- 1 Pomnik twórcy Bitcoina stanie w Gdańsku? (178 opinii)
- 2 W Porcie Gdańsk powstał terminal dla wojska (96 opinii)
- 3 Tanio nie jest, ale bez "paragonów grozy" (207 opinii)
- 4 Terminal instalacyjny. Budowa w tym roku (64 opinie)
- 5 Dzwonią i straszą wysokimi cenami energii (162 opinie)
- 6 Samochodowiec pracujący dla wojska w Gdyni (143 opinie)
Będzie specustawa dla przekopu Mierzei Wiślanej
Rada Ministrów zatwierdziła projekt specustawy o budowie przekopu Mierzei Wiślanej. Niebawem prace legislacyjne nad aktem rozpoczną się w Sejmie. Projekt ustawy krytykują organizacje turystyczne, ekolodzy, a także lokalne władze samorządowe.
Specjalna ustawa zdaniem ministerialnych urzędników usprawni proces realizacji inwestycji. Zgodnie z planem, kanał ma być wybudowany do 2022 roku.
Połączenie Zalewu Wiślanego i Zatoki Gdańskiej kanałem przez Mierzeję Wiślaną to jedna z priorytetowych inwestycji obecnego rządu. O potrzebie realizacji przedsięwzięcia Jarosław Kaczyński mówił już latach 90., gdy zasiadał w Senacie I kadencji.
Zdaniem ministerialnych urzędników, kanał w nowej sytuacji geopolitycznej Polski i wschodnich obszarów Unii Europejskiej ma znaczenie przede wszystkim ze względu na potrzebę zwiększenia bezpieczeństwa tej części Polski i wschodniej granicy UE.
- Bardzo istotne są też aspekty rozwoju gospodarczego i turystycznego tych obszarów. Nowa droga wodna umożliwi swobodną żeglugę statków morskich do portu w Elblągu i pozostałych portów Zalewu Wiślanego, będących portami Unii Europejskiej - czytamy w komunikacie Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.
Projekt ustawy skraca przygotowanie do inwestycji
Jak czytamy w uzasadnieniu projektu ustawy, jej celem jest wprowadzenie ułatwień proceduralnych, umożliwiających sprawną realizację przekopu z punktu widzenia interesów państwa, tym samym istotnych dla gospodarki morskiej.
Chodzi dokładnie o zasadnicze skrócenie ścieżki pozyskiwania niezbędnych pozwoleń. Rozwiązania specustawy opierają się w głównej mierze na sprawdzonych rozwiązaniach innych specustaw, w szczególności specustawy drogowej.
Ustawa uwzględnia jednocześnie specyfikę inwestycji w drogi wodne oraz specyfikę inwestorów, którymi będą wyłącznie jednostki Skarbu Państwa (Urzędy Morskie w Szczecinie i Gdyni), zapobiegając ponoszeniu zbędnych opłat i kosztów o charakterze administracyjnym.
Krytyka z wielu stron
Rząd, przed zatwierdzeniem projektu uchwał, prowadził konsultacje w sprawie ustawy. Głos zabrały organizacje turystyczne, ekolodzy, a także władze samorządowe. Problem w tym, że tylko ci ostatni odnieśli się do regulacji ustawowych, pozostałe podmioty odniosły się wyłącznie do pomysłu budowy przekopu.
Zdaniem Fundacji Mierzeja 2200 budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną została opracowana w oparciu o założenie, iż przekop ten wpłynie na rozwój turystyki w regionie. W analizie środowiskowej wykazano duże prawdopodobieństwo negatywnego oddziaływania na środowisko, a w ślad za tym na pogorszenie naturalnych walorów turystycznych Mierzei Wiślanej oraz zagrożenie środowiskowe dla Zalewu Wiślanego.
W podobnym tonie co poprzednicy wypowiedziała się Lokalna Organizacja Turystyczna w Krynicy Morskiej.
Marszałek województwa pomorskiego, Mieczysław Struk, który zdołał się odnieść merytorycznie do nowego aktu prawnego, stwierdził, że jego projekt wykracza poza obecnie obowiązujący system planowania i rozwoju zagospodarowania przestrzennego. Wiele wątpliwości budzi także podział kompetencyjny w zakresie przygotowywania zezwoleń na realizację wspomnianej inwestycji.
Natomiast gmina Krynica Morska zawnioskowała o zmiany w treści projektu ustawy, które zagwarantują im lepszą ochronę istniejącej infrastruktury drogowej, bowiem prace prowadzone na Mierzei Wiślanej mogą spowodować jej degradację.
Dokumentacja z przebiegu konsultacji społecznych.
Planowany przekop w trzech miejscach
Inwestycja przede wszystkim obejmuje zaprojektowanie kanału żeglugowego między Zalewem Wiślanym a Zatoką Gdańską, w tym między innymi śluzy z konstrukcją zamknięć. Dodatkowo przedsięwzięcie przewiduje przygotowanie dokumentacji połączeń drogowych i mostowych, a także wejścia do portu w Elblągu od strony Zalewu Wiślanego i wykonanie toru wodnego.
Co ciekawe, projekt będzie też obejmował utworzenie jednej lub kilku sztucznych wysp na Zalewie Wiślanym. Powstaną one z gruntu pobranego z toru wodnego. Wstępne szacunki mówią, że realizacja pochłonie ok. 800 mln zł.
Wciąż jednak nie wiadomo, gdzie dokładnie powstanie przekop Mierzei Wiślanej. Pierwotnie były analizowane cztery lokalizacje: Skowronki, Nowy Świat, Przebrno i Piaski. O ich wyborze zdecydują ministerialni urzędnicy. Jednak na obecnym etapie można powiedzieć, że propozycja w Piaskach niemal na pewno nie będzie analizowana.
Przetarg na projektanta czeka na rozstrzygnięcie
Urząd Morski w Gdyni już ponad dwa miesiące sprawdza dwie oferty złożone w przetargu na wykonanie projektu kanału żeglugowego, czyli tzw. przekopu Mierzei Wiślanej. Zamawiający na przedsięwzięcie przeznaczył ponad 6 mln zł, które pochodzą z budżetu państwa.
Oferty złożyły dwa podmioty składające się wyłącznie z trójmiejskich firm. Pierwsze konsorcjum tworzą dwie firmy: Mosty Gdańsk (lider) i gdański Projmors. Za wykonanie projektu oczekują ok. 5,25 mln zł. Drugie konsorcjum składa się z firm Transprojekt Gdański (lider) i Wuprohyd z Gdyni. Przedsiębiorstwa złożyły ofertę opiewającą na kwotę 7,34 mln zł, czyli grubo ponad 1 mln zł wyższą niż planowane wydatki Urzędu Morskiego w Gdyni. Z tego powodu może ona nie być brana pod uwagę.
O wyborze wykonawcy będą decydować trzy kryteria - cena w 60 proc., liczba pobytów na radach budowy 20 proc. i liczba pobytów na budowie - 20 proc. Dokumentacja ma być gotowa w ciągu 18 miesięcy od daty podpisania umowy.
Opinie (260) 5 zablokowanych
-
2016-12-14 14:39
Do roboty zagonic wszelkiej masci skorumpowanych urzednikow (7)
Niech buduja i odkupia swoje winy
- 42 22
-
2016-12-14 18:37
(1)
Paweł A. do łopaty, za nim z taczką Jarosław K., Donald T. na koparce, ziemię samochodem będzie wywoził Jacek K. pseudo Pitbull i Sławomir N. pseudo Sławymyr, zabezpieczenie techniczne Lech W., tak to widzę
- 4 4
-
2016-12-14 20:23
A po 12 godzinach pracy do barakow i rano znowu do pracy.
A na kolacje szcz*w i mirabelki
- 2 0
-
2016-12-14 15:53
jak są skorumpowani to może lepiej żeby nic nie robili
- 0 0
-
2016-12-14 15:24
zacznij od siebie (1)
jak ty odkupujesz swoje winy ?
- 3 3
-
2016-12-14 15:44
Skorumpowana kanalio-ty jeszcze na wolnosci ?
- 0 0
-
2016-12-14 15:06
Pawel da przyklad
- 2 4
-
2016-12-14 14:44
szczur jest doktorem i ma naginać łopatą?
- 6 2
-
2016-12-14 20:18
Głupcy jesteście jak mówił szwagier Dyzmy
Przeczytajcie sobie art 21 pkt 2 na stronie 18, zastanówcie się kto teraz czyli którzy znajomi królika będą dzierżawić nieruchomości SP, no i kiedy nagle wzrośnie liczba dzierżaw i wypłat odszkodowań. Dostaliście durnie 500 + to przypomnijcie sobie ile mogliście kupić franków, euro, dolarów dwa lata temu za 500 PLN, za PO a ile durnie możecie kupić teraz za PiS, za 500 PLN, które sami im w zębach zaniesiecie w opłatach za OC, wodę, prąd. Teraz dopiero was strzygą a wy im klaskacie. Polak to zawsze głupi, nawet jak go robią w wała oficjalnie i publicznie. Dobrze wam tak
- 13 4
-
2016-12-14 18:16
a tony bursztynu wydobyte przy przekopie (2)
to czyje będą? firmy kopiącej? jeżeli tak to przetarg powinien polegać na licytacji kto da więcej za prawo do robót.
- 8 7
-
2016-12-14 18:56
Ten przekop i ilość bursztynu jest niczym (1)
W porównaniu do tego co wykopali budując DCT i w ciągu ostatnich 2 lat niwelując tereny pod DCT 2 i parking przy nowo dobudowanej bocznicy kolejowej - gdzie poziom gruntu został zdjęty prawie o 20 metrów - możesz zerknąć w historii mapy Google w Google Earth by porównać zdjęcia po datach - wtedy będziesz miał odniesienie do skali o jakiej piszę. Kiedyś robiłem tam badania geologiczne (firma w której pracowałem) - bursztynu było na tyle dużo, że sami kilkukrotnie prosiliśmy o koncesję - ale nas olano i nie udzielono - bo teren należał do Portu Północnego a było to ponad 10 lat temu....
- 0 1
-
2016-12-14 19:26
Jak budowali Port Północny to morze wyrzucało dziesiątki tysięcy ton bursztynu
ale nikt tego nie zbierał i była klęska żywiołowa
- 0 0
-
2016-12-14 19:20
Trudna sprawa
Czekam co na temat powie mądrala Petru
- 2 11
-
2016-12-14 19:13
Jechac z tematem
Co to za glupie gadki róbta i tyle to tak samo jak by sie zastanawiac nad zasadnocia tunelu w Gdansku czy kopac czy nie ktory powinien powstac dekade temu jak i ten przekop i wiele innych tylko za kazdym razem sie glowia co na to ruski powiedzą zaraz co unia powie i jeszcze jacyś zieloni w w dosłownym znaczeniu albo wielcy konserwatorzy tzw zabytków które straszą i nikt ich nie remontuje powstrzymujący postęp gdy sie ktos zainteresuje parcela
- 5 9
-
2016-12-14 15:13
Stronniczy artykuł (1)
Dlaczego redaktor podaje nieprawdę że lokalni samorządowcy są przeciwni?? Gmina Sztutowo (na 99% w tej gminie będzie przekop) jest jak najbardziej za i nawet obecny wójt Jakub Farinade przedstawił Ministrowi ciekawą propozycję zagospodarowania terenów przy kanale. Redaktora otumanili oszołomy z Krynicy i napisał artykuł pod ich dyktando
- 26 22
-
2016-12-14 18:28
Bo redaktor kocha PO
- 6 3
-
2016-12-14 18:25
brawo
Komu ten projekt przeszkadza.Widać że antypolakom.Nareszcie coś dla Polaków od Polski.
- 8 22
-
2016-12-14 18:08
A do portu w Gdyni drogi brak....
- 6 6
-
2016-12-14 16:45
Jedyny naprawdę DOBRY projekt tego rządu (2)
Choć jestem zdeklarowanym przeciwnikiem PiS, to w tej jednej sprawie życzę im, aby im się udało. Zbyt długo już trwa gadanie na temat przekopu - przez te dwadzieścia kilka lat można było go już dawno wykonać.
- 10 24
-
2016-12-14 18:04
Napij się wody z Zalewu - otrzeźwiejesz
- 5 5
-
2016-12-14 16:57
Możesz mi wytłumaczyć
merytorycznie dlaczego to jest dobry projekt rządu?Czy wpłynie to jakoś na jakość naszego życia?Czy tym przekopem w imię tych chorych pomysłów przepłynie kiedykolwiek jakiś statek?Może poprawi to naszą pozycję z punktu militarnego lub transportowego?Czy ty naprawdę nie widzisz co obecna władza z chorymi ambicjami Antka usiłuje zrobić?To się nazywa rusofobia owładnęła cały kraj i europę.
- 10 4
-
2016-12-14 17:14
DEBILIZM ekonomicznośrodowiskowy !! (1)
- 22 5
-
2016-12-14 17:41
Cieszy mnie
Taki komentarz,świadczy o tym,że myślisz.pozdrawiam
- 4 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.