• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Resort obrony unieważnia przetarg na holowniki dla wojska

Wioletta Kakowska-Mehring
14 marca 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Nowe holowniki miały zastąpić obecnie eksploatowane jednostki stacjonujące w bazach morskich w Gdyni i w Świnoujściu. Kiedy i czy w ogóle powstaną, nie wiadomo. Nowe holowniki miały zastąpić obecnie eksploatowane jednostki stacjonujące w bazach morskich w Gdyni i w Świnoujściu. Kiedy i czy w ogóle powstaną, nie wiadomo.

Remontowa Shipbuilding nie zbuduje sześciu holowników dla Marynarki Wojennej, przynajmniej nie w wyniku przetargu rozstrzygniętego pod koniec ub. roku. Ten bowiem został unieważniony.


Czy popierasz zaangażowanie państwa w przemysł stoczniowy?


Inspektorat Uzbrojenia poinformował, że postępowanie zostało unieważnione. Na pytanie o powód otrzymaliśmy zdawkową odpowiedź.

- Zgodnie z dyspozycją art. 93 ust 1 pkt 7 ustawy Pzp postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego unieważnia się, jeżeli obarczone jest nieusuwalną wadą uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia publicznego - poinformował płk Sławomir Lewandowski, główny specjalista z Inspektoratu Uzbrojenia.
Zapytaliśmy też o dalsze losy tego zamówienia, czyli co z holownikami. Na to "dyspozycji" widocznie nie było, bo w odpowiedzi w ogóle nie poruszono tej kwestii.

W Remontowa Shipbuilding konsternacja

Oficjalnie władze Remontowa Shipbuilding nie chcą komentować decyzji Inspektoratu Uzbrojenia MON, zresztą oficjalnie nie zostały jeszcze o tym powiadomione. Dowiedzieliśmy się jednak, że są bardzo zaskoczone takim obrotem sprawy, bo nic na to nie wskazywało. Z dalszymi decyzjami czekają na otrzymanie wyjaśnień ze strony MON. Okazuje się bowiem, że stocznia rozpoczęła już przygotowania do realizacji tego kontraktu związane m.in. z dokumentacją.

Czytaj też: Holowniki dla MW. Oferta Remontowa Shipbuilding najlepsza

Przypomnijmy. W listopadzie ub. roku rozstrzygnięto przetarg na budowę holowników dla Marynarki Wojennej. Proces trwał długo, bo postępowanie rozpoczęto w grudniu 2014 roku. Oferta Remontowa Shipbuilding, należącej do Remontowa Holding, jako jedyna otrzymała 100 punktów. Najbardziej ważąca była cena, pozostałymi kluczowymi kryteriami były długość okresu gwarancji oraz serwis posprzedażny i pomoc techniczna. Cena zaoferowana przez Stocznię była najniższa i wynosiła 220 mln zł.

- Jeżeli żadna z firm biorących udział w tym postępowaniu nie wniesie odwołania od tej czynności, to zamawiający będzie mógł przejść do kolejnego etapu postępowania, czyli de facto podpisać umowę dostawy z tym wykonawcą - powiedziała nam wówczas Katarzyna Jakubowska, cz. p.o. rzecznika prasowego MON.
Poza Remontowa Shipbuilding o zamówienie na holowniki ubiegały się dwa konsorcja: Damen Shipyards Gdynia ze Stocznią Marynarki Wojennej oraz Stocznia Remontowa Nauta wraz z Morską Stocznią Remontową Gryfia. Ten drugi oferent złożył odwołanie, ale Krajowa Izba Odwoławcza w styczniu tego roku uznała, że jest ono bezzasadne.

Remontowa Shipbuilding liczyła na holowniki, liczy wciąż na kontrakt na dwa kolejne niszczyciele min. Pierwszy już zbudowała. Co będzie z następnymi?

Polska stocznia w starciu z państwowymi

Sprawa unieważnienia przetargu na holowniki wywołała poruszenie w branży. Pojawiły się opinie, że nie o przesłanki merytoryczne chodzi, a o to, żeby kto inny budował. Przypomnijmy, że na początku lutego PGZ Stocznia Wojenna z siedzibą w Radomiu należąca do Polskiej Grupy Zbrojeniowej kupiła Stocznię Marynarki Wojennej (proces zakupu trwa). Pod koniec stycznia z kolei państwo wykupiło za 100 mln zł Szczeciński Park Przemysłowy, czyli to, co zostało po szczecińskiej stoczni i zapowiedziało budowę narodowej grupy stoczniowej, m.in. w oparciu o trójmiejską stocznię Nauta i Energomontaż Północ Gdynia.

Czytaj też: Stocznia Marynarki Wojennej, a może i Stocznia Gdańsk. Państwowa grupa jeszcze większa

Remontowa Shipbuilding nie po raz pierwszy konkuruje ze stoczniami państwowymi o państwowe kontrakty, m.in. o budowę statku badawczego dla Uniwersytetu Gdańskiego czy przebudowę, a potem remont platformy wydobywczej dla Petrobaltiku należącego do Grupy Lotos. W obu kontraktach nie obyło się zresztą bez kłopotów. Sprawy trafiły do prokuratury.

Na wolnym rynku spowolnienie

To nie jest łatwy moment dla Remontowa Shipbuilding, jak i dla całej branży stoczniowej. Na początku lutego ujawniliśmy, że z powodu spowolnienia na rynku off shore i przewozów dwóch armatorów nie odebrało czterech statków z Remontowa Shipbuilding. Firma Siem Offshore Contractors na przyszły rok przesunęła odebranie dwóch statków PSV. Z kolei duński armator Royal Arctic Line, który zamówił w sumie pięć kontenerowców arktycznych, nie odebrał dwóch najmniejszych jednostek. Dobra informacja jest taka, że Stocznia dopina rozmowy z innym armatorem, który chce kupić te dwa statki.

Stocznia realizuje budowę i dostawy kilkunastu jednostek z dotychczasowego portfela produkcyjnego. Ostatnio przekazano drugi prom LNG dla kanadyjskiego armatora BC Ferries, a wkrótce zostanie oddany armatorowi także m.in. drugi prom dla Portu Tallinn (Piret). Rozpoczęto też budowę dwóch promów o napędzie elektrycznym dla armatora Transport for London. Stocznia ma też wciąż szansę na budowę czterech lodołamaczy na zlecenie Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku. Niestety, o ten kontrakt Remontowa Shipbuilding znów walczy z państwową stocznią. Tym razem Gryfią ze Szczecina.

Nowe holowniki nie wiadomo kiedy

Co dalej z przetargiem na holowniki - nie wiadomo. MON w ostatnim czasie przekładał wiele przetargów na sprzęt dla wojska. W ramach poprzedniego zamówienia miało powstać sześć holowników przeznaczonych do zabezpieczenia technicznego okrętów na morzu i w portach, przewozu osób i zaopatrzenia, neutralizacji zanieczyszczeń, podejmowania z wody torped, a także niektórych działań ratowniczych. Miały zastąpić obecnie eksploatowane holowniki stacjonujące w bazach morskich w Gdyni i w Świnoujściu.

Po podpisaniu umowy miały być gotowe w wciągu 60 miesięcy. Jak wynika ze specyfikacji Inspektoratu Uzbrojenia nowe holowniki miały mieć wyporność pełną do 350 ton, zdolność do prowadzenia samodzielnej żeglugi w zimie na morzach niearktycznych w ciężkich warunkach lodowych, możliwość przewozu do 12 osób wewnątrz i 50 osób na pokładzie otwartym, autonomiczność do 14 dób, prędkość dochodzącą do 12 węzłów, możliwość przewozu ładunku o łącznym ciężarze 25 kN, uciągu 250 kN oraz możliwość holowania z rufy i dziobu.

Opinie (103) 1 zablokowana

  • Antek Macierewicz marzy o MEGAHolowniku

    i to dlatego unieważnił. Za to będzie więcej na diety i konferencje dotyczące obronności, no i na parasol dla Misiewicza

    • 8 1

  • no i po stoczni ? (2)

    No i po Stoczni :-( ... co teraz będą budować? wie ktoś?

    • 2 1

    • Statki będą budować, jak to w stoczni. (1)

      • 2 1

      • Ale co będą teraz budować?

        Tak ale co mąją teraz w portfelu zamówień? CO BĘDĄ BUDOWAĆ W TYM ROKU? Po Stoczni teraz hula wiatr ...aż przykro patrzeć :-( TAk że TT widać że masz tylko "takie ogólne" pojęcie o stoczni ...Chyba że pajacujesz

        • 2 2

  • Antek w Mielcu bełkotał

    Że już niedługo w tej fabryce będą produkowane śmigłowce dla polskiej armii. Takie same są perspektywy produkcji holowników w enigmatycznej grupie zbrojeniowej

    • 14 0

  • Jakieś jaja

    To 500 + i wojska A. Maciarewicza tyle kosztują budżet?

    • 10 0

  • "Na to "dyspozycji" widocznie nie było"

    Gratuluję poziomu dziennikarstwa

    • 4 1

  • A w Naucie huk roboty

    Obok w zakładzie nowych budów zasuwa około tysiąca ludzi.
    Co miesiąc wodowanie kolejnego częściowo wyposażone go kadłuba i rozkręca się budowa dużego trawlera podpisanego jako gotowy do użytku statek.
    Za chwilę dostaną potężny kontrakt na statek specjalistyczny.
    Czyli można. Wszystko zależy od ludzi. A ze dobrzy tam włąśnie przechodzą to i sukcesy idą za nimi.
    Pogratulować PS-owi pomysłów personalnych ostatnich miesięcy.
    Teraz niech się ugryzie ze wściekłości

    • 12 10

  • pewnie Brudzinski miesza i chce by kontrakt trafil do Szczecina

    cos ostatnio duzo wokol Szczecina sie dzieje, a Jojo ambitny jest

    • 4 1

  • Promy (1)

    Ale nikt nie buduje takich promów jak Remontowa !!! Tanio i terminowo. Od Estonii po Kanadę !!

    • 1 1

    • Terminowo ?!
      Jakiś żart chyba.
      I straty na każdym.

      • 0 1

  • Nie martwmy się. Antek zbuduje ze sklejki. Zleci to Miśkowi!

    • 0 1

  • Dziadostwo

    MON to takie dziadostwo że potrafi niejedną stocznię skutecznie rozwalić. Chcesz mieć dobrze prosperującą firmę? Nie buduj i nie remontuj okrętów dla MON. Spójrzcie na pożal sie Boże nieodżałowanego ,,gawronka,,, totalne dziadostwo i zgraja nieudaczników pod wodzą antka.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Witek

MBA, ACCA, biegły rewident, Partner Spółki Rewit Księgowi i Biegli Rewidenci, od listopada 2013...

Najczęściej czytane