach realizację wielu spektakularnych inwestycji. Jest tylko jeden problem - otoczone niemal ze wszystkich stron tkanką miejską, porty w Gdańsku i Gdyni nie mają za dużo terenów rozwojowych. Nz. port w Gdyni.

Zarządy Portów w Gdańsku i Gdyni zastanawiają się, skąd wziąć ogromne ilości urobku potrzebnego do wzmacniania gruntów i budowy terminali wychodzących głęboko w morze. Niedawno okazało się, że problem ten można rozwiązać jednym posunięciem.



Na czym tak naprawdę polega problem z brakiem urobku? Mimo kryzysu, oba trójmiejskie porty mają w planach realizację wielu spektakularnych inwestycji. Jest tylko jeden problem - otoczone niemal ze wszystkich stron tkanką miejską, porty w Gdańsku i Gdyni nie mają za dużo terenów rozwojowych. Rozwój utrudnia też fakt, że praktycznie całość terenów portowych w Trójmieście jest wpisana na listę Natura 2000 lub objęta inną formą ochrony przyrody.

Port Gdańsk stawia w tej sytuacji na ekspansję w morze, co jest zresztą zgodne ze światowymi trendami. Natomiast sztandarową inwestycją Portu Gdynia jest budowa centrum logistycznego na podmokłych terenach między Chylonią a Janowem. - Potrzebujemy ogromnych ilości ziemi, aby utwardzić ten zabagniony grunt. Inaczej jakakolwiek budowa na tych terenach będzie niemożliwa - mówił niedawno na konferencji poświęconej inwestycjom w portach Janusz Jarosiński, dyrektor Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

Tymczasem, w związku z budową kanału na Mierzei Wiślanej, zostanie pogłębiony tor wodny na Zalewie Wiślanym, a wydobytą ziemię trzeba będzie jakoś zagospodarować. Nie jest tego mało. Ostatnio coraz częściej padają sugestie, iż tor wodny i kanał powinny mieć głębokość 7-8 metrów, a nie jak poprzednio planowano, jedynie 4-5 m.

- Trójmiejskie porty będą mogły zagospodarować urobek wydobyty z pogłębiania toru wodnego na Zalewie Wiślanym - oświadczył niedawno Julian Kołtoński, dyrektor portu w Elblągu. - Dzięki temu np. budowa kolejnych głębokowodnych terminali w Porcie Gdańsk będzie o wiele tańsza i łatwiejsza - dodaje.

Czy uda się dobrze zorganizować cały proces, aby refulat sprawnie przetransportować na miejsce przyszłych inwestycji portowych i uniknąć kłopotliwego składowania? Nad tym już teraz muszą pomyśleć specjaliści z Urzędu Morskiego w Gdyni. - Jest jeszcze dużo czasu i te wszystkie inwestycje można tak skoordynować, by wydobytą z dna Zalewu ziemię od razu transportować barkami na miejsce inwestycji w portach Trójmiasta. Urząd Morski w Gdyni ma w tym temacie spore doświadczenie i na pewno sobie z tym zadaniem poradzi - tłumaczy Tomasz Płaszczyński, ekspert morskiej organizacji El-Baltic.

Inną ważną kwestią jest zagospodarowanie doskonałej jakości piasku z planowanego "przekopu". Rozważanych jest kilka opcji, w tym - zasilenie nim plaż Trójmiasta lub wykorzystanie go do umacniania brzegów Półwyspu Helskiego. Na drugim rozwiązaniu skorzysta również przyroda, gdyż pozwoli ono uniknąć wydobywania piasku z dna morza w pobliżu Helu. Ponadto, niezwykle istotną sprawą jest zorganizowanie wydobycia bursztynu z miejsca planowanego kanału, nad czym pracuje m. in. Robert Pytlos, pełnomocnik prezydenta Gdańska do spraw bursztynu.

To nie jedyny przejaw współpracy portów Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego. Trwają nieoficjalne rozmowy na temat utworzenia kartelu portowo-lotniczego, obejmującego porty morskie w Gdyni i Elblągu oraz lotnisko Gdynia-Kosakowo. Niewykluczone, że po 2013 roku elbląski port będzie... filią Portu Gdynia. Zwolennikiem tego pomysłu są władze Gdyni, a zwłaszcza gdyńskie Biuro Rozwoju Miasta. Dzięki takiemu aliansowi, nowy zespół portów z wiodącą rolą Gdyni, w której nie ma już w zasadzie terenów rozwojowych, będzie mógł się rozwijać na terenie sąsiedniego województwa. Na forum Związku Miast i Gmin Morskich padła już oficjalna propozycja wprowadzenia odpowiednich zapisów w nowej ustawie o portach, w której powinna się znaleźć ustawowa definicja "zespołu portów" oraz pojęć "port wiodący" i "port satelitarny". Wejściem do tego aliansu nie jest (przynajmniej na razie) zainteresowany Port Gdańsk, który niechętnie patrzy na plany rozwojowe obu swoich sąsiadów.

Zdaniem Ryszarda Toczka z Biura Rozwoju Miasta w Gdyni, współpraca samorządów polskich miast portowych jest koniecznością. Prawdziwym konkurentem Gdańska nie jest bowiem Gdynia i jej polscy partnerzy, ale rosnący w siłę sojusz portów Kłajpedy i Obwodu Kaliningradzkiego. Podczas gdy nasi wschodni sąsiedzi wspólnie uzgadniają politykę taryfową i koordynują inwestycje w portowe i ogólnotransportowe, polskiej branży morskiej wciąż trudno jest porozumieć się we własnym gronie. Niestety, przedstawione powyżej przykłady współpracy miast portowych to na razie jedynie pierwsze jaskółki zmian, które wiosny nie czynią.

Opinie (135) ponad 10 zablokowanych

  • port gdynia - doskonałe posunięcie (23)

    z gdańskiem nie da się współpracować. miasto wojewódzkie ma wielki kompleks młodej dynamiczne gdyni.
    widać to na przykładzie współpracy portów
    widać na przykładnie budowy lotniska w gdyni.
    Na szczęscie gdynia potrafi rozwijać się i integorwać z innymi miastami i gminami.

    • 1 0

    • młoda dynamiczna gdynia ma kompleks miasta wojewódzkiego (6)

      A tak powaznie to w drugą strone też nie da się współpracować. Niestety da się wyczuć niechęć, ale trzeba zaznaczyć że w dwie strony. Gdańsk nie chce konkurencji a Gdynia chce za wszelką cene przerosnąć Gdańsk - chora rzeczywistość. Ja powiem tylko tyle że sytuacja jest beznadziejna. Zauwazyliscie już że nie ma jakiejkolwiek mwrytorycznej dyskusji? My to, wy to, my tak wy s****, a tam tak a tam siak. Przerwać to błędne koło, nie wnikać już kto i co tylko wziąć sie do roboty - razem!!! Gdynia potrafi z wszystkimi - z jednym wyjatkiem, Gdańsk potrafi z wszystkimi - z jednym wyjatkiem, tu jest problem i to chyba w ludziach. Jak w piaskownicy przed blokiem, jak w piaskownicy, a czas ucieka.

      • 0 0

      • Gdynia nie ma po co przerastać Gdańska...bo już dawno to zrobiła (5)

        I Gdańsk to boli,jak i jego mieszkańców-chyba jedynych w kraju tak zakompkleksionych.

        • 0 0

        • HAHAHA (1)

          gdynia z pewnoscia przerosla Gdansk - w kreowaniu swojeje "wielkosci". czym wy chcecie zaimponowac? sledziami??

          • 0 0

          • Nie,zaimponować chcemy durnymi wypowiedziami naszych kochanych sąsiadów zza miedzy-głąbów do potęgi,lechistów

            • 0 0

        • nic nie zrozumiełaeś z tego co napisałem (1)

          • 0 0

          • Ja zrozumiałem. I się zgadzam.

            • 0 0

        • pod wzgledem propagandy napewno;)

          • 0 0

    • (4)

      to z Gdynią nie dał rady współpracować MAERSK i przeszedł to Gdańska .....

      po raz kolejny nie porównujmy Gdańska - Gdyni, to nie są miasta z tej samej półki .....

      Gdynię można porównywać z ... Częstochową, Rzeszowem, Lublinem, Białymstokiem ale nie z Gdańskiem :-)))

      • 0 0

      • I podobnie Gdansk- (3)

        -można porównać z Częstochową, Rzeszowem, Lublinem, Białymstokiem...chociaż bardziej by pasowały: Sopot,Zakopane,Mrągowo albo Mszana Dolna...ale nie z Gdynią-miastem wciąz rozwijającym się w przeciwieństwie do (niestety)miasta wojewódzkiego (już tylko z nazwy)-Gdańska.Zmieńcie prezydenta,na takiego jak chociażby Pan Szczurek a wtedy może znów sie zaczniecie rozwijać w dobrym kierunku. ;-))

        • 0 0

        • pytam sie

          gdzie ten rozwoj w gdyni ?

          • 0 0

        • Tak, Gdynia rozwija sie niczym wstega papieru toaletowego ;D

          Szkoda tylko, że do końca rolki coraz bliżej ;P
          Jak ci się nie podoba w gdańsku, to sie przenieś do 'dynamicznej Dyni' ;D

          • 0 0

        • nawet jak zmienimy to gdynia i tak nie będzie chciała nic wsppólnie zrobić

          • 0 0

    • świetnie to było w Porcie w Gdyni za Marchlewicza (1)

      dziś wiele osób z łzami wspomina tego młodego acz dobrego menadzera!

      • 0 0

      • pracowałeś w SB, że tak komucha wychwalasz ?

        • 0 0

    • jak to mała wioska (3)

      rybacka gdynia chce sie mirzyc z gigantem gdanskim

      • 0 0

      • A kolega nadal w XIX wieku myślami? (2)

        Z gigantomanii Gdańska pozostały tylko wspomnienia,jedynie co robi to pozyskuje nowe tereny pod mieszkalnictwo.A,i tworzy coraz to nowe ścieżki rowerowe a korki są już tu takie,że głowa boli.

        • 0 0

        • (1)

          to przesiądz się na rower.... "Gdańszczaninie" zakichany...

          • 0 0

          • Wolę samochód,przynajmniej dach mam nad głową.

            A tobie anonimie życzę...a właściwie to niczego bo anonim to właściwie nikt.

            • 0 0

    • (4)

      zintegrujcie sie z wejherowem i pobudujcie swoj port.... w redzie ;)

      • 0 0

      • gdynia integruje się z rumią i reda np: w sprawie budowyobdodnicy północnej (1)

        próby integracji z gdańskiem - np: w sprawie trasy zielonej skończyły się fiaskiem - gdańsk się wycofał. teraz gdańszcanie tkwią w korkach a al. zwycięstwa w gdyni jest przejezdna.
        podobnie było w przypadku rozwojukompunikacji traolejbusowej do pętli w oiwie - były środki lecz gdańsk się wycofał.

        • 0 0

        • Widzimy też małe zdecydowanie Gdańska, co do

          planowanej drogi różowej(czerwonej), która naprawdę zintegrowała Trójmiasto zwłaszcza, że dziś otwarto Hale sportową w Gdyni

          • 0 0

      • Gdańsk ma to do siebie,Ze nawet jakby gówno z nieba leciało to on powie,że to najczystrzy śnieg.Po prostu chce byź we wszystkim najlepszy i tak mniema o sobie a niestety tak nie jest.Jedyne co mu pozostało to to,że jest miastem wojewódzkim i nic poza tym.Piszecie,że port w Gdyni jest nierozwojowy-popatrzcie na Gdańsk-ile oni mogą wybudować portu w głąb zatoki?Przecież wiadomo,że również i tu są pewne ograniczenia.Na upartego patrząc to i Gdynia mogłaby w głłąb zatoki sie budować-miejcse też jest.

        • 0 0

      • Czy to pisał następny zakompleksiony Gdańszczanin?

        Bo z tersci widać,że chyba tak.

        • 0 0

  • mrzonki szczurowatych (1)

    a fakty faktami
    -hala miała byc otwarta do konca 2005
    -polanka Redłowska miała byc gotowa w 2003
    -stadion miał być gotowy rok temu

    -Maersk i Stena uciekają jak szczury z tonącego okretu do Gdanska
    -stocznia w Gdyni (a właściwie to co po niej zostało) ma być wyprzedane (rozkradzione w majestacie prawa) do czerwca 2009.
    -podobno Trasa Kwiatkowskiego osiada mocniej niz 1,5 mm na miesiac (wczoraj znowu przez 6 godzin geodeci ja dokładnie mierzyli kręcąc głowami) I nie chcę być złym prorokiem ale Gdynia prawdopodobnie odda UE 150 mln za sknoconą inwestycję

    W ogole to śmieszne miasto gdyby nie Gdańsk i sopot byłoby megadziurą w typie Białej Podlaskiej. Przepraszam w Białej podlaskiej są 2 kina i 2 lepsze hotele, hehe

    • 0 0

    • gdańsk - tu się żyje

      hala miała być gotowa w 2003 r. i miała koztować 120 mln - kosztuje 400 + 200 na dojazdy
      wesołe miasteczko na jasieniu - 2005 r.
      ING targ węglowy 2004
      wyspa spichrzów - 2000 r.
      przystanek gdańk śródmiescie 2006 r.
      aquapark w brzeźnie 2005 r.
      trasa słowackiego 2003 r.
      trasa sucharskiego 2005 r.
      w-z - 1971 r. - do dziś nie skończona
      i wiele wiele innych

      • 0 0

  • Gdynia zdycha (2)

    ostatni inwestujący mówi dobranoc

    • 0 0

    • (1)

      Po czym jedzie do Gdańska i mówi co to za wieś nawet nie ma jak tam jeździć, bo przeciez nie ma dróg i wraca do miasta - Gdyni. I mówi witamy w miescie:)

      • 0 0

      • gdańsk zdycha

        niby tyle inwestycji a bezrobocie wyższe niż w gdyni
        sponsorzy w gdańsku uciekają od sportu,
        korki paraliżują miasto
        100 letni gdańsk osiąga dno

        • 0 0

  • ona leży koło mnie i leniwie

    mruga oczkiem co za laseczka

    • 0 0

  • kiedy wreście przejżycie na oczy

    że jesteście okłamywani dostajecie okruchy i cieszycie sie z nich jak dzieci tymczasem nasi sąsiedzi dookoła rozwijają się a my stajemy się zaściankiem

    • 0 0

  • Port Gdynia otoczony miejska tkanka

    każdemu zainteresowanemu bardziej lub mniej polecam plany rozbudowy portu Gdynia sprzed wojny nie było tam mowy o jakimś osiedlu tuż odok portu jak to genialnie wymyślili komuniści. Przez wybudowanie bloków na Unruga port nie ma miejsca na dalszy rozwój. Fajnie że ktoś próbuje to wreszcie rozwiązać.

    • 0 0

  • Ostatnie podrygi Gdyni

    Ten pomysł to żałosna próba odpowiedzi na utratę na rzecz Gdańska Maerska z 200.000 TEU,prawdopodobną utratę na rzecz Gdańska Steny Line,zapowiedzią utraty Reutersa na rzecz Gdańska,ogłoszenie przez Gdańsk kilka dni temu planów rozwojowych-budowę wielkiego centrum logistycznego w Porcie Połnocnym-faktycznym początku autostrady A-1 oraz kompletny brak jakichkolwiek znaczących inwestycji gospodarczych,kreujących nowe miejsca pracy w Gdyni,w 2008 roku wszystko wziął Gdańsk na czele z perełką-inwestycją IBM...

    • 0 0

  • "Zwolennikiem tego pomysłu są władze Gdyni, a zwłaszcza gdyńskie Biuro Rozwoju Miasta" (1)

    Gdynia pewnie jest zwolennikiem, ale napewno nie Elbląg panie Łoginow. Wiem, że był pan rzecznikiem portu w Elblągu czyli zakładam, że wie Pan iz Elblążanom zawsze było bliżej i lepiej z Gdańskiem niż przereklamowaną Gdynią

    • 0 0

    • Wybór Gdyni a nie Gdańska na partnera Elbląga wynika z kilku powodów.
      1. Gdańsk nie chce aby port w Elblągu się rozwijał, bo oni chcą zatrzymać wszystko dla siebie.
      2. Gdynia jest mniejsza i dlatego traktuje Elbląg bardziej partnersko niż duży zapatrzony w siebie Gdańsk
      3. W Gdyni nie ma już terenów rozwojowych, a w Gdańsku są. Dlatego porty w Gdyni i Elblągu się uzupełniają, a Gdańsk odbiera rozwój Elbląga jako konkurencję.

      • 0 0

  • Port .... (9)

    Powinno byc odwrotnie . Port Gdańsk to jest KTOS , a Port Gdynia --to tylko filia !!!!

    • 0 0

    • (6)

      Tak to w końcu się skończy. Paradoksalnie Zaniedbania w Gdańskim Porcie zaowocują budową nowoczesnej z prawdziwego zdarzenia infrastruktury. Port w Gdyni to XX wiek. Port w Gdańsku to Port nowego wieku z niewyobrażalnymi możliwościami.

      • 0 0

      • gdanskie zamki z budyniu (5)

        dajcie spokoj - gdanski port to poki co stan kleski. ruskie ropy juz przez gdansk nie sprzedaja, eksport wegla spada, jedyna szansa to podgryzanie Gdyni.....
        jak wszystko w Gdansku - slabo to wam wychodzi....

        • 0 0

        • Bez paniki (3)

          Hehehehe, Nie panikujcie Gdynianie. Wszyscy na tym skorzystamy. Po prostu wasze stadium rzowoju jest na ukończeniu. Jesteście młodym prężnym miastem, ale rzeczywistośc jest jaka jest. W gadńsku jest zaplecze, którego w Gdyni z powodu braku terenów nie będzie. To proste.

          • 0 0

          • he, he - my sie z was smiejemy (2)

            toz gdanska nieudolnosc jest juz przyslowiowa
            zamki z budyniu budowane na piasku....
            waląca sie hala sportowa, stadion na torfowisku, lotnisko przy smietnisku itp.
            chodza sluchy, ze to nadmiar fosforu z haldy w Wislince uposledza sprawnosc umyslowa wlodarzy Gdanska....
            my w Gdyni spimy spokojnie - a wy dalej nurzajcie sie w budyniu

            • 0 0

            • (1)

              hmmmm - ciekawe co z wasza stocznia - spijcie spokojnie stoczniowscy gdynscy ...

              • 0 0

              • stocznia zarzadzana z Wa-wy

                podobnie jak ta w Gdansku i Szczecinie. Stocznie w Polsce sa w gestii wladz centralnych - miasta maja zerowy wplyw na to co sie tam dzieje. faqchowcy to wiedza..... btw - w stoczni gdynianie stanowia/stanowili mniejszosc - to miejsce pracy przede wszystkim dla mieszkancow okolicznych wiosek i miasteczek

                • 0 0

        • inteligentny - inaczej :)

          • 0 0

    • proponuję inne rozwiązanie - Port Gdynia to jest KTOS , a Port Gdańsk --to tylko filia !!!!

      • 0 0

    • popieram

      100%

      • 0 0

  • bardzo mądre pomysły - oby nie skończyło się na gadaniu !

    jak widać przekop każdemu da wiele korzyści - BUDOWAĆ !!!

    • 0 0

  • gdzie te nowe polaczenia jakie mial sciagnac DWCT?

    zdaje sie, ze pozostaje wam nieudacznicy podgryzanie sasiada..... mamy kryzys - nie ma kredytow nie ma rozbudowy gdanskich iluzji. ten wasz DWCT zbudowany na kredyt - przy obecnym poziomie przeladunkow to kleska - nie ma z czego splacac kredytow. Kryzys dobije te budyniowa inwestycje. I bardzo dobrze. budyniowa metropolia.... Skonczy sie tam jak w Barniewicach.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Adam Kabat

Dyrektor operacyjny SESCOM (nadzoruje realizację kontraktów). Magister Inżynier Elektrotechniki...

Najczęściej czytane