• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rozpoczęło się pogłębianie gdyńskiego portu

Piotr Weltrowski
8 listopada 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (78)
Prace prowadzi pogłębiarka o długości 60 metrów i szerokości 20 metrów. Prace prowadzi pogłębiarka o długości 60 metrów i szerokości 20 metrów.

Rozpoczęły się prace związane z pogłębianiem wewnętrznych akwenów Portu Gdynia. Inwestycja ma spowodować pogłębienie portowego basenu o około 2,5 metra, co pozwoli obsługiwać w terminalach 400-metrowe jednostki o zanurzeniu sięgającym nawet 15 metrów.



- Podstawowym celem realizacji tego projektu jest umożliwienie zawijania do portu największych na Bałtyku statków. Realizacja projektu przyczyni się do pełniejszego wykorzystania potencjału portu, wzrostu poziomu przeładunków w terminalach, a tym samym zwiększy konkurencyjność Portu Gdynia w rejonie Morza Bałtyckiego - mówił kilka miesięcy temu, podczas podpisywania umowy na realizację inwestycji Jacek Sadaj, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.
Pogłębienie wewnętrznych akwenów portu jest częścią większej, prowadzonej od lat inwestycji.

W ubiegłych latach została już wykonana przebudowa nabrzeży: NorweskiegoMapka, SłowackiegoMapka oraz WłoskiegoMapka. Wykonano również skrócenie Północnej Ostrogi Pilotowej oraz przebudowę Ostrogi PilotowejMapka oraz Nabrzeża Portowego.

Wszystko to miało umożliwić wykonanie kluczowych dla portu pogłębień. Dziś bowiem portowy basen ma około 13,5 metra głębokości, a dzięki inwestycji mieć będzie aż 16 metrów.

Prace prowadzone są przy użyciu ogromnej pogłębiarka mającej 65 metrów długości i 20 metrów szerokości. Ta sama maszyna niedawno pogłębiała zresztą wejście do Portu Północnego w Gdańsku.

W ramach prac wyczerpane zostanie około 4 mln metrów sześciennych urobku, który zdeponowany zostanie na tzw. klapowisku morskim. Żeby dobrze zobrazować skalę tej inwestycji, wystarczy napisać, że taka ilość urobku umożliwiłaby zasypanie 1600 pełnowymiarowych basenów olimpijskich.

Prace związane z pogłębianiem portu potrwać mają przez około 16 miesięcy.

Pogłębienie portu zostało zaprojektowane przez biuro Wuprohyd, a wykonawcą prac jest belgijska firma JanDeNul.
Prace mają potrwać przez około 16 miesięcy. Prace mają potrwać przez około 16 miesięcy.
09:07 9 LISTOPADA 22

Pogłębiarka gotowa do pracy (6 opinii)

Pogłębiarka wpływa do gdyńskiego portu.
Pogłębiarka wpływa do gdyńskiego portu.

Miejsca

Opinie (78) 4 zablokowane

  • Pytam ? (2)

    A co z Pierwszym Sekretarzem Koralewskim...??? Co na to Partia - przewodnia siła narodu???

    • 5 4

    • Idź już na emeryturę KOmuchu i przestań udzielać się w mediach.

      Razem z czarzastym, milerem, donaldem, borysem budka, kwaśniewskim, bolkiem, sikorskim, biedroniem, melker, urszulą won delajen, ohojską, lempard, jahirą, dulkiewicz....można tak w nieskończoność.

      • 2 5

    • Przeciez on merytorycznie nie ma nic do powiedzenia. Zarabia bo długi za garsonki musi spłacić.

      • 0 1

  • Miło patrzeć jak nasze porty systematycznie rosną w siłę. :) (2)

    Jeszcze kilkanaście lat temu w życiu bym nie pomyślał że będzie można oglądać w Trójmieście największe statki świata.

    • 9 3

    • Durnota na miarę PIS. (1)

      Raz zbudowanego portu nie można bezkarnie pogłębiać. Nabrzeża zaczną się obsuwać. Większy statek to większe śruby i mocniejsze silniki. Po każdym wyjściu statku będzie obowiązkowe sprawdzanie uszkodzeń.
      Niech z PISowskiego zarządu ktoś się przyzna, ile już teraz wydają na badanie nabrzeży przez płetwonurków. Ale co tam to zwykle kartofle posadzone na wiosnę, a jesienią ich wykopią. Dobrze ze port głębokowodny w Gdańsku zaprojektowali i zbudowali Australijczycy.

      • 0 5

      • Nieźle się błaźnisz.

        Port był już pogłębiany ładne parę lat temu. I żadnego armageddonu nie było. A co ma z tym wspólnego PiS, to już całkiem nie mam pojęcia?

        • 3 0

  • Dobrze, że w3mieście nie ma

    basenów olimpijskich, bo był był pretekst do ich zasypania

    • 2 2

  • Nagroda Darwina dla zarządu obowiązkowa. (7)

    Można pogłębić nawet do 30 m ale żadne nabrzeże starego portu Gdynia tego nie wytrzyma. Tu trzeba cały port zburzyć i zbudować od nowa. Tego nikt nie robi. Terminale głębokowodne buduje się wychodząc w morze a nie pogłębiając stary port. Kolejna prowizorka na miarę przekopu, lotniska Warszawa Radom itp.

    • 19 40

    • Dobrze że mamy ekspertów od hydroinżynierii twojego pokroju. (4)

      Kilkoma zdaniami zaorałeś pracę całej rzeszy wykwalifikowanych ekspertów. Wszak wiadomym jest że porty takie jak Hamburg czy Rotterdam to jedne, wielkie prowizorki które już dawno się rozsypały. A nie, czekaj...

      • 19 1

      • Bzdury piszesz koleś keje są (1)

        i były gotowe na przyjęcie statków.Trzeba tylko ogarnąć transport kolejowy i magazyny na kejach.

        • 1 5

        • Keje powiadasz...

          No dobrze, to może na tym zakończmy te merytoryczne wywody.

          • 5 1

      • Panie Ekspert, a widziałeś Rotterdam? (1)

        Że takie bzdury wypisujesz? Spójrz sobie np na mapę w Googlach, a potem wrzuć w wyszukiwarkę "Masvlakte" - to taka sztuczna wyspa usypana u wejścia do starej części Europortu, by zbudować na niej terminale dla najwiekszych statków świata, a nie wciągać te kolosy wgłąb portu.

        • 1 1

        • Panie ekspert, a widziałeś Hamburg?

          • 1 0

    • No to przecież planowana jest budowa portu zewnętrznego geniuszu... Zorientuj się w temacie, a potem pisz komentarze.

      • 5 1

    • jakby napisali że chcą budować nowy port to dopiero byś lamentował

      jak to nowy, a po co skoro jest ten i wystarczy pogłębić, bzdurna inwestycja jak przekop czy lotnisko... skąd pieniądze
      itd. takim ludziom nigdy nie dogodzisz. Zawsze będą przeciwni.

      • 1 0

  • pogl

    Ogromna pogłębiarka 60m długości. Jprd!

    • 5 0

  • Panie Szczurek a gdzie Pan (4)

    Przez 20 lat swoich rządów?Naprawde trzeba było czekać aż ten rząd zajmie się rozbudowa portu?Gdybys się Pan starał w czasie swoich rządów dbać o port i jego rozwój to teraz nie trzeba by było pogłębiać.Dlaczego tak pan zaniedbał taki diament?Od kilkunastu lat Litwini rozbudowują Kłajpedę i port zatrudnia praktycznie całe miasto i generuje niesamowite zyski.Kiedy byłem w tym porcie w zeszłym roku to nawet polskie tiry widziałem ze zbożem.

    • 6 4

    • Rozbudowa portu (3)

      O jakiej rozbudowie portu piszesz, Czytelniku? Jeśli o pogłębianiu kanałów portowych to wiedz, że jest to zadanie dla zarządu portu, a nie dla samorządu czy rządu. Inwestycja pogłębiania kanałów portowych ( wraz przebudową nabrzeży i sławetną obrotnicą nr 2 ) została zapisana w strategii rozwoju portu już w roku 2014. Można zadać pytanie dlaczego tak późno pisowski zarząd portu zaczął realizować ten projekt. A obrotnica nr 2 dalej nie spełnia założonych parametrów - nie należy wierzyć w te 400-metrowe kontenerowce. No ale propaganda robi swoje i przekonanych nikt niczym nie przekona. Żegnam.

      • 4 3

      • pomóc nie pomoże, ale zaszkodzić potrafi (2)

        Wpływ miasta na zarządzanie portem w świecie nie jest niczym niezwykłym. To nie jest tak, że to są całkowicie izolowane organizmy. Zawsze szuka się synergii...
        U nas też były takie pomysły ale, jak to w Polsce, jak ktoś nie odpowiada tyłkiem, to ma własne pomysły. Miasta okazały się bardzo nielojalnym partnerem. Wręcz z oznakami prób wrogiego przejęcia. Po prostu, skala majątku zawróciła niektórym w głowie... A pomysły były ko(s)miczne...
        Poszukaj sobie materiałów o "ustawach i terenach portowych" i udziale miast w radach nadzorczych portów. Nie bez przyczyny pojawiła się idea "międzytorza", nad którą już strzelały w gdyńskich "kręgach gospodarczych" korki szampanów. Jeszcze są w sieci materiały, gdzie "międzytorze" definiowano od Jana z Kolna do... Polskiej. A miała się tym zająć gdyńska spółka pod rękę z PKP.
        Dlaczego port nie realizował strategii? Bo trzeba było posprzątać po poprzednikach. Nie bez powodu pojawiało się hasło o "porcie w Hamburgu". Nie tylko w Hamburgu ale i Gdańsku. Lobby działało i Gdynia otarła się o... likwidację. Z podobnych przyczyn OPAT został uznany w 2014 roku za zbędny i lokalny...
        "W 2003 r., na wniosek (!!!) Rady Miasta Gdyni (!!!), ówczesny wiceminister infrastruktury (najwyraźniej o małej wyobraźni) pozbawił port gdyński 181 ha, m.in.: terenów Dalmoru, 44 ha na t.zw. międzytorzu i dalszych kilkudziesięciu w okolicach elektrociepłowni oraz od strony Oksywia. Port został więc okrojony prawie ze wszystkich stron co pozbawiło go możliwości terytorialnego rozwoju."
        Podobny numer chciano wykręcić z terenami stoczni MW i pierwotnej siedziby Nauty. Czyli zablokować jakiekolwiek szanse na budowę portu zewnętrznego. A raczej rozbudowę, bo baseny 1-3 to właśnie port zewnętrzny. Na szczęście, się nie udało, choć na uchwyconych przyczółkach powstaje mieszkaniówka przy remontowanych torach...

        • 2 1

        • bez napinki (1)

          Co do "wkładu" miasta Gdyni w rozwój portu - przychylam się z grubsza do tych opinii. OPAT czy via Maris dalej będzie miała znaczenia lokalne - w mojej opinii oczywiście. Pierwsze dwa zdania są oczywistą oczywistością - niestety nie w uwarunkowaniach polskich. Władze z PIS w porcie niczego nie sprzątały a wręcz przeciwnie - narobiły bałaganu. Uważasz, że są oni w stanie zbudować port zewnętrzny? Jeśli są tacy "do przodu" to dlaczego nie ma dalej Obrotnicy nr 2 pozwalającej na bezpieczne wejście wielkich kontenerowców?. Droga Czerwona - dlaczego jest od tylu lat "w polu"? Listy intencyjne i prace koncepcyjne już były.
          Postronny obserwator zauważy, że lokalne siły polityczne pis są wyjątkowo słabe - proszę spojrzeć na Szczecin-Świnoujście i zakres inwestycji infrastrukturalnych tam wykonanych i wykonywanych.
          Niemniej, jestem optymistą co do dalszego zrównoważonego i optymalnego rozwoju portu. W końcu nie mamy wyjścia - musimy zacząć normalnie myśleć.

          • 2 0

          • no, jak miło...

            Da się zbliżyć stanowiska... Też pozostaj w nadziei, że normalność stanie sie normą... ;)

            Częścią wspólną haseł "OPAT", "czerwona", "Via Maris" czy co tam jeszcze wymyślono, jest "przerzucenie" obwodnicy nad/pod terenami kolejowymi i pozbycie się kolizyjnych skrzyżowań z torami. Wbrew temu co powidział magistracki prominent, to wrzód na d**pie miasta i zdecydowanie nieobojętna dla mieszkańców sprawa. To największy problem techniczny i finansowy wymienionych haseł.

            Różnie uzasadniano potrzebę realizacji "haseł", jednak widać postrzeganie sprawy jest nadal jak u "strasznych mieszczan" - każdy komponent problemu widziany jest osobno...

            • 1 0

  • Porty zarżniete są przez krótkowzroczne (3)

    samorzady.Dla nich liczy się budowanie biurowców a nie portów i przemysłu.

    • 7 4

    • Samorządy nie są od budowania portów (2)

      Ani infrastruktury towarzyszącej. Te zadania przekraczają wielokrotnie mozliwosci i finansowe i organizacyjne samorządów. Samorządy mogą co najwyżej walczyć o wybudowanie np. dojazdu do portu omijającego rozsypującą się i wiecznie zapchaną Trasę Sucharskiego i udostępniać do tego swoje zasoby (np. grunty)

      • 1 3

      • mylisz się

        W miastach portowych samorząd ma udział w zarządzaniu portem.
        W Polsce również były takie pomysły, jednak miasta okazały się być bardzo nielojalnym partnerem. Poszukaj materiałów o "ustawach i terenach portowych" do jakich numerów zdolne są nasze (!!!) samorządy, jeśli tylko pozwolić im wetknąć łapy, gdzie nie powinny...

        Pamiętasz słynne "gondole Stępy"?! To ma związek...

        • 3 1

      • tak, może nie są od budowania portów

        Choć to dyskusyjna teza...

        Ale na pewno nie są od przeszkadzania w tym procesie...

        • 2 1

  • a nie można sypać w miejscu portu zewnętrznego? (3)

    trzy, pięć takich akcji i będzie nabrzeże...

    • 7 1

    • (2)

      Najpierw trzeba zrobić te nabrzeża, np. na skrzyniach, potem się "zasypuje"

      • 0 0

      • Skandynawowie "biją" larseny i zasypują zamkniete akweny (1)

        I tak od 100 lat...

        • 0 0

        • W ewentualnym zewnętrznym porcie w Gdyni nie trzeba, a wręcz nie powinno się bić ścianek szczelnych tylko, tak jak falochrony, postawic na skrzyniach, a pomiędzy zasypać. Wbijanie ścianek przy głebokości technicznej nabrzeża 16,5-17 to min. 30-32m. Przebijesz warstwy wodonośne, tak jak to bedzie miało miejsce przy pogłębianiu i przebudowie Helskiego, które dzisiaj jest na skrzyniach.

          • 0 1

  • Mogą tam być fajne fanty.

    • 4 1

  • Wyborcy i Donalda Tuska i jego samego by faktycznie powiedzieli (1)

    Po co skoro można korzystać z niemieckiego portu. Powiem Wam tak dopiero teraz przejrzałem na oczy jeśli chodzi o polskie partie polityczne, nie jestem zwolennikiem Pisu ani Po jedni i drudzy są dla mnie skończeni ale dziwie się ludziom, że nie szukają alternatywny dla Polski może dać szanse dla Hołowni ? Może zmieńmy coś w końcu, żeby nie było podziału na Piś i niemieckie Po

    • 0 8

    • a nie zastanawia Cię, że stale, gdy tylko nadchodzi jakaś polityczna bijatyka

      to pojawia się człowiek znikąd, który za nieznane pieniądze funkcjonuje na scenie politycznej, miesza, dzieli i atomizuje...
      Począwszy od Tymińskiego, każde polityczne ru***awki mają jakiego "enfant terrible"...

      Na taką działalność trzeba mieć środki.
      Większe niż Palikot z wódki a Petru banku.

      Alternatywy się nie szuka. Alternatywę się wypracowuje.

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Ciechowicz

Wiceprezes Agencji Rozwoju Pomorza. Nadzoruje prace Regionalnej Instytucji Finansującej, Działu...

Najczęściej czytane