• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Raport ekspertów od nieruchomości: PKM zmieni obraz Trójmiasta

Ewa Budnik
20 stycznia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Przystanki PKM będą znajdować się blisko największych galerii handlowych, biurowców, kampusu Uniwersytetu. Przystanki PKM będą znajdować się blisko największych galerii handlowych, biurowców, kampusu Uniwersytetu.

We wrześniu na tory wyjadą pierwsze składy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. To ważna informacja dla inwestorów zagranicznych, którzy myślą o ulokowaniu oddziałów swoich firm w Trójmieście. Powiększy się realnie dostępny kapitał ludzki, aglomeracja "otworzy" się na województwo, w szerszym kontekście komunikacyjnym jakość życia w mieście wzrośnie.



Czy uruchomienie PKM oznacza dla Trójmiasta znaczący rozwój?

Powiaty kartuski i kościerski to prawie 200 tys. mieszkańców - uruchomienie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej skróci czas i obniży koszty dojazdu do Gdańska i Gdyni znaczącej części osób zamieszkałych na terenie tamtejszych gmin.

O ile PKM kursować będzie z obiecaną częstotliwością (wyjazd pociągu z Wrzeszcza co 15 minut - w ciągu godziny dwa składy do Gdyni, jeden do Kościerzyny i jeden do Kartuz; podobny rytm z Gdyni), zmianie ulegną także nawyki komunikacyjne znacznej części osób zamieszkałych wzdłuż linii PKM, a także osób, które będą korzystać z powstających przy większości przystanków węzłów przesiadkowych - oznacza to chociażby mniej korków na dolnym tarasie i trasach łączących go z górnym tarasem i obrzeżami aglomeracji, czyli pod względem komunikacyjnym wyższą jakość życia całej trójmiejskiej społeczności. Szacowana roczna liczba pasażerów PKM ma wynosić 6,5 miliona osób. Dla porównania SKM przewozi rocznie 34 miliony pasażerów (po uruchomieniu PKM liczba ta również może ulec zmianie, bo Wrzeszcz i Gdynia staną się dla pasażerów PKM węzłami przesiadkowymi).

- Zakładamy, że w Trójmieście pracownicy są gotowi dojeżdżać do miejsca zatrudnienia około 40 minut w jedną stronę - mówi Marcin Faleńczyk, zastępca dyrektora w Invest in Pomerania. - Pomorska Kolej Metropolitarna, połączona z SKM i  rozbudowywanym transportem tramwajowym wyróżnia Trójmiasto na tle innych polskich aglomeracji, podnosi jego atrakcyjność dla zagranicznych inwestorów. Potencjalni pracodawcy mogą po prostu liczyć na większą dostępność kadr.

Invest in Pomerania oraz zajmujący się analizami rynku nieruchomości REAS to partnerzy raportu przygotowanego przez JLL na temat perspektyw rozwoju trójmiejskiego rynku nieruchomości w kontekście uruchomienia Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Jasno wynika z niego nie tylko jaki wpływ będzie miało uruchomienie PKM dla kształtowania nowych lokalizacji komercyjnych i mieszkaniowych, ale także jak wzrośnie mobilność zawodowa mieszkańców trójmiejskiej aglomeracji.

Czytaj także: PKM i SKM póki co bez wspólnego biletu

W zakresie mieszkaniowym największe znaczenie dla rozwoju rynku będą miały przystanki PKM na Jasieniu i w Kiełpinku (wielorodzinne) oraz w Brętowie (jednorodzinne). Drugą młodość z całą pewnością przeżyje Osowa, a budownictwo jednorodzinne śmielej będzie powstawało wzdłuż linii kolei 201 (Gdynia - Kościerzyna).

Magdalena Reńska z JLL z ostrożnością mówi o kreowaniu nowych lokalizacji biurowych.

- Łączne zasoby powierzchni biurowej w Trójmieście sięgają ok. pół miliona metrów kwadratowych, które powstawały na przestrzeni około 20 lat. W tej chwili mamy w budowie kolejne 100 tysięcy metrów kwadratowych, które wejdą na rynek najdalej do pierwszej połowy 2016 roku. Są one zlokalizowane głównie wzdłuż głównej osi komunikacyjnej Trójmiasta. Moim zdaniem PKM raczej wzmocni istniejące dzielnice biurowe, takie jak na przykład okolice lotniska i Wrzeszcza w Gdańsku, czy Redłowo w Gdyni, niż wykreuje nowe. Należy mieć świadomość, że zmiany zachodzące dzięki budowie PKM to długofalowy proces - raczej ewolucja niż rewolucja. - ocenia.

Pierwszym i najszybciej rozwijającym się pozacentralnym obszarem - po komunikacyjnym "wzmocnieniu" przystankiem PKM - będą na pewno okolice lotniska, które od lat dedykowane są inwestycjom biurowym, usługowym, logistycznym, w niewielkiej skali również produkcyjnej. Od 2013 roku trwają powoli rozwija się idea utworzenia w sąsiedztwie lotniska Airport City. Jest szansa, że po uruchomieniu PKM dyskusje na ten temat nabiorą tempa.

Szanse na rozwój w kontekście zabudowy komercyjnej - w dłuższej perspektywie czasu - mają także tereny wokół innych przystanków PKM. Dobrym przykładem jest opracowywany dla Niedźwiednika plan miejscowy przewidujący mulifunkcjonalną, śródmiejską zabudowę.

Nie należy się jednak zbytnio przywiązywać do lokalizacyjnych novum jakie niesie za sobą uruchomienie PKM. Nowe lokalizacje już w tej chwili kreuje bowiem trasa Słowackiego i tunel pod Martwą Wisłą oraz obwodnica południowa. Kolejne zmiany w przyszłości przyniesie powstanie obwodnicy północnej OPAT czy Trasy Kaszubskiej.

Miejsca

Opinie (176) 8 zablokowanych

  • Śmiechem jest brak przystanku na zaspie (1)

    Największym śmiechem jest brak przystanku na zaspie....

    • 3 1

    • Śmiechem to jest twoja głupota, zobacz sobie gdzie się zaczyna najazd na wiadukt i gdzie musiałby być peron.

      • 0 1

  • Bez taniego wspólnego biletu i dojazdu do Gdańska Głównego zapomnijcie o sukcesie! (10)

    Nikt nie kupi drogiego biletu i nie będzie chciał się przesiadać we Wrzeszczu by dojechać do Gdańska Głównego!

    Za brak tych rozwiązań ktoś powinien poważnie beknąć.

    • 309 10

    • (9)

      Zgadzam się. Musiałbym dojechać do Wrzeszcza z przesiadką, a potem drugi bilet i koleją. Czasowo to bym chyba 2 godziny do pracy jechał. Samochodem 15minut.

      • 66 9

      • A jak ktoś jedzie do Oliwy (biurowców, uniwerek) (1)

        to spokojnie Wrzeszcz mu wystarczy.

        Coraz więcej miejsc pracy tworzy się poza Głównym Miastem. Nowe biurowce i parki biznesowe w Oliwie, Wrzeszczu...
        Ośrodki akademickie (oprócz ASP, Akademii Muzycznej i WSB) też poza "Gdańskiem"

        • 4 4

        • WSB

          też się przenosi do Wrzeszcza

          • 1 0

      • 15 minut poza godzinami porannego szczytu, który będzie coraz dłuższy

        bez względu na inwestycje w drogi i estakady.

        • 3 3

      • Ja zaczniesz płacić normalną cenę za prakowanie wtedy zobaczymy jak zaśpiewasz. (5)

        I z pewnością mając zapłacić 3 zł/h postoju lub abonament za kilkaset zł przesiądziesz się na PKM.

        • 13 44

        • urzędnicy juz straszą a co to jest prakowanie? (2)

          do roboty i szukac rozwiazan a nie isc na łatwiznę!

          • 25 9

          • "prakowanie" to literówka, więc kiego ch....a sie czepiasz? a kmioty jak to kmioty, ponarzekaja, na kolej, na Lechie, na podwyzki cen biletów, a potem wsiądą w PKM i pojadą. Juz te narzekające rye w necie nudzą mi sie, co sie nie zrobi to źle.

            • 15 17

          • podaj przyklad rozwiazania problemu:

            - w centrum miasta w godzinach szczytu jest za duzo samochodow.

            • 10 9

        • wtedy wybierze pracę w Airport City, a w Śródmieściu będzie hulał wiatr.

          • 16 2

        • Jeśli nawet chodziło ci o parkowanie to mnie jeszcze pracodawca nie kasuje za parkowanie pod firmą.

          • 28 3

  • Potrzebna nowa kładka pomiędzy Zaspą a przymorzem, aby się dało

    dojść do kolei metropolitarnej, ewentualnie tunel

    • 6 0

  • Najlepsza trasa by była przez Kokoszki, Starą Piłę, więcej ludzi by jeździło....

    • 3 0

  • (7)

    I będziemy mieli pierwszy w historii potop kaszubski na Gdańsk i to na miarę XXI w wieku.

    • 38 40

    • A po co mają przyjeżdżać (1)

      do Gdańska gdy tu już nie ma zakładów pracy?

      • 4 6

      • bo teraz sa zaklady produkcyjne i uslugowe

        praca jest wynikiem tego, ze sie dostarcza na rynek potrzebnych dobr.

        Tylko w komunizmie tworzy sie _zaklad pracy_, jakby praca miala byc w tym najwazniejsza.

        • 4 0

    • w koncu to stolica kaszub! (2)

      • 9 7

      • właśnie sam widziałem - napisali sobie na rogatkach stolica kaszub, a teraz im kaszubi przeszkadzają - paranoja (1)

        • 16 6

        • nie mieszkańcy

          Napisał budyń kumasz?

          • 1 0

    • Danzig

      I wszystko jasne. Kolejny ćwierćinteligent, który boi się każdego kto nei jest sympatykiem Niemców....

      • 1 1

    • dziwie się że prokuratura nie ściga takich treści

      • 6 1

  • Ja jeżdżę rowerem, codziennie 10km w jedną stronę nawet w śniegu i nie płaczę. :)

    Rower to samo zdrowie, polecam. :)

    • 1 0

  • Pomorska Kolei MetropolitaRna? (2)

    Kto tak pisze hahah Metropolitarna :D

    Czy to tylko ja zauwazylem?

    • 1 1

    • Obydwie wersje są dopuszczalne

      • 0 0

    • A może Nekropolitalna skoro miasto się sypie przez długi?

      • 4 2

  • Rozważania są ABSOLUTNIE teoretyczne !!! Żeby ktoś z czegoś korzystał, to musi to być WYGODNE i TANIE.. (1)

    W przypadku komunikacji są to: właściwe TRASY i właściwe bilety. Czyli nie Wrzeszcz a Gdańsk Główny i JEDEN BILET na całą trasę. Reszta, tak naprawdę nie ma żadnego znaczenia. Końcowy przystanek we Wrzeszczu niweczy cały sens budowy PKM !! Doprawdy, szokujące jest to, że decydenci na to przystali. Czyżby zabrakło im umiejętności czytania ze zrozumieniem ? A może zwyczajnie nie czytali, olewając tym samym MILIARD społecznych złotówek ? Podobnie jest z biletem ...
    Ale o słuszności moich wywodów przekonają się już wkrótce sami....

    • 7 2

    • zalozeniem bylo jedynie dowiezienie Kaszubow do pracy i zabudowa pol pod 3 city

      dlatego sluszne uwagi o ktorych piszesz zostaly pominiete / nieprzemyslane.

      • 3 0

  • Zadaje

    to pytanie ,co raz zostało usunięte . Czy przewidziano przewożenie kiboli na mecze i ustawki???

    • 2 0

  • sr*li muchy...

    Będzie tak jak zwykle, czyli syf, kiła i mogiła.

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Ciechowicz

Wiceprezes Agencji Rozwoju Pomorza. Nadzoruje prace Regionalnej Instytucji Finansującej, Działu...

Najczęściej czytane