• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Resort obrony unieważnia przetarg na holowniki dla wojska

Wioletta Kakowska-Mehring
14 marca 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Nowe holowniki miały zastąpić obecnie eksploatowane jednostki stacjonujące w bazach morskich w Gdyni i w Świnoujściu. Kiedy i czy w ogóle powstaną, nie wiadomo. Nowe holowniki miały zastąpić obecnie eksploatowane jednostki stacjonujące w bazach morskich w Gdyni i w Świnoujściu. Kiedy i czy w ogóle powstaną, nie wiadomo.

Remontowa Shipbuilding nie zbuduje sześciu holowników dla Marynarki Wojennej, przynajmniej nie w wyniku przetargu rozstrzygniętego pod koniec ub. roku. Ten bowiem został unieważniony.


Czy popierasz zaangażowanie państwa w przemysł stoczniowy?


Inspektorat Uzbrojenia poinformował, że postępowanie zostało unieważnione. Na pytanie o powód otrzymaliśmy zdawkową odpowiedź.

- Zgodnie z dyspozycją art. 93 ust 1 pkt 7 ustawy Pzp postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego unieważnia się, jeżeli obarczone jest nieusuwalną wadą uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia publicznego - poinformował płk Sławomir Lewandowski, główny specjalista z Inspektoratu Uzbrojenia.
Zapytaliśmy też o dalsze losy tego zamówienia, czyli co z holownikami. Na to "dyspozycji" widocznie nie było, bo w odpowiedzi w ogóle nie poruszono tej kwestii.

W Remontowa Shipbuilding konsternacja

Oficjalnie władze Remontowa Shipbuilding nie chcą komentować decyzji Inspektoratu Uzbrojenia MON, zresztą oficjalnie nie zostały jeszcze o tym powiadomione. Dowiedzieliśmy się jednak, że są bardzo zaskoczone takim obrotem sprawy, bo nic na to nie wskazywało. Z dalszymi decyzjami czekają na otrzymanie wyjaśnień ze strony MON. Okazuje się bowiem, że stocznia rozpoczęła już przygotowania do realizacji tego kontraktu związane m.in. z dokumentacją.

Czytaj też: Holowniki dla MW. Oferta Remontowa Shipbuilding najlepsza

Przypomnijmy. W listopadzie ub. roku rozstrzygnięto przetarg na budowę holowników dla Marynarki Wojennej. Proces trwał długo, bo postępowanie rozpoczęto w grudniu 2014 roku. Oferta Remontowa Shipbuilding, należącej do Remontowa Holding, jako jedyna otrzymała 100 punktów. Najbardziej ważąca była cena, pozostałymi kluczowymi kryteriami były długość okresu gwarancji oraz serwis posprzedażny i pomoc techniczna. Cena zaoferowana przez Stocznię była najniższa i wynosiła 220 mln zł.

- Jeżeli żadna z firm biorących udział w tym postępowaniu nie wniesie odwołania od tej czynności, to zamawiający będzie mógł przejść do kolejnego etapu postępowania, czyli de facto podpisać umowę dostawy z tym wykonawcą - powiedziała nam wówczas Katarzyna Jakubowska, cz. p.o. rzecznika prasowego MON.
Poza Remontowa Shipbuilding o zamówienie na holowniki ubiegały się dwa konsorcja: Damen Shipyards Gdynia ze Stocznią Marynarki Wojennej oraz Stocznia Remontowa Nauta wraz z Morską Stocznią Remontową Gryfia. Ten drugi oferent złożył odwołanie, ale Krajowa Izba Odwoławcza w styczniu tego roku uznała, że jest ono bezzasadne.

Remontowa Shipbuilding liczyła na holowniki, liczy wciąż na kontrakt na dwa kolejne niszczyciele min. Pierwszy już zbudowała. Co będzie z następnymi?

Polska stocznia w starciu z państwowymi

Sprawa unieważnienia przetargu na holowniki wywołała poruszenie w branży. Pojawiły się opinie, że nie o przesłanki merytoryczne chodzi, a o to, żeby kto inny budował. Przypomnijmy, że na początku lutego PGZ Stocznia Wojenna z siedzibą w Radomiu należąca do Polskiej Grupy Zbrojeniowej kupiła Stocznię Marynarki Wojennej (proces zakupu trwa). Pod koniec stycznia z kolei państwo wykupiło za 100 mln zł Szczeciński Park Przemysłowy, czyli to, co zostało po szczecińskiej stoczni i zapowiedziało budowę narodowej grupy stoczniowej, m.in. w oparciu o trójmiejską stocznię Nauta i Energomontaż Północ Gdynia.

Czytaj też: Stocznia Marynarki Wojennej, a może i Stocznia Gdańsk. Państwowa grupa jeszcze większa

Remontowa Shipbuilding nie po raz pierwszy konkuruje ze stoczniami państwowymi o państwowe kontrakty, m.in. o budowę statku badawczego dla Uniwersytetu Gdańskiego czy przebudowę, a potem remont platformy wydobywczej dla Petrobaltiku należącego do Grupy Lotos. W obu kontraktach nie obyło się zresztą bez kłopotów. Sprawy trafiły do prokuratury.

Na wolnym rynku spowolnienie

To nie jest łatwy moment dla Remontowa Shipbuilding, jak i dla całej branży stoczniowej. Na początku lutego ujawniliśmy, że z powodu spowolnienia na rynku off shore i przewozów dwóch armatorów nie odebrało czterech statków z Remontowa Shipbuilding. Firma Siem Offshore Contractors na przyszły rok przesunęła odebranie dwóch statków PSV. Z kolei duński armator Royal Arctic Line, który zamówił w sumie pięć kontenerowców arktycznych, nie odebrał dwóch najmniejszych jednostek. Dobra informacja jest taka, że Stocznia dopina rozmowy z innym armatorem, który chce kupić te dwa statki.

Stocznia realizuje budowę i dostawy kilkunastu jednostek z dotychczasowego portfela produkcyjnego. Ostatnio przekazano drugi prom LNG dla kanadyjskiego armatora BC Ferries, a wkrótce zostanie oddany armatorowi także m.in. drugi prom dla Portu Tallinn (Piret). Rozpoczęto też budowę dwóch promów o napędzie elektrycznym dla armatora Transport for London. Stocznia ma też wciąż szansę na budowę czterech lodołamaczy na zlecenie Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku. Niestety, o ten kontrakt Remontowa Shipbuilding znów walczy z państwową stocznią. Tym razem Gryfią ze Szczecina.

Nowe holowniki nie wiadomo kiedy

Co dalej z przetargiem na holowniki - nie wiadomo. MON w ostatnim czasie przekładał wiele przetargów na sprzęt dla wojska. W ramach poprzedniego zamówienia miało powstać sześć holowników przeznaczonych do zabezpieczenia technicznego okrętów na morzu i w portach, przewozu osób i zaopatrzenia, neutralizacji zanieczyszczeń, podejmowania z wody torped, a także niektórych działań ratowniczych. Miały zastąpić obecnie eksploatowane holowniki stacjonujące w bazach morskich w Gdyni i w Świnoujściu.

Po podpisaniu umowy miały być gotowe w wciągu 60 miesięcy. Jak wynika ze specyfikacji Inspektoratu Uzbrojenia nowe holowniki miały mieć wyporność pełną do 350 ton, zdolność do prowadzenia samodzielnej żeglugi w zimie na morzach niearktycznych w ciężkich warunkach lodowych, możliwość przewozu do 12 osób wewnątrz i 50 osób na pokładzie otwartym, autonomiczność do 14 dób, prędkość dochodzącą do 12 węzłów, możliwość przewozu ładunku o łącznym ciężarze 25 kN, uciągu 250 kN oraz możliwość holowania z rufy i dziobu.

Opinie (103) 1 zablokowana

  • nie dziwi mnie to (5)

    lepiej sprawdzic wszystkie przetargi organizowane przez POprzednia ekipe

    • 23 137

    • (3)

      O czym bredzisz debilu? Przetarg rozstrzygnięty został 4 miesiące temu, więc za obecnej ekipy. Ponadto mieli rok czasu (od końca 2015 r.) aby sprawdzić ewentualne nieprawidłowości, więc gdyby wystąpiły, to było dość czasu na unieważnienie przetargu. Odwołanie było rozpatrywane na początku tego roku i też nie znaleziono podstaw do uznania tego odwołania.

      • 36 4

      • odpowiem ci debilu chociaz mysle ze to zbedne bo wscieklizna u was likwiduje myslenie (2)

        kiedy wymieniono sztab glowny odpowiedzialny za takie wlasnie przetargi?

        • 1 31

        • Po pierwsze Sztab Generalny WP a nie główny głąbie jeden.
          Po drugie za organizację, nadzór, realizację i rozstrzyganie przetargów na uzbrojenie polskiej armii odpowiada Ministerstwo Obrony Narodowej (a konkretnie Inspektorat Uzbrojenia) a nie Sztab Generalny ciulu jeden.
          Doucz się najpierw o kompetencjach poszczególnych organów państwa a potem dopiero zabieraj głos.

          • 17 2

        • laki

          To już ty tłuku nie jaki?

          • 4 0

    • tak jak ten z zabezpieczeniem światowych Dni Młodzieży, która wygrała firma krzak powiązana z księgową PiS i wyprowadziła pieniądze?

      • 54 4

  • U kogo był Morawiecki na początku marca?

    • 9 1

  • " Brawo" Antoś. Nasza armia rozwija się w zaj.....stym tempie. Niemal tak szybko jak odchodzi najlepsza kadra, byli źołnierze i dowódcy GROM. Pisowska źenada!

    • 26 2

  • no to teraz stocznia gdańska wie, że nie należy angażować się w państwowe przetargi (4)

    zwłaszcza za rządów PiS i macierewicza

    taka mała nauczka

    • 98 12

    • (3)

      Tak jak za rządów PO :)

      • 7 26

      • Jaworski i Rydzyk dobili stocznie (2)

        to Jaworski z Pisu wykończył stocznie, jak można ja było uratować; Rydzyk ukradł pieniądze z cegiełek na stocznie a Jaworski nie ruszył palcem jak był dyrektorem stoczni żeby ja uratować, chociaż można było...

        • 27 2

        • (1)

          Bredzisz.

          • 0 20

          • Dobrze gada.

            Co Jaworski zrobił po za podniesieniem sobie pensji? nic.
            I gdzie są pieniądze z cegiełek na ratowanie stoczni?
            Zawinął toruński szaman.
            I przypominam że to PiS sprzedał stocznie ukraińcom.

            • 24 1

  • Jak na gorze stoją tacy co nic nie umieją i nie wiedza nic nigdy z tego dobrego nie wyjdzie, pokażcie mi dobra firmę ze słabym szefostwem, zawsze coś nie tak

    • 9 2

  • Kolejna kara dla Pomorza. Brawo p. ministrze.

    • 22 2

  • Pewnie stocznia w Radomiu dostanie kontrakt.

    • 27 1

  • pis to komuna

    Lepiej budować drożej, dłużej. Bo trzeba wykarmić związkowców elektorat mierny ale wierny.

    • 34 4

  • holowniki (2)

    Będzie budował Szczecin a w Gdańsku jak zamówi Budyń .

    • 9 9

    • w bajki wierzysz?

      tak Szczecin będzie budował jak ktoś nam da za darmo helikoptery... Tylko Putin się cieszy z działań naszych "wodzów" - Kaczyńskiego i Macierewicza; to agenci którzy pracują dla Rosji - niszcza i demoralizuja' Polskę wewnętrznie i zewnętrznie...Nie ma wspólnej Polski, tylko"lepszy i gorszy sort", nie ma polskiej armii, jest tylko pisowska armia, nie ma ochrony zdrowia - jest radziwił i jego pomysły na brak systemu ochrony zdrowia, nie ma ochrony środowiska-jest bandycka wycinka; nie ma porzadnej reformy oświaty - sa zwolnienia nauczycieli, likwidacja szkół i brak programu szkolnego;Co jeszcze wymieniac?

      • 10 2

    • Szczecin tam czuc paprykaza

      • 6 1

  • Przecież MW potrzebuje nowych uzbrojonych okrętów. (1)

    A tu tylko trałowce (szumnie zwane niszczycielami min) albo holowniki. A co te holowniki mają holować? Dowódca takiego holownika to chyba kapitan co najmniej albo komandor porucznik.

    • 31 17

    • błyskawicę będą holować, będą medale i stołki

      • 12 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sławomir Kądziela

Od 2008 roku związany z rozwojem usług inżynierskich, serwisowych i informatycznych SESCOM SA...

Najczęściej czytane