• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będzie specustawa dla przekopu Mierzei Wiślanej

Maciej Naskręt
14 grudnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 

Rada Ministrów zatwierdziła projekt specustawy o budowie przekopu Mierzei Wiślanej. Niebawem prace legislacyjne nad aktem rozpoczną się w Sejmie. Projekt ustawy krytykują organizacje turystyczne, ekolodzy, a także lokalne władze samorządowe.



Czy turystyka rozwinie się po wybudowaniu przekopu Mierzei?

Rząd przyjął projekt ustawy dotyczącej budowy kanału żeglugowego, który połączy Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską, czyli tzw. budowy przekopu Mierzei Wiślanej. Dokument precyzuje zasady przygotowania, realizacji i finansowania przedsięwzięcia.

Specjalna ustawa zdaniem ministerialnych urzędników usprawni proces realizacji inwestycji. Zgodnie z planem, kanał ma być wybudowany do 2022 roku.

Połączenie Zalewu Wiślanego i Zatoki Gdańskiej kanałem przez Mierzeję Wiślaną to jedna z priorytetowych inwestycji obecnego rządu. O potrzebie realizacji przedsięwzięcia Jarosław Kaczyński mówił już latach 90., gdy zasiadał w Senacie I kadencji.

Zdaniem ministerialnych urzędników, kanał w nowej sytuacji geopolitycznej Polski i wschodnich obszarów Unii Europejskiej ma znaczenie przede wszystkim ze względu na potrzebę zwiększenia bezpieczeństwa tej części Polski i wschodniej granicy UE.

- Bardzo istotne są też aspekty rozwoju gospodarczego i turystycznego tych obszarów. Nowa droga wodna umożliwi swobodną żeglugę statków morskich do portu w Elblągu i pozostałych portów Zalewu Wiślanego, będących portami Unii Europejskiej - czytamy w komunikacie Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.
Projekt specustawy dot. przekopu Mierzei Wiślanej from Trojmiasto.pl

Projekt ustawy skraca przygotowanie do inwestycji

Jak czytamy w uzasadnieniu projektu ustawy, jej celem jest wprowadzenie ułatwień proceduralnych, umożliwiających sprawną realizację przekopu z punktu widzenia interesów państwa, tym samym istotnych dla gospodarki morskiej.

Chodzi dokładnie o zasadnicze skrócenie ścieżki pozyskiwania niezbędnych pozwoleń. Rozwiązania specustawy opierają się w głównej mierze na sprawdzonych rozwiązaniach innych specustaw, w szczególności specustawy drogowej.

Ustawa uwzględnia jednocześnie specyfikę inwestycji w drogi wodne oraz specyfikę inwestorów, którymi będą wyłącznie jednostki Skarbu Państwa (Urzędy Morskie w Szczecinie i Gdyni), zapobiegając ponoszeniu zbędnych opłat i kosztów o charakterze administracyjnym.

Mosty planowane do realizacji w związku z budową przekopu. Mosty planowane do realizacji w związku z budową przekopu.
Krytyka z wielu stron

Rząd, przed zatwierdzeniem projektu uchwał, prowadził konsultacje w sprawie ustawy. Głos zabrały organizacje turystyczne, ekolodzy, a także władze samorządowe. Problem w tym, że tylko ci ostatni odnieśli się do regulacji ustawowych, pozostałe podmioty odniosły się wyłącznie do pomysłu budowy przekopu.

Zdaniem Fundacji Mierzeja 2200 budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną została opracowana w oparciu o założenie, iż przekop ten wpłynie na rozwój turystyki w regionie. W analizie środowiskowej wykazano duże prawdopodobieństwo negatywnego oddziaływania na środowisko, a w ślad za tym na pogorszenie naturalnych walorów turystycznych Mierzei Wiślanej oraz zagrożenie środowiskowe dla Zalewu Wiślanego.

W podobnym tonie co poprzednicy wypowiedziała się Lokalna Organizacja Turystyczna w Krynicy Morskiej.

Marszałek województwa pomorskiego, Mieczysław Struk, który zdołał się odnieść merytorycznie do nowego aktu prawnego, stwierdził, że jego projekt wykracza poza obecnie obowiązujący system planowania i rozwoju zagospodarowania przestrzennego. Wiele wątpliwości budzi także podział kompetencyjny w zakresie przygotowywania zezwoleń na realizację wspomnianej inwestycji.

Natomiast gmina Krynica Morska zawnioskowała o zmiany w treści projektu ustawy, które zagwarantują im lepszą ochronę istniejącej infrastruktury drogowej, bowiem prace prowadzone na Mierzei Wiślanej mogą spowodować jej degradację.

Dokumentacja z przebiegu konsultacji społecznych.

Głos marszałka województwa pomorskiego ws. przekopu from Trojmiasto.pl

Planowany przekop w trzech miejscach

Inwestycja przede wszystkim obejmuje zaprojektowanie kanału żeglugowego między Zalewem Wiślanym a Zatoką Gdańską, w tym między innymi śluzy z konstrukcją zamknięć. Dodatkowo przedsięwzięcie przewiduje przygotowanie dokumentacji połączeń drogowych i mostowych, a także wejścia do portu w Elblągu od strony Zalewu Wiślanego i wykonanie toru wodnego.

Co ciekawe, projekt będzie też obejmował utworzenie jednej lub kilku sztucznych wysp na Zalewie Wiślanym. Powstaną one z gruntu pobranego z toru wodnego. Wstępne szacunki mówią, że realizacja pochłonie ok. 800 mln zł.

Wciąż jednak nie wiadomo, gdzie dokładnie powstanie przekop Mierzei Wiślanej. Pierwotnie były analizowane cztery lokalizacje: Skowronki, Nowy Świat, Przebrno i Piaski. O ich wyborze zdecydują ministerialni urzędnicy. Jednak na obecnym etapie można powiedzieć, że propozycja w Piaskach niemal na pewno nie będzie analizowana.

Cztery warianty przekopu. Cztery warianty przekopu.
Przetarg na projektanta czeka na rozstrzygnięcie

Urząd Morski w Gdyni już ponad dwa miesiące sprawdza dwie oferty złożone w przetargu na wykonanie projektu kanału żeglugowego, czyli tzw. przekopu Mierzei Wiślanej. Zamawiający na przedsięwzięcie przeznaczył ponad 6 mln zł, które pochodzą z budżetu państwa.

Oferty złożyły dwa podmioty składające się wyłącznie z trójmiejskich firm. Pierwsze konsorcjum tworzą dwie firmy: Mosty Gdańsk (lider) i gdański Projmors. Za wykonanie projektu oczekują ok. 5,25 mln zł. Drugie konsorcjum składa się z firm Transprojekt Gdański (lider) i Wuprohyd z Gdyni. Przedsiębiorstwa złożyły ofertę opiewającą na kwotę 7,34 mln zł, czyli grubo ponad 1 mln zł wyższą niż planowane wydatki Urzędu Morskiego w Gdyni. Z tego powodu może ona nie być brana pod uwagę.

O wyborze wykonawcy będą decydować trzy kryteria - cena w 60 proc., liczba pobytów na radach budowy 20 proc. i liczba pobytów na budowie - 20 proc. Dokumentacja ma być gotowa w ciągu 18 miesięcy od daty podpisania umowy.

Opinie (260) 5 zablokowanych

  • Do roboty zagonic wszelkiej masci skorumpowanych urzednikow (7)

    Niech buduja i odkupia swoje winy

    • 42 22

    • (1)

      Paweł A. do łopaty, za nim z taczką Jarosław K., Donald T. na koparce, ziemię samochodem będzie wywoził Jacek K. pseudo Pitbull i Sławomir N. pseudo Sławymyr, zabezpieczenie techniczne Lech W., tak to widzę

      • 4 4

      • A po 12 godzinach pracy do barakow i rano znowu do pracy.

        A na kolacje szcz*w i mirabelki

        • 2 0

    • jak są skorumpowani to może lepiej żeby nic nie robili

      • 0 0

    • zacznij od siebie (1)

      jak ty odkupujesz swoje winy ?

      • 3 3

      • Skorumpowana kanalio-ty jeszcze na wolnosci ?

        • 0 0

    • Pawel da przyklad

      • 2 4

    • szczur jest doktorem i ma naginać łopatą?

      • 6 2

  • Głupcy jesteście jak mówił szwagier Dyzmy

    Przeczytajcie sobie art 21 pkt 2 na stronie 18, zastanówcie się kto teraz czyli którzy znajomi królika będą dzierżawić nieruchomości SP, no i kiedy nagle wzrośnie liczba dzierżaw i wypłat odszkodowań. Dostaliście durnie 500 + to przypomnijcie sobie ile mogliście kupić franków, euro, dolarów dwa lata temu za 500 PLN, za PO a ile durnie możecie kupić teraz za PiS, za 500 PLN, które sami im w zębach zaniesiecie w opłatach za OC, wodę, prąd. Teraz dopiero was strzygą a wy im klaskacie. Polak to zawsze głupi, nawet jak go robią w wała oficjalnie i publicznie. Dobrze wam tak

    • 13 4

  • a tony bursztynu wydobyte przy przekopie (2)

    to czyje będą? firmy kopiącej? jeżeli tak to przetarg powinien polegać na licytacji kto da więcej za prawo do robót.

    • 8 7

    • Ten przekop i ilość bursztynu jest niczym (1)

      W porównaniu do tego co wykopali budując DCT i w ciągu ostatnich 2 lat niwelując tereny pod DCT 2 i parking przy nowo dobudowanej bocznicy kolejowej - gdzie poziom gruntu został zdjęty prawie o 20 metrów - możesz zerknąć w historii mapy Google w Google Earth by porównać zdjęcia po datach - wtedy będziesz miał odniesienie do skali o jakiej piszę. Kiedyś robiłem tam badania geologiczne (firma w której pracowałem) - bursztynu było na tyle dużo, że sami kilkukrotnie prosiliśmy o koncesję - ale nas olano i nie udzielono - bo teren należał do Portu Północnego a było to ponad 10 lat temu....

      • 0 1

      • Jak budowali Port Północny to morze wyrzucało dziesiątki tysięcy ton bursztynu

        ale nikt tego nie zbierał i była klęska żywiołowa

        • 0 0

  • Trudna sprawa

    Czekam co na temat powie mądrala Petru

    • 2 11

  • Jechac z tematem

    Co to za glupie gadki róbta i tyle to tak samo jak by sie zastanawiac nad zasadnocia tunelu w Gdansku czy kopac czy nie ktory powinien powstac dekade temu jak i ten przekop i wiele innych tylko za kazdym razem sie glowia co na to ruski powiedzą zaraz co unia powie i jeszcze jacyś zieloni w w dosłownym znaczeniu albo wielcy konserwatorzy tzw zabytków które straszą i nikt ich nie remontuje powstrzymujący postęp gdy sie ktos zainteresuje parcela

    • 5 9

  • Stronniczy artykuł (1)

    Dlaczego redaktor podaje nieprawdę że lokalni samorządowcy są przeciwni?? Gmina Sztutowo (na 99% w tej gminie będzie przekop) jest jak najbardziej za i nawet obecny wójt Jakub Farinade przedstawił Ministrowi ciekawą propozycję zagospodarowania terenów przy kanale. Redaktora otumanili oszołomy z Krynicy i napisał artykuł pod ich dyktando

    • 26 22

    • Bo redaktor kocha PO

      • 6 3

  • brawo

    Komu ten projekt przeszkadza.Widać że antypolakom.Nareszcie coś dla Polaków od Polski.

    • 8 22

  • A do portu w Gdyni drogi brak....

    • 6 6

  • Jedyny naprawdę DOBRY projekt tego rządu (2)

    Choć jestem zdeklarowanym przeciwnikiem PiS, to w tej jednej sprawie życzę im, aby im się udało. Zbyt długo już trwa gadanie na temat przekopu - przez te dwadzieścia kilka lat można było go już dawno wykonać.

    • 10 24

    • Napij się wody z Zalewu - otrzeźwiejesz

      • 5 5

    • Możesz mi wytłumaczyć

      merytorycznie dlaczego to jest dobry projekt rządu?Czy wpłynie to jakoś na jakość naszego życia?Czy tym przekopem w imię tych chorych pomysłów przepłynie kiedykolwiek jakiś statek?Może poprawi to naszą pozycję z punktu militarnego lub transportowego?Czy ty naprawdę nie widzisz co obecna władza z chorymi ambicjami Antka usiłuje zrobić?To się nazywa rusofobia owładnęła cały kraj i europę.

      • 10 4

  • DEBILIZM ekonomicznośrodowiskowy !! (1)

    • 22 5

    • Cieszy mnie

      Taki komentarz,świadczy o tym,że myślisz.pozdrawiam

      • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Mikołaj Lipiński

Ekspert w obszarze fuzji i przejęć, funduszy PE/VC oraz zarządzania finansami firm. Doświadczenie zdobywał w znanych i cenionych przedsiębiorstwach doradczych, produkcyjnych i handlowych (m.in. Mars Inc., JP Morgan Chase, Azimutus SA, Business Group Polska). Posiada doświadczenie zawodowe w doradztwie przy dużych międzynarodowych transakcjach zakupu i sprzedaży przedsiębiorstw, jak również w mniejszych krajowych projektach. Piastując stanowiska w zarządach i radach nadzorczych szeregu spółek...

Najczęściej czytane