• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przeładunek ropy ze złoża B8 na Bałtyku

erka
26 stycznia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
  • Ropa wydobyta ze złoża B8 i magazynowana w tankowcu Apatyth została przepompowana na statek armatora norweskiego Songa Jade.
  • Ropa wydobyta ze złoża B8 i magazynowana w tankowcu Apatyth została przepompowana na statek armatora norweskiego Songa Jade.
  • Ropa wydobyta ze złoża B8 i magazynowana w tankowcu Apatyth została przepompowana na statek armatora norweskiego Songa Jade.
  • Ropa wydobyta ze złoża B8 i magazynowana w tankowcu Apatyth została przepompowana na statek armatora norweskiego Songa Jade.
  • Ropa wydobyta ze złoża B8 i magazynowana w tankowcu Apatyth została przepompowana na statek armatora norweskiego Songa Jade.

Na bałtyckim złożu B8 - należącym do Grupy Lotos - odbyła się 70. i pierwsza w tym roku operacja przeładunku ropy na morzu pomiędzy zbiornikowcami, zwana operacją STS (ship to ship). W ciągu 16 godzin przepompowano prawie 19 tys. m sześc. surowca.



Ropa wydobyta ze złoża B8 i magazynowana w tankowcu Apatyth została przepompowana na statek armatora norweskiego Songa Jade, którym popłynęła do Naftoportu na rozładunek do zbiorników Grupy Lotos. W operacji wzięły udział cztery statki - wspomniane dwa zbiornikowce, statek ahts Bazalt, który stabilizował tankowce i trzymał je na holu, oraz statek asystujący Kambr, który również zapewniał osłonę przeciwrozlewową.

Operacje STS wykonuje się w Lotos Petrobaltic od 2014 r. Wcześniej każde odpięcie tankowca po jego napełnieniu, a następnie transport ropy do portu wiązały się ze wstrzymaniem produkcji na złożu prawie na dwie doby. Przeładunek "ship to ship" nie tylko nie wstrzymuje wydobycia. Unika się dzięki niemu także spadku wydajności i trudnego procesu ponownego rozruchu złoża.

Operacje STS wymagają dobrych warunków pogodowych, o co szczególnie trudno w okresie jesienno-zimowym ze względu na często występujące silne wiatry, a także sztormy. W czasie takiego przeładunku prędkość wiatru nie może przekraczać 10 m/sek., a wysokość fali dwa metry, zaś widzialność musi wynosić co najmniej 1 milę morską.
erka

Miejsca

Opinie (55) 4 zablokowane

  • Jaki jest wynik finansowy wydobycia na złożu B8? (3)

    Propozycja śledztwa dziennikarskiego jak w temacie. Jaki jest koszt inwestycji i jakie zyski?

    • 49 10

    • Powiedz, które to ze śledztw dziennikarskich zakończyło się prokuratorem

      Te od Zatoki Sztuki? A może te Sekielskiego? Latkowskiego o Gdańsku, tez nie?! O popatrz, no kto by pomyślał.

      • 19 2

    • same straty, a kasa z zamowien jest wyprowadzana . Ot sztuka biznesu, inaczj ART B. (1)

      teraz juz wiesz skad tyle ludzie maja pieniedzy w tym kraju

      • 16 0

      • No wlasnie, bo te pieniadzy powinny isc na MOPS.

        • 3 7

  • Jakiś czas temu świadczyliśmy usługi dla Lotos Petrobaltic i przebywaliśmy na holowniku Bazalt było wesoło, się działo oj joj joj

    • 12 23

  • Ciekawi mnie szczelność takiego połączenia (14)

    Bo ja jak wlewam benzynę do auta to zawsze coś mi skapnie . Ciekawe jakiej wielkości plama ropy lśni w około tych statków?

    • 20 44

    • 3 na 4

      • 4 1

    • zadna plama kolego :)a jezeli cokolwiek skapnie to przy tej ilosci wody wkolo takiej plamy nie ma w 10 sek. (4)

      • 6 2

      • Co dowiódł Exxon Valdez (1)

        • 3 4

        • nie masz pojęcia o czym piszesz

          • 2 1

      • (1)

        akurat każda kropla paliwa tworzy plamę na kilka metrów kwadratowych.

        Rozlanie 10l paliwa da kolorową plamę o wielkości kilku hektarów

        • 1 5

        • to surowa ropa głąbie poczytaj co to znaczy

          • 2 1

    • jak sobie pozwalasz na rozlewanie pieniędzy dookoła to twoja sprawa. mi tam nic nie kapie

      • 10 0

    • Jak Ci kapie to idź do lekarza.

      Przy okazji sprawdzi, czy Ci kartofle nie wypadają.

      • 11 0

    • Ludwik

      Od czego jest , jest skuteczny "Papuga" nie wykryje

      • 3 0

    • STS to normalny przeładunek (2)

      STS to normalnie stosowany przeładunek ropy pomiędzy tankowcami i tego typu przeładunki stosuje się od lat. Uczestniczyłem w ich wykonywaniu wiele razy i nigdy nie doszło do tzw. "wylewki". Procedury są bardzo restrykcyjne i żeby dostać pozwolenie na tego typu przeładunek potrzeba spełnić masę warunków bezpieczeństwa jak i lokalnych wymogów. Tego typu operacja jest tak samo bezpieczna/niebaezpieczna jak każda inna gdy dochodzi do uchybień i odejdzie się od standardów.

      Dla jednych to kosmos dla innych codzienność. Myslicie , że jak wykonywane są dostawy do portów gdzie nie zezwala się na wpłynięcie VLCC ? Tą robotę wykonują mniejsze tankowce itd.

      • 7 0

      • No i kilkadziesiąt kanistrów Ludwika na każdym statku (1)

        Sprawdź ile Ludwika zuzywe petro i wiadomo ile rozlewają ropy.

        • 0 0

        • Raczej Ekoluxu Ludwika już się dawno nie używa .

          • 0 0

    • STS to normalny przeładunek

      STS to normalnie stosowany przeładunek ropy pomiędzy tankowcami i tego typu przeładunki stosuje się od lat. Uczestniczyłem w ich wykonywaniu wiele razy i nigdy nie doszło do tzw. "wylewki". Procedury są bardzo restrykcyjne i żeby dostać pozwolenie na tego typu przeładunek potrzeba spełnić masę warunków bezpieczeństwa jak i lokalnych wymogów. Tego typu operacja jest tak samo bezpieczna/niebaezpieczna jak każda inna gdy dochodzi do uchybień i odejdzie się od standardów.

      Szczelność połączenia sprawdza się wykonując próbę ciśnieniową. Do tego sprawdza się awaryjne zatrzymanie pomp. Manifold przeładunkowy znajduje się na pokładzie. Pod nim jest wanna o pojemności kilku m3. Podczas całej operacji przy manifoldzie stoi marynarz wachtowy i zgłasza wszelkie i jakiekolwiek nieprawidłowości jak również ma prawo a nawet obowiązek do zatrzymania pomp podczas przecieku itd itp.

      • 6 0

    • Trzeba być niezłym i**otą lub nie douczonym by takie bzdury pisać . Każdy waż ma zabezpieczenie przeciw rozlewowi po dopięciu zamyka się zawór w wężu nie ma wycieku .

      • 0 0

  • Co jest w tym dziwnego i sensacyjnego???????????

    • 28 3

  • Sprawdzać wszystkie kutry (1)

    spółki państwowe z trojmiasta, ktore mają swoje kutry. balangi na pokladach, tania ropa do passata, kombinatorstwo, wypisywanie obecnosci jak sie siedzi w domu itp.. z naszych podatkow ;)

    • 20 23

    • i matke wozi z tyłu.

      Kutry rybackie to tylko w Gdyni, za bardzo się rozpędziłeś z tym trójmiastem.

      • 3 1

  • to powszechna światowa praktyka (1)

    nasi kapitanowie znają temat z własnej światowej praktyki, ale nie wszystko mogą mówić

    • 20 5

    • No... to bardzo tajemnicze operacje ....

      Tylko prezes i wesoly antek wie

      • 3 0

  • heheeh i zarobieni (1)

    nie wochodzi sie do portu , ksztow mniej ;D a takie operacje robi siena calym swiecie wiec dobrze ze i my zaczelismy

    • 14 1

    • Zaczęliśmy? My to robimy od wielu lat

      • 1 0

  • Rosjanie pewnie się temu bacznie przyglądają.

    A jeśli dalej będziemy im przeszkadzać w budowie NS, to na pewno trzeba się będzie liczyć z jakimiś "działaniami prewencyjnymi", ewentualnie z "przypadkową kolizją" z niezidentyfikowanym okrętem podwodnym.

    • 8 11

  • Biedne morze Bałtyckie

    • 6 8

  • Ach ta ropa...

    Kolejny przeładunek, a co z ludzmi których tak chętnie zatrudniali a po koniec roku okazało się, że jednak zbędni. Dobrze, że Gumbas ma co do gara wsadzić. Kolesiostwo to norma w tej firmie.

    • 19 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Leszek Pankiewicz

Od 2011 prezes zarządu Solwit SA. Aktywnie uczestniczył w rozwoju projektów inwestycyjnych w...

Najczęściej czytane