- 1 "Uśmiechnięty" kolos w Porcie Gdynia (44 opinie)
- 2 Zużywamy coraz więcej energii (73 opinie)
- 3 Blisko 28 mln zł za 4 kluby fitness (57 opinii)
- 4 Historia o "Gdyńkongu" uderza w Port Zewnętrzny (115 opinii)
- 5 Gra Manor Lords światowym hitem (46 opinii)
- 6 Czy jesteśmy gotowi na jawność płac? (189 opinii)
Premier daje zielone światło dla połączenia Lotosu i Orlenu
"Prace są bardzo zaawansowane", "koncepcja już się krystalizuje", "połączenie jest nieuniknione" - co najmniej od kilkunastu lat w wypowiedziach polityków co rusz słyszymy podobne stwierdzenia na temat połączenia dwóch polskich koncernów paliwowych - Grupy Lotos i PKN Orlen. Ostatecznie jednak nikt tego oficjalnie nie potwierdza, a niedomówienia powodują, że coraz więcej w tej sprawie domysłów i plotek. Czy tym razem będzie podobnie, czy decyzja jednak zapadła?
- Ministrowie o tym myślą - mówi DGP "źródło zbliżone do rządu".
- Projekt przyspieszył jeszcze w końcówce prezesury Wojciecha Jasińskiego w PKN, o czym świadczy wyznaczenie cztery-pięć miesięcy temu w obu rafineriach pełnomocników w randze dyrektorów do koordynowania i przeprowadzenia procesu - twierdzi w wypowiedzi dla "Rzeczpospolitej" mecenas Filip Elżanowski, ekspert w dziedzinie energetyki, wspólnik zarządzający w kancelarii ECh&W.
Ja twierdzi "Rz", lepszej konfiguracji personalnej do fuzji nie będzie. Bo na fotelach prezesów obu paliwowych koncernów zasiadają ludzie niepowiązani z regionem - czyli z Gdańskiem i Płockiem.
- W gdańskiej rafinerii jest to Marcin Jastrzębski (uważany za człowieka Piotra Naimskiego, pełnomocnika rządu ds. krytycznej infrastruktury energetycznej), a w płockiej - od początku tego tygodnia - Daniel Obajtek, wcześniej prezes Energi, który dał się poznać jako człowiek do zadań specjalnych, rozbijający - w jego mniemaniu - toksyczne układy lokalne - twierdzą informatorzy "Rz".
Także cytowany przez PAP wiceminister energii Grzegorz Tobiszowski, odnosząc się do doniesień prasowych przyznał, że "jest coś na rzeczy".
Lotos i Orlen prowadzą analizy
Nie udało nam się potwierdzić istnienia zespołów roboczych w Lotosie i Orlenie, czy wyznaczenia koordynatorów do spraw połączenia obydwu koncernów.
- Jeśli takie osoby istnieją w strukturze obydwu koncernów, to muszą prowadzić te działania całkowicie nieoficjalnie. Oficjalne powołanie na takie stanowiska osób, czy stworzenie całych zespołów odpowiedzialnych za koordynowanie połączenia w spółkach publicznych, jakimi są Orlen i Lotos, powoduje obowiązek poinformowania o tym fakcie rynku i wysłania odpowiedniego komunikatu na giełdę - dowiadujemy się nieoficjalnie ze źródeł zbliżonych do zarządu Lotosu.
W Lotosie prowadzone są natomiast obecnie analizy zatrudnienia, zarobków, czy sytuacji rynkowej oraz ewentualnych zmian na rynku. Prowadzi je spółka zewnętrzna.
Gdański koncern nie ujawnia, czy te prace mają związek z bieżącą działalnością spółki, czy też z planami konsolidacyjnymi.
Kaczyński chciał wzmocnienia Lotosu
Jak udało nam się dowiedzieć, bardziej konkretne pomysły dotyczące połączenia Lotosu i Orlenu pojawiły się za rządów Dawida Jackiewicza (PiS) w nieistniejącym już Ministerstwie Skarbu. Symulacje dotyczące zachowania rynku po ewentualnej fuzji prowadzono w tym samym resorcie jeszcze wcześniej, kiedy jego szefem był Włodzimierz Karpiński (PO).
Tak naprawdę jedyna koncepcja połączenia przedstawiona została w 2007 roku przez rząd Jarosława Kaczyńskiego. Stwierdził on wówczas, że w kilka miesięcy może dojść do połączenia dwóch polskich spółek paliwowych: PKN Orlen i Grupy Lotos. Dodał też, że wiodącą spółką może być Grupa Lotos.
- To jest zabieg z dziedziny bezpieczeństwa energetycznego, a nie czysto biznesowy. Dzisiaj wszystko wskazuje na to, że dużo efektywniejsze z punktu widzenia właśnie tego celu będzie uznanie za firmę prowadzącą Lotosu. To jest paradoksalne, bo ona jest mniejsza, ale tak to wygląda - mówił wówczas premier Kaczyński.
Zapewnienia Jarosława Kaczyńskiego miały miejsce pod koniec września 2007 roku. Na nich cała sprawa się zakończyła, ponieważ już 5 listopada 2007 premier podał swój gabinet do dymisji.
Morawieckiemu marzą się światowe championy
Dlaczego przejęcie Orlenu przez Lotos byłoby korzystniejsze z punktu widzenia polityków PiS? Grupa Lotos jest pod pełną kontrolą Skarbu Państwa. Ma on w niej ponad 53 proc. udziałów. W Orlenie Skarb Państwa ma niecałe 30 proc. Bardziej bezpiecznym rozwiązaniem byłoby więc, gdyby to gdańska spółka przejmowała płocką, a nie odwrotnie. Co jednocześnie doprowadziłoby do odzyskania przez państwo kontroli nad Orlenem.
Takie rozwiązanie ma popierać też premier Mateusz Morawiecki.
- Chcemy, żeby Polska była wielka. Polska jest częścią Zachodu, a jeśli tak, musi mieć globalne aspiracje i nie bać się konkurencji, nie bać się współpracy. Stąd jednym z głównych celów rządu będzie wykreowanie Polski jako jednego z globalnych championów - stwierdził premier Morawiecki podczas swojego exposé w grudniu 2017 roku.
I takimi czempionami mają być skonsolidowane państwowe koncerny. Nie tylko Lotos i Orlen. Premier powrócił niedawno do tematu konsolidacji w branży energetycznej i chce stworzenia dwóch, w miejsce czterech, obecnie funkcjonujących na rynku grup energetycznych. Oznacza to połączenie Energi z Polską Grupą Energetyczną i Tauronu z Eneą.
Połączenie szansą na wygrane wybory
Jak twierdzą nieoficjalnie przedstawiciele PiS, konsolidacja państwowych koncernów może być częścią przygotowań do wyborów samorządowych w 2018 roku i parlamentarnych w 2019 roku.
- Jeśli Lotos naprawdę przejmie Orlen, a dodatkowo siedzibą nowego paliwowego giganta zostanie Gdańsk, to partia Jarosława Kaczyńskiego po raz pierwszy wygra wybory na Pomorzu. Opozycji trudno będzie to "przeskoczyć" - twierdzi nasz rozmówca zbliżony do władz PiS.
Jak wynika z wyliczeń "Rzeczpospolitej", po ewentualnym połączeniu gdańskiego i płockiego koncernu powstałby podmiot o rocznych przychodach przekraczających 120 mld zł. Jest więc o co walczyć.
Miejsca
Opinie (359) 6 zablokowanych
-
2018-02-11 12:34
To Skandal (2)
Co pisowcy robią na pomorzu nikt tu nie lubi i trzeba powiedzieć o tym głośno i wyrazni tak samo pis z Morawieckim na czele zachwalało Vistal tak ich chwalił że Vistal to zrobił czego nie dokonał to słowa fałszu PiS i Morawieckiego Vistal ogłosił upadłość banki zamkneły kran dla Vistala minister jeszcze wtedy finansów Morawiecki obecnie Premier odwrócił kota ogonem głowa w piach jak struś i teraz jak Vistal już leci w drobny mak to nie widać reakcji rządu i to samo będzie z takim rozwiązaniem jak Lotos się połączy z Orlenem jak coś będzie nie tak Lotos traci kolosalne pieniądze a aferzyści PiSu będą szukali rozwiązań przypominamy jeszcze raz za czasów tego rządu obecnie PiS padł Polski Przemysł Zbrojeniowy obiecano pomoc Osobą Niepełnosprawnym teraz 500+ się zabiera obiecano Pomoc 500+ dla Seniorów nic z tego nie Będzie Obiecano Ratowanie Górnictwa i Rekompesaty dla Górnictwa nie ma Obiecano Pomoc Stoczniom Nie ma więc pytanie jest jedno zanim upadnie też Polskie Rolnictwo co jeszcze będzię Fałszerstwem Obietnic PiS
I Pisowskiej Propagandy kłamstwa- 13 7
-
2018-02-11 21:49
Skandalem jest twój denny wpis typowy ciemnogród pełowski (1)
- 0 4
-
2018-02-12 10:30
Pozyjemy zobaczymy, ekonomi nie oszukasz chyba, że dodruk co nie ma nic wspolnego z ekonomią lub pożyczki ale to pytanie od kogo. Gierek też rozdawał na lewo i prawo i Państwo poszło z torbami.
- 0 0
-
2018-02-10 16:10
Już rozpoczęto łączenie Lotosu z Orlenem. (4)
Lokomotywy dla Lotosu otrzymał Orlen. Po połączeniu i tak będą w Lotosie ;)
Znajoma z Lotosu powiedziała mi że teraz rozpoczęto proces wartosciowania stanowisk. Czyli oceniaja jakie pracownik ma obowiazki i ile wypracowuje zysku dla Lotos. I na tej podstawie opracuja nowa tabele płac w Lotosie. Wszystko po to aby obniżyć stawki zwykłym pracownikom a podwyższyć kierownictwu, prezesom. Po obnizeniu stawek ludzie sami sie zwolnią !!! Pis ich nie zwolni, sami się zwolnia. A przy tak małej liczebności pracowników konieczne będzie połączenie z Orlenem aby tam gdzie brakuje pracowników , przenosić między rafineriami.
Oj nie dobrze dzieje sie w Lotosie. Wystarczy popatrzeć na ogłoszenia ( kariera e Lotosie) Non stop poszukiwani pracownicy , bo tak duża jest rotacja, oraz tyle osób odchodzi z tej firmy. To już nie najlepszy pracodawca w Pomorskim.- 47 7
-
2018-02-12 09:57
Mylisz się. (1)
Jak chcesz wiedzieć to dużo osób pracuje w lotosie część starszych część młodszych i ci starsi odchodzą na emerytury stąd ogłoszenia.
wiem bo sam pracuje w lotosie i jest to najlepsza firma w jakiej kiedykolwiek przyszło mi pracować. Także jak nie wiesz to nie pisz bzdur i nie krytykuj lotosu.
tyle w temacie.- 0 2
-
2018-02-12 10:15
JA to skrót od Jastrzębski ?
Panie prezesie po co te nerwy? Wiemy dobrze, że tylko "dobrej zmianie" dobrez sie pracuje w Lotosie. Reszta pracowników ma mieszane uczucia.- 2 0
-
2018-02-10 16:37
Od paru ładnych lat (1)
Lotos to dobry pracodawca dla rodzin prezesów i innych pociotków, reszta leci na cieniutkich pensyjkach ciesząc się ze pracuje w lotosie, smutne to strasznie
- 11 5
-
2018-02-10 18:50
A ty wierzysz, że w Orlenie jest inaczej?
- 8 0
-
2018-02-12 07:30
Zarobki
Co z pracami?
- 1 0
-
2018-02-11 19:39
Ach ci ebani debilel (2)
Bronią tego PiSu a zdechną właśnie przez niego ^^
- 3 1
-
2018-02-11 21:51
psychiatryk dzisiaj pozwolił ci bredzić w necie ? (1)
- 0 2
-
2018-02-11 22:37
wywal@c ci kozaczki internetowy?
- 1 0
-
2018-02-11 19:34
No i wiadomo skąd hajs na 500+ (2)
Tak, tak, z podatków przyjaciele ;)
- 2 1
-
2018-02-11 21:50
a rodzinka też z tobą w psychiatryku ? (1)
- 0 2
-
2018-02-11 22:36
A wpit0l chcesz?
- 1 0
-
2018-02-11 22:25
typowe działanie putinowskiej rosji
połączyć przedsiebiorstwa państwowe i obsadzić swoimi-ciagnąc ile sie da ..do końca.
- 4 1
-
2018-02-11 13:16
super (2)
Tylko moloch wytrzyma konkurencję.
- 2 7
-
2018-02-11 13:28
i przywali odpowiednie ceny na paliwa dla suwerena (1)
- 6 1
-
2018-02-11 21:56
tak im złodzieje 3 srypy nagadali a ta ciemnota pełowska już to łyknęła
- 1 0
-
2018-02-11 10:04
Gdańsk zostanie wyzwolony z łap pełowskich !!! (2)
- 6 14
-
2018-02-11 11:07
debil od jaworskiego na dyżurze (1)
na mszy już byłeś gamoniu
proboszczowi dobrze zrobiłeś?- 5 2
-
2018-02-11 21:54
nic ci stworku podnóżkowy złodziei pełowskich już nie pomoże
- 0 0
-
2018-02-11 21:43
dno (1)
.....rozloza cala gospodarke
- 3 2
-
2018-02-11 21:48
Gospodarka prężnie się rozwija w Polsce od 2 lat i 3 miesięcy
Nareszcie silna niepodległa Polska
- 0 3
-
2018-02-10 15:03
nie lepiej sprzedać? kapitał niemiecki byłby zainteresowany. (16)
- 72 244
-
2018-02-10 22:24
Nie. Lepiej dać Obajtkowi (1)
Czy innemu "doświadczonemu" w zarządzaniu gminą.
- 8 4
-
2018-02-11 21:40
Lepszy niż Nowak
Minister od wszystkiego
- 1 1
-
2018-02-10 22:05
Rudy by sprzedał (3)
- 8 9
-
2018-02-11 11:16
rudy czyli maliniak kaczyniak bez brata? (1)
- 2 1
-
2018-02-11 21:39
Rudy jest Donek
Kaczyński jest siwy
- 1 0
-
2018-02-11 09:10
ale nie sprzedał, a fuzję zablokował
te personalne wycieczki to na bazie przekazu z nowogrodzkiej?
dzisiaj niedziela, dzień świąteczny, to weźcie sobie putinowskie trolle na wstrzymania!- 3 2
-
2018-02-10 15:10
(3)
Tak jak górnictwem.
- 16 1
-
2018-02-10 22:06
Stocznie PO zlikwidowało (2)
Niemcy im kazali to Kundle tak szczekały jak im Makrela POzwalala
- 7 13
-
2018-02-10 23:40
Tłuk tłuk jak nic tłuk
- 6 1
-
2018-02-10 22:25
Debil
Stocznie PRYWATNE są jedną z najlepiej prosperujących branż w Gdańsku.
- 13 5
-
2018-02-10 15:09
Pewnie że lepiej bo pisuary i tak wszystko spie*rzą! (3)
Będzie jak z polityką zagraniczną Rządu czyli wstyd,później upadek a na końcu szukanie frajera któremu można to będzie wrzucić na plecy żeby zrzucić odpowiedzialność!
- 29 34
-
2018-02-10 21:27
Nie śpisz jeszcze PO -wski baranie ?? (1)
Wszystko byś oddal hitlerowcom jak w 1939 roku
- 7 13
-
2018-02-10 23:37
Ty kolo.....weź tabletkę
- 7 4
-
2018-02-10 15:24
to ile stacji benzynowych zniknie? przecież czasem orlen stoi obok lotosu.
- 21 5
-
2018-02-10 20:31
Niemcy by kupili a następnie sprzedali ruskom
tak jak swoj przemysl paliwowy sprzedają ruskom
- 11 7
-
2018-02-10 18:11
teraz to zdecydowanie
nie zagłosuje na PIS
- 11 14
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.