• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przygotowania do sprzedaży Lotosu. Spółki z Grupy pod młotek

Robert Kiewlicz
12 marca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Zarządu Lotosu wydał decyzję dotyczącą zmian wymaganych do przejęcia przez spółki przez PKN Orlen. Zarządu Lotosu wydał decyzję dotyczącą zmian wymaganych do przejęcia przez spółki przez PKN Orlen.

Zarząd Lotosu przyjął kierunkową akceptację działań wewnątrzorganizacyjnych. Oznacza to przygotowania do spełnienia środków zaradczych zatwierdzonych przez Komisję Europejską w lipcu 2020 r. To warunek niezbędny do przeprowadzenia fuzji z PKN Orlen. W najbliższym czasie sprzedane mogą zostać aktywa spółek Grupy Lotos.



Co sądzisz o sprzedaży Lotosu Orlenowi?

- W celu zapobieżenia wystąpieniu negatywnych skutków planowanej koncentracji dla konkurencji na rynkach prowadzonej działalności, Komisja Europejska wydała zgodę warunkową na koncentrację, to znaczy zgodę uzależnioną od realizacji środków zaradczych, które obejmują zobowiązania o charakterze strukturalnym oraz behawioralnym, odnoszące się do struktury oraz polityki przedsiębiorstw uczestniczących w koncentracji - czytamy w komunikacie Grupy Lotos. - W celu realizacji środków zaradczych powinny zostać zawarte umowy warunkowe zbycia określonych aktywów i spółek z grupy kapitałowej spółki.

Zbycie aktywów i spółek Lotosu



Zbycie aktywów i spółek nastąpi pod warunkiem, że umowy oraz nabywcy zostaną zaakceptowani przez Komisję Europejską oraz dojdzie do przejęcia przez PKN Orlen - bezpośrednio lub pośrednio - kontroli kapitałowej nad Grupą Lotos.

Realizacja środków zaradczych w obszarze produkcji i sprzedaży hurtowej paliw wymaga m.in.:

  • wydzielenia aktywów rafineryjnych ze struktury Grupy Lotos i wniesienia ich do spółki celowej - podmiotu prawnego dla aktywów rafineryjnych - zależnego w 100 proc. od spółki;
  • zawarcia umowy sprzedaży 30 proc. udziałów w spółce celowej wraz z umową joint venture oraz kluczowymi umowami towarzyszącymi. Realizacja obydwu wyżej wymienionych działań wymaga szeregu zgód korporacyjnych, w tym zgód Walnego Zgromadzenia Spółki.

Reorganizacja w Grupie Lotos



Wdrożenie ustalonego modelu realizacji środków zaradczych wymaga podjęcia przez Lotos szeregu działań reorganizacyjnych przed ostateczną decyzją dotyczącą przejęcia kontroli nad spółką przez PKN Orlen obejmujących m. in.:

  • wydzielenie zorganizowanej części przedsiębiorstwa Grupy Lotos składającej się z aktywów rafineryjnych i wniesienie jej aportem do Lotos Asfalt Sp. z.o.o. (której jedynym wspólnikiem jest Lotos)
  • transfer udziałów w spółce Lotos Biopaliwa ze spółki Lotos Terminale do Lotos SA
  • transfer udziałów w spółce Lotos Infrastruktura do spółki Lotos Terminale;
  • transfer aktywów logistycznych spółki Lotos Infrastruktura do spółki Lotos Terminale.

Środki zaradcze zatwierdzone przez Komisję Europejską

  • zbycie 30 proc. udziałów w rafinerii Lotos wraz z towarzyszącym dużym pakietem praw zarządczych, co da nabywcy prawo do blisko połowy produkcji rafinerii w zakresie ropy naftowej i benzyny, a jednocześnie zapewni dostęp do istotnej infrastruktury magazynowania i infrastruktury logistycznej;
  • zbycie dziewięciu składów paliw na rzecz niezależnego operatora logistyki oraz budowa nowego terminalu importowego paliwa do silników odrzutowych w Szczecinie, który - po ukończeniu budowy - zostałby przekazany temu operatorowi;
  • uwolnienie większości mocy zarezerwowanych przez Lotos w niezależnych magazynach, w tym pojemności zarezerwowanej na największym w Polsce terminalu przywozu paliwa drogą morską;
  • zbycie 389 stacji detalicznych w Polsce, stanowiących około 80 proc. sieci Lotos, oraz zaopatrywanie tych stacji w paliwa silnikowe;
  • sprzedaż wynoszącego 50 proc. udziału Lotosu w spółce joint venture zajmującej się obrotem paliwem do silników odrzutowych, którą posiada on razem z BP, dalsze prowadzenie dostaw dla tej spółki oraz udzielenie tej spółce dostępu do magazynów w dwóch portach lotniczych w Polsce;
  • udostępnienie konkurentom w Czechach rocznie do 80 tys. ton paliwa do silników odrzutowych w drodze otwartej procedury przetargowej;
  • zbycie dwóch zakładów produkcyjnych bitumu w Polsce oraz dostarczenie nabywcy rocznie do 500 tys. ton bitumu/pozostałości ciężkich.

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (320) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Mirek (4)

    Teraz już wiadomo dlaczego tak atakują Prezesów Lotosu i Orlenu. wszystko jasne .

    • 10 38

    • Sami z pisu sa na gorze

      • 0 0

    • Bo to zlodzieje i oszusci. Wiadomo to od poczatku, nie od teraz.

      • 0 0

    • Niebac PiS +++++ +++

      • 6 0

    • Jakby pisali nieprawdę to by do sądu z GW poszli.

      • 5 0

  • Piotrek (3)

    Najbardziej płaczą ludzie Olechnowicza ! To już nie wróci. Tylko wspomnienia dobrobytu zostaną.

    • 13 62

    • a ludzie obajtka zbieraja na nastepny palac

      • 0 0

    • (1)

      Przecież tam już sami z Pisowskim rodowodem.

      • 8 1

      • HMM

        oj zdziwlbys się kolego. Miłosierdzie dobrej zmiany nie zna granic.

        • 1 4

  • Gdańsk (2)

    Ojjjjj jaki jęk jaki skowyt oj boli. I dobrze niech ktoś zrobi porządek z tymi od Cara Olechnowicza. To nie koniec to przyszłość.

    • 15 68

    • A 6 prezes lotosu ile wzial kazdy z pis

      • 0 0

    • Przyszlosc konczy sie tam-gdzie zaczyna sie Pis.

      • 13 1

  • i dobtrze najdroższe paliwa w regionie... (3)

    teraz możecie mnie minusować mimo, że nie lubię pisiorów

    • 12 48

    • I bedzie jeszcze drozej po fuzji patrz energa

      • 0 0

    • wszystkie paliwa w regionie są z lotosu (1)

      nawet te "zagraniczne" kiedyś shell tylko swoje wysokooktanowe sprowadzał, już dawno nie, nie opłaca się, łatwiej kupić na miejscu od lotosu. tak samo jak lotos i inni kupują od Orlenu na południu. tak działa biznes.

      • 5 2

      • nieprawda

        Polska sprowadza dużo gotowych paliw przez terminale w Gdyni i Gdańsku

        • 0 1

  • Opinia wyróżniona

    Jestem z Lotosu (10)

    Ludzie My mamy już dość tej nagonki podważania kompetencji ośmieszania i hejterskich opinii Nie jesteśmy przeciw przedstawianiu faktów., ale mamy prawo nie godzić się na kłamstwa. Te kłamstwa obrażają tez nas tutaj pracujących. Nie wszyscy są za i nie wszyscy przeciw. Nikt nam nie broni wyrażać swojego zdania, ale bez względu na poglądy nie podoba nam się ten hejt jaki się leje na lotos i jego ludzi.

    • 70 14

    • Ty wytrzeźwiej.

      Gdzie widzisz heit na Lotos?

      • 0 0

    • Własne zdanie?

      Możesz wypowiedzieć własne zdanie w lotosie o tej pseudo fuzji?
      Jakoś nie widzę na lotostradzie zaniepokojenia poza wpisami związkowców. Cenzura postów i wypowiedzi nie pozwala na negatywne opinie lub nikt nie chce się wypowiadać by nie narazić kierownictwu.
      Taka prawda o lotosie.

      • 0 0

    • ja

      pomylilo Ci sie , to nie jest hejt na Lotos i jego ludzi , to opinie na to co z Lotosem robia decydenci

      • 3 0

    • A ja jestem z całej polski

      Jak to bulu mowil

      • 1 0

    • Hejt na Lotos? Raczej na zgodzenie się na warunki sprzedawnictwa przez Orlen, czyli Obajtki, Sasiny i inne izolowane od społeczeństwa przez ZOMO Kaczory.

      • 25 2

    • Brawo !

      • 0 3

    • No właśnie

      Nikt nic nie wie ale zabrać głos trzeba.

      • 4 2

    • Brawo

      Podpisuje się pod ty komentarzem !

      • 4 6

    • Mania

      Tu nie chodzi o dobro Lotosu. Tu chodzi zebu napluć podeptać i przysłużyć się tym, którzy oblepili Lotos za czasów Pana Pawła O dalej zwanego Carem.

      • 7 21

    • TAK

      W punkt !

      • 8 5

  • Opinia wyróżniona

    Prywatyzacja Lotosu i oddanie 80% stacji zagranicznemu kapitałowi/krajowi (1)

    Po nabyciu przez Orlen jako firma z mniejszym udziałem Skarbu Państwa pozostałości Lotosu stają się w większości prywatne, choć będą kierowane przez oligarchę związanym z PiSem.
    Jeżeli stacje Lotosu zostaną oddane węgierskiemu MOLowi, to też większościowo prywatna firma.

    • 65 6

    • Stacje to pikuś

      Prawdziwym zagrożeniem jest struktura własnościowa Orlenu gdzie państwo ma TYLKO 27% udziałów i TYLKO dlatego że reszta jest rozdrobnioną ma cokolwiek do powiedzenia.
      Dla państwa wygląda to tak że oddajemy w pełni kontrolowana spółkę firmie gdzie w każdej chwili głos państwa może być g..no wart.
      Stacje..... No cóż wybudujesz nowe w rok ale bazy paliwowej już nie. To bazy są odpowiedzialne za sprzedaż. Możesz omijać 1 stację ale i tak wszystkie wokół są zaopatrywane z bazy. Komu zatem dasz zarobić? Tak czy siak nie polskiemu przedsiębiorcy.
      Czyz takiego zachowania PIS nie nazywał drenowaniem polskiej gospodarki? A mówimy tu o dziedzinie strategicznej, z której każdy korzysta

      • 0 0

  • PISiory zapamiętamy , jesteście tacy sami POprzednicy , pokażemy w następnych wyborach !!!

    • 0 0

  • (4)

    Jakość trzeba załatać dziurę budżetowa, na którą składa się:
    Państwo socjalne, tarcza antykryzysowa, środki na walkę z covid,
    co zamyka się, według różnych szacunków, w realnej kwocie ok. 310 mld PLN...

    • 24 5

    • Ale znasz zasady makro, Keynesa i konsumpcji w PKB? (1)

      • 1 1

      • Keynes twierdził, że prawo Saya nie działa, choć nigdy naukowo tego nie udowodnił.

        • 0 0

    • Telewizję "narodową", oligarchów niezliczone ilości, wybory bez realizacji, zakupy bez machinacji itd itp.

      • 0 0

    • 310 mld ? -Tyle to bylo tylko za pierwszy kwartal ubieglego roku.

      • 4 0

  • Panie z paliw (2)

    Panie z paliw znają piosenkę o mlotkowym, przywodzi to dobre skojarzenia! Wszystkich powitają serniczkiem, wszak gwarancja zatrudnienia jest do roku 3287! Panie chcą mieć spokój bo 17 kawa tak zakłócana nie smakuje. Poza tym wiosna idzie i panie czekają na adoratora z wiosłem i gaśnica.

    • 5 5

    • O co chodzi z tymi paniami? (1)

      Ciekawość

      • 1 0

      • Zapewne o jakiś poupychanych pociotków i ich rodzin od 1980 roku

        • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Stop status quo (4)

    Zmiany są dzisiaj koniecznością. Niestety większość ludzi ma tendencję do zachowywania status quo. Przedsiębiorstwa muszą antycypować i adaptować się do zmieniającego się otoczenia. Inaczej nie przetrwamy.

    • 20 71

    • Mow do słupa a słup jak....

      • 0 0

    • Co to za belkot i nowomowa?

      • 6 0

    • (1)

      Obajtek ci placi?

      • 17 3

      • z łapówek?

        • 8 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sławomir Kalicki

Absolwent Wyższej Szkoły Morskiej w Gdyni oraz Strathclyde University (MBA). Od początku pracy...

Najczęściej czytane