• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Potężny most z Mostostalu Pomorze trafił do Norwegii

Robert Kiewlicz
19 września 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 

Montaż mostu łączącego dwie dwie norweski wyspy Grytoya oraz Sandsoya, który zbudowała spółka Mostostal Pomorze


Mający 300 m długości most, łączący dwie norweskie wyspy - Grytoya oraz Sandsoya, zbudowała spółka Mostostal Pomorze. Ogromna konstrukcja stalowa została w całości zbudowana w Gdańsku i przetransportowana drogą morską do Norwegii.



Długość całkowita mostu wynosi 300 metrów, a ciężar konstrukcji stalowej to 1,3 tys. ton.
Konstrukcja wysyłana została do Norwegii w trzech elementach o długości 100 m i ciężarze od 400 do 450 ton. Maksymalna wysokość przęsła wyniosła pięć metrów, a jego szerokość 5,9 metra.

Budowa mostu rozpoczęła się na początku lutego 2018 roku, natomiast prace wykończeniowe i  malowanie zakończyły się na początku sierpnia 2018. Czas realizacji kontraktu wyniósł sześć miesięcy. Prefabrykacja poszczególnych sekcji odbywała się w warsztacie głównym Mostostalu Pomorze. Natomiast przygotowanie mostu do wysyłki miało miejsce na Nabrzeżu Pięciu Gwizdków zobacz na mapie Gdańska.

  • Długość całkowita mostu wynosi 300 metrów, a ciężar konstrukcji stalowej to 1,3 tys. ton.
  • Długość całkowita mostu wynosi 300 metrów, a ciężar konstrukcji stalowej to 1,3 tys. ton.
  • Długość całkowita mostu wynosi 300 metrów, a ciężar konstrukcji stalowej to 1,3 tys. ton.
  • Długość całkowita mostu wynosi 300 metrów, a ciężar konstrukcji stalowej to 1,3 tys. ton.
  • Długość całkowita mostu wynosi 300 metrów, a ciężar konstrukcji stalowej to 1,3 tys. ton.
  • Długość całkowita mostu wynosi 300 metrów, a ciężar konstrukcji stalowej to 1,3 tys. ton.
  • Długość całkowita mostu wynosi 300 metrów, a ciężar konstrukcji stalowej to 1,3 tys. ton.
  • Długość całkowita mostu wynosi 300 metrów, a ciężar konstrukcji stalowej to 1,3 tys. ton.

- Stal została zamówiona u norweskiego dostawcy z uwagi na wysokie wymagania materiału (stal wysokowytrzymałościowa z gatunku S420NL). Projekt wymagał, aby udarność stali była badana w temperaturze -50 st. C z uwagi na trudne warunki występujące na północy Norwegii, co wymagało odpowiedniej technologii spawania. Konstrukcja mostu była prefabrykowana zgodnie z wymaganiami norweskimi Statens Vegvesen (Norweski Krajowy Zarząd Dróg i Autostrad) oraz normy europejskiej EN 1090, klasa wykonania EXC3, konstrukcja stalowa mostu została opatrzona znakiem CE - informuje Rafał Grabowski, kierownik projektu, Mostostal Pomorze SA.
Załadunek konstrukcji mostu metodą nasuwania przy użyciu szyn oraz siłowników hydraulicznych trwał trzy dni. Natomiast sam transport przy użyciu barki oraz holownika z portu w Gdańsku do portu w Harstad trwał 10 dni. Następnie, przy użyciu dźwigu pływającego o udźwigu 800 ton, most został przetransportowany z portu w Harstad na miejsce montażu i osadzony na podporach. Most łączy dwie wyspy, Grytoya oraz Sandsoya.

Mostostal Pomorze SA realizuje projekty głównie dla przemysłu offshore (w większości na rynek skandynawski), ale także dla przemysłu stoczniowego, petrochemiczno-rafineryjnego, budowlanego i infrastrukturalnego. Wykonuje także konstrukcje dźwigowe i specjalistyczne.

Spółka ma w swoim dorobku tak znaczące inwestycje jak budowa Rafinerii Gdańskiej, bazy manipulacyjnej i zbiorników magazynowych w Porcie Północnym. Jej klienci to m.in. Grupa Lotos, PERN Przyjaźń, Naftobaza, Petrobaltic, Kvarner Stord, Konecranes, Bladt Industries AS, Maritime Hydraulics, Leirvik Module Technology AS, National Oilwell Varco, Aibel AS czy Aker Solution.

Nasuwanie trafostacji Mostostalu Pomorze.

Miejsca

Opinie (30) 1 zablokowana

  • Potrafimy budować mosty a do Świnoujścia dalej prom pływa (1)

    • 4 2

    • umowa na budowę tunelu podpisana

      teraz tylko czekają na pieniążki z Unii z której drwi Duda i cały rząd a kler nienawidzi bo im mniej skapnie

      • 0 2

  • Pitu pitu (1)

    EN 1090: EXC3, udarność przy -50 st - nie ma się czym zbytnio chwalić, ale laika można wystraszyć terminologią.

    • 6 6

    • Może i nie

      Ale nie deprecjonuj czyjejś pracy. Mosty stalowe (ze stali konstrukcyjnych niskostopowych) to może nie kosmos ale zapewniam, że tez trzeba umieć je robić.

      • 5 0

  • Most na miarę naszych możliwości (1)

    "300m most popłynął do Norwegii.." a 20m mostu nad ul.Starogardzką od lat fajtłapy zrobić nie mogą. Taki mostek powinni przywieźć gotowy i skręcić na miejscu w jedną nockę a nie ...... się miesiącami.

    • 13 2

    • a wszystkie instalacje?, cała okolica jest robiona przy okazji

      • 0 3

  • Przy okazji tego artykulu studiuje na Google Maps linie

    brzegowa Norwegii. Tam jest chyba kilka tysiecy wysp i malenkich wysepek. Oni musza miec wielki problem z komunikacja pomiedzy tymi wyspami. Zakladajac ze na kazdej mieszkaja ludzie to te wszystkie wysepki musza byc jakos zagospodarowane aby wszystkim tam jakos sie zylo. Nie zeby po zakupy zywnosci plynac na jedna wysepke a na inna aby kupic jakies artkuly gospodarstwa domowego a do lekarza jeszcze gdzie indziej. Dziekuje bardzo ale w Polsce jest najlepiej i Polska ma najkorzystniejszy ksztalt geograficzny. Chociaz politycznie jest na odwrot.

    • 5 0

  • Pozdrowienia dla łysego majstra Andrzeja

    i jego przydu*asa diabła

    • 3 0

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Jan Zarębski

Działalność gospodarczą rozpoczął już na początku lat 80. Stworzył firmy takie jak Lonzę i Natę,...

Najczęściej czytane