• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przeładunek ropy ze złoża B8 na Bałtyku

erka
26 stycznia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
  • Ropa wydobyta ze złoża B8 i magazynowana w tankowcu Apatyth została przepompowana na statek armatora norweskiego Songa Jade.
  • Ropa wydobyta ze złoża B8 i magazynowana w tankowcu Apatyth została przepompowana na statek armatora norweskiego Songa Jade.
  • Ropa wydobyta ze złoża B8 i magazynowana w tankowcu Apatyth została przepompowana na statek armatora norweskiego Songa Jade.
  • Ropa wydobyta ze złoża B8 i magazynowana w tankowcu Apatyth została przepompowana na statek armatora norweskiego Songa Jade.
  • Ropa wydobyta ze złoża B8 i magazynowana w tankowcu Apatyth została przepompowana na statek armatora norweskiego Songa Jade.

Na bałtyckim złożu B8 - należącym do Grupy Lotos - odbyła się 70. i pierwsza w tym roku operacja przeładunku ropy na morzu pomiędzy zbiornikowcami, zwana operacją STS (ship to ship). W ciągu 16 godzin przepompowano prawie 19 tys. m sześc. surowca.



Ropa wydobyta ze złoża B8 i magazynowana w tankowcu Apatyth została przepompowana na statek armatora norweskiego Songa Jade, którym popłynęła do Naftoportu na rozładunek do zbiorników Grupy Lotos. W operacji wzięły udział cztery statki - wspomniane dwa zbiornikowce, statek ahts Bazalt, który stabilizował tankowce i trzymał je na holu, oraz statek asystujący Kambr, który również zapewniał osłonę przeciwrozlewową.

Operacje STS wykonuje się w Lotos Petrobaltic od 2014 r. Wcześniej każde odpięcie tankowca po jego napełnieniu, a następnie transport ropy do portu wiązały się ze wstrzymaniem produkcji na złożu prawie na dwie doby. Przeładunek "ship to ship" nie tylko nie wstrzymuje wydobycia. Unika się dzięki niemu także spadku wydajności i trudnego procesu ponownego rozruchu złoża.

Operacje STS wymagają dobrych warunków pogodowych, o co szczególnie trudno w okresie jesienno-zimowym ze względu na często występujące silne wiatry, a także sztormy. W czasie takiego przeładunku prędkość wiatru nie może przekraczać 10 m/sek., a wysokość fali dwa metry, zaś widzialność musi wynosić co najmniej 1 milę morską.
erka

Miejsca

Opinie (55) 4 zablokowane

  • 70 przeładunków po 120 tys Bbls w 7 lat.... (5)

    Czyli jakieś 100 tys. baryłek miesięcznie....
    Dużo to to nie jest.... ciekawe jakie mają koszty w przeliczeniu na baryłkę - 15/20 USD?

    • 4 0

    • Oplaca sie (3)

      Na B8 jest stała umowa na odbiór ropy po ponad 60$. Opłaca się ;)

      • 1 1

      • Sympatyk PB

        Break ceny ropy dla tego złoża był 70usd/bb...po tylu latach zagospodarowania nie maja najmniejszych szans ... generują stratę ... oczywiście w raportach odcinają capex i pokazują pseudo zysk...to złoże na siebie nie zarobi biorąc pod uwagę zasoby do wydobycia

        • 0 0

      • Zastanawiam dię jakie są koszty stałe....

        ....przy 105 kBd mamy ok 25 usd/b.
        Tyle że to deep water.

        • 0 0

      • Ten hedż już się kończy.

        • 0 0

    • Ale ten no... prestiż narodu!

      • 1 1

  • Ciekawi mnie szczelność takiego połączenia (14)

    Bo ja jak wlewam benzynę do auta to zawsze coś mi skapnie . Ciekawe jakiej wielkości plama ropy lśni w około tych statków?

    • 20 44

    • STS to normalny przeładunek (2)

      STS to normalnie stosowany przeładunek ropy pomiędzy tankowcami i tego typu przeładunki stosuje się od lat. Uczestniczyłem w ich wykonywaniu wiele razy i nigdy nie doszło do tzw. "wylewki". Procedury są bardzo restrykcyjne i żeby dostać pozwolenie na tego typu przeładunek potrzeba spełnić masę warunków bezpieczeństwa jak i lokalnych wymogów. Tego typu operacja jest tak samo bezpieczna/niebaezpieczna jak każda inna gdy dochodzi do uchybień i odejdzie się od standardów.

      Dla jednych to kosmos dla innych codzienność. Myslicie , że jak wykonywane są dostawy do portów gdzie nie zezwala się na wpłynięcie VLCC ? Tą robotę wykonują mniejsze tankowce itd.

      • 7 0

      • No i kilkadziesiąt kanistrów Ludwika na każdym statku (1)

        Sprawdź ile Ludwika zuzywe petro i wiadomo ile rozlewają ropy.

        • 0 0

        • Raczej Ekoluxu Ludwika już się dawno nie używa .

          • 0 0

    • Trzeba być niezłym i**otą lub nie douczonym by takie bzdury pisać . Każdy waż ma zabezpieczenie przeciw rozlewowi po dopięciu zamyka się zawór w wężu nie ma wycieku .

      • 0 0

    • zadna plama kolego :)a jezeli cokolwiek skapnie to przy tej ilosci wody wkolo takiej plamy nie ma w 10 sek. (4)

      • 6 2

      • Co dowiódł Exxon Valdez (1)

        • 3 4

        • nie masz pojęcia o czym piszesz

          • 2 1

      • (1)

        akurat każda kropla paliwa tworzy plamę na kilka metrów kwadratowych.

        Rozlanie 10l paliwa da kolorową plamę o wielkości kilku hektarów

        • 1 5

        • to surowa ropa głąbie poczytaj co to znaczy

          • 2 1

    • STS to normalny przeładunek

      STS to normalnie stosowany przeładunek ropy pomiędzy tankowcami i tego typu przeładunki stosuje się od lat. Uczestniczyłem w ich wykonywaniu wiele razy i nigdy nie doszło do tzw. "wylewki". Procedury są bardzo restrykcyjne i żeby dostać pozwolenie na tego typu przeładunek potrzeba spełnić masę warunków bezpieczeństwa jak i lokalnych wymogów. Tego typu operacja jest tak samo bezpieczna/niebaezpieczna jak każda inna gdy dochodzi do uchybień i odejdzie się od standardów.

      Szczelność połączenia sprawdza się wykonując próbę ciśnieniową. Do tego sprawdza się awaryjne zatrzymanie pomp. Manifold przeładunkowy znajduje się na pokładzie. Pod nim jest wanna o pojemności kilku m3. Podczas całej operacji przy manifoldzie stoi marynarz wachtowy i zgłasza wszelkie i jakiekolwiek nieprawidłowości jak również ma prawo a nawet obowiązek do zatrzymania pomp podczas przecieku itd itp.

      • 6 0

    • Ludwik

      Od czego jest , jest skuteczny "Papuga" nie wykryje

      • 3 0

    • Jak Ci kapie to idź do lekarza.

      Przy okazji sprawdzi, czy Ci kartofle nie wypadają.

      • 11 0

    • jak sobie pozwalasz na rozlewanie pieniędzy dookoła to twoja sprawa. mi tam nic nie kapie

      • 10 0

    • 3 na 4

      • 4 1

  • To nadal nie zmienia faktu że Filip źle gotuję!

    I niesmaczne.

    • 0 0

  • Co to niby za wyczyn

    Samoloty w powietrzu sie tankuje a statki chuba normala spr

    • 1 0

  • (1)

    kiedys w stoczni widzialem dwa duze kutry dalmoru z pokrzywionymi burtami to byl efekt o tym mowili w telewizji,ze kutry aby zdac zlowione ryby nie musi wchodzic do portu odbior odbywa sie na morzu ale o tym wadza przemilczala

    • 4 1

    • Ja tez ja tez... kutry widzialem.

      • 2 0

  • Ostatnie miesiące Aurory we flocie

    • 1 0

  • heheeh i zarobieni (1)

    nie wochodzi sie do portu , ksztow mniej ;D a takie operacje robi siena calym swiecie wiec dobrze ze i my zaczelismy

    • 14 1

    • Zaczęliśmy? My to robimy od wielu lat

      • 1 0

  • Heh

    Bazalt trzymał stabilizację tankowców..chyba one tego bazalta stabilizowały..we flotę trzeba inwestować ludzie a nie jeździć na pseudo AHTSach..samo to niedługo utonie zresztą

    • 6 0

  • Songa Jade (2)

    Tak mu sie spieszyło ze uderzył w stanowisko "0" w nafotoporcie. Pewnie wina Pilotów ale poszło na kapitana.

    • 2 1

    • Poczytaj sobie w ilu miejscach na swiecie (1)

      Pilot ma conn, jak jest na burcie...

      Wtedy dostaniesz odpowiedź na swoje pytanie

      • 2 0

      • 1

        • 2 0

  • rownie wyjatkowa operacja jak tankowanie auta na stacji,robiono to od czasu gdy wynaleziono tankowce ktore towarzyszac flocie pozwalaly jej dluzej przebywac na morzu/oceanie.

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Monika Płocke

Banking Technology, Head of Change and Technology Capabilities w Nordea Bank AB. Absolwentka Wydziału Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki Politechniki Gdańskiej, studiów MBA oraz licznych programów w Harvard Business School i London Business School. Karierę zawodową rozpoczęła w 1993 r. w AT&T Bell Labs (dziś Lucent Technologies) jako projektant systemów informatycznych. Od 1995 r. pracowała w firmie PROKOM jako koordynator projektów. Od 1.01.2014 r. do 31.10.2015 r. była Prezesem...

Najczęściej czytane