• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Remontowa Shipbuilding dla MON. Stępka pod holownik i stal na niszczyciele min

Wioletta Kakowska-Mehring
23 stycznia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
  • W połowie listopada ub. roku  palono pierwsze blach, dziś położono stępkę pod budowę pierwszego z sześciu holowników.
  • Holowniki przeznaczone są miedzy innymi do zabezpieczenia bojowego oraz wsparcia logistycznego na morzu i w portach.
  • Uroczyste położenie stępki holownika B860/1. Stępka to oś konstrukcyjna szkieletu statku wodnego.
  • Uroczyste położenie stępki holownika B860/1. Stępka to oś konstrukcyjna szkieletu statku wodnego.
  • Uroczyste położenie stępki holownika B860/1.
  • Uroczyste położenie stępki holownika B860/1.
  • Piotr Dowżenko, prezes zarządu Remontowa Shipbuilding.
  • W połowie listopada ub. roku  palono pierwsze blachy, dziś położono stępkę pod budowę pierwszego z sześciu holowników.
  • W połowie listopada ub. roku  palono pierwsze blachy, dziś położono stępkę pod budowę pierwszego z sześciu holowników.

W Remontowa Shipbuilding położono stępkę pod pierwszy z serii holowników budowanych dla Polskiej Marynarki Wojennej. Pierwszy ma trafić do zamawiającego w 2019 roku, kolejne w kilku miesięcznych sekwencjach do 2020 roku. Stocznia rozpoczęła też prace planistyczne przy budowie dwóch kolejnych niszczycieli min typu Kormoran. Cięcie blach po wakacjach.



W połowie listopada ub. roku palono pierwsze blachy, dziś położono stępkę pod budowę pierwszego (B 860/1) z sześciu holowników. Kontrakt na budowę został podpisany w czerwcu ub. roku w wyniku rozstrzygnięcia przetargu pn. "Zabezpieczenie techniczne i prowadzenie działań ratowniczych na morzu pk. "Holownik"". Jednak zanim do tego doszło, między resortem obrony a Remontowa Shipbuilding trwał kilkumiesięczny spór. Stocznia wygrała przetarg w listopadzie 2016 roku. Jako jedyna otrzymała 100 punktów. Najbardziej ważąca była cena, pozostałymi kluczowymi kryteriami były długość okresu gwarancji oraz serwis posprzedażny i pomoc techniczna. Cena zaoferowana przez Stocznię wynosiła 220 mln zł. Niestety Inspektorat Uzbrojenia zwlekał z podpisaniem kontraktu i próbował unieważnić postępowanie. Ostatecznie po kilku decyzjach Krajowej Izby Odwoławczej na korzyść Remontowa Shipbuilding umowę na holowniki podpisano.

Czytaj też: Holowniki dla wojska. Ruszyło palenie blach w Remontowa Shipbuilding

Holowniki przeznaczone są miedzy innymi do zabezpieczenia bojowego oraz wsparcia logistycznego na morzu i w portach, wykonywania działań związanych z ewakuacją techniczną, wsparcia akcji ratowniczych, transportu osób i zaopatrzenia, neutralizacji zanieczyszczeń i podejmowania z wody torped. Klasa lodowa holowników pozwoli na ich eksploatację w ciężkich warunkach lodowych w asyście lodołamaczy. Jednostki posiadać będą możliwość transportu na pokładzie otwartym ładunków drobnicowych o łącznej masie do 4,0 t. i uciągu 35 t. Zapas paliwa wystarczy na 7 dni pracy, natomiast autonomiczność jednostek wynosi 5 dni.

Czytaj też: Niszczyciel min ORP Kormoran wszedł do służby

To już kolejne zlecenie dla polskiego wojska realizowane przez Remontowa Shipbuilding. Pod koniec listopada ub. roku udało się przekazać do służby zbudowany przez Stocznię niszczyciel min ORP Kormoran, a pod koniec grudnia Remontowa Shipbuilding podpisała kontrakt na budowę dwóch kolejnych jednostek tego typu.

- Od wczoraj rozpoczęliśmy proces zamówień zarówno materiału, jak i układów napędowych na realizację dwóch kolejnych jednostek - powiedział Piotr Dowżenko, prezes zarządu Remontowa Shipbuilding. - To jest specjalny materiał, wytapiany na nasze zamówienie. Spośród dwóch hut w Europie, które produkują taką stal wybraliśmy hutę francuską. Stamtąd sprowadzimy blachy, a to zajmie ok. 6 miesięcy, bo ten materiał musi uzyskać wszystkie certyfikaty, przejść próby. W tej sytuacji do cięcia blach dojdzie po wakacjach.
Remontowa Shipbuilding jest liderem konsorcjum. W skład weszło też Centrum Techniki Morskiej Ośrodek Badawczo-Rozwojowy oraz Stocznia Wojenna PGZ (należy do niej Stocznia Marynarki Wojennej). SMW miała też uczestniczyć przy budowie pierwszego okrętu, jednak ostatecznie udział ten był znikomy.

- Przy pierwszym Kormoranie SMW uczestniczyła w konsorcjum bez faktycznego wykonawstwa. Teraz mamy nadzieję, że będzie inaczej. Prowadzimy rozmowy na temat podziału prac. One są bardzo rzeczowe. Przeprowadziliśmy audyt, by rozpoznać mocne strony Stoczni Wojennej. Zgodnie z przyjętym harmonogramem do 15 lutego trwa ustalanie zakresu prac. Mam nadzieję, że tym razem udział gdyńskiej stoczni będzie na poziomie 10 czy kilkunastu procent całego przedsięwzięcia - powiedział prezes Dowżenko, a dopytywany przez dziennikarzy o zakres tych prac dodał dyplomatycznie, że "za wcześnie na szczegóły, ale będą to ciekawe, wyodrębnione zakresy, np. uzbrojenie tej jednostki".
Pierwszy, prototypowy, który trafił do służby pod koniec listopada to "Kormoran" (601), kolejnym ma być "Albatros" (602), a potem "Mewa" (603). Wartość umowy to ponad 1 mld 100 mln zł.

Cięcie blachy odbyło się w listopadzie ub. roku.

Miejsca

Opinie (59) 2 zablokowane

  • (1)

    Holowniki się przydadzą do holowania całej naszej floty na złom.

    • 74 10

    • Antoni obrał kurs MW na złomowisko

      Dobrze że go już nie ma. Holownikami swiata nie zawojujemy

      • 4 5

  • PO twierdziło, że stocznie nie sa nam potrzebne... (13)

    • 46 61

    • Remontowa to prywatna stocznia (1)

      a państwowa stocznia od 15 lat nie może "Gawrona" skończyć pomimo miliarda wydanych złotych

      • 40 13

      • Remontowa ..

        .. a powiedz jak w tej super prywatnej stoczni wyszły projekty RAL oraz FPF-1 !!!

        • 11 7

    • (8)

      dodam ze za rzadów PO stocznie mialy rekordowe wyniki, ostatni rok Remontowa ledwo przetrwała. Do tego ogloszono polozenie stepki pod promem dla PZB w Szczecinie gdzie nie ma nawet projektu budowy, a sama stepka byla pozyczona z innej jednostki od stoczni prywatnej. Tak dzialaja stocznie za rządów PiS

      • 31 12

      • Rekordowe? (7)

        Zamknięta Gdynia, Szczecin i zlikwidowane pochylnie w Gdańskiej. Zaiste rekordowe. Zapomniałeś jak Neelie Kroes ówczesna komisarz UE ds. konkurencji ratowała Stocznie Anieli w Hamburgu kosztem naszych? Twierdziła wtedy, że Polska nie ma prawa dofinansować swoich stoczni, bo to nie zgodne z dyrektywami Unii, a na co się zgodził ówczesny premier D. Tusk, a w tym samym czasie nie zauważyła jak popłynęło dofinansowanie dla Niemieckich stoczni od rządu Niemiec co uratowało je przed bankructwem? Rekordowe to były wtedy wyjazdy stoczniowców za chlebem po świecie. Taka jest prawda!

        • 20 19

        • (5)

          W kurkizji #dojnej zmiany podali?

          • 14 9

          • Nie wystarczy (4)

            cofnąć się i poczytać i pooglądać w waszej GW, Polsat i TVN-owskiej propagandzie. No chyba, że swoim nie wierzysz. Sprawdź jak i kiedy zlikwidowano Stocznie Gdynię, Kiedy Szczecin, a kiedy w Gdańsku zamykali pochylnie. Wiem, pamiętam, bo to przeżyłem. Jestem jednym z tych co przez twoje słoneczko poszli w wyjazdy. Majbachów nie dostał ale stanowisko od Anielki na kolankach.

            • 10 16

            • Manipulujesz i mijasz się z prawdą ! (3)

              Fakty:
              1. Polska zgłosiła dnia 29 kwietnia 2004 r. środki restrukturyzacyjne na rzecz Stoczni Gdynia S.A.
              2. Dnia 1 czerwca 2005 r. Komisja przyjęła decyzję o wszczęciu formalnego postępowania wyjaśniającego.
              3. Na przełomie lat 2006-2007 nieudolnie prowadzono negocjacje z Komisją mamiąc kolejnymi pomysłami prywatyzacji bez pokrycia i podejmowania faktycznych kroków.
              4.6 listopada 2008 Komisja Europejska wydała decyzję w sprawie stoczni w Gdyni i Szczecinie, uznając udzieloną im przez polski rząd pomoc publiczną za nielegalną.

              • 8 5

              • Dodaj jeszcze (2)

                że zaraz po upadłości PO sprowadzało nam o ile dobrze pamiętam tajemniczego inwestora z Kataru i wciąż budują na piachu, zaraz po zamknięciu polskich stoczni dofinansowano Niemieckie, a układ o zamknięciu i decyzję podpisało PO czy się to tobie podoba czy też nie

                • 9 7

              • Manipulant (1)

                Fakty są fakty i nie ma co z nimi dyskutować. Poczytaj raport komisji i zobacz z jakich jest lat. Dzieciom te bajki wstawiaj

                • 2 3

              • Raczej ciebie

                manipulancie

                • 0 2

        • Pisowców prawda kole w oczy.

          Położyli przemysł stoczniowy i teraz krzyczą to nie my. Wklejanie agitek z portalu Niezależna.ru nie wielu zamydli oczy. Gdzie jest budowa promu w Szczecinie? Istnieje tylko TVKurski. Macierewicz chciał jeszcze położyć Remontową i wszelkimi sposobami chciał unieważnić wygrany kontrakt na holowniki.

          • 18 11

    • Dlatego PiS zniszczyl Stocznie Gdanska?

      • 12 7

    • Polskie stocznie.

      Budowa statku to nie blachy i silnik. Kiedyś myśleliśmy, że wystarczy własna fabryka silników, bojlerów, wciągarek czy innych rozdzielnic, aby przemysł stoczniowy sie kręcił.
      Koreańczycy czy Chińczycy mają holdingi oferujące wszystko od kadłuba po mebelki na statek. Ale przede wszystkim maja banki kredytujące budowę przy wkładzie armatora na poziomie 1%. Tak na prawdę to dzisiaj buduje się statki w leasing. Tak więc aby mieć stocznie to trzeba mieć przede wszystkim miliardy dolarów w banku, które sie inwestuje na długi czas zwrotu.

      • 1 0

  • projekt bez komentarza (8)

    kosmiczny i niepraktyczny projekt, nie wiem czemu ma służyć ten całkowicie zabudowany dziób (chyba, że jako taran?). Nie wiem czemu wymyślamy koło na nowo, skoro wszędzie na świecie holowniki buduje się w zupełnie innym kształcie niż te. Przykładowo choćby holownik zbudowany ostatnio w Polsce dla marynarki UK, który właśnie odpowiadał nowoczesnym projektom i standardom. Ehh

    • 30 28

    • widac ze jestes fachowiec... (2)

      Holowniki mają klasę lodową. Taka konstrukcja dziobu pozwala pływać po zamarznietych akwenach

      • 16 3

      • ?

        a co ma zabudowanie dziobu do pływania po lodzie? klasa lodowa uzależniona jest od kształtu kadłuba pod powierzchnią wody, do którego nie mam zastrzeżeń (bo go nie widziałem), a nie od sposobu jego zabudowania. Chyba, że chcesz rozłamywać góry lodowe tym zabudowanym dziobem ;)

        • 11 6

      • A już myślałem że on jeszcze lata.

        • 0 1

    • (1)

      Dobrało się dwóch "specjalistów". Projektant watpliwej jakości NP i Minister na tym samym poziomie. pooglądali zdjęcia na google jakie kształy sa aktualnie modne no i wymyslili a czy to ma jakiś sens i właściwości uzytkowe? kogo to obchodzi.

      • 8 1

      • CAD

        Projektanci wysokiej klasy. Właściwie to oni nam się ostali po likwidacji przemysłu okrętowego.

        • 1 1

    • do ... projektu ....

      Pomyliłeś całkowicie zdjecia. Nie ma zadnego związku to o czym jest artykuł i to oczym ty się rozpisujesz. narazie jest tylko położenie stepki, a ty piszesz już o wodowaniu. Pozdrawiam. Stoczniowiec.

      • 1 1

    • Oficer

      Zgadza sie - nie wiesz czemu ma sluzyc to rozeiazanie, wielu rzeczy jeszcze nie wiesz.

      • 0 0

    • bo to będą holowniki rakietowe uzbrojone w tajne systemy. ale cii, ruskie nie moga wiedzec o tym

      • 0 0

  • Od razu wiedzialem ze masa nieuleczalnych malkontentow (1)

    zaraz zacznie krytykowac ten projekt. Czy wy kiedykolwiek byliscie z czegos zadowoleni? Nie pamietam kiedy. Raczej nigdy... Chore spoleczenstwo...

    • 45 19

    • Wypraszam sobie

      • 4 2

  • a kiedy kajaki pancerne? (5)

    i barki rakietowo-głębinowe

    • 23 21

    • Do tłuka. (2)

      Twój tatuś będzie strugał z ze swoich trepów.

      • 8 3

      • Stoczniowcu (1)

        pewno gorzałę kupowałeś u suwnicowej

        • 4 4

        • Kupował i posuwał.

          • 4 2

    • wtedy kiedy merkel z waszymi ukochanymi islamistami będzie chciała wysiąść na plaży w Brzeźnie (1)

      • 2 7

      • o! widzę wundertorcik już zjedzony :)

        • 1 1

  • Fajnie

    A wiadomo ile będzie opóźnienia??

    • 16 16

  • (3)

    Ratowanie prywatnego biznesu państwowymi pieniędzmi.
    Jaki właściciel zamiast zamawiać potrzebne mu produkty we własnej firmie zamawia je u konkurencji ?
    A przy okazji takiego bajzlu i braku kompetencji jak ostatnio RSB to nawet w tych słabych stoczniach należących do MON nie uświadczy.

    • 23 32

    • Podpisz sie lepiej (1)

      Stoczniowiec z firmy państwowej, utrzymywanej przez podatników.

      RSB daaaleko do ideału ale Naucie czy innym wynalazkom utrzymywanym przez państwo niepomiernie dalej.

      • 15 5

      • Ja,, fajchowiecc,,,

        Czuję się bardzo dobrze w mojej pracy, doceniam pana S. I wujka. Pozdro dla poddzwigowych

        • 4 2

    • ale u niemców cię nie boli nie? pseudostoczniowcu

      • 3 3

  • co to za robota takie spawanie na mrozie...
    już widzę jak to będzie wyglądać jak blach się odpręży...

    • 9 20

  • (1)

    Nie zna życia kto nie służył na H1

    • 10 2

    • oj.....H7 to był

      holownik silny ..cichuki......cieplutki.

      • 1 0

  • Za dużo ..

    Za dużo wartościowych, doświadczonych ludzi zwolniliście, za dużo odeszło samo. Ten sukces może okazać się trudny, jak nie niemożliwy ! No, i beznadziejna kadra potakiwaczy, jakiej dawniej w Stoczni nie było, Wam w tym nie pomoże !

    • 21 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Łukasz Żelewski

Prezes zarządu Agencji Rozwoju Pomorza od 2007 roku. Wcześniej pełnił funkcję Zastępcy Dyrektora...

Najczęściej czytane