• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Promy dla PŻM. Nie tylko stępka, w Gdańsku są całe bloki kadłuba

Wioletta Kakowska-Mehring
11 sierpnia 2023, godz. 13:30 
Opinie (220)
  • Blok transportowany jest do GSR na barce.
  • Blok, czyli część kadłuba budowanego promu.
  • Blok, czyli część kadłuba budowanego promu.
  • Blok transportowany jest na barce.
  • Blok, czyli część kadłuba budowanego promu.

Nawet nie minął rok od pierwszego cięcia blach, a już kończy się scalanie kadłuba. Gdańskie stocznie budują promy dla polskich armatorów - PŻM i PŻB. Promy są produkowane i montowane przez Gdańską Stocznię Remontowa, ale z wielu sekcji i bloków powstających przy udziale różnych firm podwykonawczych z Trójmiasta.



Kontrakt na budowę promów podpisano w listopadzie 2021 roku. Statki zamówiła spółka Polskie Promy, której udziałowcami są Skarb Państwa i Polska Żegluga Morska. W ramach umowy Gdańska Stocznia Remontowa wybuduje trzy promy, z których dwa będą pływać w barwach Unity Line, spółki zależnej PŻM, a jeden będzie dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Częścią umowy jest list intencyjny, zawierający opcję budowy czwartego promu. Kwoty kontraktu nie podano.

Każdy prom będzie składał się z sześciu bloków kadłuba i siedmiu bloków nadbudówki, które zostaną zbudowane z 265 osobnych sekcji. Jeden kadłub będzie ważył 11 tysięcy ton.


Jednym z podwykonawców biorących udział w projekcie jest Montex Shipyard. Jeden z gotowych bloków zakład właśnie przekazał GSR, o czym powiadomił nas czytelnik w Raporcie z Trójmiasta.

Projekt koncepcyjny, dokumentację projektową promów i wykonawczą przygotowało biuro Remontowa Marine Design and Consulting z grupy Remontowa Holding.


Budowa pierwszego z promów rozpoczęła się w październiku ubiegłego roku. Dziś jest na etapie budowy sekcji oraz scalania gotowych bloków w segmenty. Jednostka ma zostać oddana do użytku na przełomie 2024/25 roku. Budowa drugiej jednostki rozpoczęła się w marcu tego roku.


Kontrakt realizowany przez GSR to nowa odsłona projektu budowy promów dla polskich armatorów - program "Batory". W projekt zaangażowana była Morska Stocznia Remontowa Gryfia. 23 czerwca 2017 na pochylni Wulkan w Szczecińskim Parku Przemysłowym rozpoczęła się budowa. Niestety, zaczęło się i skończyło na położeniu stępki. Projekt porzucono. Dopiero po pięciu latach powrócono do budowy promów dla polskich armatorów. Tym razem zadanie powierzono Gdańskiej Stoczni Remontowa. Wielu ekspertów twierdzi, że tak trzeba było zrobić już w 2017 roku.


W nowej odsłonie projektu statki zamówiła spółka Polskie Promy, a głównym odbiorcą jest Polska Żegluga Morska, czyli jeden z państwowych armatorów. Drugi, czyli Polska Żegluga Bałtycka, która miała być beneficjentem nieudanego programu "Batory", w ramach nowego programu ma czarterować jeden z promów budowanych w Gdańsku.

Równocześnie we włoskiej stoczni Visentini powstaje kolejny prom dla PŻB. Ma on być czarterowany od włoskiego armatora z opcją wykupu. Chodzi o jednostkę, która ma - jak to określił sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Marek Gróbarczyk - "wypełnić lukę inwestycyjną" do czasu budowy nowych promów. Statek ma być gotowy dopiero... w 2024 roku. Przypomnijmy, że pierwszy prom z GSR ma być gotowy niewiele później, czyli na przełomie 2024/25 roku.


Jakie promy powstają w Gdańsku?

Każdy z promów będzie miał 195,6 m długości i 32,2 m szerokości. Długość linii ładunkowej to 4100 m, a prędkość maksymalna wyniesie 19 węzłów. Promem będzie mogło podróżować 400 pasażerów, załoga będzie liczyła 50 osób. Promy będą napędzane czterema silnikami LNG typu dual-fuel ze wspomaganiem bateryjnym, zasilanymi skroplonym gazem ziemnym oraz paliwem typu diesel używanym do inicjacji zapłonu. Zamiast konwencjonalnych śrub napędowych, każdy prom będzie wyposażony w dwa pędniki azymutalne na rufie oraz dwa stery strumieniowe na dziobie, co usprawni manewrowanie w portach. Napęd LNG, który będzie zastosowany na nowych promach, ograniczy emisję CO2 o około jedną czwartą wobec stosowanych obecnie rozwiązań w podobnych jednostkach. 

Miejsca

Opinie (220) ponad 20 zablokowanych

  • Oby tylko promy zmieściły się w Wielkim Kaczym Rowie (8)

    I mogły zawijać do Tolkmicka czy Fromborka

    • 28 47

    • przekop

      Fantasmagoria.

      • 7 12

    • Zmieszczą się jak kaczor donald z grupy webera przestanie blokować. (2)

      • 11 8

      • Ale to grupa kacznera jest odpowiedzialna za tor wodny... a ten jest na kajaki

        • 4 4

      • Røw blokuje?

        • 0 0

    • mogą je przeciągać po szynach, jak na kanale Elbląskim

      • 7 2

    • (1)

      Tam z trudem kajaki pływają!

      • 3 7

      • A po co wypływać kajakiem z zalewu na Bałtyk? Ani to przyjemne ani bezpieczne.

        • 3 0

    • Kaczy rów to ma stara chyba twoja?

      • 1 0

  • No jo, niby super że budowane są statki, tylko pytanie czy PŻG i PŻM uruchomią w związku z tym połączenia morskie i oceaniczne? (11)

    Przydało by się, żeby polskie miasta portowe leżące nad brzegiem Bałtyku, rzeczywiście korzystały ze swojego położenia i faktycznie wykorzystywały porty morskie.
    Polska ma ogromny potencjał by móc korzystać z transportu morskiego i rzecznego, jednak puki co. to ogranicza się to wyłącznie do wyłudzania przez samorządy unijnych środków na budowę pętli żuławskich, tramwajów wodnych przy czym jak wybudowano mariny i uruchomiono linie przewozowe tak równie szybko je zwinięto.
    Beznadziejnie to wygląda.
    Może czas się upomnieć o to wszystko?

    • 20 6

    • Słabo czytasz czerwone paski z TVP (2)

      Przekop Mierzei uczyni z Polski potęgę morską, rzuci Rosję na kolana, a Elbląg będzie Rotterdamem wschodu, port w Hamburgu upadnie...

      • 8 11

      • Tylko TVP, a nie szczujnia resortowych WSI 24

        • 2 2

      • od Emblonga to ty się odczep

        • 0 0

    • Promem połączenie oceaniczne? WTF??

      • 9 1

    • Niestety grupa Webera nie jest entuzjastą tych projektów. (3)

      • 7 4

      • Grupa kacznera potrzebowala 8 lat a we Wloszech juz koncza prom pinokio

        • 6 6

      • Dlatego tak Lubaszenko i Putin chcą wygranej Peło (1)

        • 2 1

        • Putin się cis=eszy, że polska ma PiS - nikt tak do tej pory skutecznie nie rozbił wszystkiego w tym kraju....

          • 1 1

    • Marzenia

      Jaki potencjał mają porty zawalone węglem dookoła? To są głównie porty towarowe więc oceaniczne rejsy turystyczne do USA czy Ameryki Południowej ze względu na czas trwania rejsu są nieopłacalne, a pływanie turystyczne przez 3 miesiące po wodach na naszej szerokości geograficznej i zmiennej pogodzie wokół Bałtyku jest mało przyjemne i bez sensu. Ile mamy tych zaniedbanych rzek? Dwie i nie są uregulowane więc miejscami relatywnie płytkie bez infrastruktury portowej po drodze.

      • 1 4

    • PżM ma połączenia morskie i oceaniczne!!!

      A PŻB jest tylko firmą która obsługuje połączenia promowe na Bałtyku z trzech miast Gdańsk, Świnoujście i Kołobrzeg ( tu tylko rejsy wycieczkowe na Bornholm) PŻM jeśli chodzi o połączenia promowe obsługuje je też tylko na Bałtyku z Świnoujścia ale oprócz tego jest bardzo dużym armatorem między innymi masowców , chemikaliowców łącznie mają 61 statków....

      • 4 0

    • Uruchomienie będzie jeżeli tylko nie daje Boże Ryży niemiecki namiestnik dojdzie do władzy

      • 2 0

  • Wyglada to na kontynuacje tego promu juz konczonego ze Szczecina. (3)

    Długość linii ładunkowej to 4100 m - co to?

    • 4 19

    • Ile samochodów się zmieści na pokładzie liczone w metrach.

      • 4 1

    • Będzie 45 pokładów po 100 metrów każdy

      Ma to być najwyższy statek na świecie, nie dłuższy niż 100 metrów
      Tak aby przepłynął przez Wielki Rów na Mierzei

      • 4 12

    • stępka gdzieś pewnie w Radomiu na odcinku 2000m

      • 1 8

  • PO co (4)

    nam promy jak Niemcy mają ???

    • 41 28

    • powiedz zdanie a zobacze prawde o Tobie

      Szkoda że Twój podpis odzwierciedla prawdę o Tobie

      • 10 10

    • No maja... i to od dawna maja nowoczesniejsze promy od PZB (2)

      PiSopata

      • 6 8

      • Niech Niemcy oddadzą co ukradli w Polsce w czasie II Wojny Światowej, to... (1)

        PŻB będzie miała nowocześniejsze...

        • 7 4

        • Promy z II Wojny Światowej, nowoczesniejsze?

          Może ruski cos oddadzą... a moment
          Oni nie muszą

          • 3 5

  • Oto właśnie cała wolska PIS - propaganda, stępki, złote młoteczki a potem nic... (10)

    Dopiero po latach zaczyna się kompletnie inna stępkę, na innej pochylni, w innej stoczni i w innym mieście

    I tak dobrze że nie poza granicami Polski

    PIS to rak toczący ten kraj, trzeba go jak najszybciej usunąć

    • 39 41

    • Weź tabletki i idź spać (2)

      • 22 7

      • te ruska onuca - w Polsce jest teraz wczesne popołudnie (1)

        u was w Rosji, to zależy od strefy czasowej, ale może być już wieczór

        • 10 8

        • Nie może być onucą ruską skoro jest po stronie Polski. Myśl logiczne pajacu.

          • 3 1

    • A wiecie że za PIS obecnie przewozy promowe się kurczą - tymi polskimi liniami (4)

      Niedawno był artykuł o połączeniach ze Świnoujścia - Polacy tracą, Niemcy zyskują...



      Oto całe misterium męki PISowskiej

      • 6 17

      • och pisowska zmiana w akcji (2)

        • 5 11

        • bo już przenieśli ten wpis o problemach linii promowych (1)

          bo przecież nie może być tak, by kół w oczy, należy go schować gdzieś w innym wątku

          • 3 5

          • Kłuł w oczy, a nie kół!
            Co za pajac, i nieuk.

            • 2 2

      • Tak sie kurcza

        Że muszą budować kolejne promy.... spoko

        • 4 1

    • Co ci nie pasuje czlowieku ?

      Budujemy własne promy w Polskiej stoczni. Ty byś wolał zapewne żeby to były promy niemieckie z hamburga? Albo żeby wcale nic nie budowali to wtedy byłbyś zadowolony ?? Pracuje w gsr i na prawdę wiele ludzi i firm z zewnątrz jest w ten projekt zangazowanych. Pieniądze zostają u nas. Tak to powinno wyglądać zawsze. Lewactwo niestety tego nie rozumie i to jest smutne.

      • 8 2

    • Zgadza się, nikt nie chciał współpracować z PiStoczną Szczecin, gdzi enic nie było - żadnego zaplecza do takiej budowy itp.

      • 0 0

  • PŻM i PŻB trzeba sprywatyzować czyli sprzedać Niemcom, dopiero wtedy będą ekologiczne. (6)

    Grupa Webera.

    • 35 26

    • A nie ruskim i Arabom jak PiS, Lotos? (3)

      Grupa Kacznera aka Kartel Zoliborski

      • 10 6

      • Lotos ma się lepiej niż kiedykolwiek z Orlenem. (2)

        Dobrze, że grupa webera i ich rosyjscy partnerzy nie zdążyli sprzedać Lotosu do ruskiego lukoilu....Polacy w ostatniej chwili obalili platforme okupacyjną uf.

        • 8 10

        • i oddali się pod okupacje pisu

          • 6 6

        • Sprzedali ruskim przez słupa MOL

          • 7 5

    • Oj Maciuś nie kwicz

      Wylot z Orlen Press będzie bolał ale ktoś Cię zatrudni

      • 1 1

    • Obcy musi zrobić porządek !

      Bardzo dobry pomysł. Pozbyć się tej skorumpowanej do granic możliwości patologii. Pseudo armator ! Oddać nawet za funt kłaków. Zbędny balast jak te wszystkie "prywatno"-państwowe stocznie. Rak gospodarczy ! Tylko kto chciałby to kupić ? A ile popisowskich złodzieji tam podatników okradło ! Masakra . Setki milionów na pewno jak nie miliardy strat Q

      • 0 2

  • Wszystkie mieszkania powstające w "Młodym Mieście" (9)

    A tak naprawdę na terenach postoczniowych i dzielnicy o nazwie "Robotnicza" to są mieszkania narażone na chałas, pyły i substancje lotne lecące ze strony Stoczni tak więc jak by Deweloper nie nazwał tego osiedla trzeba o tym wiedzieć.

    • 44 12

    • oraz narazone na slownik ortograficzny (2)

      pięknego umysłu komentatorskiego sajgona.

      • 18 4

      • zróbcie chałas! (1)

        • 9 1

        • Zrupmy!

          .

          • 9 0

    • (1)

      I co z tego, przecież tam i tak same chatki k0pulatki na wynajem dla cudzoziemców

      • 7 3

      • zazdrościsz komuś możliwości kopulacji?

        • 3 8

    • taki urok

      • 0 3

    • Hałas

      Idealny przykład twojej wiedzy

      • 1 1

    • Spoko, napisze się list i się zamknie tę hałasująca i dymiącą stocznie.

      • 5 0

    • Tylko czekac

      Jak sloiki zaczną marudzić na te zakłady... to jest absurdalne.

      • 8 1

  • Pokazuejecie najmniesza sekcje na rsb

    A w remontowej ciekawszy widok scalonych zadokowanych 3 sekcji

    • 28 4

  • (9)

    A hejterzy z PO na tym portalu wyśmiewali się z tego pierwszego cięcia blach. Czasami idzie trudno, bo właśnie to po, psl, sld rozjechały walcem wszystkie stocznie w Polsce pomagając przy tym stoczniom niemieckim. Teraz jest trudna droga do odbudowy całej gałęzi stoczniowej, ale powoli rusza. Promy, średnie okręty wojenne, i inne małe jednostki pozwolą na zwiększenie dalszych zamówień. Tak jest w gospodarce rynkowej, że zleceniodawcy muszą najpierw zobaczyć efekty wcześnych produkcji firmy do której złożą zamówienia, i wtedy nabiorą zaufania. Teraz Polska zyskuje dzięki odbudowie i mocnej modernizacji wojska, i infrastruktury drogowej. Jednak nie odbywa się to bez problemów i błędów, ale to trudne zadanie dla ZP, bo Niemcy i Rosja przeszkadzają w UE. Tusk jest przegrany.

    • 44 41

    • (2)

      a tak naprawdę to co chcesz powiedzieć? Przecież tamta stępka poszła na złom a promy budują stocznie z Gdańska, które podobno upadły. Tak jest w gospodarce rynkowej że każde przedsięwzięcie musi mieć sens a nie tylko służyć propagandzie. Cytuję: "Niemcy i Rosja przeszkadzają w UE". Rosja jest w UE? A Niemcy nie mają nic innego do roboty jak tylko przeżywać fobie nawiedzonego prezesa. Weź spróbuj pomyślecv

      • 10 12

      • Tak Rosja jest w UE za pośrednictwem swoich agentów typu Scholtz, Tusk, Merkel, Weber, i innych drani. Poza tym europarlamentarzyści w tym z Polski głosują przeciw Polsce i Polakom, donoszą na Polskę, błagając wręcz obcych o nałożenie kar.

        • 10 10

      • Jakie stocznie z Gdanska ktore upadly

        Piszesz bzdury żeby tylko pisać i siać dezinformację. Nawet nie masz pojęcia że istnieje dobrze prosperującą stocznia GSR która jest polska i daje ludziom na prawdę dużo miejsc pracy.

        • 5 2

    • Państwowa stocznia nie dała rady, (2)

      Kończy prywatna. I dlatego prywatyzacja ma sens. To co państwowe znaczy niczyje. Jedynie tłuste koty z zarządu i rady nadzorczej zarabiają krocie. Spójrzcie na gryfie, nauta, EPG, stocznia wojenna, grupa przemysłowa Baltic. Funkcjonują wyłącznie dzieki kroplówkom z państwa. Spójrzcie na remontową, CRIS, spolki działające na terenie dawnej stoczni Gdynia - wszyskto działa na pełnych obrotach i zarabia!

      • 14 9

      • (1)

        To nie jest typowa prywatna, ponieważ majątek tej spółki wywodzi się z państwowej stoczni, bo gdyby nie ten majątek to prywatna nie udzdźwignęłaby kosztów budowy infrastruktury stoczniowej, czyli by nigdy nie powstała.

        • 11 5

        • bredzisz!,w latach 90ych tak zwane 13ki stoczniowcy na utrzymanie oddali i po swiecie rozjechali sie ,,menegery"w poszukiwaniu kontraktow.

          • 2 1

    • Bo Peło to partia zewnętrzna

      • 3 3

    • wieczna stepka jak lezala tak lezy,rocznice sie odbywaja,a ,,hej"terzy z PO pisali ze, jak Remontowa zacznie to i skonczy!.teraz krytycy z PZPPiS pisza,,blok nie kompletny,brak rur"rury montuje rurownia.

      • 2 3

    • niedostosowane czołgi bez amunicji ...brawo. macierewicz i rozwałka wojska - też brawo... nawet konie się ze śmiechu w

      stadninie w Janowie podusiły, jak je przejął PiS.... A infrastruktra to niestety powstała za LSD i PO mój drogi...

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Jan Zarębski

Działalność gospodarczą rozpoczął już na początku lat 80. Stworzył firmy takie jak Lonzę i Natę, które od lat 90. należą do głównych producentów napojów bezalkoholowych w Polsce. Związane z nim przedsiębiorstwa zajmują się również m.in. wytwarzaniem maszyn i oprzyrządowanie do produkcji opakowań. Kieruje Gdańskim Związkiem Pracodawców, działa też w Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan.

Najczęściej czytane