stat

Prezenty w biznesie - sprawdzone czy niekonwencjonalne?

Niezależnie od tego co dostaniemy w prezencie, powinniśmy ładnie za niego podziękować.
Niezależnie od tego co dostaniemy w prezencie, powinniśmy ładnie za niego podziękować. fot. 123rf.com/profile_khosrork

Grudzień to czas prezentów, nie tylko tych leżących pod świątecznym drzewkiem, ale też biznesowych, wysyłanych przez firmy swoim najlepszym klientom oraz współpracownikom. Większość z nich trafiła już do trójmiejskich biur. Na jakie podarunki postawiły w tym roku firmy oraz jak się wyróżnić, nie popełniając jednocześnie nietaktu?



Prezenty biznesowe możemy podzielić na konwencjonalne i te, które wyłamują się ze schematu. Pierwsze z nich są sprawdzone i bezpieczne, jednak szybko wyrzuca się je z pamięci. Drugie niosą ze sobą ryzyko, że obdarowany wcale nie poczuje się wyróżniony, lecz zniesmaczony, co wpłynie na wizerunek firmy w jego oczach.

- Z naszego doświadczenia wynika, że są dwie strategie wysyłania prezentów w okresie świątecznym. Jedna zamyka się w słowach "wyślijmy cokolwiek", druga zakłada staranny wybór upominku. Druga opcja pozwala zapamiętać nadawcę, buduje w dodatku wizerunek firmy dbającej o szczegóły i traktującej każdego klienta wyjątkowo - mówi Daniel TrzaskośBrandscope, firmy wspierającej budowanie wizerunku pracodawców.

Prezenty konwencjonalne



Do zestawu konwencjonalnych prezentów należą niewątpliwie: kartki świąteczne, wina, słodycze, kosze prezentowe, zestawy kaw i herbat oraz kalendarze. Eksperci przypominają jednak, że nawet jeśli decydujemy się na wybór jednego ze "sprawdzonych" podarków, powinniśmy dużą uwagę przyłożyć do jego prezentacji:

Jaki jest najlepszy podarunek biznesowy?

butelka dobrego alkoholu

42%

słodycze lub kosz podarunkowy

19%

kalendarze, notatniki, pendrivy, powerbanki

21%

książka

3%

oryginalnie złożone życzenia

3%

coś innego, nietypowego

12%
- Znamy przykłady wysyłania personalizowanych kalendarzy książkowych z wytłoczonym nazwiskiem odbiorcy, częste są kosze z ekskluzywną żywnością i winem czy książki, które można dopasować do zainteresowania odbiorcy - mówi Daniel Trzaskoś
- Najlepsze prezenty to te, które są spersonalizowane, o co oczywiście trudno w przypadku dużej firmy z wieloma klientami. Wbrew pozorom wybór nie ogranicza się jednak do kubków czy koszulek z nadrukami - przypomina Magdalena Chałupka, Neuron.
Konwencjonalnym prezentem może wydawać się też książka, jednak w tym przypadku duże znaczenie ma też wybrany przez darczyńcę tytuł. Jeden z naszych rozmówców z rozbawieniem wspomina, że któregoś roku otrzymał egzemplarz "Opowieści Wigilijnej". Warto przypomnieć, że głównym bohaterem książki jest skąpiec. Starannie dobrana książka, może jednak wywołać dobre wrażenie.

- Od ubiegłego roku naszym kluczowym klientom wręczamy na Święta książki. Do każdego staramy się podejść indywidualnie, przeważnie wpisując się tematyką w charakter prowadzonej przez niego działalności, ale czasami bardziej kierując uwagę w stronę osoby lub osób, z którymi bezpośrednio współpracujemy. Na liście wręczonych pozycji znalazły się już m.in. takie tytuły, jak "Kto zabrał mój ser" (Spencer Jonson), "The culture map" (Erin Meyer), "Zasłuchany mózg" (Levitin Daniel J.) czy "Senso Twórczość" (Joanna Heidtman, Piotr Piasecki) - mówi Marcin Uske, właściciel agencji PR Around Brand Consulting.

Nietypowe prezenty



Funkcją oryginalnego, niekonwencjonalnego prezentu jest zapisanie się w pamięci obdarowanego i pozostawienie po sobie dobrego wrażenia. Czasem to właśnie wrażenie staje się ważniejsze niż sam podarunek.

- Jedna z firm, którą wspieraliśmy w komunikacji wysłała do kilku swoich klientów aktora z białą brodą w czerwonym płaszczu, który rozdawał drobne upominki. Taką akcję jeszcze długo wspominano w dobrych słowach - mówi Daniel Trzaskoś.
Przebrani za Mikołaja czy elfa kolędnicy to pomysł, który kilkukrotnie pojawiał się we wspomnieniach osób związanych z biznesem. Zazwyczaj wywoływali oni pozytywne wrażenie. Firma Neuron udowadnia, że prezentem może być też... brak prezentu.

- Świetnym wyborem jest przeżycie, czyli prezent, który nie tylko sprawia radość, lecz także zapewnia trwałe wspomnienia. Cenione są szczególnie prezenty wyrabiane ręcznie, pieczołowicie przygotowywane ciastka, pierniczki etc. Inny rodzaj dobrego prezentu, to prezent użyteczny (po prostu praktyczny) lub z "wartością dodaną" - np. zaproszenie do wspólnych działań charytatywnych lub brak prezentu z informacją, że pieniądze za niego zostały przekazane na cele charytatywne - mówi Magdalena Chałupka.
Co jeszcze zaliczyć można do listy nietypowych prezentów?

- Każdy z prezentów dobieramy indywidualnie do branży, przykładowo dla najemców biurowców proponowaliśmy dmuchany leżak, a dla managerów IT kości decyzyjne. Za tym idzie stosowna narracja życzeń - mówi Joanna StaniszewskaYou'll.
- W tym roku w Neuronie postawiliśmy na zaślepki na kamerę z hasłem "Mów śmiało" i ciasteczka. Natomiast kilka lat temu, naszym klientom wysłaliśmy na święta ręcznie zrobione kartki "uspokajające" z choinką wykonaną z folii bąbelkowej. Spersonalizowany prezent daje tyle samo radości temu kto daje i temu, kto dostaje. Nie musi być drogi, żeby był zapamiętany - mówi Magdalena Chałupka.
Butelka dobrego wina jest jednym z najczęściej wybieranych prezentów.
Butelka dobrego wina jest jednym z najczęściej wybieranych prezentów. fot. serezni
Firma Sii postawiła w tym roku na kalendarze ze zdjęciami swoich pracowników. Ciekawe realizacje ma też na koncie trójmiejska firma Projekt PR

- Rokrocznie staramy się, aby nasze prezenty, które przekazujemy klientom, były kreatywnie związane ze świątecznym czasem. Stąd w naszych realizacjach nie ma z szablonu koszy słodyczy, ale są za to upominki zindywidualizowane i przygotowywane handmade przez nas lub przez małe firmy designerskie. Chcemy także, aby wyprzedzały trendy, a nie były standardową kalką w świątecznym opakowaniu - mówi Marta Szadowiak, Projekt PR.

Firma obdarowała swoich klientów m.in. specjalnie uwarzonym dla nich piwem z dedykowaną etykietą, zimowymi skarpetami, ręcznie pieczonymi pierniczkami oraz ręcznie robionymi ozdobami choinkowymi i notatnikami ze zindywidualizowaną okładką.

Firmy zajmujące się branżą kulinarną często decydują się na prezenty, które nadają się do spożycia, np. tort bezowo-malinowy czy koszyk pełen regionalnych wiktuałów (np. wędzona ryba, swojska kiełbasa, zakwas buraczany).

Wśród nietypowych prezentów otrzymanych od innych firm znalazły się też: designerskie bombki, talerze i filiżanki.

Co wypada, a czego nie?



Dagmara Łuczka, ekspert Etykiety Biznesu certyfikowany przez Międzynarodową Akademię Etykiety i Protokołu w Londynie, przytacza zasady, którymi powinniśmy kierować się wybierając biznesowe prezenty.

- Prezent nie powinien być "reklamówką", a zatem unikajmy wręczania podarunków z widocznym logotypem naszej firmy. Jeśli decydujemy się na zamieszczenie logo, powinno być ono subtelne i praktycznie niezauważalne. Ponadto rodzaj prezentu uzależniamy od stopnia zażyłości. Unikajmy jednak prezentów zbyt osobistych. Pamiętajmy też, że wartość prezentu dostosowujmy do okoliczności. Nie dawajmy prezentów zbyt drogich, bo mogą one spowodować zakłopotanie, chęć rewanżu lub spotkamy się z odmową przyjęcia takiego podarunku. Wiele firm wprowadza limity, które uniemożliwiają pracownikom przyjęcie kosztownych prezentów, warto mieć do na uwadze przygotowując podarunek - mówi Dagmara Łuczka
Jako przykłady bezpiecznych prezentów, ekspertka wymienia takie, które nawiązują do miejsca, z którego pochodzi osoba wręczająca prezent. Jeśli podarunek trafi do osoby reprezentującej inną kulturę od naszej, warto by prezent nawiązywał do kultury i tradycji naszego kraju. Regionalne smakołyki również uznawane są za podarunki bezpieczne. Z umiarem natomiast należy podchodzić do ilości darowanego produktu.

- Za prezenty bezpieczne uznaje się też podarunki praktyczne czyli takie, które można wykorzystać: jak eleganckie przybory do pisania czy skórzane etui. Nie można jednak powiedzieć, że są to bardzo wyszukane podarunki. Bezpieczne jest też podarowanie butelki dobrego wina czy innego szlachetnego trunku - mówi Dagmara Łuczka.
Prezentami ryzykownymi są te służące jako element wystroju wnętrz jak np. obrazy, rzeźby czy lampy oraz kosmetyki i podarunki zapachowe. Należy uważać też na kwiaty.

- W przypadku kwiatów należy pamiętać o tym, że w biznesie, w przeciwieństwie do etykiety towarzyskiej, możemy je wręczyć mężczyźnie w każdym wieku. Prywatnie jest to prezent zarezerwowany głównie dla pań oraz panów w podeszłym wieku. Kwiaty zawsze wręczamy odwinięte i pączkami do góry. Unikajmy też nieparzystej liczby kwiatów i kwiatów suszonych. Dobrze jest też wiedzieć co oznaczają wręczane kwiaty i choć może mieć to już, w dzisiejszych czasach, coraz mniejsze znaczenie to dla niektórych osób "mowa kwiatów" jest wciąż bardzo wymowna - mówi Dagmara Łuczka.
Ekspertka przypomina też o tym, że zgodnie z zasadami dobrego wychowania, z każdego prezentu powinniśmy się ucieszyć i podziękować za niego. W polskiej tradycji, prezenty otwieramy tuż po jego otrzymaniu. Jeśli z jakiś przyczyn nie zrobiliśmy tego i nie mieliśmy okazji podziękować za niego osobiście, powinniśmy zrobić to telefonicznie lub w innej, dogodnej formie.

Dodaj zdjęcie do artykułu

Opinie (43)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

Klikając "wyślij", akceptujesz regulamin dodawania opinii.
zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Moim zdaniem

Najczęściej czytane