- 1 Unimot rozbuduje bazę paliwową w Porcie Gdańsk (33 opinie)
- 2 "Uśmiechnięty" kolos w Porcie Gdynia (72 opinie)
- 3 Zużywamy coraz więcej energii (145 opinii)
- 4 Blisko 28 mln zł za 4 kluby fitness (60 opinii)
- 5 Gra Manor Lords światowym hitem (47 opinii)
- 6 Historia o "Gdyńkongu" uderza w Port Zewnętrzny (118 opinii)
Sąd polubowny nie tylko od... święta
Po co drzeć koty? Konsument i przedsiębiorca w sądzie polubownym. Pod takim hasłem Inspekcja Handlowa w Gdańsku wraz z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów obchodzić będą we wtorek Światowy Dzień Konsumenta.
W tym roku instytucje broniące ładu i porządku na rynku w ramach obchodów Światowego Dnia Konsumenta postanowiły zająć się propagowaniem alternatywnych i bezpłatnych metod rozstrzygania sporów pomiędzy przedsiębiorcą, a konsumentem. Niestety, za często spory te trafiają do sądu powszechnego. Wiąże się to z dużymi kosztami oraz stratą czasu. Aby tego uniknąć warto skorzystać z rozwiązań, jakimi dysponuje Inspekcja Handlowa - zachęcają urzędnicy.
O szczegółach będzie mowa we wtorek - 15 marca - podczas specjalnej debaty z okazji Światowego Dnia Konsumenta - Po co drzeć koty? Podczas tego spotkania uczestnicy spotkania przypomną o pozasądowych formach rozstrzygania sporów. Debatę będzie można śledzić na stronie www.uokik.gov.pl. Tego dnia również w godz. od 15 do 18 konsumenci będą mieli dodatkową możliwość osobistego, telefonicznego i elektronicznego zadawania pytań, zasięgania porad w zakresie praw i obowiązków konsumenta na rynku. Na chętnych czekają pracownicy Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej w Gdańsku (ul. Marii Konopnickiej 4 , tel. (58) 341 46 75 w. 32, e - mail: sekretariat@ihgd.pl).
W ubiegłym roku Inspekcja Handlowa w Gdańsku udzieliła ponad 26 tys. porad i instruktarzy konsumentom oraz przedsiębiorcom. - Do naszego sądu polubownego w ub. trafiło ok. 600 spraw. To dwa razy więcej niż rok wcześniej - mówi Waldemar Kołodziejczyk, naczelnik Wydziału Prawno - Organizacyjnego WIIH w Gdańsku. - Pod tym względem prowadzimy w krajowych statystykach. Konsumenci, ale też przedsiębiorcy coraz częściej korzystają z takiej możliwości.
Jakie są instrumenty rozwiązywania sporów. Podstawowym jest procedura mediacji. Biorą w niej udział konsument i przedsiębiorca oraz mediator Inspekcji Handlowej. Zmierza on do polubownego rozwiązania sporu. Jeżeli mediacja nie przyniesie rezultatu, strony mogą zwrócić się właśnie do sądu polubownego. Obecnie przy Inspekcji Handlowej w Gdańsku działa jeden stały polubowny sąd konsumencki oraz jego oddział zamiejscowy w Słupsku. Wyrok przed takim sądem czy ugoda mają moc równą wyrokowi sądu powszechnego. Postępowanie mediacyjne oraz postępowanie przed sądem nie wiąże się z kosztami. Należy liczyć się z ewentualną koniecznością poniesienia kosztów opinii rzeczoznawcy sporządzonej na swoje zlecenie.
Mediacja i sądy rozpatrują sprawy o prawa majątkowe, które powstały w wyniku umów sprzedaży produktów lub świadczenia usług konsumentom. Spod jurysdykcji Stałych Polubownych Sądów Konsumenckich wyłączone są sprawy dotyczące m.in. banków oraz ubezpieczycieli. W przypadku usług bankowych można zwrócić się Arbitra Bankowego przy Związku Banków Polskich, natomiast w zakresie ubezpieczeń - do sądu polubownego przy Rzeczniku Ubezpieczonych. Jurysdykcji Stałego Polubownego Sądu Konsumenckiego nie podlegają również przedsiębiorcy świadczący usługi pocztowe, telekomunikacyjne, informatyczne, naukowo - badawcze, edukacyjne oraz pośrednicy finansowi i producenci paliw.
Światowy Dzień Konsumenta ustanowiono na 15 marca w XXI rocznicę wystąpienia Johna Kennedy'ego w Kongresie USA. Tego dnia w 1962 r. amerykański prezydent wypowiedział przełomowe słowa: "Z samej definicji wynika, że konsumenci to my wszyscy". Sformułował również cztery prawa konsumentów do: informacji, wyboru, bezpieczeństwa i reprezentacji.
Miejsca
Opinie (25) 2 zablokowane
-
2011-03-14 15:11
ten sad to lipa (2)
Jak sprzedawca nie wyrazi zgody na sa polubowny to zostaje tylko droga cywilna.
- 10 1
-
2011-03-16 04:49
a zawsze nie wyraża (1)
i wtedy 99% konsumentów odpuszcza i co najwyżej przez miesiąc tam nie kupuje
- 0 0
-
2011-03-16 04:54
no własnie. Po co drzeć koty?
- 0 0
-
2011-03-14 19:23
UWACA NA E.leclerc!!!! (3)
przy kasie sprawdzajcie paragony!!! kasjerzy nabijaja drozdze rzeczy niz te ktore sie znajduja sie w koszyku.juz drugi raz mi sie to zdarza a chodze tam bardzo rzadko!!!! trzeba uwazac aby nie dac sie oszukac.
- 9 2
-
2011-03-14 20:58
Nabijają drożdże?
Zamiast mleka czy karmy dla kotów?
Swoją drogą - to nie kasjerzy "nabijają" ceny, tylko pracownicy/merchandiserzy odpowiedzialni za tzw. cenówkę na półkach, czyli zgodność tego co jest na etykietce a co wyjdzie na kasie.
Tak więc nie obwiniaj od razu kasjerów, lecz obsługę sklepu bądź jego praktyki w zakresie informowania o cenach swoich klientów.- 5 0
-
2011-03-14 22:32
to samo można powiedziec o kerfurze
w galerii połowa cen na paragonie nie zgadza się z tymi przy produkcie. Gdy już muszę iść na zakupy do kerfura to przed udaniem się do kas sprawdzam wszystko jak leci w czytniku. Ludzie, trzymajcię się na baczności jak do tego sklepu idziecie. Jeśli chodzi o leclerc i real jeszcze mi się to nie zdarzyło
- 0 0
-
2011-03-15 11:30
wszedzie teraz oszukują to noram ale jest drobna róznica
Bo w Auchan juz tez nieraz tak miałem i się ucieszyłem bo oni zwracają podwójną róznice w cenie! jesli cena na paragonie inna niz na pólce to dostajesz podwójną róznice w cenie tak powinno byc wszedzie
- 1 0
-
2011-03-14 19:46
dzis w promocji cukier 6.99,ON 6.20. rekomendowane przez-godlo Polska
- 10 1
-
2011-03-14 19:48
(3)
a mozna zaskarzyc caly kraj o zbyt drogie ceny?
- 15 1
-
2011-03-14 20:30
"Drogie ceny" (1)
A szkołę można zaskarżyć za wypuszczenie takiego nieuka?
- 0 5
-
2011-03-14 20:54
moze nieuk,moze nie,ale zapierdzielam jak kazdy w tym kraju,nie obchodzi mnie Twoje zdanie na temat mojej pisowni,tylko ceny i podatki w dzikim kraju jakim jest Polska.Ludzie czas cos zmienic! Niemcy,Austria i Szwajcaria otwieraja rynek pracy(duza czesc ludzi zostanie w tych krajach na stale.przyklad-Anglia,Irlandia itp.).pracujesz w polsce? masz dobrze platna prace? to odkladaj,bo za 30-40 lat nikt nie bedzie pracowal na Twoja emeryture.a ty sie martwisz moja pisownia....
- 4 0
-
2011-03-14 23:19
ceny nie są drogie, tylko wysokie...
towar jest drogi...
z polskiego chyba za uszy z klasy do klasy przeciągali- 0 2
-
2011-03-14 21:15
co za bzdety inspekcja handlowa ekipy nic nie mogących ludzików, za co oni biorą pieniądze?
- 4 0
-
2011-03-14 21:18
(3)
uwaga na ECCO sprzedają buble i nie uznają żadnych reklamacji, ze starej marki została tylko cena!!!!!!!!!
- 5 1
-
2011-03-15 09:06
Uwaga na Ecco z sklepów Apia !!!! (2)
W Api po miesiącu "analiz" "specjalistów" (butologów ???) odrzucono mi reklamację za rozwalone buty twierdząc że były używane niezgodnie z przeznaczeniem np. jako buty sportowe
(tak tak jako buty narciarskie :-(((((
lub - uwaga , uwaga - "do pracy " .
To prawda był zakładane do pracy do pracy , ale nie jestem górnikiem !!!!
I wyanalizowali, że używano "złej " pasty . A w butach odpadły podeszwy !- 1 0
-
2011-03-15 15:12
nie tylko apia, Step in tak samo, podeszwa rozpadła się na pół, a specjalista potrafił tylko napisać, że wada wyszła po dłużej niż pół roku w związku z tym rekalmacji nie uznają
- 0 0
-
2011-03-16 08:50
odradzam też zakupy w INTERSPORT
Mają własnych rzeczoznawców którzy odrzucają reklamacje, nie wysyłają butów do producenta. Swoją drogą jakość ecco spada, mi pękła podeszwa reklamacja odrzucona przez intersport.
- 0 0
-
2011-03-14 22:14
Odradzam RAMNET (1)
uważajcie na sklep RAMNET.tam proces reklamacji trwa 2-3 miesiące,ale po kilkunastu telefonach, mailach i osobistych wizytach w sklepie...
to samo ze sklepem PIXMANIA-omijać szerokim łukiem- 2 0
-
2011-03-14 22:46
Ja bym dodał Fotojokera. Towar reklamowałem jako niezgodny z umową a Fotojoker wysłał go do serwisu w ramach naprawy gwarancyjnej.
- 0 0
-
2011-03-14 22:22
C.H Adam-owicz"codziennie nowe stwaki" promocja!!!!! do rocznego abonametu za grunt dostajesz 100% wiekszy czynsz za mieszkanie komunalne! nie czekaj promocja do konca kadencji!! (reklamacji nie uwzglednia sie)
- 3 0
-
2011-03-14 22:33
ehh
po 2 miesiącach noszenia butów zakupionych w CCC zaczęły się odklejać i przemakać, oddaliśmy na reklamacje po ponad tygodniu odrzucili reklamacje twierdząc że sama je do takiego stanu doprowadziłam. Złożyłam odwołanie powołując się na niezgodność towaru z umową. Odrzucili twierdząc że reklamacja jest bezzasadna. Sprawa jest już w sądzie polubownym. Mojej znajomej znajoma pracuje w tej sieci i z tego co się dowiedziałam to oni mają teraz taką politykę by większość reklamacji z miejsca przekreślać (plan oszczędnościowy). Dla mnie to jest zwyczajne chamstwo. Ostatni raz kupiłam coś w tym sklepie! ODRADZAM
- 7 0
-
2011-03-14 22:47
Proceder wyłudzeń za pośrednictwem usług SMS Premium - pomarańczowy operator
Dostawałam już różne SMS-y reklamowe od mojego ukochanego pomarańczowego operatora. Wszystkich wygranych samochodów już nie mam gdzie parkować pod domem, a za czekające na mnie pieniądze mogłabym kupić cuda.
- 5 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.