stat

Neutrony i sztuczny pies w służbie fiskusa

Celem projekt C-BORD (effective Container Inspection at BORDer control points) jest budowa urządzeń do inspekcji dużych ładunków na przejściach granicznych, bazujących na najnowszych technologiach.

Technologie z wykorzystaniem promieniowania RTG, promieniowania neutronowego, zjawiska fotorozszczepienia, nowoczesnych bramek radiometrycznych oraz tzw. "sztucznego psa" to część projektu naukowo-badawczego, do udziału w którym zaproszono administrację celno-skarbową z Pomorza. Część z nich już działa, inne są jeszcze w fazie testów.



C-BORD to pierwszy projekt naukowo-badawczy, do udziału w którym zaproszono administracje celno-skarbowe, których przedstawiciele są docelowymi użytkownikami końcowymi projektowanych technologii. Miały one za zadanie ustalić wspólnie wymagania, jakie tego typu urządzenia powinny spełniać, aby kontrola celno-skarbowa była bardziej wydajna i mniej dokuczliwa dla podmiotów obrotu kontenerowego i jednocześnie bezpieczna dla użytkowników oraz środowiska.

Na terenie DCT w Gdańsku testowane są technologie C-Bord w warunkach morskiego przejścia granicznego. Do testowanych technologii należy technologia RTG, nowoczesna bramka radiometryczna czy "sztuczny pies". To urządzenie, którego celem jest badanie powietrza w kontenerze i analiza lotnych cząsteczek na potrzeby identyfikacji potencjalnych materiałów niebezpiecznych (materiały wybuchowe) oraz narkotyków, wyrobów tytoniowych, a także istot żywych.

Technologie te w kwietniu 2018 roku testowane były już w Roszke - na lądowym przejściu granicznym Węgier i Serbii. Po zakończeniu testów w Gdańsku urządzenia przeniesione zostaną do portu w Rotterdamie, gdzie dodatkowo testowane będą jeszcze dwie kolejne technologie C-Bord: przemieszczalny system neutronowy i fotorozszczepienie.

System neutronowy bazuje na użyciu wiązki cząstek - neutronów emitowanych z generatora neutronów, które wchodzą do szczelnie zamkniętego kontenera i wzbudzają umieszczone w kontenerze materiały (atomy tychże materiałów), które emitują promieniowanie gamma rejestrowane przez detektor znajdujący się w urządzeniu. Natomiast bazuje na naświetlaniu specjalnego materiału jądrowego wysokoenergetycznymi fotonami o energii co najmniej 6 MeV. Dzięki tej technologii istnieje możliwość wykrycia nielegalnego przewozu materiałów jądrowych w kontenerach.

Opinie (18) 1 zablokowana

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Moim zdaniem

Ludzie biznesu

Wojciech Czajko

W 1978 r. uzyskał tytuł magistra inżyniera na Wydziale Samochodów i Maszyn Politechniki...