• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Polskie pociągi mają mniej spóźnień. Poziom punktualności 91 proc.

erka
23 czerwca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (86)
Średnie opóźnienie pociągu w pierwszym kwartale to niespełna osiem minut - twierdzi Urząd Transportu Kolejowego. Średnie opóźnienie pociągu w pierwszym kwartale to niespełna osiem minut - twierdzi Urząd Transportu Kolejowego.

W I kwartale 2023 r. poziom punktualności wyniósł niemal 91 proc. dla pociągów pasażerskich oraz ponad 48 proc. dla pociągów towarowych. Łącznie przewoźnicy uruchomili blisko 572,4 tys. pociągów (ponad 466,3 tys. pasażerskich oraz blisko 106,1 tys. towarowych) - wynika z danych opublikowanych przez Urząd Transportu Kolejowego.





Jak wynika raportu UTK, w okresie od stycznia do marca 2023 r. punktualnie do stacji końcowej dojechało 90,94 proc. pociągów pasażerskich.

Ponad 90 proc. pociągów pasażerskich nie miało opóźnień



Czy zauważasz coraz większą punktualność pociągów?

Najniższy wskaźnik punktualności odnotowano w styczniu - 90,70 proc. Kolejne miesiące wyglądały już lepiej, w lutym wskaźnik wyniósł 90,96 proc., a w marcu - 91,16 proc. W porównaniu do IV kwartału 2022 r. oznacza to wzrost wskaźnika punktualności o 4,31 punktu procentowego, natomiast w przypadku analogicznego okresu ubiegłego roku wskaźnik punktualności był o niecałe 0,01 punktu procentowego niższy.

Średnie opóźnienie pociągów pasażerskich w pierwszym kwartale 2023 r. wyniosło niespełna osiem minut dla wszystkich uruchomionych pociągów. Punktualność pociągów PKP SKM wyniosła 98,11 proc., Polregio - 91,33 proc., a PKP Intercity - 74,04 proc.



Liczba pociągów pasażerskich uruchomionych przez przewoźników w I kwartale 2023 r. jest o 18,1 tys. wyższa w porównaniu z I kwartałem 2022 r. Na podstawie danych przekazanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe wśród głównych przyczyn opóźnień w I kwartale 2023 r. wskazano: wydłużony czas przejazdu, wydłużony czas wymiany pasażerskiej (lokowania podróżnych) oraz naprawa lub wymiana taboru kolejowego na skutek występujących awarii.

  • Dane o punktualności przewoźników pasażerskich w I kwartale 2023 r.
  • Dane o punktualności przewozów pasażerskich w podziale miesięcznym.

Punktualność się poprawia, ale nadal jest wiele do zrobienia



- Punktualność w I kwartale 2023 r. poprawiła się względem poprzednich miesięcy. Jednak nadal jest wiele do zrobienia, by pasażerowie mniej odczuwali skutki opóźnień. Duża część opóźnień wynika z awarii taboru, dlatego jest to obszar, który powinien być traktowany szczególnie uważnie przez przewoźników. Inne istotne przyczyny to kwestie infrastrukturalne, w tym planowanie rozkładu jazdy nieadekwatnego do przepustowości linii kolejowych. Konieczność właściwego planowania potwierdziła sytuacja z marca w obrębie Warszawskiego Węzła Kolejowego. W przypadku opóźnień kluczowa jest także rzetelna, aktualna i wiarygodna informacja dla pasażerów - komentuje dr inż. Ignacy Góra, prezes Urzędu Transportu Kolejowego.


Przewozy towarowe ze średnim opóźnieniem 630 minut.



Liczba pociągów towarowych uruchomionych w I kwartale 2023 r. wyniosła 106,1 tys. i była niższa o 5 proc. (5640 pociągów) względem I kwartału ubiegłego roku. Do stacji końcowej punktualnie dotarło 48,45 proc. pociągów towarowych. W przypadku pociągów uruchamianych wyłącznie w relacji krajowej wskaźnik ten wyniósł 50,29 proc., natomiast w przypadku pociągów międzynarodowych - 41,01 proc. W porównaniu do IV kwartału 2022 r. oznacza to wzrost wskaźnika punktualności o 4,46 punktu procentowego, natomiast w przypadku analogicznego okresu ubiegłego roku wskaźnik punktualności wzrósł o 6,4 punktu procentowego.

Najlepszy pod względem punktualności pociągów towarowych był marzec, kiedy punktualność na przybyciu wyniosła 50,26 proc. W styczniu odnotowano 46,74 proc. punktualnych przyjazdów do stacji końcowej, natomiast w lutym - 48,26 proc.. Średni czas opóźnienia wyniósł 630 minut.
erka

Miejsca

Opinie (86) 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • "Punktualność pociągów pkp skm wyniosła 98,11 proc." (1)

    Chyba ich zegarki też nie są punktualne...

    • 33 7

    • Po prostu mierzyli w Warszawie

      Tam też jest SKM i nie spóźnia się za bardzo

      • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Nie ma to jak liczyć punktualność do stacji końcowej. (2)

    Przykładowo - postoje wyrównawcze w Warszawie Wschodniej i Centralnej - tu się zgubi 5 min, tu 10., ale co z tego, że pasażer z Iławy do Warszawy Zachodniej czeka 20 min. Przecież pociąg w Krakowie będzie o czasie i cyk, można do statystyk wpisać.

    • 80 3

    • A o czasie to jest do 10 minut spoznienia, bo ten parametr mozna ustalac przeciez dowolnie.

      To tak jak w tym filmie, amisz srednio zdobywal ponad 200 punktow, ale w 15 rundach, a nie w 10, bo amisze wszystko robia poltora raza lepiej. Wedlug modelu japonskiego PKP nie osiagnelyby nawet 30% punktualnosci. Nie umiemy poprawic punktualnosci? Uznajmy, ze niepunktualne jest punktualne i problem z glowy.

      • 6 0

    • A w Krakowie 30 min niż ruszy dalej do Rzeszowa. Jeżeli wogole jeszcze pendolino robi trasę Gdynia Rzeszów bo już dawno nie jechałam bo wstrzymali

      • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    A co mnie obchodzi malejące średnie spóźnienie, gdy na trzy moje przejazdy w tym roku, dwa były mocno opóźnione? (4)

    Statystykami można "udowodnić" co się chce...

    • 71 7

    • To jest artykuł o kolei a nie o Twoim życiu

      • 5 12

    • żalisz sie na 3 spóźnienia PKP ,a w Gdańsku tramwaj ma ich co dziennie kilka czyli klkaset w roku

      • 5 2

    • To trzeba było wziąć zwrot kasy za bilet

      • 4 1

    • Plus

      Dodam do tego, że kasowanie za bilet ponad dwa razy tyle, gdzie kilka minut przed wyruszeniem online już nie można kupić jest mocnym nieporozumieniem.

      • 1 0

  • Opinia wyróżniona

    w Japoni (9)

    pociągi spóźniają się średnio o 18 sekund. Więc daleko jeszcze pkp do cywilizacji

    • 58 7

    • Kilka lat temu (2)

      Było to 5 minut w ciągu całego roku!
      Prezes na kolanach rodaków przepraszał.
      Jeżdżę dużo i 90% jest spóźnionych więc czas przestać bajki opowiadać.

      • 22 4

      • (1)

        Nie, ja też jeżdżę i widzę poprawę w porównaniu do stanu sprzed kilku lat-przeważnie pociągi są punktualnie.

        • 5 10

        • Nie, nie jeździsz.

          • 2 3

    • Zobacz, jakimi środkami dysponuje kolej w Japonii, a jakimi w Polsce. (2)

      To dwa różne światy.

      • 5 7

      • No jakimi srodkami?

        • 7 3

      • Jaro nówi że jesteśmy Japonią

        • 3 1

    • Uwielbiam wtkich frustratow na forum. Czasem jeżdżę PKP i nie narzekam. Jest git, także dajcie se spokój

      k

      • 1 4

    • Właśnie jestem w Anglii i przeżyłem szok

      Zawsze nam wymawiano, że zachód to cywilizacja i daleko nam do nich. A tutaj wszystko stare, łącznie z dworcami, które remont przechodziły chyba z 50 lat temu. Opóźnienia i odwołania pociągów to tutaj normalka, nikt się nie przejmuje tym że pociąg do Londynu opóźniony 40 minut. A teraz hit: jechałem wczoraj do Bournemouth pociągiem z Londynu i w połowie drogi na jakiejś stacji kierownik pociągu poinformował nas, że mamy kolejne opóźnienie bo nie ma maszynisty, który poprowadzi pociąg. Na szczęście po 15 minutach znaleźli.

      Także wszędzie dobrze gdzie nas nie ma

      • 1 0

    • w Japonii...

      ...ustawiają się kolejki w poprzek peronu do wejścia do pociągu, poza tym krajem to niemożliwe, więc ich wynik punktualności nie jest możliwy w Europie, ani gdzie indziej...
      Warto zauważyć że nocny czeski prywaciarz do Pragi (Regio Jet) ma najgorszy wynik w ogóle

      • 0 0

  • (2)

    No i fajnie - teraz poproszę statystykę ile średnio spóźniają się autobusy w Gdańsku, bo kiedyś wychodziłem 40min przed pracą z domu a teraz jak wyjdę i 1,5 godziny to potrafię się spóźnić, a pracodawca nie chce wierzyć.

    • 18 3

    • A i tak babsztyl dostał absolutorium!!! Sami swoi...

      Durny naród nie potrafi pogonić takiej GOSpoDYNI!!!

      • 5 6

    • Ja Ci powiem o ile się spóźnia pośpieszny z Gdyni do Gdańska i odwrotnie

      W jedną stronę potrafi 40 min z Oliwy na Sopocką, ale 20-25 min. to norma. Potem nadrobi jeszcze 30-40.

      • 0 0

  • Ciekawe jak to jest mierzone

    Zgaduję że kolejka SKM przejechała swoje 20 przystanków w zakresie 5 min rozkładowych, ale IC z Krakowa spóźnił się 5h, ale to znaczy że na 21 próbek jedna jest ze spóźnieniem, więc wynik wynosi 95% punktualności.

    • 24 2

  • PKP na zegarki na ropę

    Więc nie dziwcie się że piszą że i pociągi są punktualne coraz bardziej

    • 6 1

  • To jest kpina jakaś

    91% powodem do dumy ? obetnijcie cene o 9 % pogadamy, banda cwaniaków co się dorwała do koryta.

    • 14 4

  • Tzw. "rezerwy" w czasach jazdy są tak duże

    że praktycznie, każde opóźnienie jest możliwe do nadrobienia.
    Kiedyś wymiana lokomotywy trwała 15 minut - dziś pół godziny

    • 15 1

  • Haha XD przecież to musi być opłacony artykuł. Skostniałe PKP notuje opóźnienia nawet wtedy, kiedy skład zaczyna swoj bieg np w Gdyni.

    • 22 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Tomasz Basiński

W latach 1987 – 1990 kształcił się w sopockim Policealnym Studium Zawodowym w specjalności Oprogramowanie Maszyn Cyfrowych. W 1992 roku ukończył z wynikiem bardzo dobrym Wydział Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego na kierunku Organizacja i Zarządzanie. Brał udział w wielu specjalistycznych kursach marketingu i sprzedaży organizowanych przez renomowane instytucje. Doświadczenie w zarządzaniu zdobywał od 1992 roku. Był współorganizatorem biura Fundacji Centrum Informacji Gospodarczej przy...

Najczęściej czytane